korngryn skrev 2019-07-02 17:10:40 följande:
Oj, det varju ingen särskilt lyckad uppdelning. Du betalar mat (som omvandlas till bajs), han betalar kapitalvaror som har ett andrahandsvärde. Går ni isär så kommer han såklart hävda att bilen är hans eftersom han har betalat den (och det har han ju rätt i). Du betalar för barnet eftersom...eftersom.... han inte har något ansvar för barnet? För att barnsaker inte har något andrahandsvärde? För att det är tråkigt och otacksamt? Nåväl, oavsett orsak så behöver ni ju ändra på detta. Dock, lycka till med att få honom att gå med på det. Jag är rädd att det är försent.
Kan ni inte räkna ut hur mycket familjekostnaderna hamnar på totalt (boende, mat, barn, bil, inkomstbortfall vid vab och f-ledighet, bensin, försäkringar) och sen betala hälften var? Sätt in den summan på ett gemensamt konto som ni bådahar kort till. Betala alla familjeräkningar från det kontot. Då slipper ni fundera på vem som drar kortet, för ni har betalat hälften var oavsett.
korngryn skrev 2019-07-02 17:14:58 följande:
Men tycker han att det är rimligt att du får hela barnbidraget? Har du gått med på det (och därmed åkt på att betala alla barnets kostnader)?! Ett barnbidrag täcker ju knappast dessa kostnader, barainkomstbortfallet under FL uppgår ju i regel till många många sköna tusenlappar.
Varför delar ni inte på barnbidraget?
Vet inte om du är på riktigt? Bajs? Eh. Men jag ska besvara ändå; 1; jag använder aldrig bilen (kör inte, det gör han). Jag är hemma och sköter hushåll etc eftersom jag inte kobbar, då handlar jag såklart alla saker. Undantag om jag är sjuk eller upptagen med annat självklart (men det hoppas jag är underförstått). Vi delar inte på barnbidraget då jag handlar allt... som tidigare nämnt (du kanske har missat) ger han mig pengar när jag behöver extra, oavsett vad det går till.
Jag förstår inte hur du tror att du känner honom? Du tar väldigt mycket ur lyften! Brukar du göra så? Det var nytt för mig