Inlägg från: Anonym (Mm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mm)

Ekonomin efter föräldraledigheten?

Vad är anledningen till att du kommer jobba 75 %? Är ni överens om att du ska gå ned i tid? 

• Anonym (Mm)

En fråga till; hur gjorde ni när han var föräldraledig?

• Anonym (Mm)
    LaFontaine skrev 2019-07-01 16:01:07 följande:
    Vi har inte heller gemensam ekonomi, men ett enkelt och bra upplägg som vi trivs med. Vi har ett gemensamt kreditkort där vi handlar allt till hem, barn, mat, resor, gemensamma intressen etc. Alla räkningar styrs via e-faktura till ett konto där vi sätter in lika mycket varje månad. Det är för oss ett enkelt och gemensamt sätt utan att för den sakens skull behöva slå ihop hela våra ekonomier.
    Japp så gör vi också. Ett kreditkort och i slutet av månaden betalar vi lika mycket på den räkningen. Köper någon av oss något större som bara är till en själv för vi över den summan till det gemensamma kontot vi betalar alla räkningar från.

Vi är gifta också så egentligen spelar det ju ingen större roll, men skönt att känna att man har egna pengar man kan göra precis vad man vill med.

Allt till barnet se givetvis som gemensamt och betalas med kreditkortet, likaså med bilen och huset.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Ekonomien) skrev 2019-07-01 15:40:25 följande:
    Jo, vårt gemensamma barn. Jobbar 75% för att ha mer tid för familjen, han har inte varit föräldraledig.
    Varför har han inte varit föräldraledig? Vad är anledningen till att han fortsätter jobba 100 % och du går ned på 75 %? Är det ett gemensamt beslut att ni ska ha det så?

Att du går ned i tid med 25 % ger det någon annan fördelning på hemarbetet eller förväntas du "bara" ta hand om barnet på den 25 % tiden du har hemma istället för på jobbet?
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Mimmi) skrev 2019-07-01 20:07:52 följande:
    Frågar du din man om lov om du vill eller behöver gå ned i tid? Det låter osunt. 75% är ju ändå mycket arbetstid.
    Varken jag eller min man gick ned i tid. Vi jobbade båda 100 %. Vi har lyxen att kunna flexa så vårt barn har ändå kunnat vara på förskolan mellan 8.45 och 15.15 under hela förskoletiden.

Om jag hade velat gå ned i tid eller om min man hade velat göra det så hade vi diskuterat det och hur vi skulle göra då. Men det var aldrig en fråga för oss.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Mimmi) skrev 2019-07-01 23:59:49 följande:
    Du svarade inte på varför ts skulle behöva fråga om lov.

Här är vi två vuxna som jobbar deltid 60-100%, i snitt 74% var. Vi anpassar löpande efter vad som fungerar för våra barn/oss. Kan inte föreställa mig att lägga mig i hur mycket min man jobbar, för jag vet att han är lika mån om att allt funkar som jag och tar inte beslut grundat på ingenting. Så får man ju hoppas att det fungerar för de flesta. Däremot har inte alla samma möjlighet att reglera arbetstiden men att jobba 75 % kan alla föräldrar (inom åldersgränsen) med heltidsanställning.

Att man diskuterar är inte samma som att verka skeptisk och undra ifall någon som valt deltid frågat om lov, som om det var den springande punkten. Det är väl snarare rätt självklart.
    Inte någonstans har jag skrivit att hon ska be om lov. Det är du som skrivit det.

Jag frågade vad anledningen till att gå ned i tid var och om det var ett gemensamt beslut (underförstått att beslutet kan ha tagits själv, därav frågan).

I vår familj skulle vi alltid diskutera såna här saker. Om vi t.ex inte trott att vårt barn trivdes på förskolan hade vi båda troligen gått ned till 80 % och haft vårt barn på förskolan tre dagar i veckan 8.45-15.15. Men nu ha vi uppfattat det som att vårt barn storm-trivs på förskolan och vi båda gillar våra jobb så vi har inte valt att gå ned i tid.

Men det kan ju finnas många anledningar till att man vill gå ed i tid, inte bara att barnet inte trivs på förskolan... Om TS man vill att deras barn ska vara kortare tid på förskolan, men han själv inte vill gå ned i tid t.ex. Ja, då tycker jag han får vara med och betala för både bortfallen lön och pension. Man får ju se till helheten i en familj tycker jag och då behöver man diskutera med varandra och vara överens om stora beslut.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Ekonomien) skrev 2019-07-01 20:37:47 följande:
    Barnet är vårt gemensamma barn. Jag ar varit föräldraledig 100% och pappan inget. Vi var överens om detta och har valt att ha det så, det behöver inte diskuteras.

Angående (Rut)s ide om kreditkort och att lägga allt i en pott och hålla koll på räkningen, det tycker jag låter bökigt då det inte är våra pengar. Varför använda kredit när vi har pengar, även om hela räkningen betalas direkt? Sen hålla koll hit och dit... nja. Inte för oss!

Fick frågan Frågar du din man om lov om du vill eller behöver gå ned i tid? Det låter osunt. 75% är ju ändå mycket arbetstid. Av Mimmi men förstår inte riktigt. Har inte bett om lov, det behövs inte utan jag har sagt att jag tycker det behövs för jag förlorar annars mycket tid med barnet på vardagarna pga mina arbetstider, att gå ner i tid löser det. Till en början men på silt komme jag ju jobba 100% igen. Vet ej hur länge jag vill jobba 75%, beror lite på inskolning.

Vad är osunt? Han har tjänat mest och då jobbat mer

Fick även frågan Att du går ned i tid med 25 % ger det någon annan fördelning på hemarbetet eller förväntas du "bara" ta hand om barnet på den 25 % tiden du har hemma istället för på jobbet? Av mm. Detta beror helt på vilka arbetstider jag får framöver, de är en diskussion med arbetsgivaren om det just nu

Hitills har jag mest gillat modellen av att betala procentuellt, om han tjänar 60% av hushållens inkomst betalar han 60% av utgifterna! Men det är lite bökigt då vissa utgifter är rörliga
    På vårt kredit-kort har vi "gratis" kredit i en månad. Vi får även bonus på allt vi köper med kreditkortet. Vi betalar alltid kredit-räkningen i tid, liksom alla våra andra räkningar, så vi tjänar helt klart på att ha ett kredit-kort mot att inte ha det. Om du ser rent ekonomiskt på det.

Så din man tjänar mer än du, då vet du väl att det troligen är mer fördelaktigt ekonomiskt att han VABar? Beror ju förstås på hur mycket han tjänar, men det kan vara så att en VAB-dag knappt ens märks på utbetalad lön pga skatten om det är så att han tjänar bra.

Jag frågade om hemarbete för jag tycker man ska se till helheten, småsaker kan man väl strunta i, men om den ena gör det mesta hemma bara för att den jobbar 75 %, när det varit ett gemensamt beslut för att man inte vill att barnet ska ha för långa dagar på förskolan, ja då är det ju lite väl mycket som går under de där 25 %-en. Om man dessutom inte blir "löne- och pensions-kompenserad" för de där 25 % så jobbar man ju rätt mycket gratis. Kanske är OK så länge man är gift och/eller förhållandet är bra, men om man går isär blir det ju mindre roligt för den som jobbat gratis hemma.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Rut) skrev 2019-07-02 07:57:14 följande:
    Du har helt rätt men det är så många som inte förstår att man kan använda kreditkort på två sett. Sunt och osunt. Använder man det sunt uppstår lönsamhet och i vårt fall ett enkelt sett att lägga upp in ekonomi. Det ända som det krävs är att man har förmågan att inte handla över sin budget och kommunikation mellan partners. Något jag tycker är viktigt oavsett hur man lägger upp sin ekonomi. Ser många goda exempel på det i denna träd.
    Precis jag håller med dig. Vi har två kort kopplade till samma "kredit-konto". Vi har inte ändrat vårt köp-beteende bara för att det är ett kreditkort, men vi får allt samlat på ett ställe och bara betalar av det från ett gemensamt konto som vi sätter in lika mycket på i slutet av månaden.

Finns en del automatik i det också. Så minimalt med jobb.

Håller också med dig om att det är viktigt att diskutera med varandra.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (familj) skrev 2019-07-02 09:44:27 följande:
    Vi sätter in lönerna (förutom 4000 egna fickpengar) på ett gemensamt KONTO med varsitt kort till. Från det kontot dras allt som hör hushållet till; mat, räkningar, barnen osv. Funkar jättebra. Då behöver ni ju inte ha kreditkort som nån föreslog. Dra mer i fickpengar till den som har nåt speciellt intresse. 
    Klart man kan ha t.ex två visa-kort kopplat till samma konto, men om man är ekonomiskt lagd och ändå kollar upp saker och ska göra en förändring ser man att man gör en ekonomisk vinst med att ha kredit-kort. Men alla får ju göra som de vill.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Malin) skrev 2019-07-02 10:11:38 följande:
    Beslutet tar man själv, men självklart diskuterar man sådant om man är en familj.
    Jag tycker man tar så stora beslut gemensamt och pratar igenom vilka förväntningar som kanske kan finnas från olika parter så man är överens om upplägget.

Någon skrev att hon aldrig lägger sig i hur hennes man jobbar. Det låter ganska osunt tycker jag. Jag och min partner har båda jobb där vi skulle kunna både resa mycket och jobba väldigt mycket övertid om vi vill. Jag kollar alltid av om det är OK att jobba i en annan stad en dag. Jag kan alltid säga nej till jobbet om att åka den dagen.

Om jag åker innebär det att min partner får både lämna och hämta och det påverkar ju dens dag ganska mycket, därför kollar vi alltid av sånt med varandra. Samma sak med övertid. Jag tycker inte det är OK att min partner bara dyker upp vid 21 och säger, "Jo, hade lite att göra, jobbade över." Vi kollar av sånt med varandra först. Självklart skulle vi kunna lägga in veto mot varandra om övertid eller resor i jobbet, men vet du vad, det har vi aldrig gjort, vi har alltid löst det, men alltid haft en diskussion innan så vi vet vad som gäller.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Malin) skrev 2019-07-02 11:01:36 följande:
    Självklart tar man beslutet gemensamt om man är överens. Självklart diskuterar man i en familj, väger för och nackdelar. Så gör vi också.

Men är man inte överens får man ju bestämma själv. Varför ska någon tvinga en annan att jobba heltid, tycker du?

Om man av någon anledning inte är överens så får man ju hitta lösningar. Båda kan gå ned i tid om det är så att det är barnet man tänker på. OM den ene hatar sitt jobb och det är anledningen får man stötta och hitta utvägar på det. Jag säger inte att man ska tvinga någon att jobba heltid, jag säger att man ska vara överens om upplägget.

OM det är så att man t.ex mår dåligt på jobbet och den andre inte vill stötta i det och "vill tvinga en att jobba heltid" när man har en chans att lagligt gå ned i tid, ja, då hade jag lämnat det förhållandet. Kan man inte kompromissa, se varandras sida och bli överens i så här pass stora frågor i livet, då passar man nog inte ihop.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Ekonomien) skrev 2019-07-02 12:55:42 följande:
    Vad jobbar ni med?
    Vi är båda civilingenjörer.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Malin) skrev 2019-07-03 16:48:14 följande:
    Och jag säger att är man inte överens så bestämmer man själv. Är det så kontroversiellt, att man själv tar ett beslut om man inte kommer överens? Alla kommer inte överens, vet du. Så ser livet ut ibland.

Du får naturligtvis göra som du vill. Men jag hoppas du tycker jag kan få göra som jag vill också. Du och jag har helt enkelt olika åsikter i dessa frågor och vi kommer troligen aldrig bo ihop.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Malin) skrev 2019-07-03 17:18:03 följande:
    Precis, du bestämmer själv.
    Du har helt rätt
Svar på tråden Ekonomin efter föräldraledigheten?