• Crash Man

Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?

Innan jag kommer till kärnan med det här inlägget så har jag ett avslöjande att göra. Ni förstår jag bär på en hemlighet... en stor, stor hemlighet.

Jag är nämligen kränkt... och vit... och man. Jag är en kränkt vit man. Ni har säkert hört talas om sådana som mig; det finns facebook-sidor om sådana som mig. Det diskuteras om sådana som mig på diverse alternativa medier.

Alla dessa superintellektuella människor jag stött på har sagt till mig att jag är kränkt och kanske är det dags att inse att alla de människor har en poäng. Kanske är det mig felet ligger hos.

Ni förstår jag har nämligen en kontroversiell åsikt. Jag anser inte att Greta Thunberg förtjänar nobels fredspris. Jag har förklarat det på diverse forum och svaren är alltid det samma. Den enda anledningen till varför jag tycker det är för att jag är en kränkt, vit  man. För den enda logiska förklaringen till varför man kan tycka att Greta Thunberg inte är en värdig nobelpristagare är för att man är just kränkt (och helst vit och man)

Så hur är det med dig? Är du också en kränkt vit man, eller kvinna för den delen, som delar mina åsikter om att Greta Thunberg inte förtjänar nobels fredspris. Eller tillhör du den rationella skaran som tycker det är helt logiskt att en 16-åring som skolkar från skolan varje fredag och vars aktivism inte ens lett till ens en liten minskning av koldioxidutsläpp.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?
  • Flash Gordon
    Bjoer skrev 2019-05-03 10:46:19 följande:
    Det är lite skillnad på en forskare och flera hundra och det är dessutom skillnad på medias rapportering om saker (vilket alltid är överdriven) och vad de själva säger. Det fanns inget konsensus om något istid på 70-talet. Det finns konsensus om global uppvärmning nu. Det är helt enkelt inte jämförbart.
    Det var FN:s dåvarande motsvarighet till dagens klimatpanel som gav oss tio år innan katastrofen var här. År 1972.

Du kan hitta hundratals likadana förutsägelser om att "nu är det panik!" och likväl så har inte Maldiverna sjunkit, snön ligger kvar i fjällen, haven har inte stigit med sju meter (Al Gore) och någon överdriven och okontrollerad ökenspridning ser vi inte heller.

Men NU, den HÄR gången, är det alltså panik?!

Greta bidrar faktiskt inte på något särskilt konstruktivt sätt till någon lösning på någonting.
  • Flash Gordon
    AndreaBD skrev 2019-05-03 10:54:55 följande:
    Menar du att de INTE skulle ha tänkt: Det här kan lyfta vår dotter, visa henne att hon kan vara duktig på något!???
    Omöjligt! Det är väl det första man tänker på som förälder! 
    Jag tror inte att de för en sekund räknade med att hon skulle hamna så i fokus (med alla medföljande negativa konsekvenser) som hon gjort när de anlitade Malenas PR-konsult för att skapa storyn..

Men det är ju deras beslut.
  • Anders 386

Nej, hon förtjänar inte Nobels fredspris. Men hon är ändå beundransvärd.

Många forskare har redan sagt samma saker som hon, men av någon anledning är det ingen som lyssnat på dom. Greta har gjort ett fantastiskt jobb som lyckats fånga medias uppmärksamhet, hon har fokuserat media och många medmänniskor på ett problem som redan är uppenbart och som vi tyvärr inte har någon lösning på. Inte heller Greta kan presentera någon lösning. Man kan väl säga att Greta är en i mängden som jobbar för att rädda klimatet, men hon förtjänar inte nobelpriset mer än nån annan av alla dom som jobbar för att nå en lösning. 

• AndreaBD
    Flash Gordon skrev 2019-05-03 10:57:38 följande:
    Jag tror inte att de för en sekund räknade med att hon skulle hamna så i fokus (med alla medföljande negativa konsekvenser) som hon gjort när de anlitade Malenas PR-konsult för att skapa storyn..

Men det är ju deras beslut.
    Nej, det tror jag inte heller att de räknade med. Det är det ena. Det andra är att man som förälder förstås nappar på saker som engagerar ett deprimerat barn med förhoppningen att det kommer att få barnet att må mycket bättre.
  • Flash Gordon
    AndreaBD skrev 2019-05-03 11:07:01 följande:
    Nej, det tror jag inte heller att de räknade med. Det är det ena. Det andra är att man som förälder förstås nappar på saker som engagerar ett deprimerat barn med förhoppningen att det kommer att få barnet att må mycket bättre.
    Som redan skrivet: deras beslut hur det engagemanget skall manifesteras.
  • AndreaBD
    Flash Gordon skrev 2019-05-03 11:08:15 följande:
    Som redan skrivet: deras beslut hur det engagemanget skall manifesteras.
    Ah, okej. Grejen är att ett barn eller en ungdom med Asperger brukar inte vara så flexibla om du skulle säga till dem : "Det är ju bra att du engagerar dig för miljön, men du får inte göra si och så, utan gör så här istället...." Det skulle nog resultera i en så kallad autistisk meltdown, dvs. barnet får värsta utbrott och allt är skit. Eller så skulle barnet ge upp det hela genast och återfalla i depressionen. Och det vill ju inte föräldrarna heller förstås. Det är inte som med ett vanligt, genomsnittligt barn, utan det är mycket svårare att styra. 
  • Flash Gordon
    AndreaBD skrev 2019-05-03 11:35:48 följande:
    Ah, okej. Grejen är att ett barn eller en ungdom med Asperger brukar inte vara så flexibla om du skulle säga till dem : "Det är ju bra att du engagerar dig för miljön, men du får inte göra si och så, utan gör så här istället...." Det skulle nog resultera i en så kallad autistisk meltdown, dvs. barnet får värsta utbrott och allt är skit. Eller så skulle barnet ge upp det hela genast och återfalla i depressionen. Och det vill ju inte föräldrarna heller förstås. Det är inte som med ett vanligt, genomsnittligt barn, utan det är mycket svårare att styra. 
    Så valet skulle alltså vara:

- låta henne själv slänga sig framför vargflocken

- tvinga henne att göra nåt annat av sitt intresse och hon blir deprimerad
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2019-05-03 12:28:10 följande:
    Mmm, visst FD. Jag förstår att du har det jobbigt som är så makalöst skitnödig för jämnan...
    Nja, jag var på toa i morse, dock tvättade jag mig inte med anatvål efteråt utan alldeles vanlig tvål.

Nåja, jag tycker det är gulligt att du försöker förkovra dig.

Jag hjälper gärna till i och med att jag tror att språkliga tillkortakommanden ledar till politiska stolligheter.

Uttrycket "Inte desto minst" är ganska vanligt i svenskan och är inte synonymt till endast.

När jag ändå har dig på tråden så kan vi väl öva lite matematik också. Du kommenterade förtroendet för Ebba Busch Thor med att andra partier måste börja lyssna på sina väljare, det vill säga vurma för SD-samarbete.

Där blev det fel i och med att du i själva verket påstår att C, S, MP, L och V ska sluta lyssna på sina väljare och i stället rätta sig efter SD, KD och M- väljare.

Jag kan rekommendera boken Sprätten på toaletten som en läsövning som är grundläggande.

Ha, nu en synnerligen angenäm dag och lycka till med dina bestyrSolig
  • Padirac
    AndreaBD skrev 2019-05-03 11:35:48 följande:

Som du märker finns det fler som inte är så flexibla utan är ganska ordentligt rigida, tror inte att du kommer att nå fram med sakliga argument.
Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?