• Crash Man

Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?

Innan jag kommer till kärnan med det här inlägget så har jag ett avslöjande att göra. Ni förstår jag bär på en hemlighet... en stor, stor hemlighet.

Jag är nämligen kränkt... och vit... och man. Jag är en kränkt vit man. Ni har säkert hört talas om sådana som mig; det finns facebook-sidor om sådana som mig. Det diskuteras om sådana som mig på diverse alternativa medier.

Alla dessa superintellektuella människor jag stött på har sagt till mig att jag är kränkt och kanske är det dags att inse att alla de människor har en poäng. Kanske är det mig felet ligger hos.

Ni förstår jag har nämligen en kontroversiell åsikt. Jag anser inte att Greta Thunberg förtjänar nobels fredspris. Jag har förklarat det på diverse forum och svaren är alltid det samma. Den enda anledningen till varför jag tycker det är för att jag är en kränkt, vit  man. För den enda logiska förklaringen till varför man kan tycka att Greta Thunberg inte är en värdig nobelpristagare är för att man är just kränkt (och helst vit och man)

Så hur är det med dig? Är du också en kränkt vit man, eller kvinna för den delen, som delar mina åsikter om att Greta Thunberg inte förtjänar nobels fredspris. Eller tillhör du den rationella skaran som tycker det är helt logiskt att en 16-åring som skolkar från skolan varje fredag och vars aktivism inte ens lett till ens en liten minskning av koldioxidutsläpp.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?
  • sextiotalist
    K Kalle skrev 2019-04-28 08:55:09 följande:

Jag visserligen bara lite kränkt. Jag är en rörelsehindrad kvinna som inte FÅR åka tåg eftersom jag reser med elskoter, typ Permobil, och de är tillåtna på flyget men inte tåget. När jag flyger får all assistans jag behöver från start till mål. På tåget är det mer "rädde dig den som kan" som gäller. Men vad jag förstår agerar inte Greta på eget initiativ utan hon har s.a.s anlitats av nån. Det finns krafter bakom henne. Då är det väl de som ska få priset.

Det har klargjorts gång på gång, nej Greta är INTE anlitad av någon. De som påstår detta har fortfarande inte kunnat redogöra för vem/vilka hon arbetar
  • sextiotalist
    K Kalle skrev 2019-04-29 10:18:25 följande:
    Fast Greta har ju anlitats av andra har jag fått veta, och agerar inte själv.
    Eftersom du VET detta, får du gärna tala om vilka som gjort detta. Detta har dock förnekats gång på gång och ingen har hittills berättat vilka hon arbetar för
  • felix le chat

Om hon i alla fall strejkade utanför Kinas ambassad så skulle jag kunna
    respektera henne. Då vore hon på rätt spår i alla fall.
    Men det vågar hon ( dom ) inte.

Vilket liv det skulle bli. Kineserna skulle gå bananas x 100000
    Diplomatisk kris. Men det skulle vara hederligt.

• sextiotalist
    felix le chat skrev 2019-04-30 13:17:00 följande:
    Seriöst, tror du på det där själv ens ?

Om Josefin i Grums i Värmland med en pappa som jobbar på bruket och
    en mamma i vården skulle börjat strejka på fredagar hade hon fått höra att
    hon skulle veta hut och sluta skolka.

Det är Gretas mamma som har sveriges bästa PR människor på sin kompislista som skapat fenomenet.  Aldrig någonsin skulle en vanlig 15 åring kunna vara
    där hon är idag.  Skrattretande ett du skriver att hennes föräldrar inte gjort något
    för att hon skall höras.

Självklart är det lättare med föräldrar som stöttar en och självklart är det lättare med en som fått verktyg hemifrån. Det gäller ju allt. Men både hennes föräldrar och hon själv har ju berättat att det är hon, Greta, som påverkat hennes föräldrar i detta.

Det jag är mest orolig för är att hon som ung, har fått ett större "ansvar" att bära än hon är mogen för.
    För hur som helst, hon har talets förmåga, hon brinner för en sak och till skillnad från andra influenser (barn till kändisar som startar en blogg och får massor av pengar för att sälja en produkt) så är det för en god sak.
    Det hon gör är att ifrågasätta det sätt vi lever på och det är jobbigt. Det är jobbigt när tonåringar talar om för vuxenvärlden att våra val inte alltid är så smarta. Och hon har ju rätt i mångt och mycket, vi slösar på resurserna, vi överanvänder allt utan att tänka. Vi kan göra bättre val, men många av oss är lite för bekväma för att vilja göra dessa val.
    Jag anser inte alltid att Greta har rätt. Men hon tror på det och nog sjutton är det bättre att hon lobbar för att vi ska tänka ett steg till.

Fredspris, tja, det är ju inget vetenskapligt pris, så det är nog inga vetenskapsmän som brukar få det priset. Huruvida hon är värld det, det är nog den norska kommitén som avgör. Hon är dock nominerad.

• Bjoer
    felix le chat skrev 2019-04-30 15:19:15 följande:

Om hon i alla fall strejkade utanför Kinas ambassad så skulle jag kunna
    respektera henne. Då vore hon på rätt spår i alla fall.
    Men det vågar hon ( dom ) inte.

Vilket liv det skulle bli. Kineserna skulle gå bananas x 100000
    Diplomatisk kris. Men det skulle vara hederligt.

Varför skulle hon göra det? Kinserna släpper ut en fjärdedel per capita mot vad vi gör.
  • Bjoer
    felix le chat skrev 2019-04-30 15:36:49 följande:
    Nej inte alls. Påhitt.

Spelar ingen roll vad vi gör om inte Kineserna agerar.
    Dom tänker PLANA UT sin ökning 2024.
    Fram tills dess kommer dom fortsätta öka med 2-3 % per år.
    Enorma mängder brunkol !

www.expressen.se/kultur/ide/varken-flygresan-eller-trump-ar-stora-miljoboven/
    Fair enough men jag ser fortfarande inte hur kritiken är relevant. Det hon gör är fortfarande bättre än att göra inget och hon kan påverka Sverige mer än hon kan påverka Kina. Genom att påverka där hon kan sprider det sig, kanske även till Kina. Istället för att gnälla på att hon gör fel borde man kanske föregå med gott exempel och göra rätt? Eller?
  • Iasse kongo
    Bjoer skrev 2019-04-30 16:37:04 följande:
    Fair enough men jag ser fortfarande inte hur kritiken är relevant. Det hon gör är fortfarande bättre än att göra inget och hon kan påverka Sverige mer än hon kan påverka Kina. Genom att påverka där hon kan sprider det sig, kanske även till Kina. Istället för att gnälla på att hon gör fel borde man kanske föregå med gott exempel och göra rätt? Eller?
    För varje Greta Thunberg, för varje rödgrön vänsterfjant som berättar för mej vad som är rätt så köper jag hundra liter diesel och bränner upp det, hundra liter tillf och häller ut det i havet, hundra liter till och tankar min gamla Volvo från 1973. Hon har inte rätt, rödgrönvänsterna är fienden och ska krossas. med alla medel.

Fortsätt ni att tro att ni bestämmer, ni ska förlora om världen så ska gå under på kuppen.
    surr surr surr surr, äh HÅLL KÄFTEN!
  • sextiotalist
    Iasse kongo skrev 2019-04-30 17:03:48 följande:

För varje Greta Thunberg, för varje rödgrön vänsterfjant som berättar för mej vad som är rätt så köper jag hundra liter diesel och bränner upp det, hundra liter tillf och häller ut det i havet, hundra liter till och tankar min gamla Volvo från 1973. Hon har inte rätt, rödgrönvänsterna är fienden och ska krossas. med alla medel.

Fortsätt ni att tro att ni bestämmer, ni ska förlora om världen så ska gå under på kuppen.

Fortfarande i trotsåldern ?
  • felix le chat
    Bjoer skrev 2019-04-30 16:37:04 följande:
    Kritiken är för att hon är ohederlig.
    Ta tex flyget. Vi skall flyga mindre eller inte alls. 

Så vi förbjuder flyg i sverige. Vinst 2.5 miljoner ton co2

medans vi inte flyger ökar Kina med 2 miljarder ton/år  Så om alla svenska slutar flyga så tar det ca. 2 timmar  innan Kinas ÖKNING ätit upp vår besparing.

Men vafan, vad är väl sverige. Vi förbjuder flyg i hela EU. Bums !
    Vinst om hela EU slutar flyga : 170 miljoner co2
    Då tar det hela 2 veckor innan Kinas ÖKNING ätit upp EU's flygförbud.

Är du med ?  Om inte Kina gör som EU och USA och MINSKAR sina utsläpp
    så spelar det ingen som helst roll vad vi gör . Deras ökning äter upp allt.

Men år 2026 då fan spelar det roll vad vi gör för då har Kina lovat att sluta ÖKA
    sina utsläpp.

Det är ju inte så att Kineserna är dumma i huvudet, dom fattar att det kommer att
    få miljökonsekvenser. Dom räknar helt enkelt annorlunda.
    Det totalt priset för orkaner, översvämningar mm är mindre än att tvingas stänga sina stålverk och tung basindustri.
Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?