• vill2017

Vi som precis plussat efter IVF

Hej!

Har nyss blivit gravid med första barnet efter ett FET med blastocyst och borde ha BF typ 11 januari 2020 om allt går bra!

Ska på första UL den 28/5 och är livrädd för att hjärtat inte börjar slå. Trodde att jag skulle vara överlycklig över att vara gravid men känner mig mest bara orolig. Vore skönt att få prata med likasinnade:)

Är på ruvardag 19. När kan man sluta räkna ruvardagar?

• Svar på tråden Vi som precis plussat efter IVF
  • Solros80
    Örebroaren91 skrev 2019-06-24 19:25:44 följande:

Hej!

Vi plussade efter en första insättning den 10/6, beräknat mitten av Februari.

Förstår absolut din oro, vi ska på första ultraljud den 5/7 och är livrädd jag också att dom antingen ska säga att det är tomt därinne eller att hjärtat inte slår..

Tror att denna oro kommer ifrån att man haft tufft från första början med att ens kunna bli gravid, klart oron fortsätter. 

Har du några symptom av graviditeten? 

Grattis till plusset örebroaren!
  • Solros80
    mulin skrev 2019-06-25 16:44:34 följande:

Jösses.. nu börjar nerverna komma tillbaka efter det tidiga ultraljudet, Fick vara lugn i ungefär tre veckor iaf. Om lite mindre än två veckor ska vi på KUB. Är såå orolig att det ska ha dött? emellan ultraljudet och KUBen. Jag är fortfarande lite illamående och så men utöver det har symptomen lanat vilket jag också förstår är normalt.. usch vill spola fram tiden två veckor nu.. hur går det mer alla era nerver?

Jag hoppas att allt är som det ska. Om du fortfarande känner av illamåendet borde det vara ett tecken på att bebis utvecklas och mår bra. Men om du är jätte orolig, kan det inte vara bra att göra ett privat vul? Två veckor kan kännas som en evighet om man går med den oron.

Själv är jag upptagen av illamåendet som tagit över helt. Just nu känner jag inte någon oro. Jag har kub 17/7, men om symptomen börjar avta innnan dess och jag börjar oroa mig gör jag nog ett privat Vul emellan.
  • mulin
    Solros80 skrev 2019-06-26 09:22:57 följande:

Jag hoppas att allt är som det ska. Om du fortfarande känner av illamåendet borde det vara ett tecken på att bebis utvecklas och mår bra. Men om du är jätte orolig, kan det inte vara bra att göra ett privat vul? Två veckor kan kännas som en evighet om man går med den oron.

Själv är jag upptagen av illamåendet som tagit över helt. Just nu känner jag inte någon oro. Jag har kub 17/7, men om symptomen börjar avta innnan dess och jag börjar oroa mig gör jag nog ett privat Vul emellan.

Är inte just känslan av att symptomen minskat som gör mig orolig, jag vet ju att det väldigt ofta lugnar sig efter några veckor och de säger ju att illamåendet brukar bli bättre efter ca 12 veckor och jag går in i veck 12 imorgon :) är bara oron över lag.. måste åka minst två timmar enkelväg för att få tillgång till ett privat UL så jag ska försöka hålla ut :)
  • Solros80
    mulin skrev 2019-06-26 11:35:23 följande:

Är inte just känslan av att symptomen minskat som gör mig orolig, jag vet ju att det väldigt ofta lugnar sig efter några veckor och de säger ju att illamåendet brukar bli bättre efter ca 12 veckor och jag går in i veck 12 imorgon :) är bara oron över lag.. måste åka minst två timmar enkelväg för att få tillgång till ett privat UL så jag ska försöka hålla ut :)

Jag förstår mulin.. Den oron finns nog mer eller mindre hos de flesta av oss som har varit i IVF karusellen. Men vad skönt att du går in i vecka 12 nu!! Du har kommit en bra bit på vägen ju.
  • mulin
    Solros80 skrev 2019-06-26 11:57:35 följande:

Jag förstår mulin.. Den oron finns nog mer eller mindre hos de flesta av oss som har varit i IVF karusellen. Men vad skönt att du går in i vecka 12 nu!! Du har kommit en bra bit på vägen ju.

Det tror jag också, tror vi är medvetna på ett annat vis att man inte kan ta något för givet och därför oroar vi oss mer för allt kanske? Ja det känns som en liten milstolpe, jag inbillar mig åtminstone att ser allt ok ut på Kuben kommer jag kunna lugna mig en del :)
  • vill2017
    mulin skrev 2019-06-26 11:35:23 följande:

Hej Mulin! Mitt illamående har släppt helt nu (peppar,peppar) och mina symtom är typ helt borta förutom små ilningar ibland. Tycker också det är jättejobbigt när symtomen avtar men det står som du säger typ överallt att det är normalt. Har KUB om exakt en vecka.
  • Kandelaber
    mulin skrev 2019-06-25 23:52:58 följande:

Exakt samma här, är ju mer inställd på MA än på bebis... är också i valet å kvalet med chefen, ska på kub sista dagen på jobbet innan semestern, känns inte schysst att vänta till mitten augusti innan jag berättar , men vill inte berätta innan jag fått veta hur det ser ut.

Usch vilken skit...!

Tror att har man fått MA syns det inte direkt i urin eller blod eftersom kroppen typ fortfarande tror den är gravid. Men hag tror både du och jag oroar oss i onödan. Kul med inskrivning för dig imorgon iaf :)

Tror också det är lugnt

BM sa att vi är överdrivet försiktiga i Sverige, dvs vi kan inte berätta nåt och glädjas med fler utan vi måste veta att allt ska gå bra innan man kan blanda in fler i glädjen. Sen sa hon att även om jag hade fått vul idag hade jag varit rädd för att den dör nästa vecka haha, det är ju sant!

Hon tyckte ocks0 att man inte behövde vara rädd att berätta för chefen innan semestern, det värsta är ju att hon sen skulle veta om ATT man haft ett missfall men få känns nog läget så dåligt för en ändå så att chefen inte är det stora problemet. Att det kan vara bra att chefen ändå vet det. Jag suger på karamellen till slutet på nästa v (dvs v12), ej bestämt än om jag ska berätta innan semestern men vore skönt om man svullnar upp i sommar :D
  • Solros80
    vill2017 skrev 2019-06-26 23:08:11 följande:

Hej Mulin! Mitt illamående har släppt helt nu (peppar,peppar) och mina symtom är typ helt borta förutom små ilningar ibland. Tycker också det är jättejobbigt när symtomen avtar men det står som du säger typ överallt att det är normalt. Har KUB om exakt en vecka.

Oh va skönt att slippa illamåendet ändå! Jag förstår att det kan få igång orostankar. Men när jag ligger och plågas av illamåendet kan jag inte låta bli att bli avundsjuk på dig. Njut av att vara gravid och mår bra.
  • Solros80
    vill2017 skrev 2019-06-26 23:08:11 följande:

Oh va skönt att slippa illamåendet ändå! Jag förstår att det kan få igång orostankar. Men när jag ligger och plågas av illamåendet kan jag inte låta bli att bli avundsjuk på dig. Njut av att vara gravid och mår bra.
  • vill2017
    Solros80 skrev 2019-06-27 09:30:46 följande:

Åh jag hoppas det släpper för dig också snart! När man inte är illamående så saknar man det (sjukt nog) eftersom det är ett tecken på att det går bra där i magen. Men när jag låg hemma från jobbet och inte kunde sluta kräkas ville jag inget hellre än att bli av med det. Men naturligtvis ska jag skatta mig lycklig :)

När jag mådde som sämst tvingade jag min man att gå upp två ggr per natt och mata mig med små jordgubbsyoghurtar. En gång kl 03, den andra kl 05 och sen frukost vid 07. Mitt problem var att jag jämt vaknade och var hungrig och därför illamående.
Svar på tråden Vi som precis plussat efter IVF