• Anonym (Ekonomien)

Ekonomin efter föräldraledigheten?

Hej! Behöver lite hjälp med förslag på hur vi ska dela upp vår ekonomi när min föräldraledighet tar slut.

Innan barn hade vi denna ök:

Jag betalade halva hyran, all mat samt mina räkningar. Han betalade resterande hyra samt alla kostnader för bil och bensin. Jag drog av 1000kr på maten då jag betalade så mycket mer. Gick ganska jämt ut i slutändan, han tjänar mycket mer. Hyra har el och tv samt internet och liknande redan inräknat.

Under föräldraledighet: jag betalar 0 i hyra, jag betalar mina utgifter, all mat samt alla kostnader för barnet (blöjor etc) förutom kläder och han ger mig pengar när helst jag behöver extra.

Nu: slut på föräldraledigheten och mina utgifter kommer vara högre iochmed barnet. Har ni tips på hur vi ska lägga upp det? Jag kommer jobba 75% och får ca 5.000kr mer ut/månad. Han fortsätter på heltid med samma lön och samma utgifter.

Hur gör ni? GemenSamt konto för mat / kläder etc?

• Svar på tråden Ekonomin efter föräldraledigheten?
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Malin) skrev 2019-07-02 10:11:38 följande:
    Beslutet tar man själv, men självklart diskuterar man sådant om man är en familj.
    Jag tycker man tar så stora beslut gemensamt och pratar igenom vilka förväntningar som kanske kan finnas från olika parter så man är överens om upplägget.

Någon skrev att hon aldrig lägger sig i hur hennes man jobbar. Det låter ganska osunt tycker jag. Jag och min partner har båda jobb där vi skulle kunna både resa mycket och jobba väldigt mycket övertid om vi vill. Jag kollar alltid av om det är OK att jobba i en annan stad en dag. Jag kan alltid säga nej till jobbet om att åka den dagen.

Om jag åker innebär det att min partner får både lämna och hämta och det påverkar ju dens dag ganska mycket, därför kollar vi alltid av sånt med varandra. Samma sak med övertid. Jag tycker inte det är OK att min partner bara dyker upp vid 21 och säger, "Jo, hade lite att göra, jobbade över." Vi kollar av sånt med varandra först. Självklart skulle vi kunna lägga in veto mot varandra om övertid eller resor i jobbet, men vet du vad, det har vi aldrig gjort, vi har alltid löst det, men alltid haft en diskussion innan så vi vet vad som gäller.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Mm) skrev 2019-07-02 10:32:11 följande:
    Jag tycker man tar så stora beslut gemensamt och pratar igenom vilka förväntningar som kanske kan finnas från olika parter så man är överens om upplägget.

Någon skrev att hon aldrig lägger sig i hur hennes man jobbar. Det låter ganska osunt tycker jag. Jag och min partner har båda jobb där vi skulle kunna både resa mycket och jobba väldigt mycket övertid om vi vill. Jag kollar alltid av om det är OK att jobba i en annan stad en dag. Jag kan alltid säga nej till jobbet om att åka den dagen.

Om jag åker innebär det att min partner får både lämna och hämta och det påverkar ju dens dag ganska mycket, därför kollar vi alltid av sånt med varandra. Samma sak med övertid. Jag tycker inte det är OK att min partner bara dyker upp vid 21 och säger, "Jo, hade lite att göra, jobbade över." Vi kollar av sånt med varandra först. Självklart skulle vi kunna lägga in veto mot varandra om övertid eller resor i jobbet, men vet du vad, det har vi aldrig gjort, vi har alltid löst det, men alltid haft en diskussion innan så vi vet vad som gäller.
    Självklart tar man beslutet gemensamt om man är överens. Självklart diskuterar man i en familj, väger för och nackdelar. Så gör vi också.

Men är man inte överens får man ju bestämma själv. Varför ska någon tvinga en annan att jobba heltid, tycker du?

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Mm) skrev 2019-07-02 07:31:11 följande:

Inte någonstans har jag skrivit att hon ska be om lov. Det är du som skrivit det.

Jag frågade vad anledningen till att gå ned i tid var och om det var ett gemensamt beslut (underförstått att beslutet kan ha tagits själv, därav frågan).

I vår familj skulle vi alltid diskutera såna här saker. Om vi t.ex inte trott att vårt barn trivdes på förskolan hade vi båda troligen gått ned till 80 % och haft vårt barn på förskolan tre dagar i veckan 8.45-15.15. Men nu ha vi uppfattat det som att vårt barn storm-trivs på förskolan och vi båda gillar våra jobb så vi har inte valt att gå ned i tid.

Men det kan ju finnas många anledningar till att man vill gå ed i tid, inte bara att barnet inte trivs på förskolan... Om TS man vill att deras barn ska vara kortare tid på förskolan, men han själv inte vill gå ned i tid t.ex. Ja, då tycker jag han får vara med och betala för både bortfallen lön och pension. Man får ju se till helheten i en familj tycker jag och då behöver man diskutera med varandra och vara överens om stora beslut.

Nä du frågade vad hennes man tyckte om att hon gått ned i tid. Som om att det inte är hennes beslut.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Mimmi) skrev 2019-07-02 11:18:05 följande:
    Nä du frågade vad hennes man tyckte om att hon gått ned i tid. Som om att det inte är hennes beslut.
    Du tolkar det så. Bara för att man frågar/diskuterar med sin man, betyder inte det att man inte att man låter partnern bestämma åt en.

Självklart pratar man om sådan som påverkar familjen med varandra och självklart har båda parter rätt till åsikter.
  • Kverulant67

i gjorde så att vi delade på räkningar, lade 3500kr var till hushåll (mat mm). Sedan hade ett reskonto där vi sparade ca 1000kr var per månad.
    Det som blev över hade vi var och en för sej. Fungerade perfekt då ingen slapp störa sej på att den andra handlade mycket till sej själv.

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Malin) skrev 2019-07-02 11:34:46 följande:

Du tolkar det så. Bara för att man frågar/diskuterar med sin man, betyder inte det att man inte att man låter partnern bestämma åt en.

Självklart pratar man om sådan som påverkar familjen med varandra och självklart har båda parter rätt till åsikter.

Haha det här är ju komiskt. Redan i mitt första inlägg till dig skrev jag att det är rätt självklart att man diskuterar saker som är av betydelse med sin partner. Och du liksom agerar papegoja till mig.

Däremot är det sällan jättekänsligt hur många procent man jobbar. Det brukar särskilt inte skapa problem i vardagen att man går ner lite i tid.

Det jag reagerade på var att din första tanke i detta ämne är att ts nog gjort fel och överraskar sin partner med detta. Ganska off topic. Som om att det är något som brukar vara ett problem hos dig.
  • Anonym (Ekonomien)
    Anonym (Mm) skrev 2019-07-02 10:32:11 följande:

Vad jobbar ni med?
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Mimmi) skrev 2019-07-02 12:10:01 följande:
    Haha det här är ju komiskt. Redan i mitt första inlägg till dig skrev jag att det är rätt självklart att man diskuterar saker som är av betydelse med sin partner. Och du liksom agerar papegoja till mig.

Däremot är det sällan jättekänsligt hur många procent man jobbar. Det brukar särskilt inte skapa problem i vardagen att man går ner lite i tid.

Det jag reagerade på var att din första tanke i detta ämne är att ts nog gjort fel och överraskar sin partner med detta. Ganska off topic. Som om att det är något som brukar vara ett problem hos dig.
    Du blandar nog ihop mig med någon annan.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Malin) skrev 2019-07-02 14:09:13 följande:

Du blandar nog ihop mig med någon annan.

Möjligt. Men uppenbart har Ingrid heller kollat vad jag egentligen sagt innan du har åsikter.
  • korngryn

Oj, det varju ingen särskilt lyckad uppdelning. Du betalar mat (som omvandlas till bajs), han betalar kapitalvaror som har ett andrahandsvärde. Går ni isär så kommer han såklart hävda att bilen är hans eftersom han har betalat den (och det har han ju rätt i). Du betalar för barnet eftersom...eftersom.... han inte har något ansvar för barnet? För att barnsaker inte har något andrahandsvärde? För att det är tråkigt och otacksamt? Nåväl, oavsett orsak så behöver ni ju ändra på detta. Dock, lycka till med att få honom att gå med på det. Jag är rädd att det är försent.

Kan ni inte räkna ut hur mycket familjekostnaderna hamnar på totalt (boende, mat, barn, bil, inkomstbortfall vid vab och f-ledighet, bensin, försäkringar) och sen betala hälften var? Sätt in den summan på ett gemensamt konto som ni bådahar kort till. Betala alla familjeräkningar från det kontot. Då slipper ni fundera på vem som drar kortet, för ni har betalat hälften var oavsett.

Svar på tråden Ekonomin efter föräldraledigheten?