• Crash Man

Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?

Innan jag kommer till kärnan med det här inlägget så har jag ett avslöjande att göra. Ni förstår jag bär på en hemlighet... en stor, stor hemlighet.

Jag är nämligen kränkt... och vit... och man. Jag är en kränkt vit man. Ni har säkert hört talas om sådana som mig; det finns facebook-sidor om sådana som mig. Det diskuteras om sådana som mig på diverse alternativa medier.

Alla dessa superintellektuella människor jag stött på har sagt till mig att jag är kränkt och kanske är det dags att inse att alla de människor har en poäng. Kanske är det mig felet ligger hos.

Ni förstår jag har nämligen en kontroversiell åsikt. Jag anser inte att Greta Thunberg förtjänar nobels fredspris. Jag har förklarat det på diverse forum och svaren är alltid det samma. Den enda anledningen till varför jag tycker det är för att jag är en kränkt, vit  man. För den enda logiska förklaringen till varför man kan tycka att Greta Thunberg inte är en värdig nobelpristagare är för att man är just kränkt (och helst vit och man)

Så hur är det med dig? Är du också en kränkt vit man, eller kvinna för den delen, som delar mina åsikter om att Greta Thunberg inte förtjänar nobels fredspris. Eller tillhör du den rationella skaran som tycker det är helt logiskt att en 16-åring som skolkar från skolan varje fredag och vars aktivism inte ens lett till ens en liten minskning av koldioxidutsläpp.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?
  • LivetPåJorden
    Anders 386 skrev 2019-05-03 11:04:26 följande:

Nej, hon förtjänar inte Nobels fredspris. Men hon är ändå beundransvärd.

Många forskare har redan sagt samma saker som hon, men av någon anledning är det ingen som lyssnat på dom. Greta har gjort ett fantastiskt jobb som lyckats fånga medias uppmärksamhet, hon har fokuserat media och många medmänniskor på ett problem som redan är uppenbart och som vi tyvärr inte har någon lösning på. Inte heller Greta kan presentera någon lösning. Man kan väl säga att Greta är en i mängden som jobbar för att rädda klimatet, men hon förtjänar inte nobelpriset mer än nån annan av alla dom som jobbar för att nå en lösning. 

Det här är inte "rätt" tid att "beundra" folkObestämd
  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2019-05-03 11:35:48 följande:
    Ah, okej. Grejen är att ett barn eller en ungdom med Asperger brukar inte vara så flexibla om du skulle säga till dem : "Det är ju bra att du engagerar dig för miljön, men du får inte göra si och så, utan gör så här istället...." Det skulle nog resultera i en så kallad autistisk meltdown, dvs. barnet får värsta utbrott och allt är skit. Eller så skulle barnet ge upp det hela genast och återfalla i depressionen. Och det vill ju inte föräldrarna heller förstås. Det är inte som med ett vanligt, genomsnittligt barn, utan det är mycket svårare att styra. 
    Gretas föräldrar är miljöaktivister som tar klimathotet på stort allvar och flyger inte, kan det bli en autistisk meltdown för en 11-åring med OCD när hon inser att omvärlden bryr sig enligt den mall hon är van vid? Det Greta beskriver i klippet är ju hennes bild av hur folk borde reagera i en kris.

• Hararochkaniner

Ja. Hon har tvingat politiker att ha klimatpolitiken högst upp på agendan och försöker få folk att förstå att det är bråttom. 

Jag tycker dessutom att hon är hur cool som helst när hon kommer med sina flätor och läxar upp politiker och har större kunskaper än dem. 

Fler Gretor åt folket!

Kan de tokiga norrmännen ge fredspriset till Obama för att bara ha blivit vald till president så kan de ge den till Greta.

Jag tycker dessutom det är rejält komiskt hur komplexfyllda surgubbar och surgummor tjatar om att hon borde gå i skolan. Vad är problemet egentligen? Det kan ju inte vara av rädsla för att hon skulle få underkänt i något ämne? Hon har ju Aspergers! Hon läser boken en gång och får sedan alla rätt på provet. Och hon KD-fjompan som proklamerar att "Greta är ingen expert, hon är ett barn". Ja hon är ett barn, ett barn som har mer än tredubbelt så mycket kunskap inom området än henne. Komplex?

• Flash Gordon
    AndreaBD skrev 2019-05-04 14:58:05 följande:
    Det är klart att det FINNS. Men om man vet något om autism och Asperger, så är det ju bland huvuddragen att personen är oflexibel. Personen lär helt enkelt vägra alla mellanting. 
    OK, då är det ju som jag skrev då.

Antingen låta henne få sin vilja genom och hamna i rampljuset

Eller en melt-down, som du kallar det.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2019-05-03 07:45:37 följande:
    Jag är helt övertygad om att Malena och hennes karl aldrig i sitt liv kunde tro att det skulle dra iväg på det här sättet när de kontaktade hennes PR-byrå för att lyfta fram flickans skolstrejk.

Men hade det inte räckt med ett engagemang i Fältbiologerna eller nå't istället för en PR-kupp i media?

Greta Thunberg själv avvisar kritiken i ett sms till Expressen:

?Det finns ingen enskild organisation eller person som står bakom mig. Det har aldrig funnits någon som sagt åt mig vad jag ska göra eller vad jag ska säga?.

Diskussionen är som sagt inte ny och Malena Ernman har tidigare försvarat sin dotter mot just den här typen av kritik:

?Greta har ingen och har aldrig haft någon som 'står bakom' henne. All planering gjorde hon helt själv. Sista månaden har hon tagit emot frivillig, idéell hjälp att hantera alla internationella pressförfrågningar. I övrigt har hon absolut inte vid något tillfälle haft någon hjälp eller stöd från någon PR-byrå?, har hon skrivit på Facebook.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • slirren
    Hararochkaniner skrev 2019-05-05 05:08:31 följande:

Ja. Hon har tvingat politiker att ha klimatpolitiken högst upp på agendan och försöker få folk att förstå att det är bråttom. 

Jag tycker dessutom att hon är hur cool som helst när hon kommer med sina flätor och läxar upp politiker och har större kunskaper än dem. 

Fler Gretor åt folket!

Kan de tokiga norrmännen ge fredspriset till Obama för att bara ha blivit vald till president så kan de ge den till Greta.

Jag tycker dessutom det är rejält komiskt hur komplexfyllda surgubbar och surgummor tjatar om att hon borde gå i skolan. Vad är problemet egentligen? Det kan ju inte vara av rädsla för att hon skulle få underkänt i något ämne? Hon har ju Aspergers! Hon läser boken en gång och får sedan alla rätt på provet. Och hon KD-fjompan som proklamerar att "Greta är ingen expert, hon är ett barn". Ja hon är ett barn, ett barn som har mer än tredubbelt så mycket kunskap inom området än henne. Komplex?

Hon har mig veterligen inte tvingat fram någonting konkret annat än att politiker har sprungit och och tagit selfies med henne. Det blir ju en gullig liten PR karusell som lyser klart en liten stund för att sedan slockna.

Att motivera att hon skall ha nobelpriset med att någon annan "dålig" kandidat också har fått det är ju lysande. Nästa person att få det är tiggaren på hörnet som återvinner PET-flaskor. Vad nästa steg nedåt i spiralen är vet jag inte riktigt.

Hade varit önskvärt om man kunde hitta och premiera exempelvis framsteg inom miljövänlig energi eller liknande.
  • slirren
    nihka skrev 2019-05-05 09:57:25 följande:

Greta Thunberg själv avvisar kritiken i ett sms till Expressen:

?Det finns ingen enskild organisation eller person som står bakom mig. Det har aldrig funnits någon som sagt åt mig vad jag ska göra eller vad jag ska säga?.

Diskussionen är som sagt inte ny och Malena Ernman har tidigare försvarat sin dotter mot just den här typen av kritik:

?Greta har ingen och har aldrig haft någon som 'står bakom' henne. All planering gjorde hon helt själv. Sista månaden har hon tagit emot frivillig, idéell hjälp att hantera alla internationella pressförfrågningar. I övrigt har hon absolut inte vid något tillfälle haft någon hjälp eller stöd från någon PR-byrå?, har hon skrivit på Facebook.

Och där har vi hittat de individer som inte alls är partiska i frågan ;)
  • nihka
    Bjoer skrev 2019-05-03 08:50:06 följande:
    Trots detta så är kärnkraft det säkraste energislaget. Vindkraft har fler dödsfall per producerad kilowattimme än kärnkraft (inräknat Tjernobyl och Fukushima), men ingen jävel skriker om det. Varför? För att det inte sker så dramatiskt. Kärnkraftshaverier ÄR emotionella och hade vi varit rationella kring dem så hade vi haft utbyggd kärnkraft vid det här laget. Speciellt med tanke på klimatförändringarna, där kärnkraft är ett av de enda realsitiska sätten att klara av klimatmålen.

Samtidigt är dödssiffran för kolkraft 1100 gånger högre. Folk tycker kolkraft är dåligt, men inte pga. dödstalen, utan pga. klimatet. Så snedvriden är debatten.

Förövrigt anser IPCC själva att kärnkraft är ett måste för att ha en chans att klara klimatmålen. Men som vanligt lär politiker vara för fega för att ta i frågan.
    Nej kärnkraftshaverier är inte emotionella. De är i högsta grad verkliga och har mätbara konsekvenser som till exempel 30 000 Bq/kg renkött.

Tror inte vi kan summera förrän det sista kärnkraftverket är stängt och allt kärnavfall vi har producerat är nedbrutet. Tar några år.

Fakta:

https://corporate.vattenfall.se/om-energi/el-och-varmeproduktion/karnkraft/slutforvar-av-karnavfall/
  • nihka
    slirren skrev 2019-05-05 10:16:32 följande:
    Och där har vi hittat de individer som inte alls är partiska i frågan ;)
    Där har vi hittar de individer som vet bäst hur det ligger till.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2019-05-03 13:03:19 följande:
    Så valet skulle alltså vara:

- låta henne själv slänga sig framför vargflocken

- tvinga henne att göra nåt annat av sitt intresse och hon blir deprimerad
    Det hade inte funnits någon vargflock om inte personer anslöt sig till en sådan.
Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?