• Crash Man

Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?

Innan jag kommer till kärnan med det här inlägget så har jag ett avslöjande att göra. Ni förstår jag bär på en hemlighet... en stor, stor hemlighet.

Jag är nämligen kränkt... och vit... och man. Jag är en kränkt vit man. Ni har säkert hört talas om sådana som mig; det finns facebook-sidor om sådana som mig. Det diskuteras om sådana som mig på diverse alternativa medier.

Alla dessa superintellektuella människor jag stött på har sagt till mig att jag är kränkt och kanske är det dags att inse att alla de människor har en poäng. Kanske är det mig felet ligger hos.

Ni förstår jag har nämligen en kontroversiell åsikt. Jag anser inte att Greta Thunberg förtjänar nobels fredspris. Jag har förklarat det på diverse forum och svaren är alltid det samma. Den enda anledningen till varför jag tycker det är för att jag är en kränkt, vit  man. För den enda logiska förklaringen till varför man kan tycka att Greta Thunberg inte är en värdig nobelpristagare är för att man är just kränkt (och helst vit och man)

Så hur är det med dig? Är du också en kränkt vit man, eller kvinna för den delen, som delar mina åsikter om att Greta Thunberg inte förtjänar nobels fredspris. Eller tillhör du den rationella skaran som tycker det är helt logiskt att en 16-åring som skolkar från skolan varje fredag och vars aktivism inte ens lett till ens en liten minskning av koldioxidutsläpp.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?
  • jeanette02
    Aurora Borrealis skrev 2019-04-27 20:40:07 följande:

Det Greta har gjort är att starta en populärkultur av att engagera sig för ett bättre klimat. Det är inte torrt och tråkigt längre att tänka på och bry sig om att förbättra klimatet - det är pop, framgångsrikt, modernt och det senaste nu... Även hos "the cool kids" nu. I TV, radio, kändisar, influencer, på Youtube och hos dokusåpa-människorna, på röda mattan, överallt på nätet och hos dig och mig. Därför Nobels fredspris för detta. Det har inte de torrare klimataktivisterna lyckats föra igenom - ingen vill lyssna på dem och de har inte den genomslagskraften som personer som gör att en förändring i världen till det bättre sker.

Frågan är bara om det gör någon verklig skillnad att en massa b o c-kändisar och vissa mer kända solar sig i glansen av miljöfrågan? O utnyttjar Gretafenomenet för att plocka lite pluspoäng, framstå som "duktiga" i olika medier?

Hur mycket har människor ändrat sitt beteende på riktigt?

Hela influensertramset förstör ju miljön, då allt handlar om att vi ska konsumera i grund och botten. Reklam det är den riktiga miljöförstöraren.

Det vi verkligen behöver när vi behöver det, kommer vi söka upp och hitta iallafall.

Risk att det hela med miljöfrågan blir en trendgrej för många och snart tröttnar de...
  • jeanette02
    CarinaL26 skrev 2019-04-27 23:30:13 följande:

Med all respekt för det Greta gör men klimatet och fred är 2 olika frågor. Ser inte alls kopplingen till fred. Man ska nog inte ta nomineringen på alltför stort allvar. Det betyder inte att jag förringar hennes opinionsbildning kring klimatet men det är verkligen en annan fråga.

Jo klimat och fred hänger ihop faktiskt. Som även FDFMGA skriver.

Oavsett om det är vi människor, klimatet själv eller troligtvis en kombo av allt som orsakar klimatförändringar, så är det risk för stora konflikter när människor måste börja flytta omkring på riktigt, eftersom vissa områden blir/redan är obeboliga.

Kanske får människor fly till norra halvklotet, Sibirien och Alaska kanske blir varmare i framtiden, tror du inte det kan bli konflikter av sådana stora förflyttningar?

Detta var nu ett exempel bara el scenario.
  • CarinaL26
    jeanette02 skrev 2019-04-28 07:43:11 följande:

Jo klimat och fred hänger ihop faktiskt. Som även FDFMGA skriver.

Oavsett om det är vi människor, klimatet själv eller troligtvis en kombo av allt som orsakar klimatförändringar, så är det risk för stora konflikter när människor måste börja flytta omkring på riktigt, eftersom vissa områden blir/redan är obeboliga.

Kanske får människor fly till norra halvklotet, Sibirien och Alaska kanske blir varmare i framtiden, tror du inte det kan bli konflikter av sådana stora förflyttningar?

Detta var nu ett exempel bara el scenario.

Det är bara teoretiska konflikter, hoppas verkligen man inte delar ut nobelpris på så lösa grunder, även om fredspriset ibland haft märkliga vinnare.
  • jeanette02
    CarinaL26 skrev 2019-04-28 07:51:03 följande:

Det är bara teoretiska konflikter, hoppas verkligen man inte delar ut nobelpris på så lösa grunder, även om fredspriset ibland haft märkliga vinnare.

Det håller jag verkligen med dig om. Känns som Fredspriset blir helt urvattnat tycker jag om Greta skulle få det.
  • Postman

Nej verkligen inte. Hon har inget gjort mer än blivit medias lilla maskot.

• Mandel

Kan hon få Kina att inte bygga sin nya kolkraftspark på hur många nya kolkraftverkt det nu var så är det ok i måna ögon.
    Då har hon verkligen lyckats göra något för klimatet.
    Även om det heter Fredspris.

Eller om hon kunde få igenom en lag att förbjuda elbilar tills de kan producera batterierna till dem på ett hållbart sätt och när vår miljövänliga eltillverkning är så pass utbyggd att den skulle klara av att hela världen går över till elbilar - utan kolkraftverk....

Om hon kunde få bort all flygtrafik utom sådant som rör sjukvård och mat till utsatta.

Få bort importen av varor som vi lika gärna kunde producera i det egna landet. Det mesta som importeras är gjort i låglöneländer med dåliga lönevillkor och arbetsvillkor och utan hänsyn till miljön i stort.

Eller kanske få alla skolbarn att ta cykeln till skolan och att de inte vill ha nya mobiler/datorer/tv-spel?

Osv. 
    Då börjar vi snacka och jag är inte vit kränkt man eller kvinna.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • K Kalle

Jag visserligen bara lite kränkt. Jag är en rörelsehindrad kvinna som inte FÅR åka tåg eftersom jag reser med elskoter, typ Permobil, och de är tillåtna på flyget men inte tåget. När jag flyger får all assistans jag behöver från start till mål. På tåget är det mer "rädde dig den som kan" som gäller. Men vad jag förstår agerar inte Greta på eget initiativ utan hon har s.a.s anlitats av nån. Det finns krafter bakom henne. Då är det väl de som ska få priset.

• K Kalle
    lövet2 skrev 2019-04-26 21:23:10 följande:

Ja, hon förtjänar absolut fredspriset. Det är länge sedan priset bara delades ut till folk som jobbat enbart för fred på jorden. I många år har priset snarare delats ut till sådana som försökt göra världen till en bättre plats (även om vissa pristagare är väldigt tveksamma val i det hänseendet). Greta jobbar hårt för att göra välden bättre, och hon vore ett bra val.

Greta jobbar inte alls för fred på jorden. Inte öht. Hon jobbar för klimatet.
  • K Kalle
    lövet2 skrev 2019-04-26 21:26:56 följande:

1. Hon har pluggat miljö och klimat flera timmar om dagen varenda dag i flera år. Frivilligt!

2. Väldigt få pristagare har uträttat något konkret. De har samtalat med andra ledare, kommit med förslag och sådana saker. Inget konkret; det är inget krav för att få fredspriset.

3. Hon manipulerar inte media. Media rapporterar vad hon gör, och jag förstår inte vad som skulle vara fel med det.

4. Hon skolkar inte. Hon har anpassad studiegång.

Hon uppmuntrar andra att skolka iofs.
  • K Kalle

En sak till. Denis Mukwege har med fara för sitt eget liv räddat 100 000-tals kvinnor plus deras barn. HAN var verkligen värd fredspriset. Greta bleknar i jämförelse.

För övrigt försvåras konflikten i Kongo av brytningen av cobolt som används i batterier. Bland annat batterier till elbilar. Fler elbilar kan alltså leda till MER krig och konflikter.

Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?