• Anonym (Ekonomien)

Ekonomin efter föräldraledigheten?

Hej! Behöver lite hjälp med förslag på hur vi ska dela upp vår ekonomi när min föräldraledighet tar slut.

Innan barn hade vi denna ök:

Jag betalade halva hyran, all mat samt mina räkningar. Han betalade resterande hyra samt alla kostnader för bil och bensin. Jag drog av 1000kr på maten då jag betalade så mycket mer. Gick ganska jämt ut i slutändan, han tjänar mycket mer. Hyra har el och tv samt internet och liknande redan inräknat.

Under föräldraledighet: jag betalar 0 i hyra, jag betalar mina utgifter, all mat samt alla kostnader för barnet (blöjor etc) förutom kläder och han ger mig pengar när helst jag behöver extra.

Nu: slut på föräldraledigheten och mina utgifter kommer vara högre iochmed barnet. Har ni tips på hur vi ska lägga upp det? Jag kommer jobba 75% och får ca 5.000kr mer ut/månad. Han fortsätter på heltid med samma lön och samma utgifter.

Hur gör ni? GemenSamt konto för mat / kläder etc?

• Svar på tråden Ekonomin efter föräldraledigheten?
  • Fiona M
    Anonym (Ekonomien) skrev 2019-07-01 15:47:15 följande:

Vi har inte haft gemensam ekonomi tidigare för att han har intressen jag inte vill stödja ekonomiskt och jag har intressen han inte vill stödja ekonomiskt :) det har funkar för oss hitills iallafall

Barn borde dock räknas som gemensamt intresse...
  • Anonym (Ekonomien)
    Anonym (Rut) skrev 2019-07-01 14:35:19 följande:

Jag skulle göra så som vi gör (det är ju därför vi gör så)

Skaffa gemensamt keditkort och handla allt på det.

Lägg bådas löner i en pott och betala alla räkningar ink kreditkortsräkningen (ha koll så den inte blir för hög. Ha en dialog kring detta)

Pengarna som blir över åker in på olika sparande till er båda och till semester m.m.

Klart.

Låter jättebökigt!
  • Fiona M
    Anonym (Ekonomien) skrev 2019-07-01 15:48:23 följande:

Låter jättebökigt!

På vilket sätt är det bökigt att lägga ihop alla pengarna och ta familjens utgifter från potten?
  • MsM84

Jag hade gjort så här om ni inte vill ha gemensam ekonomi:

Titta på hur stor andel av inkomsterna ni var drar in. T ex han 60% och du 40%. Sen tittar ni på hur mycket pengar hyra, el, barnomsorg, försäkringar, bil, mat, kläder mm till barnet blir på en månad. T ex 18000. Då betalar han 60% av 18000 och du resten. Ni får också avgöra hur ni ska fördela vab mm och hur ni ska finansiera det inkomstbortfallet.

• LaFontaine

Vi har inte heller gemensam ekonomi, men ett enkelt och bra upplägg som vi trivs med. Vi har ett gemensamt kreditkort där vi handlar allt till hem, barn, mat, resor, gemensamma intressen etc. Alla räkningar styrs via e-faktura till ett konto där vi sätter in lika mycket varje månad. Det är för oss ett enkelt och gemensamt sätt utan att för den sakens skull behöva slå ihop hela våra ekonomier.

• Anonym (Ekonomien)
    Fiona M skrev 2019-07-01 15:47:44 följande:

Barn borde dock räknas som gemensamt intresse...

Även bilen, men han använder den mest så han betalar
  • Anonym (O)
    Anonym (Ekonomien) skrev 2019-07-01 15:37:38 följande:

Jo gemensamt barn. Jag får hela Bb, glömde skriva det. Men han tar alla kostnader för bil, därför har det varit rimligt tyckte vi!

Kostar bilen och barnet samma?

Om det år rimligt beror väl på kostnaderna , så inte en av måste betala.

Då inräknat att du tjänar mindre på grund av att du gick ner i tid för att ta hand om ert barn.

Så du ska inte förlora pengar på grund av ert barn.
  • Anonym (Mimmi)

Vi betalar alla fasta avgifter varje månad, sätter över matpengar på ett gemensamt konto och sedan jämnar vi det som blir över så att vi har lika mycket pengar på våra lönekontot. Blir allt mellan 4-10k.

Då gör vi vad vi vill med vår halva.

Vi ser oss som en enhet och har gjort så sedan vi blev tillsammans för 20 år sedan. Vi har båda varit arbetslösa någon period eller tjänat dåligt men det märks inte så mycket om man gör så. Det jämnar alltid ut sig och jag skulle ändå tycka det kändes trist om jag har råd med saker och inte han.

• Anonym (Rut)
    Anonym (Ekonomien) skrev 2019-07-01 15:48:23 följande:
    Låter jättebökigt!
    Hur då. 3 steg varav två är något du behöver göra aktivt.

1Ett konto där alla pengar kommer in.
    2Alla räkningar betalas Ink kreditkortet
    3Det som blir kvar sparas.
Svar på tråden Ekonomin efter föräldraledigheten?