Anonym (Ekonomien) skrev 2019-07-01 20:37:47 följande:
Barnet är vårt gemensamma barn. Jag ar varit föräldraledig 100% och pappan inget. Vi var överens om detta och har valt att ha det så, det behöver inte diskuteras.
Angående (Rut)s ide om kreditkort och att lägga allt i en pott och hålla koll på räkningen, det tycker jag låter bökigt då det inte är våra pengar. Varför använda kredit när vi har pengar, även om hela räkningen betalas direkt? Sen hålla koll hit och dit... nja. Inte för oss!
Fick frågan Frågar du din man om lov om du vill eller behöver gå ned i tid? Det låter osunt. 75% är ju ändå mycket arbetstid. Av Mimmi men förstår inte riktigt. Har inte bett om lov, det behövs inte utan jag har sagt att jag tycker det behövs för jag förlorar annars mycket tid med barnet på vardagarna pga mina arbetstider, att gå ner i tid löser det. Till en början men på silt komme jag ju jobba 100% igen. Vet ej hur länge jag vill jobba 75%, beror lite på inskolning.
Vad är osunt? Han har tjänat mest och då jobbat mer
Fick även frågan Att du går ned i tid med 25 % ger det någon annan fördelning på hemarbetet eller förväntas du "bara" ta hand om barnet på den 25 % tiden du har hemma istället för på jobbet? Av mm. Detta beror helt på vilka arbetstider jag får framöver, de är en diskussion med arbetsgivaren om det just nu
Hitills har jag mest gillat modellen av att betala procentuellt, om han tjänar 60% av hushållens inkomst betalar han 60% av utgifterna! Men det är lite bökigt då vissa utgifter är rörliga
På vårt kredit-kort har vi "gratis" kredit i en månad. Vi får även bonus på allt vi köper med kreditkortet. Vi betalar alltid kredit-räkningen i tid, liksom alla våra andra räkningar, så vi tjänar helt klart på att ha ett kredit-kort mot att inte ha det. Om du ser rent ekonomiskt på det.
Så din man tjänar mer än du, då vet du väl att det troligen är mer fördelaktigt ekonomiskt att han VABar? Beror ju förstås på hur mycket han tjänar, men det kan vara så att en VAB-dag knappt ens märks på utbetalad lön pga skatten om det är så att han tjänar bra.
Jag frågade om hemarbete för jag tycker man ska se till helheten, småsaker kan man väl strunta i, men om den ena gör det mesta hemma bara för att den jobbar 75 %, när det varit ett gemensamt beslut för att man inte vill att barnet ska ha för långa dagar på förskolan, ja då är det ju lite väl mycket som går under de där 25 %-en. Om man dessutom inte blir "löne- och pensions-kompenserad" för de där 25 % så jobbar man ju rätt mycket gratis. Kanske är OK så länge man är gift och/eller förhållandet är bra, men om man går isär blir det ju mindre roligt för den som jobbat gratis hemma.