• Crash Man

Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?

Innan jag kommer till kärnan med det här inlägget så har jag ett avslöjande att göra. Ni förstår jag bär på en hemlighet... en stor, stor hemlighet.

Jag är nämligen kränkt... och vit... och man. Jag är en kränkt vit man. Ni har säkert hört talas om sådana som mig; det finns facebook-sidor om sådana som mig. Det diskuteras om sådana som mig på diverse alternativa medier.

Alla dessa superintellektuella människor jag stött på har sagt till mig att jag är kränkt och kanske är det dags att inse att alla de människor har en poäng. Kanske är det mig felet ligger hos.

Ni förstår jag har nämligen en kontroversiell åsikt. Jag anser inte att Greta Thunberg förtjänar nobels fredspris. Jag har förklarat det på diverse forum och svaren är alltid det samma. Den enda anledningen till varför jag tycker det är för att jag är en kränkt, vit  man. För den enda logiska förklaringen till varför man kan tycka att Greta Thunberg inte är en värdig nobelpristagare är för att man är just kränkt (och helst vit och man)

Så hur är det med dig? Är du också en kränkt vit man, eller kvinna för den delen, som delar mina åsikter om att Greta Thunberg inte förtjänar nobels fredspris. Eller tillhör du den rationella skaran som tycker det är helt logiskt att en 16-åring som skolkar från skolan varje fredag och vars aktivism inte ens lett till ens en liten minskning av koldioxidutsläpp.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?
  • Flash Gordon
    sextiotalist skrev 2019-05-02 11:04:02 följande:
    Du vet väl om att de inte behåller några pengar, utan allt överskott går till olika organisationer.

Alltså, jag håller med om att föräldrarna borde skydda Greta. Men det finns inget försvar för de personerna som spyr ut sitt hat över henne.

Det enda jag sett är att hon en gång skänkt prispengar till någon organisation.

Men värdet ligger ju i att senare, år efter år, kunna åka runt och ta betalt av allt från företag till stora konferenser till organisationer och politiska partier. Hur mycket tror du inte varumärkets värde höjdes när hon nominerades till Nobels fredspris?

Hade hon bara velat jobba för klimatet finns det andra sätt, mer konkreta, än att sätta en autistisk 16-åring i medias blickfång.
    .

Nu talade vi om "kritisera henne som person". Inte "spy ut hat".
  • sextiotalist
    Flash Gordon skrev 2019-05-02 11:13:28 följande:
    Det enda jag sett är att hon en gång skänkt prispengar till någon organisation.

Men värdet ligger ju i att senare, år efter år, kunna åka runt och ta betalt av allt från företag till stora konferenser till organisationer och politiska partier. Hur mycket tror du inte varumärkets värde höjdes när hon nominerades till Nobels fredspris?

Hade hon bara velat jobba för klimatet finns det andra sätt, mer konkreta, än att sätta en autistisk 16-åring i medias blickfång.
    .

Nu talade vi om "kritisera henne som person". Inte "spy ut hat".
    Men vad är det i hennes person som man ska kritisera? Och vad är syftet med att kritisera?
    Ska hon sluta brinna för vad hon tror på?
    Ska hon knipa?
    Ska hon säga till de som gillar henne att sluta gilla henne?
    Exakt vad gör hon för fel?
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2019-05-02 09:06:21 följande:

För att hon är ett baaaaarn.

Det bästa tricket i boken. Putta fram ett baaaarn och ingen får säga emot.

.

Trump däremot, han är en vit, (övre) medelålders man. Då går det bra att referera till hans person som någon med en orange hudfärg och ful frisyr.

Vem menar du har puttat fram Greta för sina syften?
  • Flash Gordon
    sextiotalist skrev 2019-05-02 11:16:59 följande:
    Men vad är det i hennes person som man ska kritisera? Och vad är syftet med att kritisera?
    Ska hon sluta brinna för vad hon tror på?
    Ska hon knipa?
    Ska hon säga till de som gillar henne att sluta gilla henne?
    Exakt vad gör hon för fel?
    Hon är ett barn med ett barns begreppsförmåga - på gott och ont. Hon har inte koll på området hon talar om. De enda svar hon lämnar är "vi måste lyssna på forskarna" coh "jorden går under". Ingenting konkret. Hon (eller snarare de bakom henne) utnyttjar det faktum att hon är ett baaaarn.

Så nu har jag kritiserat henne som person.

Syftet med att kritisera en MAKTHAVARE är bland annat att förnuftiga säger ifrån när MAKTHAVAREN gör något knasigt.

.
    Men återigen. Det är inte så mycket Greta som industrin bakom som skaver.

OCH det faktum att så många rakt av, utan att tänka efter, köper det hon säger.
  • AndreaBD
    Flash Gordon skrev 2019-05-02 11:01:11 följande:
    Greta är skörare. Hon är ett barn med en diagnos. Desto större skäl då kan man tycka att hennes föräldrar skyddar henne från uppmärksamheten. Istället gör de tvärtom.
    Hon var deprimerad och nu har hon något som hon är engagerad i, så hon är inte längre deprimerad. Jag förstår att föräldrarna tyckte att det skulle ge henne något positivt. Inte bara det, utan det skulle visa henne att hon kan något, när hon antagligen just tyckte att hon inte klarar något. Och när en tonåring väl har börjat bli intresserad av något  - skulle de stoppa henne då? Då hade hon verkligen sjunkit ner i depressionen igen. 

Jag har varit i samma situation med min dotter. Även hon har diagnos och var deprimerad i tonåren. Då fick hon chansen att spela huvudrollen i en film. Och självklart tänker man då: Man kan inte säga nej till det. Kanske är det det som ger henne en sån lyft att hon mår mycket bättre snart. Och det var en roligt grej för henne, hon blev ingen kändis, då filmen inte gick så bra. 
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-05-02 11:26:08 följande:
    Vem menar du har puttat fram Greta för sina syften?
    Till att börja med var det flickans föräldrar som startade det hela via sina kontakter inom PR-branchen.

.
    Därefter har större organisationer tagit över. One Foundation har jag för mig att den hetta.

Nu reser hon runt med ett helt entourage från Klimatindustrin. Du vet, det finns folk som livnär sig på detta. 
  • Flash Gordon
    AndreaBD skrev 2019-05-02 11:28:11 följande:
    Hon var deprimerad och nu har hon något som hon är engagerad i, så hon är inte längre deprimerad. Jag förstår att föräldrarna tyckte att det skulle ge henne något positivt. Inte bara det, utan det skulle visa henne att hon kan något, när hon antagligen just tyckte att hon inte klarar något. Och när en tonåring väl har börjat bli intresserad av något  - skulle de stoppa henne då? Då hade hon verkligen sjunkit ner i depressionen igen. 

Jag har varit i samma situation med min dotter. Även hon har diagnos och var deprimerad i tonåren. Då fick hon chansen att spela huvudrollen i en film. Och självklart tänker man då: Man kan inte säga nej till det. Kanske är det det som ger henne en sån lyft att hon mår mycket bättre snart. Och det var en roligt grej för henne, hon blev ingen kändis, då filmen inte gick så bra. 
    Jag kan också förstå att föräldrarna tyckte det var bra att hon hittade ett intresse men det intresset behöver ju inte manifesteras genom att ungen exponeras på det sätt hon gör nu.
  • AndreaBD
    Flash Gordon skrev 2019-05-02 11:32:32 följande:
    Jag kan också förstå att föräldrarna tyckte det var bra att hon hittade ett intresse men det intresset behöver ju inte manifesteras genom att ungen exponeras på det sätt hon gör nu.
    Men det är ju det man aldrig vet i förväg.
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2019-05-02 11:32:32 följande:

I sån fall är det föräldrarna och inte Greta som ska kritiseras.
  • sextiotalist
    Flash Gordon skrev 2019-05-02 11:28:10 följande:
    Hon är ett barn med ett barns begreppsförmåga - på gott och ont. Hon har inte koll på området hon talar om. De enda svar hon lämnar är "vi måste lyssna på forskarna" coh "jorden går under". Ingenting konkret. Hon (eller snarare de bakom henne) utnyttjar det faktum att hon är ett baaaarn.

Så nu har jag kritiserat henne som person.

Syftet med att kritisera en MAKTHAVARE är bland annat att förnuftiga säger ifrån när MAKTHAVAREN gör något knasigt.

.
    Men återigen. Det är inte så mycket Greta som industrin bakom som skaver.

OCH det faktum att så många rakt av, utan att tänka efter, köper det hon säger.
    Det är inte nog så många som köper rakt av, de som gör det, köper nog rakt av, oavsett vad en person säger.
    Jag ser det mera, här är en ung person som är uppriktigt sagt oroad. Hon använder tonåringens vokabulär och känslor. Hon är en tonåring, vi kan inte förvänta oss att hon agerar och resonerar som en 30-åring.
    Och som jag sagt tidigare, har hon fått personer att tänka en gång till, innan man gör ett val, då har hon, utifrån det jag ser det, uppnått sitt syfte.

Det är det jag gillar med tonåringar, de kan brinna så mycket för en sak. De tänker inte alltid hela vägen fram och ofta brukar de blir mer lugna när de blir äldre.
    Våra tonåringar ska skaka om oss vuxna, komma med jobbiga sanningar, och ifrågasätta våra val.  
    Och om folk köper rätt av vad hon säger, så är det ingen katastrof, det har funnits personer i historien som har haft större inflytande, men en agenda som inte varit så god om man så säger.
Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?