• Anonym (Ekonomien)

Ekonomin efter föräldraledigheten?

Hej! Behöver lite hjälp med förslag på hur vi ska dela upp vår ekonomi när min föräldraledighet tar slut.

Innan barn hade vi denna ök:

Jag betalade halva hyran, all mat samt mina räkningar. Han betalade resterande hyra samt alla kostnader för bil och bensin. Jag drog av 1000kr på maten då jag betalade så mycket mer. Gick ganska jämt ut i slutändan, han tjänar mycket mer. Hyra har el och tv samt internet och liknande redan inräknat.

Under föräldraledighet: jag betalar 0 i hyra, jag betalar mina utgifter, all mat samt alla kostnader för barnet (blöjor etc) förutom kläder och han ger mig pengar när helst jag behöver extra.

Nu: slut på föräldraledigheten och mina utgifter kommer vara högre iochmed barnet. Har ni tips på hur vi ska lägga upp det? Jag kommer jobba 75% och får ca 5.000kr mer ut/månad. Han fortsätter på heltid med samma lön och samma utgifter.

Hur gör ni? GemenSamt konto för mat / kläder etc?

• Svar på tråden Ekonomin efter föräldraledigheten?
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Malin) skrev 2019-07-02 11:01:36 följande:
    Självklart tar man beslutet gemensamt om man är överens. Självklart diskuterar man i en familj, väger för och nackdelar. Så gör vi också.

Men är man inte överens får man ju bestämma själv. Varför ska någon tvinga en annan att jobba heltid, tycker du?

Om man av någon anledning inte är överens så får man ju hitta lösningar. Båda kan gå ned i tid om det är så att det är barnet man tänker på. OM den ene hatar sitt jobb och det är anledningen får man stötta och hitta utvägar på det. Jag säger inte att man ska tvinga någon att jobba heltid, jag säger att man ska vara överens om upplägget.

OM det är så att man t.ex mår dåligt på jobbet och den andre inte vill stötta i det och "vill tvinga en att jobba heltid" när man har en chans att lagligt gå ned i tid, ja, då hade jag lämnat det förhållandet. Kan man inte kompromissa, se varandras sida och bli överens i så här pass stora frågor i livet, då passar man nog inte ihop.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Ekonomien) skrev 2019-07-02 12:55:42 följande:
    Vad jobbar ni med?
    Vi är båda civilingenjörer.
  • Anonym (Enkelt gemensamt)

Vi har ett gemensamt konto för gemensamma utgifter, med varsitt bankkort kopplat till det.

Båda har en automatisk överföring varje månad till detta konto (som tillsammans täcker vad som brukar gå åt i gemensamma utgifter).

Tjänar någon mer är det lätt att justera så att man betalar in olika stor andel.

När någon av oss betalar en gemensam räkning betalar vi från det kontot. När man handlar något gemensamt betalar man med kort kopplat till det kontot.

Utöver att sätta upp kontot och de stående överföringarna är det nästan noll extraarbete.

När man betalar räkningar håller man lite koll på om beloppet på stående överföringarna bör justeras, och om det varit någon större extrautgift kan man behöva fylla på med varsin engångsöverföring.

• Anonym (Sjukt)
    Anonym (Ekonomien) skrev 2019-07-01 20:37:47 följande:

Barnet är vårt gemensamma barn. Jag ar varit föräldraledig 100% och pappan inget. Vi var överens om detta och har valt att ha det så, det behöver inte diskuteras.

Angående (Rut)?s ide om kreditkort och att lägga allt i en pott och hålla koll på räkningen, det tycker jag låter bökigt då det inte är våra pengar. Varför använda kredit när vi har pengar, även om hela räkningen betalas direkt? Sen hålla koll hit och dit... nja. Inte för oss!

Fick frågan ?Frågar du din man om lov om du vill eller behöver gå ned i tid? Det låter osunt. 75% är ju ändå mycket arbetstid.? Av Mimmi men förstår inte riktigt. Har inte bett om lov, det behövs inte utan jag har sagt att jag tycker det behövs för jag förlorar annars mycket tid med barnet på vardagarna pga mina arbetstider, att gå ner i tid löser det. Till en början men på silt komme jag ju jobba 100% igen. Vet ej hur länge jag vill jobba 75%, beror lite på inskolning.

Vad är osunt? Han har tjänat mest och då jobbat mer

Fick även frågan ?Att du går ned i tid med 25 % ger det någon annan fördelning på hemarbetet eller förväntas du "bara" ta hand om barnet på den 25 % tiden du har hemma istället för på jobbet?? Av mm. Detta beror helt på vilka arbetstider jag får framöver, de är en diskussion med arbetsgivaren om det just nu

Hitills har jag mest gillat modellen av att betala ?procentuellt?, om han tjänar 60% av hushållens inkomst betalar han 60% av utgifterna! Men det är lite bökigt då vissa utgifter är rörliga

Jag hoppas att han har ersatt dig genom att betala in tex pension du har förlorar och förlorar framöver. DU har fått högre utgifter pga barnet? Bara det uttalandet om ett gemensamt barn är ju helt sjukt. Ni får barn - du förlorar inkomst, pensionspengar etc, hans ekonomi är likadan. Hör du inte själv hur skevt det är?
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Mm) skrev 2019-07-03 07:14:51 följande:
    Om man av någon anledning inte är överens så får man ju hitta lösningar. Båda kan gå ned i tid om det är så att det är barnet man tänker på. OM den ene hatar sitt jobb och det är anledningen får man stötta och hitta utvägar på det. Jag säger inte att man ska tvinga någon att jobba heltid, jag säger att man ska vara överens om upplägget.

OM det är så att man t.ex mår dåligt på jobbet och den andre inte vill stötta i det och "vill tvinga en att jobba heltid" när man har en chans att lagligt gå ned i tid, ja, då hade jag lämnat det förhållandet. Kan man inte kompromissa, se varandras sida och bli överens i så här pass stora frågor i livet, då passar man nog inte ihop.
    Och jag säger att är man inte överens så bestämmer man själv. Är det så kontroversiellt, att man själv tar ett beslut om man inte kommer överens? Alla kommer inte överens, vet du. Så ser livet ut ibland.

• Anonym (Mm)
    Anonym (Malin) skrev 2019-07-03 16:48:14 följande:
    Och jag säger att är man inte överens så bestämmer man själv. Är det så kontroversiellt, att man själv tar ett beslut om man inte kommer överens? Alla kommer inte överens, vet du. Så ser livet ut ibland.

Du får naturligtvis göra som du vill. Men jag hoppas du tycker jag kan få göra som jag vill också. Du och jag har helt enkelt olika åsikter i dessa frågor och vi kommer troligen aldrig bo ihop.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Mm) skrev 2019-07-03 17:12:43 följande:
    Du får naturligtvis göra som du vill. Men jag hoppas du tycker jag kan få göra som jag vill också. Du och jag har helt enkelt olika åsikter i dessa frågor och vi kommer troligen aldrig bo ihop.
    Jag har inte sagt ett dugg om hur du gör, jag har inte heller några problem med att komma överens med min man.

Det enda jag skriver är att om man inte är överens så får man bestämma själv. Jag tycker inte att det är en konstig åsikt. Det innebär inte att man inte ska prata innan, inte söka lösningar, det innebär inte att man ska köra sitt eget race. Det innebär bara att det är OK att bestämma själv om man inte kommer överens.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Mm) skrev 2019-07-03 07:14:51 följande:

Precis, du bestämmer själv.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Malin) skrev 2019-07-03 17:18:03 följande:
    Precis, du bestämmer själv.
    Du har helt rätt
  • MsM84
    Anonym (Ekonomien) skrev 2019-07-02 21:18:21 följande:

Vet inte om du är på riktigt? Bajs? Eh. Men jag ska besvara ändå; 1; jag använder aldrig bilen (kör inte, det gör han). Jag är hemma och sköter hushåll etc eftersom jag inte kobbar, då handlar jag såklart alla saker. Undantag om jag är sjuk eller upptagen med annat självklart (men det hoppas jag är underförstått). Vi delar inte på barnbidraget då jag handlar allt... som tidigare nämnt (du kanske har missat) ger han mig pengar när jag behöver extra, oavsett vad det går till.

Jag förstår inte hur du tror att du känner honom? Du tar väldigt mycket ur lyften! Brukar du göra så? Det var nytt för mig

En liten fundering, om bara han använder bilen, bör den verkligen vara en gemensam kostnad? Eller kanske delvis gemensam bara?

Sen är de ju en typisk kvinnofälla att mannen betalar dyra saker (som bilen) medan kvinnan betalar löpande kostnader (mat, kläder osv) så när förhållandet tar slut står kvinnan med inget och mannen går därifrån med det han finansierat.
  • korngryn
    MsM84 skrev 2019-07-03 18:37:01 följande:

Sen är de ju en typisk kvinnofälla att mannen betalar dyra saker (som bilen) medan kvinnan betalar löpande kostnader (mat, kläder osv) så när förhållandet tar slut står kvinnan med inget och mannen går därifrån med det han finansierat.

Exakt det jag försökte förklara tidigare i tråden, och då ifrågasatte Ts om jag var på riktigt....

Jag kan nästan höra Ts man skrocka belåtet för att han lurat in henne i fällan. Helt otroligt att det år 2019 finns folk som är så tanklösa att de sväljer sånt här med hull och hår.
  • Anonym (Rut)
    korngryn skrev 2019-07-03 19:12:39 följande:
    Exakt det jag försökte förklara tidigare i tråden, och då ifrågasatte Ts om jag var på riktigt....

Jag kan nästan höra Ts man skrocka belåtet för att han lurat in henne i fällan. Helt otroligt att det år 2019 finns folk som är så tanklösa att de sväljer sånt här med hull och hår.
    Även om ts inte förstår så har ändå vikten av ekonomisk jämlikhet uppmärksammas i tråden vilket är viktigt. Kanske hjälper du någon annan som läser tråden.
Svar på tråden Ekonomin efter föräldraledigheten?