• Pepsin

Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader

Hej!

Jag tänkte att denna tråd kunde vara för alla oss som kämpat med att bli gravida ett tag (hade som förslag i rubriken 8 månader men fritt fram för alla såklart). Här kan vi dela med oss hur mycket eller hur lite vi vill av vår längtan efter barn. Hoppas fler hakar på! :) Jag vet att det finns många liknande trådar men jag vill gärna vara med från början!

Min historia:

Jag och min man har försökt att bli med barn sedan september men INGENTING händer. Jag har regelbunden mens(tror jag?!) och jag har hittat äl med clearblues äl-test. Vad vi vet finns inga problem i släkten på varken hans eller min sida. När ska man söka hjälp? Vi är båda mellan 25-27 år så vi borde ha åldern på vår sida.

• Svar på tråden Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader
  • Mima93
    soltroll skrev 2019-11-28 06:12:30 följande:

Till RMC i Linköping kan du anmäla direkt på 1177. Enkelt och smidigt,Sök bara reproduktionsmedicin centrum i Linköping bara sedan på utredning för ofrivillig barnlöshet för par och sedan anmälan eller nåt sånt stod det:) Vi fick vänta lite mer än en månad innan vi fick svar och en tid, tiden var knappt 3 mån efter anmälan. Eller kanske du kan ringa direkt dit, men det står telefonnummer på 117 i så fall:)

Tack snälla! Hittade det nu, ska skicka in i helgen.
  • Pepsin
    Mima93 skrev 2019-11-27 22:27:00 följande:

Stortstort grattis till Pepsin, så underbart för er!!

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med vart jag ska söka hjälp. Är inte alls van vid sjukvården och känner mig helt lost på vad allt betyder när jag läser 1177... Vi bor i Kalmar län, det jag har läst mig till då är att det är Reproduktionscentrum i Linköping som vi tillhör. Stämmer det? Kan man ringa direkt till dem?

Tack så mycket!! <3 Håller tummen för er!! Kram
  • Anonym (Sara11)

Nu i december är vi uppe i 20 månader av försök och jag känner att de tär. Men äntligen i måndags fick vi besked att vi får börja med letrozol, så börjar till nästa helg ev om mensen inte är försenad.

Känns skönt att något händer, har haft cystor i vägen så jag har fått vänta på att den skulle spricka. Nu är vi faktiskt hoppfulla (är dock lite orolig med), men hoppas innerligt att de är letrozol som är rätt för oss.

• soltroll

Nu har även vi varit på vårt första möte på RMC. Jag blev besviken på bemötandet, kanske var det bara jag som är för känslig men även sambon tyckte att sköterskan uppträdde som att hon satt där på rutin och lyssnade och verkade trött på sitt jobb. 
    Min sambo är ju av den som inte vill prata om den här situationen och jag försökte att få lite råd hur jag kan hantera det, men hon lyssnade inte alls på det utan påpekade bara flera gånger då att jag måste sluta träna så många timmar och jag behöver gå upp i vikt. Jag tränar absolut inte för mycket och jag är Inte för smal!  Det kändes mest som att hon hade fördomar mot oss och undrade vad vi gjorde där. Hade även skyhögt blodtryck, som hon blev helt förskräckt över, vilket kunde bero på att vi hade tränat på förmiddagen, jag var arg och irriterad över en konflikt med en lärare och nervös inför mötet, hur skulle jag kunnat få annat än hög blodtryck då, dessutom när jag bara kände mig dum att sitta där. 
    Men ialf fick jag lämna blodprov och vi har bokat tid för spermaprov, efter det ska jag boka tid för spolning av äggledare, tyvärr kommer det bli typ i mitten av Januari så det blir låång väntan..Nu har jag gnällt av mig lite, igenFlörtSkrattande

• Pepsin
    soltroll skrev 2019-12-06 08:43:59 följande:

Nu har även vi varit på vårt första möte på RMC. Jag blev besviken på bemötandet, kanske var det bara jag som är för känslig men även sambon tyckte att sköterskan uppträdde som att hon satt där på rutin och lyssnade och verkade trött på sitt jobb. 

Min sambo är ju av den som inte vill prata om den här situationen och jag försökte att få lite råd hur jag kan hantera det, men hon lyssnade inte alls på det utan påpekade bara flera gånger då att jag måste sluta träna så många timmar och jag behöver gå upp i vikt. Jag tränar absolut inte för mycket och jag är Inte för smal!  Det kändes mest som att hon hade fördomar mot oss och undrade vad vi gjorde där. Hade även skyhögt blodtryck, som hon blev helt förskräckt över, vilket kunde bero på att vi hade tränat på förmiddagen, jag var arg och irriterad över en konflikt med en lärare och nervös inför mötet, hur skulle jag kunnat få annat än hög blodtryck då, dessutom när jag bara kände mig dum att sitta där. 

Men ialf fick jag lämna blodprov och vi har bokat tid för spermaprov, efter det ska jag boka tid för spolning av äggledare, tyvärr kommer det bli typ i mitten av Januari så det blir låång väntan..Nu har jag gnällt av mig lite, igen

Men fyyy så otrevlig bemötande!! Varför kan inte alla bara vara lite förstående? Det är ju en jättejobbig sits... skönt att ni fått tid för spolning och spermaprov. Hoppas det ger några ?orsaker? eller klartecken! Kram
  • sigge1235

Grattis Pepsin!!

Vilka tillskott tog din man? Alltså exakt vilka produkter? :D Tog du tillskott också?

• soltroll
    Pepsin skrev 2019-12-06 14:46:24 följande:

Men fyyy så otrevlig bemötande!! Varför kan inte alla bara vara lite förstående? Det är ju en jättejobbig sits... skönt att ni fått tid för spolning och spermaprov. Hoppas det ger några ?orsaker? eller klartecken! Kram

Ja, det kändes lite tråkigt, men i fortsättningen var det läkarna vi skulle få prata med så jag hoppas att de är trevligare. Och så skönt att vara igång och ha lite delmål som kan ge svar.

Haha lite komiskt, hon skulle prata om sex, men hon använde inte ordet att ha sex utan sa "när ni är tillsammans",eller "det räcker att ni är med varandra varannan eller var tredje dag", eeh, tog en stund innan jag fattade vad hon menade, alltså vaddå ja vi är tillsammans varje dag?^^, och har varit det i 6 år. Hahaha va fan prata klarspråk:D

Kram
  • Pepsin
    soltroll skrev 2019-12-06 16:01:45 följande:

Ja, det kändes lite tråkigt, men i fortsättningen var det läkarna vi skulle få prata med så jag hoppas att de är trevligare. Och så skönt att vara igång och ha lite delmål som kan ge svar.

Haha lite komiskt, hon skulle prata om sex, men hon använde inte ordet att ha sex utan sa "när ni är tillsammans",eller "det räcker att ni är med varandra varannan eller var tredje dag", eeh, tog en stund innan jag fattade vad hon menade, alltså vaddå ja vi är tillsammans varje dag?^^, och har varit det i 6 år. Hahaha va fan prata klarspråk:D

Kram

Haha gud så obekvämt!! En barnmorska borde verkligen kunna våga använda rätt ord kan man tycka Hahah!
  • Sirest01

Behovet lite råd/tips. Har flera i min omgivning (kollegor, vänner, familj osv) som ofta frågar när ska ni ha barn? Ska ni inte ha barn snart? Förut brukade jag svara att vi inte ska ha barn än, vill jobba ett tag först (nyexad). Men nu vet jag inte vad jag ska svara... Får ni dessa frågor oxå? Vad svarar ni? Jag blir lite stel när någon frågar, brukar skratta bort det.

• soltroll
    Sirest01 skrev 2019-12-06 21:50:24 följande:

Behovet lite råd/tips. Har flera i min omgivning (kollegor, vänner, familj osv) som ofta frågar när ska ni ha barn? Ska ni inte ha barn snart? Förut brukade jag svara att vi inte ska ha barn än, vill jobba ett tag först (nyexad). Men nu vet jag inte vad jag ska svara... Får ni dessa frågor oxå? Vad svarar ni? Jag blir lite stel när någon frågar, brukar skratta bort det.

Jag har fått frågan några gånger, men jag brukar bara svåra nåt i stil med "Ja, kanske det" eller "min syster har 6 stycken så det räcker till mig med". Jag är av den sort att folk brukar fatta direkt att det är ingen idé att fråga vidare utan de brukar bli tysta. Förstår inte varför det ska tjatas om sånt, typ som att det är måste i ett förhållande, samma sån som folk tror att det är ett måste att köpa hus.

Familjen däremot vet att vi har börjat utredning så där vet vi att vi inte får jobbiga frågor.
Svar på tråden Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader