Inlägg från: Anonym (Mimmi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mimmi)

Ekonomin efter föräldraledigheten?

Vi betalar alla fasta avgifter varje månad, sätter över matpengar på ett gemensamt konto och sedan jämnar vi det som blir över så att vi har lika mycket pengar på våra lönekontot. Blir allt mellan 4-10k.

Då gör vi vad vi vill med vår halva.

Vi ser oss som en enhet och har gjort så sedan vi blev tillsammans för 20 år sedan. Vi har båda varit arbetslösa någon period eller tjänat dåligt men det märks inte så mycket om man gör så. Det jämnar alltid ut sig och jag skulle ändå tycka det kändes trist om jag har råd med saker och inte han.

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Mm) skrev 2019-07-01 19:51:05 följande:

Vad är anledningen till att du kommer jobba 75 %? Är ni överens om att du ska gå ned i tid? 

Frågar du din man om lov om du vill eller behöver gå ned i tid? Det låter osunt. 75% är ju ändå mycket arbetstid.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Mm) skrev 2019-07-01 20:11:07 följande:

Varken jag eller min man gick ned i tid. Vi jobbade båda 100 %. Vi har lyxen att kunna flexa så vårt barn har ändå kunnat vara på förskolan mellan 8.45 och 15.15 under hela förskoletiden.

Om jag hade velat gå ned i tid eller om min man hade velat göra det så hade vi diskuterat det och hur vi skulle göra då. Men det var aldrig en fråga för oss.

Du svarade inte på varför ts skulle behöva fråga om lov.

Här är vi två vuxna som jobbar deltid 60-100%, i snitt 74% var. Vi anpassar löpande efter vad som fungerar för våra barn/oss. Kan inte föreställa mig att lägga mig i hur mycket min man jobbar, för jag vet att han är lika mån om att allt funkar som jag och tar inte beslut grundat på ingenting. Så får man ju hoppas att det fungerar för de flesta. Däremot har inte alla samma möjlighet att reglera arbetstiden men att jobba 75 % kan alla föräldrar (inom åldersgränsen) med heltidsanställning.

Att man diskuterar är inte samma som att verka skeptisk och undra ifall någon som valt deltid frågat om lov, som om det var den springande punkten. Det är väl snarare rätt självklart.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Mm) skrev 2019-07-02 07:31:11 följande:

Inte någonstans har jag skrivit att hon ska be om lov. Det är du som skrivit det.

Jag frågade vad anledningen till att gå ned i tid var och om det var ett gemensamt beslut (underförstått att beslutet kan ha tagits själv, därav frågan).

I vår familj skulle vi alltid diskutera såna här saker. Om vi t.ex inte trott att vårt barn trivdes på förskolan hade vi båda troligen gått ned till 80 % och haft vårt barn på förskolan tre dagar i veckan 8.45-15.15. Men nu ha vi uppfattat det som att vårt barn storm-trivs på förskolan och vi båda gillar våra jobb så vi har inte valt att gå ned i tid.

Men det kan ju finnas många anledningar till att man vill gå ed i tid, inte bara att barnet inte trivs på förskolan... Om TS man vill att deras barn ska vara kortare tid på förskolan, men han själv inte vill gå ned i tid t.ex. Ja, då tycker jag han får vara med och betala för både bortfallen lön och pension. Man får ju se till helheten i en familj tycker jag och då behöver man diskutera med varandra och vara överens om stora beslut.

Nä du frågade vad hennes man tyckte om att hon gått ned i tid. Som om att det inte är hennes beslut.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Malin) skrev 2019-07-02 11:34:46 följande:

Du tolkar det så. Bara för att man frågar/diskuterar med sin man, betyder inte det att man inte att man låter partnern bestämma åt en.

Självklart pratar man om sådan som påverkar familjen med varandra och självklart har båda parter rätt till åsikter.

Haha det här är ju komiskt. Redan i mitt första inlägg till dig skrev jag att det är rätt självklart att man diskuterar saker som är av betydelse med sin partner. Och du liksom agerar papegoja till mig.

Däremot är det sällan jättekänsligt hur många procent man jobbar. Det brukar särskilt inte skapa problem i vardagen att man går ner lite i tid.

Det jag reagerade på var att din första tanke i detta ämne är att ts nog gjort fel och överraskar sin partner med detta. Ganska off topic. Som om att det är något som brukar vara ett problem hos dig.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Malin) skrev 2019-07-02 14:09:13 följande:

Du blandar nog ihop mig med någon annan.

Möjligt. Men uppenbart har Ingrid heller kollat vad jag egentligen sagt innan du har åsikter.
Svar på tråden Ekonomin efter föräldraledigheten?