• Anonym (Ekonomien)

Ekonomin efter föräldraledigheten?

Hej! Behöver lite hjälp med förslag på hur vi ska dela upp vår ekonomi när min föräldraledighet tar slut.

Innan barn hade vi denna ök:

Jag betalade halva hyran, all mat samt mina räkningar. Han betalade resterande hyra samt alla kostnader för bil och bensin. Jag drog av 1000kr på maten då jag betalade så mycket mer. Gick ganska jämt ut i slutändan, han tjänar mycket mer. Hyra har el och tv samt internet och liknande redan inräknat.

Under föräldraledighet: jag betalar 0 i hyra, jag betalar mina utgifter, all mat samt alla kostnader för barnet (blöjor etc) förutom kläder och han ger mig pengar när helst jag behöver extra.

Nu: slut på föräldraledigheten och mina utgifter kommer vara högre iochmed barnet. Har ni tips på hur vi ska lägga upp det? Jag kommer jobba 75% och får ca 5.000kr mer ut/månad. Han fortsätter på heltid med samma lön och samma utgifter.

Hur gör ni? GemenSamt konto för mat / kläder etc?

• Svar på tråden Ekonomin efter föräldraledigheten?
  • Anonym (Rut)
    Fiona M skrev 2019-07-01 15:49:41 följande:
    På vilket sätt är det bökigt att lägga ihop alla pengarna och ta familjens utgifter från potten?
    Kanske är det bökigt att prata med varandra
  • Anonym (Ekonomien)
    Anonym (Rut) skrev 2019-07-01 16:48:17 följande:

Kanske är det bökigt att prata med varandra

Haha ja Rut! Där slog du huvudet på spiken! Jag kommer läsa med noggrant ikväll och svarar det jag hinner då, vissa saker är dock inte relevanta men jag ska försöka förklara det som ör relevant
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Ekonomien) skrev 2019-07-01 16:06:33 följande:
    Även bilen, men han använder den mest så han betalar

Och du använder barnet mest, så du betalar för det?
  • Fiona M
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-07-01 19:47:13 följande:

Och du använder barnet mest, så du betalar för det?

Haha!
  • Anonym (Mm)

Vad är anledningen till att du kommer jobba 75 %? Är ni överens om att du ska gå ned i tid? 

• Anonym (Mm)

En fråga till; hur gjorde ni när han var föräldraledig?

• Fiona M
    Anonym (Mm) skrev 2019-07-01 19:52:18 följande:

En fråga till; hur gjorde ni när han var föräldraledig?

Anonym (Ekonomien) skrev 2019-07-01 15:40:25 följande:

han har inte varit föräldraledig.

• Anonym (Mm)
    LaFontaine skrev 2019-07-01 16:01:07 följande:
    Vi har inte heller gemensam ekonomi, men ett enkelt och bra upplägg som vi trivs med. Vi har ett gemensamt kreditkort där vi handlar allt till hem, barn, mat, resor, gemensamma intressen etc. Alla räkningar styrs via e-faktura till ett konto där vi sätter in lika mycket varje månad. Det är för oss ett enkelt och gemensamt sätt utan att för den sakens skull behöva slå ihop hela våra ekonomier.
    Japp så gör vi också. Ett kreditkort och i slutet av månaden betalar vi lika mycket på den räkningen. Köper någon av oss något större som bara är till en själv för vi över den summan till det gemensamma kontot vi betalar alla räkningar från.

Vi är gifta också så egentligen spelar det ju ingen större roll, men skönt att känna att man har egna pengar man kan göra precis vad man vill med.

Allt till barnet se givetvis som gemensamt och betalas med kreditkortet, likaså med bilen och huset.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Mm) skrev 2019-07-01 19:51:05 följande:

Vad är anledningen till att du kommer jobba 75 %? Är ni överens om att du ska gå ned i tid? 

Frågar du din man om lov om du vill eller behöver gå ned i tid? Det låter osunt. 75% är ju ändå mycket arbetstid.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Ekonomien) skrev 2019-07-01 15:40:25 följande:
    Jo, vårt gemensamma barn. Jobbar 75% för att ha mer tid för familjen, han har inte varit föräldraledig.
    Varför har han inte varit föräldraledig? Vad är anledningen till att han fortsätter jobba 100 % och du går ned på 75 %? Är det ett gemensamt beslut att ni ska ha det så?

Att du går ned i tid med 25 % ger det någon annan fördelning på hemarbetet eller förväntas du "bara" ta hand om barnet på den 25 % tiden du har hemma istället för på jobbet?
Svar på tråden Ekonomin efter föräldraledigheten?