Inlägg från: Anonym (Ekonomien) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ekonomien)

Ekonomin efter föräldraledigheten?

Hej! Behöver lite hjälp med förslag på hur vi ska dela upp vår ekonomi när min föräldraledighet tar slut.

Innan barn hade vi denna ök:

Jag betalade halva hyran, all mat samt mina räkningar. Han betalade resterande hyra samt alla kostnader för bil och bensin. Jag drog av 1000kr på maten då jag betalade så mycket mer. Gick ganska jämt ut i slutändan, han tjänar mycket mer. Hyra har el och tv samt internet och liknande redan inräknat.

Under föräldraledighet: jag betalar 0 i hyra, jag betalar mina utgifter, all mat samt alla kostnader för barnet (blöjor etc) förutom kläder och han ger mig pengar när helst jag behöver extra.

Nu: slut på föräldraledigheten och mina utgifter kommer vara högre iochmed barnet. Har ni tips på hur vi ska lägga upp det? Jag kommer jobba 75% och får ca 5.000kr mer ut/månad. Han fortsätter på heltid med samma lön och samma utgifter.

Hur gör ni? GemenSamt konto för mat / kläder etc?

• Svar på tråden Ekonomin efter föräldraledigheten?
  • Anonym (Ekonomien)
    Anonym (Kim) skrev 2019-07-01 14:21:12 följande:

Ursäkta, men är det inte erat gemensamma barn?? Då delar man väl på kostnader kring barnet utöver barnbidraget? Det är ju inte rätt att DU ska få ökade kostnader för att ni skaffat barn, och han har samma ekonomi som innan!!

Jo gemensamt barn. Jag får hela Bb, glömde skriva det. Men han tar alla kostnader för bil, därför har det varit rimligt tyckte vi!
  • Anonym (Ekonomien)
    Fiona M skrev 2019-07-01 15:11:30 följande:

Är det inte hans barn?

Fiona M skrev 2019-07-01 15:38:43 följande:

Har han inte varit föräldraledig?

Ska du jobba 75% för barnets skull eller för att du inte kan få eller vill jobba mer?

Jo, vårt gemensamma barn. Jobbar 75% för att ha mer tid för familjen, han har inte varit föräldraledig.
  • Anonym (Ekonomien)

Vi har inte haft gemensam ekonomi tidigare för att han har intressen jag inte vill stödja ekonomiskt och jag har intressen han inte vill stödja ekonomiskt :) det har funkar för oss hitills iallafall

• Anonym (Ekonomien)
    Anonym (Rut) skrev 2019-07-01 14:35:19 följande:

Jag skulle göra så som vi gör (det är ju därför vi gör så)

Skaffa gemensamt keditkort och handla allt på det.

Lägg bådas löner i en pott och betala alla räkningar ink kreditkortsräkningen (ha koll så den inte blir för hög. Ha en dialog kring detta)

Pengarna som blir över åker in på olika sparande till er båda och till semester m.m.

Klart.

Låter jättebökigt!
  • Anonym (Ekonomien)
    Fiona M skrev 2019-07-01 15:47:44 följande:

Barn borde dock räknas som gemensamt intresse...

Även bilen, men han använder den mest så han betalar
  • Anonym (Ekonomien)
    Anonym (Rut) skrev 2019-07-01 16:48:17 följande:

Kanske är det bökigt att prata med varandra

Haha ja Rut! Där slog du huvudet på spiken! Jag kommer läsa med noggrant ikväll och svarar det jag hinner då, vissa saker är dock inte relevanta men jag ska försöka förklara det som ör relevant
  • Anonym (Ekonomien)
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-07-01 19:47:13 följande:

Och du använder barnet mest, så du betalar för det?

Exakt!
  • Anonym (Ekonomien)

Barnet är vårt gemensamma barn. Jag ar varit föräldraledig 100% och pappan inget. Vi var överens om detta och har valt att ha det så, det behöver inte diskuteras.

Angående (Rut)?s ide om kreditkort och att lägga allt i en pott och hålla koll på räkningen, det tycker jag låter bökigt då det inte är våra pengar. Varför använda kredit när vi har pengar, även om hela räkningen betalas direkt? Sen hålla koll hit och dit... nja. Inte för oss!

Fick frågan ?Frågar du din man om lov om du vill eller behöver gå ned i tid? Det låter osunt. 75% är ju ändå mycket arbetstid.? Av Mimmi men förstår inte riktigt. Har inte bett om lov, det behövs inte utan jag har sagt att jag tycker det behövs för jag förlorar annars mycket tid med barnet på vardagarna pga mina arbetstider, att gå ner i tid löser det. Till en början men på silt komme jag ju jobba 100% igen. Vet ej hur länge jag vill jobba 75%, beror lite på inskolning.

Vad är osunt? Han har tjänat mest och då jobbat mer

Fick även frågan ?Att du går ned i tid med 25 % ger det någon annan fördelning på hemarbetet eller förväntas du "bara" ta hand om barnet på den 25 % tiden du har hemma istället för på jobbet?? Av mm. Detta beror helt på vilka arbetstider jag får framöver, de är en diskussion med arbetsgivaren om det just nu

Hitills har jag mest gillat modellen av att betala ?procentuellt?, om han tjänar 60% av hushållens inkomst betalar han 60% av utgifterna! Men det är lite bökigt då vissa utgifter är rörliga

• Anonym (Ekonomien)
    Anonym (Rut) skrev 2019-07-01 21:30:22 följande:

Nja du vet ju inte hur ett kreditkort kan funka och då kan jag inte säga mer. Det handlar inte om att hands för pengar vi inte har. Inte så svårt att hålla koll på räkningen brukar finnas appar för det. Problemet för många ang vår metod är att den kräver att man är generös mot varandra. Inbland har jag tjänat mer ibland han. Inbland handlar jag mer Inbland han. Men 80-90% köps till OSS som familj. Båda partner måste våga lita på varandra och våga släppa kontrollen. Det är mycket trevligt att varje sommar kunna logga in på se summan vi kommer ha till semester till hela familjen. Till oss alltså.

Men varför krångla till det med att behöva hålla koll på en kreditkning? Det är det jag tycker blir ett extra steg. Om man råkar någon gång räkna / se fel? Nej man ska använda sina riktiga pengar tycker jag.
  • Anonym (Ekonomien)
    Anonym (Mm) skrev 2019-07-02 10:32:11 följande:

Jag tycker man tar så stora beslut gemensamt och pratar igenom vilka förväntningar som kanske kan finnas från olika parter så man är överens om upplägget.

Någon skrev att hon aldrig lägger sig i hur hennes man jobbar. Det låter ganska osunt tycker jag. Jag och min partner har båda jobb där vi skulle kunna både resa mycket och jobba väldigt mycket övertid om vi vill. Jag kollar alltid av om det är OK att jobba i en annan stad en dag. Jag kan alltid säga nej till jobbet om att åka den dagen.

Om jag åker innebär det att min partner får både lämna och hämta och det påverkar ju dens dag ganska mycket, därför kollar vi alltid av sånt med varandra. Samma sak med övertid. Jag tycker inte det är OK att min partner bara dyker upp vid 21 och säger, "Jo, hade lite att göra, jobbade över." Vi kollar av sånt med varandra först. Självklart skulle vi kunna lägga in veto mot varandra om övertid eller resor i jobbet, men vet du vad, det har vi aldrig gjort, vi har alltid löst det, men alltid haft en diskussion innan så vi vet vad som gäller.

Vad jobbar ni med?
  • Anonym (Ekonomien)
    korngryn skrev 2019-07-02 17:16:51 följande:

Borde, ja. Men inte i TS mans fall, han vill uppenbarligen inte lägga varken tid eller pengar på barnet.

Va? Gör han inte? Det visste inte jag..... ytterst konstigt
  • Anonym (Ekonomien)
    korngryn skrev 2019-07-02 17:10:40 följande:

Oj, det varju ingen särskilt lyckad uppdelning. Du betalar mat (som omvandlas till bajs), han betalar kapitalvaror som har ett andrahandsvärde. Går ni isär så kommer han såklart hävda att bilen är hans eftersom han har betalat den (och det har han ju rätt i). Du betalar för barnet eftersom...eftersom.... han inte har något ansvar för barnet? För att barnsaker inte har något andrahandsvärde? För att det är tråkigt och otacksamt? Nåväl, oavsett orsak så behöver ni ju ändra på detta. Dock, lycka till med att få honom att gå med på det. Jag är rädd att det är försent.

Kan ni inte räkna ut hur mycket familjekostnaderna hamnar på totalt (boende, mat, barn, bil, inkomstbortfall vid vab och f-ledighet, bensin, försäkringar) och sen betala hälften var? Sätt in den summan på ett gemensamt konto som ni bådahar kort till. Betala alla familjeräkningar från det kontot. Då slipper ni fundera på vem som drar kortet, för ni har betalat hälften var oavsett.

korngryn skrev 2019-07-02 17:14:58 följande:

Men tycker han att det är rimligt att du får hela barnbidraget? Har du gått med på det (och därmed åkt på att betala alla barnets kostnader)?! Ett barnbidrag täcker ju knappast dessa kostnader, barainkomstbortfallet under FL uppgår ju i regel till många många sköna tusenlappar.

Varför delar ni inte på barnbidraget?

Vet inte om du är på riktigt? Bajs? Eh. Men jag ska besvara ändå; 1; jag använder aldrig bilen (kör inte, det gör han). Jag är hemma och sköter hushåll etc eftersom jag inte kobbar, då handlar jag såklart alla saker. Undantag om jag är sjuk eller upptagen med annat självklart (men det hoppas jag är underförstått). Vi delar inte på barnbidraget då jag handlar allt... som tidigare nämnt (du kanske har missat) ger han mig pengar när jag behöver extra, oavsett vad det går till.

Jag förstår inte hur du tror att du känner honom? Du tar väldigt mycket ur lyften! Brukar du göra så? Det var nytt för mig
  • Anonym (Ekonomien)
    korngryn skrev 2019-07-02 21:18:56 följande:

Det är ju du själv som har berättar att han:

1. Inte vill vara föräldraledig

2. Tycker att du ska betala allt för barnet.

Det kan bara tolkas på ett sätt.

Du har läst fel. På dina punkter är svaret samma, vi kom överens om det. Att jag skulle vara fl men det säger ingenting om hans vilja eller ev. Ovilja att vara föräldraledig. Samma sak på punkt 2.
  • Anonym (Ekonomien)

Tack alla som svarat! Jag lämnar nu, har iallafall en del förslag att se över...! God natt

Svar på tråden Ekonomin efter föräldraledigheten?