• Pepsin

Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader

Hej!

Jag tänkte att denna tråd kunde vara för alla oss som kämpat med att bli gravida ett tag (hade som förslag i rubriken 8 månader men fritt fram för alla såklart). Här kan vi dela med oss hur mycket eller hur lite vi vill av vår längtan efter barn. Hoppas fler hakar på! :) Jag vet att det finns många liknande trådar men jag vill gärna vara med från början!

Min historia:

Jag och min man har försökt att bli med barn sedan september men INGENTING händer. Jag har regelbunden mens(tror jag?!) och jag har hittat äl med clearblues äl-test. Vad vi vet finns inga problem i släkten på varken hans eller min sida. När ska man söka hjälp? Vi är båda mellan 25-27 år så vi borde ha åldern på vår sida.

• Svar på tråden Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader
  • Janaa

Hejsan!

Får jag hoppa in här lite? Jag ser att ni pratar om utredning. Vi har försökt i snart 2 år med äl-tester och monitor utan att lyckas. Jag har förmodad endometrios och vi har lämnat blodprov och spermaprov vilket vi fortfarande väntar svar på.

Men det här med spolning, när sker det? Är det en del av utredningen eller är det något man får be om själv? Hade ju varit nimt om det hade räckt att skölja. :) 

Livet är kort - le medan du har några tänder kvar!
  • Janaa

Hejsan!

Får jag hoppa in här lite? Jag ser att ni pratar om utredning. Vi har försökt i snart 2 år med äl-tester och monitor utan att lyckas. Jag har förmodad endometrios och vi har lämnat blodprov och spermaprov vilket vi fortfarande väntar svar på.

Men det här med spolning, när sker det? Är det en del av utredningen eller är det något man får be om själv? Hade ju varit nimt om det hade räckt att skölja. :) 

Livet är kort - le medan du har några tänder kvar!
  • soltroll
    Janaa skrev 2020-01-25 18:54:28 följande:

Hejsan!

Hej!
    Självklar får du vara med här=)
    Skönt att ni är igång med utredningen, men vad konstigt att de inte nämnt något om äggledarspolning, det är en del av utredningen. För oss skulle den vara sist och jag skulle boka tid efter att sambon lämnat spermaprov, då skulle jag vänta på nästa mens och ringa och boka då. Men information om det fick vi på första mötet. Går ni privat eller vart går ni på utredning? :) 
  • KajsaMia
    Janaa skrev 2020-01-25 18:54:28 följande:

Hejsan!

Hej, välkommen hit! Hur upptäcktes din möjliga endometrios?

Fint att det blir fler som är på gång med utredningen!
  • Bellsss
    Janaa skrev 2020-01-25 18:54:36 följande:

Hejsan!

Eftersom jag har konstvetare svår endometrios så tog läkaren upp det själv med mig :) vi får ju ingen finansierad ivf eftersom vi har ett barn sedan innan. Och jag behöver ju inte heller utredas. Men vi ska testa att spola nu och se hur det ser ut och sambon ska få lämna sperma prov. Efter det är det bara att spara på som gäller för vår del :)
  • Louiseo

Hej! Jag hoppar också in här. Jag är 28 år. Vi har försökt sedan maj 2019. Jag har regelbunden mens och hittar äl varje månad med cb digital. Jag undersöktes något år innan vi började och allt såg bra ut (lider alltså inte av något som kan synas vid ett vaginalt ultraljud. Fick i december ett mf i vecka 5 men hade mens innan själva missfallet så jag var inte medveten om att jag var gravid förrän jag började blöda på nytt. Missfallet gav mig hopp för då tänker jag att mina ägg åtminstone kan bli befruktade med min sambos spermier. 

Det är tufft detta, man pendlar mellan hopp och förtvivlan. Jag har bim på söndag och håller nu tummarna för att försök nr 9 ska vara vår tur .. 

Hur gör alla för att orka?? Ser att vissa av er är i pågående utredningar. När sökte ni hjälp??

• Mima93
    Louiseo skrev 2020-01-27 19:29:38 följande:

Hej! Jag hoppar också in här. Jag är 28 år. Vi har försökt sedan maj 2019. Jag har regelbunden mens och hittar äl varje månad med cb digital. Jag undersöktes något år innan vi började och allt såg bra ut (lider alltså inte av något som kan synas vid ett vaginalt ultraljud. Fick i december ett mf i vecka 5 men hade mens innan själva missfallet så jag var inte medveten om att jag var gravid förrän jag började blöda på nytt. Missfallet gav mig hopp för då tänker jag att mina ägg åtminstone kan bli befruktade med min sambos spermier. 

Det är tufft detta, man pendlar mellan hopp och förtvivlan. Jag har bim på söndag och håller nu tummarna för att försök nr 9 ska vara vår tur .. 

Hur gör alla för att orka?? Ser att vissa av er är i pågående utredningar. När sökte ni hjälp??

Hej och välkommen in i gemenskapen! Beklagar ditt missfall, men skönt ändå att få bekräftelse på att du faktiskt kan bli gravid!

Angående att orka så vet jag inte riktigt. Vissa perioder har varit jättejobbiga, särskilt när familjen tjatar om barn... Jag har försökt att tänka på annat och roa mig med mina djur och vänner för att rensa tankarna. Jag tyckte också det blev enklare när jag slutade med ÄL-tester, de gav bara press att ligga.

Vi sökte hjälp efter nästan precis ett år av misslyckade försök.
  • Mima93
    Pepsin skrev 2020-01-25 10:14:49 följande:

Jag tyckte spolningen gick superbra för vår del! Trots att jag har stopp i ena äggledaren. Enda obehagliga var när de satte in själva slangen men det var obehagligt, inte smärtsamt :) Vi gjorde spolningen i början av oktober, mensen efter var min sista innan plusset. Har läst att för en del behövs bara en spolning för att det ska sätta fart, vet inte om det stämmer men för oss stämde det ju :) håller verkligen tummen för er! <3

Det låter ju hoppfullt! Grattis till plusset :) Jag gjorde spolningen igår. Allt såg bra ut och jag tyckte inte det var så farligt. Kändes obehagligt men gjorde bara lite ont. Däremot fick jag jätteont under eftermiddagen och kvällen igår och det sitter fortfarande i nu på morgonen. Någon mer som varit med om liknande?

Jag fick även resultatet från mina blodprov som också såg bra ut. Därmed har de inte hittat något "fel" på mig. Nu är det bara mannen som ska lämna spermaprov också. Vi fick en ny tid för genomgång av resultaten och hur vi ska gå vidare redan den 11/3, vi kunde fått en tid ännu snabbare om det inte vore för att vi ska till Thailand. Otroligt skönt att utredningen går snabbt och det inte är så mycket väntan!
  • Bellsss
    Louiseo skrev 2020-01-27 19:29:38 följande:

Vi är på försök nr 9, bim 10/2. Jag har konstaterad endometrios och har bokad spolning av äggledarna 5/2, då ska även sambon lämna spermaprov bara för att se så det inte är något där med. As tufft att orka. Jag äter flertal vitaminer och försöker äta antiinflammatoriskt. Dricker inte kaffe eller alkohol men orkar snart inte anstränga mig mer.

Tyvärr är det minst 1 år av försök som gäller om du inte har någon känd diagnos sedan tidigare som försvårar/försämrar fertiliteten.

Håller tummarna för att det tar sig snart för er! <3
  • Louiseo
    Mima93 skrev 2020-01-28 08:12:56 följande:
    Hej och välkommen in i gemenskapen! Beklagar ditt missfall, men skönt ändå att få bekräftelse på att du faktiskt kan bli gravid!

Angående att orka så vet jag inte riktigt. Vissa perioder har varit jättejobbiga, särskilt när familjen tjatar om barn... Jag har försökt att tänka på annat och roa mig med mina djur och vänner för att rensa tankarna. Jag tyckte också det blev enklare när jag slutade med ÄL-tester, de gav bara press att ligga.

Vi sökte hjälp efter nästan precis ett år av misslyckade försök.
    Jo, vi har testat att inte använda äl-tester men upplevde då att jag snarare blev stressad över om vi faktiskt prickade rätt eller inte. Det är en svår balans. Man märker att man hållit på länge när vänner som inte ens velat ha barn blir gravida. Det tär på en. Man önskar alla det bästa, såklart. Men långt där inne gör det lite ont med .. 

Har du blivit gravid ännu eller är ni under utredning?
Svar på tråden Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader