Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?
Nej det tycker jag inte. Jag är en vit kränkt kvinna då...
Det är bara för mycket Greta just nu...även om det är bra att hon lyfter frågan, men det gör ganska många andra också.
Nej det tycker jag inte. Jag är en vit kränkt kvinna då...
Det är bara för mycket Greta just nu...även om det är bra att hon lyfter frågan, men det gör ganska många andra också.
Det Greta har gjort är att starta en populärkultur av att engagera sig för ett bättre klimat. Det är inte torrt och tråkigt längre att tänka på och bry sig om att förbättra klimatet - det är pop, framgångsrikt, modernt och det senaste nu... Även hos "the cool kids" nu. I TV, radio, kändisar, influencer, på Youtube och hos dokusåpa-människorna, på röda mattan, överallt på nätet och hos dig och mig. Därför Nobels fredspris för detta. Det har inte de torrare klimataktivisterna lyckats föra igenom - ingen vill lyssna på dem och de har inte den genomslagskraften som personer som gör att en förändring i världen till det bättre sker.
Med all respekt för det Greta gör men klimatet och fred är 2 olika frågor. Ser inte alls kopplingen till fred. Man ska nog inte ta nomineringen på alltför stort allvar. Det betyder inte att jag förringar hennes opinionsbildning kring klimatet men det är verkligen en annan fråga.
Det är bara teoretiska konflikter, hoppas verkligen man inte delar ut nobelpris på så lösa grunder, även om fredspriset ibland haft märkliga vinnare.
En sak till. Denis Mukwege har med fara för sitt eget liv räddat 100 000-tals kvinnor plus deras barn. HAN var verkligen värd fredspriset. Greta bleknar i jämförelse.
För övrigt försvåras konflikten i Kongo av brytningen av cobolt som används i batterier. Bland annat batterier till elbilar. Fler elbilar kan alltså leda till MER krig och konflikter.
Både Greta själv och hennes föräldrar har dementerat sådana spekulationer upprepade gånger.
Ni är inte vita kränkta män ni är bara anonyma avundsjuka männsikor som inte kan förändra vare sig era egna liv eller andras liv och det gör er bittra.
Till skillnad från Greta så lyssnar ingen på er och det är det som svider
Är det verkligen Gretas fel att ingen lyssnar på er?
Du är som vanligt dåligt inläst om det du uttalar dig om. Greta flyger inte.
Väldigt OT, de vidriga övergreppen mot kvinnor och småbarn i (övervägande kristna) Kongo må spela i en egen liga men utbredda övergrepp mot kvinnor i krig och konflikter har förekommit och förekommer kontinuerligt i för oss betydligt mindre exotiska kulturer. Se t ex Bosnien för tjugofem år sedan eller Centraleuropa under andra världkriget.
Fast nu handlade det om Greta och hon flyger inte. Sedan är hon inte ansvarig för vad andra gör och inte gör.