• Crash Man

Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?

Innan jag kommer till kärnan med det här inlägget så har jag ett avslöjande att göra. Ni förstår jag bär på en hemlighet... en stor, stor hemlighet.

Jag är nämligen kränkt... och vit... och man. Jag är en kränkt vit man. Ni har säkert hört talas om sådana som mig; det finns facebook-sidor om sådana som mig. Det diskuteras om sådana som mig på diverse alternativa medier.

Alla dessa superintellektuella människor jag stött på har sagt till mig att jag är kränkt och kanske är det dags att inse att alla de människor har en poäng. Kanske är det mig felet ligger hos.

Ni förstår jag har nämligen en kontroversiell åsikt. Jag anser inte att Greta Thunberg förtjänar nobels fredspris. Jag har förklarat det på diverse forum och svaren är alltid det samma. Den enda anledningen till varför jag tycker det är för att jag är en kränkt, vit  man. För den enda logiska förklaringen till varför man kan tycka att Greta Thunberg inte är en värdig nobelpristagare är för att man är just kränkt (och helst vit och man)

Så hur är det med dig? Är du också en kränkt vit man, eller kvinna för den delen, som delar mina åsikter om att Greta Thunberg inte förtjänar nobels fredspris. Eller tillhör du den rationella skaran som tycker det är helt logiskt att en 16-åring som skolkar från skolan varje fredag och vars aktivism inte ens lett till ens en liten minskning av koldioxidutsläpp.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?
  • sextiotalist
    Padirac skrev 2019-05-02 18:14:18 följande:

Ja, människan på klotet behöver inte fler engångsartiklar, vi behöver färre produkter och en bättre fördelning av de produkter som produceras.

När svenska forskare nu arbetar med att framställa livsmedel ur det som inte är fisk och skaldjur i havet så kan man undra om det beror på att faunan i haven är så hårt beskattad att den inte räcker för oss längre..

Ändå tillverkas mer livsmedel än hela jorden befolkning behöver... Och ändå ska vi ta ut mer ändå ur systemen...

Äsch, vi är ju klimataktivitister och har fel. Jorden har oändliga resurser och vi kan fortsätta med att överkonsumera.
  • Postman
    FDFMGA skrev 2019-05-02 14:38:03 följande:
    Att sen även svenska företag har börjat se hållbarhetsfrågor som centrala och affärskritiska är mycket glädjande och inte minst Greta Thunbergs förtjänst.
    Ren nonsens att svenska svenska företag har börjat att se hållbarhetsfrågor som centrala och affärskritiska på grund av Greta. Det är sådant här jag vänder mig emot, man helgonförklarar någon för något de inte har gjort eller bidragit till.

De flesta svenska företag har arbetat med hållbarhetsfrågor sen Greta låg i vaggan. Det Greta gör idag är att sparka in redan öppna dörrar och där media har utsett henne till sin lilla kelgris och lyfter fram henne för ingenting.
  • Padirac
    sextiotalist skrev 2019-05-02 18:19:24 följande:

Äsch, vi är ju klimataktivitister och har fel. Jorden har oändliga resurser och vi kan fortsätta med att överkonsumera.

Ja, vi går andras ärenden. Och är ohederliga. Bara för att få uppmärksamhet och tjäna storkovan sen då vi blir kändisar och kan göra karriär.

Vi begriper som du säger ingenting annat än att vi vill utnyttja andras godtrogenhet. Skurkar är vi

Haha
  • Anton Chigurh
    Postman skrev 2019-05-02 18:55:04 följande:

Ren nonsens att svenska svenska företag har börjat att se hållbarhetsfrågor som centrala och affärskritiska på grund av Greta. Det är sådant här jag vänder mig emot, man helgonförklarar någon för något de inte har gjort eller bidragit till.

De flesta svenska företag har arbetat med hållbarhetsfrågor sen Greta låg i vaggan. Det Greta gör idag är att sparka in redan öppna dörrar och där media har utsett henne till sin lilla kelgris och lyfter fram henne för ingenting.

Näädå, FD har så rätt så. IKEA är ett lysande exempel.

Köttbullarna på menyn kommer finnas(finns...?!!!)även som vegetarisk alternativ och gissningsvis är återvunnen kartong en av huvudingredienserna i denna kulinariska maträtt. Och självklart är allt unga fröken Thunbergs förtjänst.

Vem annars.

Och det lär INTE gå världen förbi...
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2019-05-03 05:57:29 följande:
    Näädå, FD har så rätt så. IKEA är ett lysande exempel.

Köttbullarna på menyn kommer finnas(finns...?!!!)även som vegetarisk alternativ och gissningsvis är återvunnen kartong en av huvudingredienserna i denna kulinariska maträtt. Och självklart är allt unga fröken Thunbergs förtjänst.

Vem annars.

Och det lär INTE gå världen förbi...
    Det är gulligt att du har börjat med läsövingar på morgnarna.

Och alla är vi ju barn i början, dessutom måste man ju lära sig krypa innan man kan börja gå.

Tänkte hjälpa dig lite där du tultar fram. Så här skrev jag, det blev en smula förvrängt när du övade läsförståelse:

"Det finns en person här i världen vars beteende jag till 100 procent kan påverka - och det är jag.

Jag tillhör också de som anser att förändringar måste börja precis där, hos den enskilda individen.

Att sen även svenska företag har börjat se hållbarhetsfrågor som centrala och affärskritiska är mycket glädjande och inte minst Greta Thunbergs förtjänst."

Hoppas du får en bra dag och lycka till med dina arbetsuppgifterSolig
  • Flash Gordon
    AndreaBD skrev 2019-05-02 11:33:41 följande:
    Men det är ju det man aldrig vet i förväg.
    Jag är helt övertygad om att Malena och hennes karl aldrig i sitt liv kunde tro att det skulle dra iväg på det här sättet när de kontaktade hennes PR-byrå för att lyfta fram flickans skolstrejk.

Men hade det inte räckt med ett engagemang i Fältbiologerna eller nå't istället för en PR-kupp i media?
  • Flash Gordon
    sextiotalist skrev 2019-05-02 12:42:51 följande:
    Jag tror det är få av kritikerna som lyssnat på vad hon säger.
    Hon säger bla att man ska lyssna på vetenskapsmännen och då är det en man som kritiserar henne för att hon ska lyssna på vetenskapsmännen istället t.ex.
    Och som du skriver, vi måste alla bidra och tänka på vad vi kan göra. Gör man en liten förändring, så är det ändå ett steg i rätt riktning
    Det är ärligt talat inte mycket att lyssna på.

Hon drar några talepunkter med grova siffror kring miljöproblem som "man" anser stämmer för stunden (idag år 2019) och så säger hon att huset brinner och att det är panik för snart går jorden under - vilket den "snart har gjort" sedan åtminstone 60-70 år tillbaka.

Enda skillnaden mellan henne och Al Gore år 2006 är att hon är 55 år yngre och ser så oskuldsfull ut i sina flätor.

.
    Al Gore fick i och för sig Nobelpriset 2007 ihop med IPCC.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2019-05-03 07:45:37 följande:
    Jag är helt övertygad om att Malena och hennes karl aldrig i sitt liv kunde tro att det skulle dra iväg på det här sättet när de kontaktade hennes PR-byrå för att lyfta fram flickans skolstrejk.

Men hade det inte räckt med ett engagemang i Fältbiologerna eller nå't istället för en PR-kupp i media?
    En ung tjej vars budskap fått ett globalt genomslag.

Klart att alla talibaner är upprördaSkrattande
  • sextiotalist
    Flash Gordon skrev 2019-05-03 08:11:00 följande:
    Det är ärligt talat inte mycket att lyssna på.

Hon drar några talepunkter med grova siffror kring miljöproblem som "man" anser stämmer för stunden (idag år 2019) och så säger hon att huset brinner och att det är panik för snart går jorden under - vilket den "snart har gjort" sedan åtminstone 60-70 år tillbaka.

Enda skillnaden mellan henne och Al Gore år 2006 är att hon är 55 år yngre och ser så oskuldsfull ut i sina flätor.

.
    Al Gore fick i och för sig Nobelpriset 2007 ihop med IPCC.
    Men det hon har lyckats med, det är att många har börjat tänka en gång till. Det gjorde även Al Gore.
    Jag tycker ändå att de ungdomar som brinner för en bra sak (att vara rädd om vår jord är ju ändå en bra sak) ska uppmuntras, inte näthatas.
    Jag har inte påstått att hon har lösningen, det jag reagerar för är hur vuxna personer är så hatiska och beter sig rent ut sagt förjävligt. Jag delar inte alla Gretas åsikter, men jag beundrar henne för att hon kämpar för en bra sak. Att hon använder sin asperger (ja, jag vet att det inte heter så längre, men tycker det säger mer om hennes funktionshinder än autism) och sin envishet till att kämpa för något hon tror på. Hon skadar ingen, hon hotar ingen, hon beter sig inte illa. Hon förstör inte för någon och ändå bemöts hon med så stort hat av vuxna personer.
    Är hon ett så stort hot?
    Sedan är Nobels fredspris för mig en ickefråga, får hon det, så kommer jag gratulera tyst för mig själv, får någon annan det, så kommer jag gratulera även denna person tyst för mig själv.

Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?