• Crash Man

Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?

Innan jag kommer till kärnan med det här inlägget så har jag ett avslöjande att göra. Ni förstår jag bär på en hemlighet... en stor, stor hemlighet.

Jag är nämligen kränkt... och vit... och man. Jag är en kränkt vit man. Ni har säkert hört talas om sådana som mig; det finns facebook-sidor om sådana som mig. Det diskuteras om sådana som mig på diverse alternativa medier.

Alla dessa superintellektuella människor jag stött på har sagt till mig att jag är kränkt och kanske är det dags att inse att alla de människor har en poäng. Kanske är det mig felet ligger hos.

Ni förstår jag har nämligen en kontroversiell åsikt. Jag anser inte att Greta Thunberg förtjänar nobels fredspris. Jag har förklarat det på diverse forum och svaren är alltid det samma. Den enda anledningen till varför jag tycker det är för att jag är en kränkt, vit  man. För den enda logiska förklaringen till varför man kan tycka att Greta Thunberg inte är en värdig nobelpristagare är för att man är just kränkt (och helst vit och man)

Så hur är det med dig? Är du också en kränkt vit man, eller kvinna för den delen, som delar mina åsikter om att Greta Thunberg inte förtjänar nobels fredspris. Eller tillhör du den rationella skaran som tycker det är helt logiskt att en 16-åring som skolkar från skolan varje fredag och vars aktivism inte ens lett till ens en liten minskning av koldioxidutsläpp.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?
  • Jamesdio

Helt befängt att ens nominera henne. Har hon kommit på att klimatet är i fara alldeles själv? Har hon kommit med en enda lösning? Varför figurerar hon i media hela tiden? Uppbackad av vissa personer som vill utnyttja detta ståhej till egen fördel.

Vit, kränkt, medelålders men kvinna.

• jeanette02
    K Kalle skrev 2019-04-28 09:12:55 följande:

En sak till. Denis Mukwege har med fara för sitt eget liv räddat 100 000-tals kvinnor plus deras barn. HAN var verkligen värd fredspriset. Greta bleknar i jämförelse.

För övrigt försvåras konflikten i Kongo av brytningen av cobolt som används i batterier. Bland annat batterier till elbilar. Fler elbilar kan alltså leda till MER krig och konflikter.

Denis Mukwege är en riktig hjälte. Tänk så lite uppmärksamhet han får i Sverige med tanke på annat svenskt feministprat, med tanke på vad han gör.

Han med personal gör verkligen skillnad för kvinnor.

Dessa konflikter drabbar kvinnor och barn på så grymma sätt som jag inte trodde var möjligt för människor att utföra.

Googla gärna Magda Gads reportage om kvinnorna i Kongo för Läkartidningen från 2013 tror jag.

Men det är läsning man får göra med risk att må dåligt lång tid framöver.
  • Arboga
    jeanette02 skrev 2019-04-28 10:08:05 följande:
    Denis Mukwege är en riktig hjälte. Tänk så lite uppmärksamhet han får i Sverige med tanke på annat svenskt feministprat, med tanke på vad han gör.

Han med personal gör verkligen skillnad för kvinnor.

Dessa konflikter drabbar kvinnor och barn på så grymma sätt som jag inte trodde var möjligt för människor att utföra.

Googla gärna Magda Gads reportage om kvinnorna i Kongo för Läkartidningen från 2013 tror jag.

Men det är läsning man får göra med risk att må dåligt lång tid framöver.
    Tänk så lite uppmärksamhet han får i Sverige med tanke på annat svenskt feministprat, med tanke på vad han gör.
    Precis.
    Jag får inte ihop det, det ju feministerna, läs MP FI och V som vill ha hit alla som har en vidrig kvinnosyn där bl a våldtäkt inom äktenskapet är ok.

Till Trådens fråga: Nej.
  • Anton Chigurh

Greta Thunberg....Nobels fredspris !!!

Ja, varför inte. Men i så fall förtjänar bröderna "Leif och Billy" en Oscar. Eller tre förresten, MINST tre Oscars, för sina exceptionella mästerverk i film och tv-världen.

Ungefär...

Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Cartjan1
    Tecum skrev 2019-04-26 20:02:23 följande:

Det är en fara i att fredspriset blir en slags popularitetsmätare, det blir i praktiken media som utser pristagaren. Att lyfta problemställningar är bra men inget som ska belönas med nobelpris. Priset ska gå till den som verkligen uträttat något konkret som hjälpt människor, som när Gorbatjov monterade ner Sovjet och avskaffade kalla kriget.

Greta är en nolla som inte uträttat något konkret. Däremot borde hon ha ett pris för sin förmåga att manipulera media och synas i alla tänkbara sammanhang. Och ett elevpris för sin förmåga att legalisera skolk...

Har full respekt för din åsikt att hon inte ska få fredspriset - vet inte själv om jag håller med eller inte, måste reflektera mer där.

Men jag ber dig att fundera över dina ordval när du kallar henne en nolla. Tycker visserligen att man alltid bör uttrycka sig med respektfullhet men speciellt i detta fall där du är vuxen (utgår jag ifrån iaf) och hon är ett barn. Tycker du inte själv att det känns lite avsmakligt att kalla barn för nollor?
  • Johnnyorange

Jag håller med. Jag kan inte förstå hur någon som har pk-elitens välsignelse kan förtjäna ett fredspris. Det är en annan sak om någon som lever i en diktatur sätter sig upp emot diktaturen. Då kan man börja snacka om fredspris.

• Konservativ

Nej, ha ha, nej. Finns det verkligen folk som föreslagit det? Absurdistan i sitt esse.

Jag tycker uppriktigt synd om flickan som utnyttjas av sina vedervärdiga föräldrar. Det enda hon åstadkommer är att andra börjar skolka. Är det bra?

Den som förtjänar fredspris är den ledare som för första gången på 70 år lyckats närma de båda Korea varandra. 

Inte Obama som inte hade gjort något när han fick det.

Inte Al Gore som åkte omkring i sitt privata jet och tjänade storkovan på lättlurade människor.

Inte EU som spottar på sina invånare, censurerar internet och avskyr demokrati.

Men fredspriset är ett jävla skämt så vem bryr sig.

• nihka

Nej, Greta Thunberg förtjänar inget fredspris. Då får hon göra mer än att väcka olika frågor som relaterar till vår jord. Hon är ung och har tid att göra mycket mer och tiden får utvisa om det skulle kunna göra henne förtjänt av ett sådant prestigefyllt pris.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • sverre88

Man behöver faktiskt inte vara vit eller ens man för att vara "Vit kränkt man" längre. Några av de mest kränkta vita männen är ju egentligen vare sig vita och/eller män. Tex. Katharina Janouch eller Hanif Bali. Det är vita kränkta män, även om de tekniskt sett fallerar på några kriterier.

• FuckGoggleAskMe

Något slags pris förtjänar hon. En smart, duktig och målmedveten tjej som uppmärksammar en god sak och har fått massvis med folk, främst ungdomar, att bry sig om miljö och klimat. Tonåringar vill ju gärna ha något att strida för/emot, och detta är ju åtskilligt bättre än mycket annat som kan engagera dom. Att ge henne Nobelpriset skulle däremot vara en förolämpning mot alla hängivna, omdanande vetenskapsmän som fått ett Nobelpris, samt de som inte fått ett, men gett massor av år inom tex klimatrelaterade ämnen och uppnått intressanta resultat. Dessutom, när det gäller fred, finns det väl ingen brist på folk som rent konkret har bidragit till fred (inom en rad områden).

Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?