• Crash Man

Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?

Innan jag kommer till kärnan med det här inlägget så har jag ett avslöjande att göra. Ni förstår jag bär på en hemlighet... en stor, stor hemlighet.

Jag är nämligen kränkt... och vit... och man. Jag är en kränkt vit man. Ni har säkert hört talas om sådana som mig; det finns facebook-sidor om sådana som mig. Det diskuteras om sådana som mig på diverse alternativa medier.

Alla dessa superintellektuella människor jag stött på har sagt till mig att jag är kränkt och kanske är det dags att inse att alla de människor har en poäng. Kanske är det mig felet ligger hos.

Ni förstår jag har nämligen en kontroversiell åsikt. Jag anser inte att Greta Thunberg förtjänar nobels fredspris. Jag har förklarat det på diverse forum och svaren är alltid det samma. Den enda anledningen till varför jag tycker det är för att jag är en kränkt, vit  man. För den enda logiska förklaringen till varför man kan tycka att Greta Thunberg inte är en värdig nobelpristagare är för att man är just kränkt (och helst vit och man)

Så hur är det med dig? Är du också en kränkt vit man, eller kvinna för den delen, som delar mina åsikter om att Greta Thunberg inte förtjänar nobels fredspris. Eller tillhör du den rationella skaran som tycker det är helt logiskt att en 16-åring som skolkar från skolan varje fredag och vars aktivism inte ens lett till ens en liten minskning av koldioxidutsläpp.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?
  • Flash Gordon
    Bjoer skrev 2019-05-06 08:31:57 följande:
    Det var fortfarande inte samma konsensus som det är nu. Eller, de flesta klimatforskare ansåg att vi hade en uppvärmning, redan då. Det är alltså helt ojämförbart med när forskare "förutspådde" en ny istid.

Och nej, du kan inte hitta hundratals likadana förutsägelser, med samma mängd data och konsensus som stöd. Det är ren bullshit.

Ärlig fråga, är du en av dessa personer som tror det hela är en konspiration?

skepticalscience.com/ice-age-predictions-in-1...
    Eftersom du inte har tagit till dig länkarna, vad det verkar så kan jag säga att FN 1972 inte alls specificerade en istid när de sa att katastrofen är här inom 10 år. De talar i praktiken om en ekosystemkollaps.

Man hade inte rätt den gången heller.

Men du är välkommen att tro att just nu, precis den här gången, är det sådan PANIK! att vi kastar allt kritiskt tänkande över bord och bara rusar rakt på första bästa lösning. 
    .

Det är i sådana lägen man kallar elektricitet till 240 miljoner indier för "en bekvämlighet".
  • Flash Gordon
    KlantSmurfen skrev 2019-05-06 01:10:26 följande:
    lost in translation?
    Ja, vem vet?

Greta tillhör i alla fall det lilla fåtal som kan se "våra koldioxider" med blotta ögat. Alltså kan det ju inte handla om vattenånga heller, den kan ju alla med hyfsat normal syn se.

.
    Men givet recensionerna av boken så ligger det nära till hands att detta påstående, som så mycket annat i den och deras liv, handlar mer om känsloyttringar än om verklighet.
  • Bjoer
    Flash Gordon skrev 2019-05-06 09:24:18 följande:
    Eftersom du inte har tagit till dig länkarna, vad det verkar så kan jag säga att FN 1972 inte alls specificerade en istid när de sa att katastrofen är här inom 10 år. De talar i praktiken om en ekosystemkollaps.

Man hade inte rätt den gången heller.

Men du är välkommen att tro att just nu, precis den här gången, är det sådan PANIK! att vi kastar allt kritiskt tänkande över bord och bara rusar rakt på första bästa lösning. 
    .

Det är i sådana lägen man kallar elektricitet till 240 miljoner indier för "en bekvämlighet".
    De flesta länkarna handlade om en ny istid. Eller, det var iaf. vad du skrev i ditt inlägg. Har du inte tagit till dig av dina egna länkar?

När de talade om en ekosystemkollaps, hade de samma forskarkonsensus bakom sig då?
    Problemet här är att du inte kan avfärda alla larm på att många tidigare har varit falska. Tillslut kommer ett korrekt och då är det katastrof om vi inte tar det på allvar. Därför måste varje larm bedömas på sina egna meriter. Precis som polisen tar varje bombhot på allvar, trots att de flesta är falska. Så alla dina referenser till tidigare falska larm (med svaga grunder) är irrelevant för om detta larm är falskt eller inte. Bedöm det på egna meriter.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2019-05-06 08:20:48 följande:
    Hm, men vurmarna menar kanske att det handlar om ett kammarspel, Scener ur hjärtat, alltså.

Kanske man lärt sig att hjärtat har två kamrar men att scenerna ur Thunbergs hjärta enbart tycks utspela sig i den vänstra kammarenGlad
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Bjoer skrev 2019-05-06 08:22:59 följande:
    Och trots det är vindkraftverk mycket farligare.
    Inte farligare, men inte heller miljövänliga.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2019-05-06 09:34:14 följande:
    Ja, vem vet?

Greta tillhör i alla fall det lilla fåtal som kan se "våra koldioxider" med blotta ögat. Alltså kan det ju inte handla om vattenånga heller, den kan ju alla med hyfsat normal syn se.

.
    Men givet recensionerna av boken så ligger det nära till hands att detta påstående, som så mycket annat i den och deras liv, handlar mer om känsloyttringar än om verklighet.
    Tack för svar på min fråga om du hade läst boken eller bara sågar den reflexmässigt. Förstår att känslorna tar överhand och att du därför sågar den reflexmässigt.

Boken SKA inte vara en faktabok utan en biografi och därför innehåller den PERSONLIGA redogörelser och reflektioner.

Alla med hyfsat normala kunskaper i ämnet svenska kan ju se skillnad på olika genrer.
  • nihka
    Bjoer skrev 2019-05-06 09:41:22 följande:
    De flesta länkarna handlade om en ny istid. Eller, det var iaf. vad du skrev i ditt inlägg. Har du inte tagit till dig av dina egna länkar?

När de talade om en ekosystemkollaps, hade de samma forskarkonsensus bakom sig då?
    Problemet här är att du inte kan avfärda alla larm på att många tidigare har varit falska. Tillslut kommer ett korrekt och då är det katastrof om vi inte tar det på allvar. Därför måste varje larm bedömas på sina egna meriter. Precis som polisen tar varje bombhot på allvar, trots att de flesta är falska. Så alla dina referenser till tidigare falska larm (med svaga grunder) är irrelevant för om detta larm är falskt eller inte. Bedöm det på egna meriter.
    Precis så!
  • Monchichier
    Zakopane skrev 2019-05-06 08:29:40 följande:

Varför skulle Greta nomineras till ett FREDspris kan man undra, det är ju ej där hennes fokus ligger, utan på miljön.

Vilken banal värld vi lever i. Greta är allas maskot nu. Stackars människa.

Fredspris delas inte enbart ut till de som arbetar för fred. Det är ett pris som ges till personer som har gjort mänskligheten stor nytta. Som till exempel Al Gores arbete för klimatpåverkan. Han tilldelades fredspriset för några år sedan för sitt arbete.
  • nihka

Som svar på trådfrågan, jag har ju redan sagt att jag inte tycker det, men jag tror att många barn skulle svara ja.

Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?