Inlägg från: Cartjan1 |Visa alla inlägg
  • Cartjan1

Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?

Tecum skrev 2019-04-26 20:02:23 följande:

Det är en fara i att fredspriset blir en slags popularitetsmätare, det blir i praktiken media som utser pristagaren. Att lyfta problemställningar är bra men inget som ska belönas med nobelpris. Priset ska gå till den som verkligen uträttat något konkret som hjälpt människor, som när Gorbatjov monterade ner Sovjet och avskaffade kalla kriget.

Greta är en nolla som inte uträttat något konkret. Däremot borde hon ha ett pris för sin förmåga att manipulera media och synas i alla tänkbara sammanhang. Och ett elevpris för sin förmåga att legalisera skolk...

Har full respekt för din åsikt att hon inte ska få fredspriset - vet inte själv om jag håller med eller inte, måste reflektera mer där.

Men jag ber dig att fundera över dina ordval när du kallar henne en nolla. Tycker visserligen att man alltid bör uttrycka sig med respektfullhet men speciellt i detta fall där du är vuxen (utgår jag ifrån iaf) och hon är ett barn. Tycker du inte själv att det känns lite avsmakligt att kalla barn för nollor?
Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?