Inlägg från: Anonym (Rut) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rut)

Ekonomin efter föräldraledigheten?

Jag skulle göra så som vi gör (det är ju därför vi gör så)
    Skaffa gemensamt keditkort och handla allt på det.
    Lägg bådas löner i en pott och betala alla räkningar ink kreditkortsräkningen (ha koll så den inte blir för hög. Ha en dialog kring detta)
    Pengarna som blir över åker in på olika sparande till er båda och till semester m.m.

Klart.

• Anonym (Rut)
    Anonym (Ekonomien) skrev 2019-07-01 15:48:23 följande:
    Låter jättebökigt!
    Hur då. 3 steg varav två är något du behöver göra aktivt.

1Ett konto där alla pengar kommer in.
    2Alla räkningar betalas Ink kreditkortet
    3Det som blir kvar sparas.
  • Anonym (Rut)
    Fiona M skrev 2019-07-01 15:49:41 följande:
    På vilket sätt är det bökigt att lägga ihop alla pengarna och ta familjens utgifter från potten?
    Kanske är det bökigt att prata med varandra
  • Anonym (Rut)
    Anonym (Ekonomien) skrev 2019-07-01 20:37:47 följande:

Barnet är vårt gemensamma barn. Jag ar varit föräldraledig 100% och pappan inget. Vi var överens om detta och har valt att ha det så, det behöver inte diskuteras.

Angående (Rut)?s ide om kreditkort och att lägga allt i en pott och hålla koll på räkningen, det tycker jag låter bökigt då det inte är våra pengar. Varför använda kredit när vi har pengar, även om hela räkningen betalas direkt? Sen hålla koll hit och dit... nja. Inte för oss!

Fick frågan ?Frågar du din man om lov om du vill eller behöver gå ned i tid? Det låter osunt. 75% är ju ändå mycket arbetstid.? Av Mimmi men förstår inte riktigt. Har inte bett om lov, det behövs inte utan jag har sagt att jag tycker det behövs för jag förlorar annars mycket tid med barnet på vardagarna pga mina arbetstider, att gå ner i tid löser det. Till en början men på silt komme jag ju jobba 100% igen. Vet ej hur länge jag vill jobba 75%, beror lite på inskolning.

Vad är osunt? Han har tjänat mest och då jobbat mer

Fick även frågan ?Att du går ned i tid med 25 % ger det någon annan fördelning på hemarbetet eller förväntas du "bara" ta hand om barnet på den 25 % tiden du har hemma istället för på jobbet?? Av mm. Detta beror helt på vilka arbetstider jag får framöver, de är en diskussion med arbetsgivaren om det just nu

Hitills har jag mest gillat modellen av att betala ?procentuellt?, om han tjänar 60% av hushållens inkomst betalar han 60% av utgifterna! Men det är lite bökigt då vissa utgifter är rörliga

Nja du vet ju inte hur ett kreditkort kan funka och då kan jag inte säga mer. Det handlar inte om att hands för pengar vi inte har. Inte så svårt att hålla koll på räkningen brukar finnas appar för det. Problemet för många ang vår metod är att den kräver att man är generös mot varandra. Inbland har jag tjänat mer ibland han. Inbland handlar jag mer Inbland han. Men 80-90% köps till OSS som familj. Båda partner måste våga lita på varandra och våga släppa kontrollen. Det är mycket trevligt att varje sommar kunna logga in på se summan vi kommer ha till semester till hela familjen. Till oss alltså.
  • Anonym (Rut)
    Anonym (Mm) skrev 2019-07-02 07:40:14 följande:
    På vårt kredit-kort har vi "gratis" kredit i en månad. Vi får även bonus på allt vi köper med kreditkortet. Vi betalar alltid kredit-räkningen i tid, liksom alla våra andra räkningar, så vi tjänar helt klart på att ha ett kredit-kort mot att inte ha det. Om du ser rent ekonomiskt på det.
    Du har helt rätt men det är så många som inte förstår att man kan använda kreditkort på två sett. Sunt och osunt. Använder man det sunt uppstår lönsamhet och i vårt fall ett enkelt sett att lägga upp in ekonomi. Det ända som det krävs är att man har förmågan att inte handla över sin budget och kommunikation mellan partners. Något jag tycker är viktigt oavsett hur man lägger upp sin ekonomi. Ser många goda exempel på det i denna träd.
  • Anonym (Rut)
    korngryn skrev 2019-07-03 19:12:39 följande:
    Exakt det jag försökte förklara tidigare i tråden, och då ifrågasatte Ts om jag var på riktigt....

Jag kan nästan höra Ts man skrocka belåtet för att han lurat in henne i fällan. Helt otroligt att det år 2019 finns folk som är så tanklösa att de sväljer sånt här med hull och hår.
    Även om ts inte förstår så har ändå vikten av ekonomisk jämlikhet uppmärksammas i tråden vilket är viktigt. Kanske hjälper du någon annan som läser tråden.
Svar på tråden Ekonomin efter föräldraledigheten?