Kandelaber skrev 2019-05-23 23:53:51 följande:
Hur gör ni med era första ultraljud, följer partnern med eller kan ni tänka er att gå själv? Min sambo har lite svårt att ta ledigt från jobbet och klart jag lan åka själv men känns ändå lite som att man "ska" vara 2. Både om man får se hjärtslag eller om det avstannat, känns lite orättvist att ta den sorgen ensam på plats.. eller att inte få dela stunden om allt är ok.
Det finns väl egentligen inga måste i detta avseende men jag kan tycka att det är det minsta som gubbarna kan göra. Jag kanske är lite väl hård mot de MEN det är vi kvinnor som betalar det stora priset. Vi stoppar i oss en mängd olika hormoner som har både kortvariga och långvariga biverkningar, går upp i vikt, får ont, får svårt att sova med mera med mera.. Lite kan väl de också få offra?
Jag har varit hård mot min man på den fronten. Eftersom min kropp har fått ta den stora smällen har han gått lov att anpassa sig efter mina möten och arbetstider. Självklart har han inte behövt följa med för en enklare undersökning, men när man ska göra Ultraljud för att se hjärtslag tycker jag definitivt att han ska vara där och dela glädje/sorg med mig. Det här är trots allt en livsdröm som man både delar och har kämpat för. Det borde vara ett ögonblick man inte vill missa för något möte på jobbet. I värsta fall får man väl dra en vit lögn om en viktig läkartid eller sjukanmäla sig.
Det är min personliga åsikt. Det går säkert att se det ur många andra synvinklar.