• Anonym (Ekonomien)

Ekonomin efter föräldraledigheten?

Hej! Behöver lite hjälp med förslag på hur vi ska dela upp vår ekonomi när min föräldraledighet tar slut.

Innan barn hade vi denna ök:

Jag betalade halva hyran, all mat samt mina räkningar. Han betalade resterande hyra samt alla kostnader för bil och bensin. Jag drog av 1000kr på maten då jag betalade så mycket mer. Gick ganska jämt ut i slutändan, han tjänar mycket mer. Hyra har el och tv samt internet och liknande redan inräknat.

Under föräldraledighet: jag betalar 0 i hyra, jag betalar mina utgifter, all mat samt alla kostnader för barnet (blöjor etc) förutom kläder och han ger mig pengar när helst jag behöver extra.

Nu: slut på föräldraledigheten och mina utgifter kommer vara högre iochmed barnet. Har ni tips på hur vi ska lägga upp det? Jag kommer jobba 75% och får ca 5.000kr mer ut/månad. Han fortsätter på heltid med samma lön och samma utgifter.

Hur gör ni? GemenSamt konto för mat / kläder etc?

• Svar på tråden Ekonomin efter föräldraledigheten?
  • Fiona M
    Anonym (Mimmi) skrev 2019-07-01 20:07:52 följande:

Frågar du din man om lov om du vill eller behöver gå ned i tid? Det låter osunt. 75% är ju ändå mycket arbetstid.

När familjens ekonomi påverkas tycker jag man diskuterar det. (Nu verkar de dela 50/50 oavsett inkomst, men annars.)
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Mimmi) skrev 2019-07-01 20:07:52 följande:
    Frågar du din man om lov om du vill eller behöver gå ned i tid? Det låter osunt. 75% är ju ändå mycket arbetstid.
    Varken jag eller min man gick ned i tid. Vi jobbade båda 100 %. Vi har lyxen att kunna flexa så vårt barn har ändå kunnat vara på förskolan mellan 8.45 och 15.15 under hela förskoletiden.

Om jag hade velat gå ned i tid eller om min man hade velat göra det så hade vi diskuterat det och hur vi skulle göra då. Men det var aldrig en fråga för oss.
  • FuckGoggleAskMe

Vet ju inte hur detta skulle se ut i siffror, men en model är ju att ni har ett gemensamt konto varifrån alla gemensamma fasta kostnader betalas (givetvis inklusive kostnader för barnet) och ni lägger in 50/50 till det. Utöver det betalar han allt som har med bilen göra (han använder den mest och tjänar mest), och sätter in lämpligt belopp varje månad på ditt pensionssparande för att kompensera din deltidstjänst. Sen betalar han typ semester, restaurang och möbler dessutom, eftersom du tar hand om hans barn mer och får inkomstbortfall för det.

• Anonym (Ekonomien)
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-07-01 19:47:13 följande:

Och du använder barnet mest, så du betalar för det?

Exakt!
  • Anonym (Ekonomien)

Barnet är vårt gemensamma barn. Jag ar varit föräldraledig 100% och pappan inget. Vi var överens om detta och har valt att ha det så, det behöver inte diskuteras.

Angående (Rut)?s ide om kreditkort och att lägga allt i en pott och hålla koll på räkningen, det tycker jag låter bökigt då det inte är våra pengar. Varför använda kredit när vi har pengar, även om hela räkningen betalas direkt? Sen hålla koll hit och dit... nja. Inte för oss!

Fick frågan ?Frågar du din man om lov om du vill eller behöver gå ned i tid? Det låter osunt. 75% är ju ändå mycket arbetstid.? Av Mimmi men förstår inte riktigt. Har inte bett om lov, det behövs inte utan jag har sagt att jag tycker det behövs för jag förlorar annars mycket tid med barnet på vardagarna pga mina arbetstider, att gå ner i tid löser det. Till en början men på silt komme jag ju jobba 100% igen. Vet ej hur länge jag vill jobba 75%, beror lite på inskolning.

Vad är osunt? Han har tjänat mest och då jobbat mer

Fick även frågan ?Att du går ned i tid med 25 % ger det någon annan fördelning på hemarbetet eller förväntas du "bara" ta hand om barnet på den 25 % tiden du har hemma istället för på jobbet?? Av mm. Detta beror helt på vilka arbetstider jag får framöver, de är en diskussion med arbetsgivaren om det just nu

Hitills har jag mest gillat modellen av att betala ?procentuellt?, om han tjänar 60% av hushållens inkomst betalar han 60% av utgifterna! Men det är lite bökigt då vissa utgifter är rörliga

• riboflavin
    Anonym (Ekonomien) skrev 2019-07-01 20:37:47 följande:

Hitills har jag mest gillat modellen av att betala ?procentuellt?, om han tjänar 60% av hushållens inkomst betalar han 60% av utgifterna! Men det är lite bökigt då vissa utgifter är rörliga

Vi utgår från ett genomsnitt från förra året/sista 6 månaderna och sitter inte och räknar varje månad utan för över en fast summa via automatisk överföring till ett räkningskonto. Våra totala utgifter varierar med några hundralappar månad till månad så det jämnar ut sig. Bara att låta ett par tusenlappar ligga kvar på räkningskontot som buffert. Bruka kika på det en gång om året för att justera, i regel i samband med lönerevisionen i april. För enkelhetens skull så utgår vi också från genomsnittlig fast lön, OB och bonus räknas inte in, inte heller krånglar vi om någon haft någon dags sjukavdrag.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Rättvist)

Vill ni ha det rättvist så dela lika på alla gemensamma utgifter och jobba deltid båda. Och vabbar lika ofta. Så gör vi.

• Anonym (Rut)
    Anonym (Ekonomien) skrev 2019-07-01 20:37:47 följande:

Barnet är vårt gemensamma barn. Jag ar varit föräldraledig 100% och pappan inget. Vi var överens om detta och har valt att ha det så, det behöver inte diskuteras.

Angående (Rut)?s ide om kreditkort och att lägga allt i en pott och hålla koll på räkningen, det tycker jag låter bökigt då det inte är våra pengar. Varför använda kredit när vi har pengar, även om hela räkningen betalas direkt? Sen hålla koll hit och dit... nja. Inte för oss!

Fick frågan ?Frågar du din man om lov om du vill eller behöver gå ned i tid? Det låter osunt. 75% är ju ändå mycket arbetstid.? Av Mimmi men förstår inte riktigt. Har inte bett om lov, det behövs inte utan jag har sagt att jag tycker det behövs för jag förlorar annars mycket tid med barnet på vardagarna pga mina arbetstider, att gå ner i tid löser det. Till en början men på silt komme jag ju jobba 100% igen. Vet ej hur länge jag vill jobba 75%, beror lite på inskolning.

Vad är osunt? Han har tjänat mest och då jobbat mer

Fick även frågan ?Att du går ned i tid med 25 % ger det någon annan fördelning på hemarbetet eller förväntas du "bara" ta hand om barnet på den 25 % tiden du har hemma istället för på jobbet?? Av mm. Detta beror helt på vilka arbetstider jag får framöver, de är en diskussion med arbetsgivaren om det just nu

Nja du vet ju inte hur ett kreditkort kan funka och då kan jag inte säga mer. Det handlar inte om att hands för pengar vi inte har. Inte så svårt att hålla koll på räkningen brukar finnas appar för det. Problemet för många ang vår metod är att den kräver att man är generös mot varandra. Inbland har jag tjänat mer ibland han. Inbland handlar jag mer Inbland han. Men 80-90% köps till OSS som familj. Båda partner måste våga lita på varandra och våga släppa kontrollen. Det är mycket trevligt att varje sommar kunna logga in på se summan vi kommer ha till semester till hela familjen. Till oss alltså.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Mm) skrev 2019-07-01 20:11:07 följande:

Varken jag eller min man gick ned i tid. Vi jobbade båda 100 %. Vi har lyxen att kunna flexa så vårt barn har ändå kunnat vara på förskolan mellan 8.45 och 15.15 under hela förskoletiden.

Om jag hade velat gå ned i tid eller om min man hade velat göra det så hade vi diskuterat det och hur vi skulle göra då. Men det var aldrig en fråga för oss.

Du svarade inte på varför ts skulle behöva fråga om lov.

Här är vi två vuxna som jobbar deltid 60-100%, i snitt 74% var. Vi anpassar löpande efter vad som fungerar för våra barn/oss. Kan inte föreställa mig att lägga mig i hur mycket min man jobbar, för jag vet att han är lika mån om att allt funkar som jag och tar inte beslut grundat på ingenting. Så får man ju hoppas att det fungerar för de flesta. Däremot har inte alla samma möjlighet att reglera arbetstiden men att jobba 75 % kan alla föräldrar (inom åldersgränsen) med heltidsanställning.

Att man diskuterar är inte samma som att verka skeptisk och undra ifall någon som valt deltid frågat om lov, som om det var den springande punkten. Det är väl snarare rätt självklart.
  • Anonym (Ekonomien)
    Anonym (Rut) skrev 2019-07-01 21:30:22 följande:

Nja du vet ju inte hur ett kreditkort kan funka och då kan jag inte säga mer. Det handlar inte om att hands för pengar vi inte har. Inte så svårt att hålla koll på räkningen brukar finnas appar för det. Problemet för många ang vår metod är att den kräver att man är generös mot varandra. Inbland har jag tjänat mer ibland han. Inbland handlar jag mer Inbland han. Men 80-90% köps till OSS som familj. Båda partner måste våga lita på varandra och våga släppa kontrollen. Det är mycket trevligt att varje sommar kunna logga in på se summan vi kommer ha till semester till hela familjen. Till oss alltså.

Men varför krångla till det med att behöva hålla koll på en kreditkning? Det är det jag tycker blir ett extra steg. Om man råkar någon gång räkna / se fel? Nej man ska använda sina riktiga pengar tycker jag.
Svar på tråden Ekonomin efter föräldraledigheten?