• Crash Man

Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?

Innan jag kommer till kärnan med det här inlägget så har jag ett avslöjande att göra. Ni förstår jag bär på en hemlighet... en stor, stor hemlighet.

Jag är nämligen kränkt... och vit... och man. Jag är en kränkt vit man. Ni har säkert hört talas om sådana som mig; det finns facebook-sidor om sådana som mig. Det diskuteras om sådana som mig på diverse alternativa medier.

Alla dessa superintellektuella människor jag stött på har sagt till mig att jag är kränkt och kanske är det dags att inse att alla de människor har en poäng. Kanske är det mig felet ligger hos.

Ni förstår jag har nämligen en kontroversiell åsikt. Jag anser inte att Greta Thunberg förtjänar nobels fredspris. Jag har förklarat det på diverse forum och svaren är alltid det samma. Den enda anledningen till varför jag tycker det är för att jag är en kränkt, vit  man. För den enda logiska förklaringen till varför man kan tycka att Greta Thunberg inte är en värdig nobelpristagare är för att man är just kränkt (och helst vit och man)

Så hur är det med dig? Är du också en kränkt vit man, eller kvinna för den delen, som delar mina åsikter om att Greta Thunberg inte förtjänar nobels fredspris. Eller tillhör du den rationella skaran som tycker det är helt logiskt att en 16-åring som skolkar från skolan varje fredag och vars aktivism inte ens lett till ens en liten minskning av koldioxidutsläpp.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2019-05-02 11:28:10 följande:

Hon är ett barn med ett barns begreppsförmåga - på gott och ont. Hon har inte koll på området hon talar om. De enda svar hon lämnar är "vi måste lyssna på forskarna" coh "jorden går under". Ingenting konkret. Hon (eller snarare de bakom henne) utnyttjar det faktum att hon är ett baaaarn.

Så nu har jag kritiserat henne som person.

Syftet med att kritisera en MAKTHAVARE är bland annat att förnuftiga säger ifrån när MAKTHAVAREN gör något knasigt.

.

Men återigen. Det är inte så mycket Greta som industrin bakom som skaver.

OCH det faktum att så många rakt av, utan att tänka efter, köper det hon säger.

Kritisera då industrin bakom
  • Postman
    Flash Gordon skrev 2019-05-02 11:01:11 följande:

Ja, och Greta blir kritiserad för sina handlingar och uttalanden. De är trots allt mer än lovligt korkade och tomma mellan varven.

-

Trump är vuxen och han är hård. Han spelar spelet tillbaka som han bemöts.

Greta är skörare. Hon är ett barn med en diagnos. Desto större skäl då kan man tycka att hennes föräldrar skyddar henne från uppmärksamheten. Istället gör de tvärtom.

Man måste förstå att om de spelar Gretas kort rätt så är hon snart ekonomiskt oberoende för resten av livet. Den publicitet hennes team skapar kring henne nu generar miljoner i intäkter till henne och familjen. Greta kan ägna de närmaste tio åren åt att bara åka runt och hålla föredrag för 100000 kr styck och sedan behöver hon inte göra ett dugg till i hela sitt liv.

.

Det sista du skriver beskriver exakt vad det handlar om: "Utöver detta så anser jag att man ska vara än mer återhållsam med kritik mot unga personer"

Skicka fram ett baaarn och "man måste var mer återhållsam".

Så, alltså kan ingen vinna över ett barn för ingen får kritisera vad barnet gör, eller snarare i detta fall, används till. Världens bästa trick!

Bra beskrivet, instämmer.
  • Bjoer
    felix le chat skrev 2019-04-30 17:19:33 följande:
    Kritiken är för att hon är ohederlig.
    Ta tex flyget. Vi skall flyga mindre eller inte alls. 

Så vi förbjuder flyg i sverige. Vinst 2.5 miljoner ton co2

medans vi inte flyger ökar Kina med 2 miljarder ton/år  Så om alla svenska slutar flyga så tar det ca. 2 timmar  innan Kinas ÖKNING ätit upp vår besparing.

Men vafan, vad är väl sverige. Vi förbjuder flyg i hela EU. Bums !
    Vinst om hela EU slutar flyga : 170 miljoner co2
    Då tar det hela 2 veckor innan Kinas ÖKNING ätit upp EU's flygförbud.

Är du med ?  Om inte Kina gör som EU och USA och MINSKAR sina utsläpp
    så spelar det ingen som helst roll vad vi gör . Deras ökning äter upp allt.

Men år 2026 då fan spelar det roll vad vi gör för då har Kina lovat att sluta ÖKA
    sina utsläpp.

Det är ju inte så att Kineserna är dumma i huvudet, dom fattar att det kommer att
    få miljökonsekvenser. Dom räknar helt enkelt annorlunda.
    Det totalt priset för orkaner, översvämningar mm är mindre än att tvingas stänga sina stålverk och tung basindustri.
    På vilket sätt är hon ohederlig? Hon påstår inte att Sverige kan lösa det själv. Eller EU. Eller USA. Hon menar att hela världen måste samarbeta. Eller, hon menar inte, hon bara säger vad experter har sagt länge, men ingen brytt sig om.

Hela den här kritiken är så  obefogad. Om man ska räkna på påverkan så behöver ingen göra något, för allas enskilda påverkan är för liten för att göra skillnad. Varje kines är också bara en person. Vad som behövs är att länder, stater och unioner ändrar sig. Vi kan ju inte sitta och vänta på att någon annan ska agera först. Vänta på att Kina ska göra något, då kommer det aldrig ske någon förändring.
  • sextiotalist
    Bjoer skrev 2019-05-02 12:33:33 följande:

På vilket sätt är hon ohederlig? Hon påstår inte att Sverige kan lösa det själv. Eller EU. Eller USA. Hon menar att hela världen måste samarbeta. Eller, hon menar inte, hon bara säger vad experter har sagt länge, men ingen brytt sig om.

Hela den här kritiken är så  obefogad. Om man ska räkna på påverkan så behöver ingen göra något, för allas enskilda påverkan är för liten för att göra skillnad. Varje kines är också bara en person. Vad som behövs är att länder, stater och unioner ändrar sig. Vi kan ju inte sitta och vänta på att någon annan ska agera först. Vänta på att Kina ska göra något, då kommer det aldrig ske någon förändring.

Jag tror det är få av kritikerna som lyssnat på vad hon säger.

Hon säger bla att man ska lyssna på vetenskapsmännen och då är det en man som kritiserar henne för att hon ska lyssna på vetenskapsmännen istället t.ex.

Och som du skriver, vi måste alla bidra och tänka på vad vi kan göra. Gör man en liten förändring, så är det ändå ett steg i rätt riktning
  • K Kalle
    sextiotalist skrev 2019-05-02 12:42:51 följande:
    Jag tror det är få av kritikerna som lyssnat på vad hon säger.

Hon säger bla att man ska lyssna på vetenskapsmännen och då är det en man som kritiserar henne för att hon ska lyssna på vetenskapsmännen istället t.ex.

Och som du skriver, vi måste alla bidra och tänka på vad vi kan göra. Gör man en liten förändring, så är det ändå ett steg i rätt riktning
    Varför inte fokusera på den megamycket störe klimatpåverkan företag har? Som tex det jag skriver om onödiga förpackningar och onödigt stora förpackningar. Om man fick bukt med det NU skulle mycket vara värt.

Själv har jag inte barn. Det är den åtgärd som ger mest positiv effekt på klimatet faktiskt. Slår allt övrigt med hästlängder!
  • sextiotalist
    K Kalle skrev 2019-05-02 12:51:13 följande:
    Varför inte fokusera på den megamycket störe klimatpåverkan företag har? Som tex det jag skriver om onödiga förpackningar och onödigt stora förpackningar. Om man fick bukt med det NU skulle mycket vara värt.

Själv har jag inte barn. Det är den åtgärd som ger mest positiv effekt på klimatet faktiskt. Slår allt övrigt med hästlängder!
    Absolut, jag blir tokig, då menar jag tokig, på dessa plastförpackningar. Igår var jag jättenöjd, då fisken inte hade flera emballage runt sig.
    Min egen lilla åtgärd är att inte slänga plasten i naturen, utan försöka sortera så mycket jag kan och se till att inte slänga skräp ute. Jag funderar en extra gång om jag verkligen behöver ta bilen och cykla istället. Det är ju bättre att jag väljer tåget än flyget, då jag har det valet, det har ju inte du t.ex.
    Jag behöver inte ta bilen för att handla alla gånger, men det kanske en som bor i glesbygden behöver.
    Jag tar egna kassar (som jag ändå har hemma) när jag handlar istället för att köpa ny, om jag har möjligheten.
    Sedan är jag också bekväm och väljer inte alltid den bästa lösningen för klimatet, absolut.
  • Crash Man

Jag läste nyligen om ett mexikanskt företag som börjat tillverka engångsartiklar av avokadokärnor. Detta är produkter som är 100% nedbrytbara. Det bästa sättet att hindra klimatpåverkan är med teknologisk utveckling. Om folk verkligen tog klimatfrågan på allvar så är det sådana saker som bör lyftas fram. Inte att man ska hylla en 16-år gammal autist som skolkar från skolan.

transitions2earth.com/

Kolla gärna in Hnerik Jönssons videor angående klimatfrågan

• FDFMGA

Det finns en person här i världen vars beteende jag till 100 procent kan påverka - och det är jag.

Jag tillhör också de som anser att förändringar måste börja precis där, hos den enskilda individen.

Att sen även svenska företag har börjat se hållbarhetsfrågor som centrala och affärskritiska är mycket glädjande och inte minst Greta Thunbergs förtjänst.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2019-05-02 08:56:57 följande:
    Hon är de facto en makthavare, oaktat att hon bara är 16 år och gärna framställer sig som än yngre. Makthavare måste få kritiseras. Oavsett kön och ålder.

Med det skrivet så är det nog inte så mycket flickan i sig det handlar om som propaganda-apparaten och konsensus-eliten KRING henne som upprör.
    Vadå "framställer sig som än yngre". Hon ÄR 16 år och har aldrig påstått något annat.

Människor lyssnar på vad hon säger och tycker det hon säger är bra, men eftersom det inte är HENNE utan allt KRING henne får hon då enligt ditt sätt att se på det gärna prata på bara ingen säger något om vad hon säger.

Jo, det liknar dina resonemang om att man inte förbjuder homosexualitet när man "bara" gör sex mellan två personer av samma kön till en kriminell handling.

Vi kan väl göra det kriminellt att rösta på SD och det är ju inte aaaalls samma sak som att förbjuda SD. Så klart
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Bjoer

Megamycket större än vadå? Länder? För det är länder som det fokuseras på nu.
Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?