• Anonym (Ekonomien)

Ekonomin efter föräldraledigheten?

Hej! Behöver lite hjälp med förslag på hur vi ska dela upp vår ekonomi när min föräldraledighet tar slut.

Innan barn hade vi denna ök:

Jag betalade halva hyran, all mat samt mina räkningar. Han betalade resterande hyra samt alla kostnader för bil och bensin. Jag drog av 1000kr på maten då jag betalade så mycket mer. Gick ganska jämt ut i slutändan, han tjänar mycket mer. Hyra har el och tv samt internet och liknande redan inräknat.

Under föräldraledighet: jag betalar 0 i hyra, jag betalar mina utgifter, all mat samt alla kostnader för barnet (blöjor etc) förutom kläder och han ger mig pengar när helst jag behöver extra.

Nu: slut på föräldraledigheten och mina utgifter kommer vara högre iochmed barnet. Har ni tips på hur vi ska lägga upp det? Jag kommer jobba 75% och får ca 5.000kr mer ut/månad. Han fortsätter på heltid med samma lön och samma utgifter.

Hur gör ni? GemenSamt konto för mat / kläder etc?

• Svar på tråden Ekonomin efter föräldraledigheten?
  • korngryn
    Anonym (Ekonomien) skrev 2019-07-01 15:37:38 följande:

Jo gemensamt barn. Jag får hela Bb, glömde skriva det. Men han tar alla kostnader för bil, därför har det varit rimligt tyckte vi!

Men tycker han att det är rimligt att du får hela barnbidraget? Har du gått med på det (och därmed åkt på att betala alla barnets kostnader)?! Ett barnbidrag täcker ju knappast dessa kostnader, barainkomstbortfallet under FL uppgår ju i regel till många många sköna tusenlappar.

Varför delar ni inte på barnbidraget?
  • korngryn
    Fiona M skrev 2019-07-01 15:47:44 följande:

Barn borde dock räknas som gemensamt intresse...

Borde, ja. Men inte i TS mans fall, han vill uppenbarligen inte lägga varken tid eller pengar på barnet.
  • Anonym (Poff)
    Anonym (Ekonomien) skrev 2019-07-01 14:13:59 följande:

Hej! Behöver lite hjälp med förslag på hur vi ska dela upp vår ekonomi när min föräldraledighet tar slut.

Innan barn hade vi denna ök:

Jag betalade halva hyran, all mat samt mina räkningar. Han betalade resterande hyra samt alla kostnader för bil och bensin. Jag drog av 1000kr på maten då jag betalade så mycket mer. Gick ganska jämt ut i slutändan, han tjänar mycket mer. Hyra har el och tv samt internet och liknande redan inräknat.

Under föräldraledighet: jag betalar 0 i hyra, jag betalar mina utgifter, all mat samt alla kostnader för barnet (blöjor etc) förutom kläder och han ger mig pengar när helst jag behöver extra.

Nu: slut på föräldraledigheten och mina utgifter kommer vara högre iochmed barnet. Har ni tips på hur vi ska lägga upp det? Jag kommer jobba 75% och får ca 5.000kr mer ut/månad. Han fortsätter på heltid med samma lön och samma utgifter.

Hur gör ni? GemenSamt konto för mat / kläder etc?

Varför betalar ni inte bara var och en för sig? Ni betalar hälften var av er gemensamma utgifterna och gör sedan som ni vill med era resterande pengar?
  • Anonym (Ekonomien)
    korngryn skrev 2019-07-02 17:16:51 följande:

Borde, ja. Men inte i TS mans fall, han vill uppenbarligen inte lägga varken tid eller pengar på barnet.

Va? Gör han inte? Det visste inte jag..... ytterst konstigt
  • Anonym (Ekonomien)
    korngryn skrev 2019-07-02 17:10:40 följande:

Oj, det varju ingen särskilt lyckad uppdelning. Du betalar mat (som omvandlas till bajs), han betalar kapitalvaror som har ett andrahandsvärde. Går ni isär så kommer han såklart hävda att bilen är hans eftersom han har betalat den (och det har han ju rätt i). Du betalar för barnet eftersom...eftersom.... han inte har något ansvar för barnet? För att barnsaker inte har något andrahandsvärde? För att det är tråkigt och otacksamt? Nåväl, oavsett orsak så behöver ni ju ändra på detta. Dock, lycka till med att få honom att gå med på det. Jag är rädd att det är försent.

Kan ni inte räkna ut hur mycket familjekostnaderna hamnar på totalt (boende, mat, barn, bil, inkomstbortfall vid vab och f-ledighet, bensin, försäkringar) och sen betala hälften var? Sätt in den summan på ett gemensamt konto som ni bådahar kort till. Betala alla familjeräkningar från det kontot. Då slipper ni fundera på vem som drar kortet, för ni har betalat hälften var oavsett.

korngryn skrev 2019-07-02 17:14:58 följande:

Men tycker han att det är rimligt att du får hela barnbidraget? Har du gått med på det (och därmed åkt på att betala alla barnets kostnader)?! Ett barnbidrag täcker ju knappast dessa kostnader, barainkomstbortfallet under FL uppgår ju i regel till många många sköna tusenlappar.

Varför delar ni inte på barnbidraget?

Vet inte om du är på riktigt? Bajs? Eh. Men jag ska besvara ändå; 1; jag använder aldrig bilen (kör inte, det gör han). Jag är hemma och sköter hushåll etc eftersom jag inte kobbar, då handlar jag såklart alla saker. Undantag om jag är sjuk eller upptagen med annat självklart (men det hoppas jag är underförstått). Vi delar inte på barnbidraget då jag handlar allt... som tidigare nämnt (du kanske har missat) ger han mig pengar när jag behöver extra, oavsett vad det går till.

Jag förstår inte hur du tror att du känner honom? Du tar väldigt mycket ur lyften! Brukar du göra så? Det var nytt för mig
  • korngryn
    Anonym (Ekonomien) skrev 2019-07-02 21:11:48 följande:

Va? Gör han inte? Det visste inte jag..... ytterst konstigt

Det är ju du själv som har berättar att han:

1. Inte vill vara föräldraledig

2. Tycker att du ska betala allt för barnet.

Det kan bara tolkas på ett sätt.
  • Anonym (K)

Om man delar all tid jämnt mellan sig så uppstår inte det här problemet. Jobba deltid ett år, sen går han ner till deltid ett år.

• Anonym (Ekonomien)
    korngryn skrev 2019-07-02 21:18:56 följande:

Det är ju du själv som har berättar att han:

1. Inte vill vara föräldraledig

2. Tycker att du ska betala allt för barnet.

Det kan bara tolkas på ett sätt.

Du har läst fel. På dina punkter är svaret samma, vi kom överens om det. Att jag skulle vara fl men det säger ingenting om hans vilja eller ev. Ovilja att vara föräldraledig. Samma sak på punkt 2.
  • Anonym (Ekonomien)

Tack alla som svarat! Jag lämnar nu, har iallafall en del förslag att se över...! God natt

• Vinterankan
    Anonym (Ekonomien) skrev 2019-07-02 07:22:53 följande:

Men varför krångla till det med att behöva hålla koll på en kreditkning? Det är det jag tycker blir ett extra steg. Om man råkar någon gång räkna / se fel? Nej man ska använda sina riktiga pengar tycker jag.

Men gör samma sak men utan kreditkort då. Betala in en viss summa var till ett gemensamt konto som ni båda har kort kopplat till och ta alla gemensamma kostnader med det kortet. Överskott på kontot blir sparande.

Och då kan ni ju bestämma antingen att ni båda betalar in en viss summa var och behåller resten eller att ni båda behåller en viss summa var till egna inköp och intressen och betalar in resten till det gemensamma (och summan man behåller kan ju vara olika om man tycker att den som tjänar mest ska få mest själv också,tex han behåller 6000 till sig och resten åker in på gemensamma och du behåller 5000 till dig och sätter in resten eller någon form av procentuell beräkning om vad som är rättvist att behålla till sig själv).
Svar på tråden Ekonomin efter föräldraledigheten?