Anonym (Ekonomien) skrev 2019-07-01 20:37:47 följande:
Barnet är vårt gemensamma barn. Jag ar varit föräldraledig 100% och pappan inget. Vi var överens om detta och har valt att ha det så, det behöver inte diskuteras.
Angående (Rut)?s ide om kreditkort och att lägga allt i en pott och hålla koll på räkningen, det tycker jag låter bökigt då det inte är våra pengar. Varför använda kredit när vi har pengar, även om hela räkningen betalas direkt? Sen hålla koll hit och dit... nja. Inte för oss!
Fick frågan ?Frågar du din man om lov om du vill eller behöver gå ned i tid? Det låter osunt. 75% är ju ändå mycket arbetstid.? Av Mimmi men förstår inte riktigt. Har inte bett om lov, det behövs inte utan jag har sagt att jag tycker det behövs för jag förlorar annars mycket tid med barnet på vardagarna pga mina arbetstider, att gå ner i tid löser det. Till en början men på silt komme jag ju jobba 100% igen. Vet ej hur länge jag vill jobba 75%, beror lite på inskolning.
Vad är osunt? Han har tjänat mest och då jobbat mer
Fick även frågan ?Att du går ned i tid med 25 % ger det någon annan fördelning på hemarbetet eller förväntas du "bara" ta hand om barnet på den 25 % tiden du har hemma istället för på jobbet?? Av mm. Detta beror helt på vilka arbetstider jag får framöver, de är en diskussion med arbetsgivaren om det just nu
Hitills har jag mest gillat modellen av att betala ?procentuellt?, om han tjänar 60% av hushållens inkomst betalar han 60% av utgifterna! Men det är lite bökigt då vissa utgifter är rörliga
Nja du vet ju inte hur ett kreditkort kan funka och då kan jag inte säga mer. Det handlar inte om att hands för pengar vi inte har. Inte så svårt att hålla koll på räkningen brukar finnas appar för det. Problemet för många ang vår metod är att den kräver att man är generös mot varandra. Inbland har jag tjänat mer ibland han. Inbland handlar jag mer Inbland han. Men 80-90% köps till OSS som familj. Båda partner måste våga lita på varandra och våga släppa kontrollen. Det är mycket trevligt att varje sommar kunna logga in på se summan vi kommer ha till semester till hela familjen. Till oss alltså.