Inlägg från: korngryn |Visa alla inlägg
  • korngryn

Ekonomin efter föräldraledigheten?

Oj, det varju ingen särskilt lyckad uppdelning. Du betalar mat (som omvandlas till bajs), han betalar kapitalvaror som har ett andrahandsvärde. Går ni isär så kommer han såklart hävda att bilen är hans eftersom han har betalat den (och det har han ju rätt i). Du betalar för barnet eftersom...eftersom.... han inte har något ansvar för barnet? För att barnsaker inte har något andrahandsvärde? För att det är tråkigt och otacksamt? Nåväl, oavsett orsak så behöver ni ju ändra på detta. Dock, lycka till med att få honom att gå med på det. Jag är rädd att det är försent.

Kan ni inte räkna ut hur mycket familjekostnaderna hamnar på totalt (boende, mat, barn, bil, inkomstbortfall vid vab och f-ledighet, bensin, försäkringar) och sen betala hälften var? Sätt in den summan på ett gemensamt konto som ni bådahar kort till. Betala alla familjeräkningar från det kontot. Då slipper ni fundera på vem som drar kortet, för ni har betalat hälften var oavsett.

• korngryn
    Anonym (Ekonomien) skrev 2019-07-01 15:37:38 följande:

Jo gemensamt barn. Jag får hela Bb, glömde skriva det. Men han tar alla kostnader för bil, därför har det varit rimligt tyckte vi!

Men tycker han att det är rimligt att du får hela barnbidraget? Har du gått med på det (och därmed åkt på att betala alla barnets kostnader)?! Ett barnbidrag täcker ju knappast dessa kostnader, barainkomstbortfallet under FL uppgår ju i regel till många många sköna tusenlappar.

Varför delar ni inte på barnbidraget?
  • korngryn
    Fiona M skrev 2019-07-01 15:47:44 följande:

Barn borde dock räknas som gemensamt intresse...

Borde, ja. Men inte i TS mans fall, han vill uppenbarligen inte lägga varken tid eller pengar på barnet.
  • korngryn
    Anonym (Ekonomien) skrev 2019-07-02 21:11:48 följande:

Va? Gör han inte? Det visste inte jag..... ytterst konstigt

Det är ju du själv som har berättar att han:

1. Inte vill vara föräldraledig

2. Tycker att du ska betala allt för barnet.

Det kan bara tolkas på ett sätt.
  • korngryn
    MsM84 skrev 2019-07-03 18:37:01 följande:

Sen är de ju en typisk kvinnofälla att mannen betalar dyra saker (som bilen) medan kvinnan betalar löpande kostnader (mat, kläder osv) så när förhållandet tar slut står kvinnan med inget och mannen går därifrån med det han finansierat.

Exakt det jag försökte förklara tidigare i tråden, och då ifrågasatte Ts om jag var på riktigt....

Jag kan nästan höra Ts man skrocka belåtet för att han lurat in henne i fällan. Helt otroligt att det år 2019 finns folk som är så tanklösa att de sväljer sånt här med hull och hår.
Svar på tråden Ekonomin efter föräldraledigheten?