• Anonym (Tom)

Varför så lite sex i vårt land?

Jag är medveten om att många blir sura över att jag postar en sådan här tråd, men jag kan aldrig upphöra att förvåna mig över hur liten - nästan obefintlig - erotisk laddning det finns i det svenska samhället (i a f på de platser jag besöker: Stockholm, Uppsala, stundtals Öland).

Eftersom min iakttagelse är helt ovetenskaplig googlade jag lite och fick genast fram en lista på städer rangordnade efter sexuell aktivitet.

Såhär ser den ut:

The most sexual cities in the world for women, ranked
    London, UK
    Paris, France
    Auckland, New Zealand
    Los Angeles, California, USA
    Chicago, Illinois, USA
    Austin, Texas, USA
    Brussels, Belgium
    Basel, Switzerland
    Liverpool, UK
    Geneva, Switzerland
    Berlin, Germany
    San Francisco, California, USA
    Zurich, Switzerland
    Glasgow, UK
    Amsterdam, Netherlands
    Manchester, UK
    Hamburg, Germany
    Seattle, Washington, USA
    New York City, New York, USA
    Rotterdam, Netherlands
    Boston, Massachusetts, USA
    Melbourne, Australia
    Ibia Town, Spain
    Ghent, Belgium
    Antwerp, Belgium
    Miami, Florida, USA
    Edinburgh, UK
    Las Vegas, Nevada, USA
    Leeds, UK
    Cologne, Germany
    Toronto, Canada
    Marseille, France
    Munich, Germany
    Montreal, Canada
    Utrecht, Netherlands
    Calgary, Canada
    Frankfurt, Germany
    Helsinki, Finland
    Portland, Oregon, USA
    Oslo, Norway
    Bristol, UK
    Barcelona, Spain
    Bergen, Norway
    Madrid, Spain
    Dublin, Ireland
    Stockholm, Sweden
    Brisbane, Australia
    Vancouver, Canada
    Leipzig, Germany
    Sydney, Australia
    nypost.com/2017/06/16/these-are-the-most-sexual-cities-in-the-world/

Och jag frågar mig - och er - : hur blev det såhär??
  • Svar på tråden Varför så lite sex i vårt land?
  • Anonym (Tom)
    Smecker skrev 2019-02-28 13:28:14 följande:
    Vad betyder "extrem individualism"? Svenskarna är ju nöjdare med sina relationer än vad t ex spanjorerna är. Är det trots eller tack vare denna "extrema individualism"? Är det trots eller tack vare att man petar på sina mobiler för att hålla kontakten med sina vänner och nära och kära (och slippa prata med kompletta främlingar som stirrar på en).
    www.svt.se/nyheter/inrikes/en-majoritet-av-svenskarna-valjer-mobilen-framfor-sex
  • Smecker
    Anonym (Tom) skrev 2019-02-28 15:05:12 följande:
    Jag citerade i förra veckan forskningsresultat publicerade i DN, som visade att 44% av svenskarna är nöjda med sitt sexliv, en mycket låg siffra. Kika på enkäterna här på Familjeliv: www.familjeliv.se/forum/thread/79250493-har-du-ett-bratillrackligt-sexliv-med-din-partner t ex, där 17 av 85 deltagare är nöjda med sitt sexliv (det är inte ens jag som startat tråden, så du kan inte skylla mig heller den här gången).

Du säger att sexköp är olagligt i Sverige. Jättebra. Men massor av dejtingappar består till stor del av prostituerade som raggar kunder och bara någon promille upptäcks av polisen. Och eftersom svenska mäns sexuella aktivitet är betydligt högre än kvinnors så är det rimligt att gissa att en hel del faktiskt tar tilfället när det bjuds. Men det kanske är bra för Den Heliga BNP att folk sätter sprätt på pengarna? Att älska med sin fru/flickvän ger ju inget ekonomiskt utslag.
    Finns ju avvikande åsikter:
    www.corren.se/nyheter/unga-svenskar-nojda-med-sitt-sexliv-om4638461.aspx

Din undersökning har 85 svar. Tycker du att det är representativt för hela Sverige? Ett riktigt tvärsnitt, som du kan basera dina åsikter om en nation på?

Hur många är de där "massor" av prostituerade som raggar kunder på dejtingappar i Sverige? Har du några siffror? Män överdriver sina siffror i sexundersökningar, kvinnor underdriver dem. Det är ett välkänt faktum som bygger på könsroller.

Hur vet du vad folk gör och inte gör hemma? Bara för att folk inte är kära på stan så betyder det inte att de inte har sex. Den absoluta majoriteten svenskar har haft, har eller kommer att ha relationer och sex. I Sverige är det till exempel inte ovanligt med rena sexuella relationer i de flesta åldrar, närhet och vänskap kan man få på annat håll. Dvs, som många försökt förklara för dig i dina trådar, relationer i Sverige idag kan se ut på många olika sätt, intimitet, vänskap och sex kan man få på många olika sätt. Att du dömer ut det och bara har en mall för vad du själv anser vara okej och bra betyder i sammanhanget ingenting faktiskt, världen (Sverige) kretsar inte kring dina definitioner på lycka och välmående.

Återigen, den där så kallade undersökningen är gjord av ett företag som utvecklar och tjänar pengar på en porr-app. Du har ingen som helst aning om hur deras undersökning gick till, du kan inte validera deras siffror och för allt vad du vet så kan det vara inräknat faktorer som är helt meningslösa för Sverige. Räknas sexaktiviteten högre eller lägre om det finns bordeller, till exempel? Sexköp är, till skillnad från de flesta andra länder, olagligt i Sverige.
    Är du bara pantad, eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Anonym (Tom)
    Smecker skrev 2019-02-28 17:01:53 följande:

Din undersökning har 85 svar. Tycker du att det är representativt för hela Sverige? Ett riktigt tvärsnitt, som du kan basera dina åsikter om en nation på?

Hur många är de där "massor" av prostituerade som raggar kunder på dejtingappar i Sverige? Har du några siffror? Män överdriver sina siffror i sexundersökningar, kvinnor underdriver dem. Det är ett välkänt faktum som bygger på könsroller.
    Det har skrivits artiklar om prostitutionen, det vet t o m jag som inte bor i Sverige. Har du inte sett dem eller låtsas du?

Och om inte prostitutionen är utbredd, hur förklarar du då att svenska mäns sexuella aktivitet är så mycket högre än svenska kvinnors? En matematisk omöjlighet vill jag påstå.

Ca. 14% av svenska kvinnor har aldrig sex - dubbelt så många som svenska män. Signaturen [.] har kommenterat detta fenomen flera gånger.
  • Anonym (Tom)
    Smecker skrev 2019-02-28 17:01:53 följande:

Dessutom har du den DN-publicerade enkäten (44% nöjda) och en annan enkät härinne - www.familjeliv.se/forum/thread/79435494-ar-du-sexuellt-tillfredsstalld - där 30 av 96 säger sig vara nöjd (jag är dock TS där, så den kan vara riggad! se upp!).

Allvarligt, Smecker, tror du att det existerar en världsomfattande konspiration som vill framställa svenskars sexliv som mycket sämre än det är? Vilka siffror man än hänvisar till - och oavsett vilka som ligger bakom dem - så avfärdar du dem omedelbart, utan att tanken ens verkar snudda dig att de kan innehålla åtminstone ett frö av sanning?

Var sjunde svensk kvinna har aldrig sex. Det är en fullständigt chockerande siffra i ett land som gärna ser sig självt som emanciperat och människovänligt. Eller har du någon alternativ tolkning?
  • Smecker
    Anonym (Tom) skrev 2019-02-28 17:34:20 följande:

Det har skrivits artiklar om prostitutionen, det vet t o m jag som inte bor i Sverige. Har du inte sett dem eller låtsas du?

Och om inte prostitutionen är utbredd, hur förklarar du då att svenska mäns sexuella aktivitet är så mycket högre än svenska kvinnors? En matematisk omöjlighet vill jag påstå.

Ca. 14% av svenska kvinnor har aldrig sex - dubbelt så många som svenska män. Signaturen [.] har kommenterat detta fenomen flera gånger.

Att det skrivits artiklar om det säger absolut inget om hur utbrett det är. Kan du svara på hur utbrett det är i Sverige? Hur många är dessa som du påstår vara "massor"? Det skrivs ju artiklar om t ex sjukdomar som drabbar en på miljonen med.

www.gp.se/nyheter/josefin-%C3%A4r-en-p%C3%A5-miljonen-lever-med-s%C3%A4llsynt-sjukdom-1.13743404

Jag har förklarat det, och förklarar det igen. Män överdriver och kvinnor underdriver när det gäller sexundersökningar. Det finns till och med undersökningar på det. Anledningen är könsroller och att människor ljuger för sig själva. Sedan kommer du alltid få en diskrepans om du inte undersöker samtliga invånare, helt enkelt av den anledningen att det räcker att 10% av de som svarar ligger i var sin övre eller undre percentil för att resultatet skall bli snett till någons fördel/nackdel. Det är rätt logiskt, så jag undrar varför du ignorerar det så hårt.

Mjaha, det är väl bra att ca 14% svenska kvinnor slipper ha sex om de inte vill. De andra kvinnorna kan ju kompensera rätt bra där.
  • Smecker
    Anonym (Tom) skrev 2019-02-28 17:43:53 följande:

Dessutom har du den DN-publicerade enkäten (44% nöjda) och en annan enkät härinne - www.familjeliv.se/forum/thread/79435494-ar-du-sexuellt-tillfredsstalld - där 30 av 96 säger sig vara nöjd (jag är dock TS där, så den kan vara riggad! se upp!).

Allvarligt, Smecker, tror du att det existerar en världsomfattande konspiration som vill framställa svenskars sexliv som mycket sämre än det är? Vilka siffror man än hänvisar till - och oavsett vilka som ligger bakom dem - så avfärdar du dem omedelbart, utan att tanken ens verkar snudda dig att de kan innehålla åtminstone ett frö av sanning?

Var sjunde svensk kvinna har aldrig sex. Det är en fullständigt chockerande siffra i ett land som gärna ser sig självt som emanciperat och människovänligt. Eller har du någon alternativ tolkning?

Tycker du själv att 96 svar är ett bra och representativt tvärsnitt av Sveriges snart 10 miljoner invånare?

Världsomfattande konspiration? Du har då höga tankar om dig själv. Nej, jag tror snarare att svenskarna är rätt nöjda på det stora hela, och att det är några porr-app-företag och foliehattar som har någon obskyr agenda och fullständig insiktslös bias här.

Ja, tolkningen är att det är bra att de som inte vill inte behöver ha sex. Det är ju bara dumt att människor skall behöva ställa upp på sex för husfridens skull eller ha det mot sin vilja.
  • Anonym (Tom)
    Smecker skrev 2019-02-28 18:41:40 följande:
    Att det skrivits artiklar om det säger absolut inget om hur utbrett det är. Kan du svara på hur utbrett det är i Sverige? Hur många är dessa som du påstår vara "massor"? Det skrivs ju artiklar om t ex sjukdomar som drabbar en på miljonen med.

www.gp.se/nyheter/josefin-%C3%A4r-en-p%C3%A5-miljonen-lever-med-s%C3%A4llsynt-sjukdom-1.13743404

Jag har förklarat det, och förklarar det igen. Män överdriver och kvinnor underdriver när det gäller sexundersökningar. Det finns till och med undersökningar på det. Anledningen är könsroller och att människor ljuger för sig själva. Sedan kommer du alltid få en diskrepans om du inte undersöker samtliga invånare, helt enkelt av den anledningen att det räcker att 10% av de som svarar ligger i var sin övre eller undre percentil för att resultatet skall bli snett till någons fördel/nackdel. Det är rätt logiskt, så jag undrar varför du ignorerar det så hårt.

Mjaha, det är väl bra att ca 14% svenska kvinnor slipper ha sex om de inte vill. De andra kvinnorna kan ju kompensera rätt bra där.
    Det är den här typen av inlägg som får mig att undra hur det ligger till med din empati. Du bara maler på med ditt teknokratspråk och inte ens en förbluffande siffra som att 14% av svenska kvinnor inte har sex får dig att reagera. Hallå, är det någon hemma??

Om vi räknar bort någon promille av befolkningen som helt enkelt är asexuell så innebär det ändå att det finns hundratusentals kvinnor i vårt land som avstår från en av människans mest grundläggande behov. Får det inte dig att undra vad som är på väg att ske?

Som vanligt kan man säga att det är en normal reaktion på vårt konsumtions- och karriärsinriktade samhälle, vårt klimat osv osv. Men någon gång kanske det rent kan vara idé att stanna upp och fråga sig om vi inte betalar ett extremt högt pris.

Jag har sedan länge insett att dokumentärer som tar upp ensamhet och social misär enligt dig är "vinklade", att enkäter och andra undersökningar är "missvisande", att folks åsikter är "ovetenskapliga" och att människor överdriver och inte svarar sanningsenligt när de tillfrågas om sex. Under tiden sprider sig den mentala ohälsan i landet i allt snabbare takt.
  • Anonym (Tim)
    Anonym (Tom) skrev 2019-02-28 17:43:53 följande:

Var sjunde svensk kvinna kanske väljer att inte ha sex.

Sverige är ett av de få länder där kvinnor har möjlighet att välja just tack vare individualism och självständighet.
  • Anonym (Tom)
    Anonym (Tim) skrev 2019-03-01 06:14:15 följande:
    Var sjunde svensk kvinna kanske väljer att inte ha sex.

Sverige är ett av de få länder där kvinnor har möjlighet att välja just tack vare individualism och självständighet.
    Självklart är det - på sätt och vis - ett val. Men det är ju ett tragiskt val: ett val som  indikerar att något inte står rätt till.

Låt mig ta ett exempel. Igår avhandlades svenskarnas allt sämre sömn länge och väl på TV. Även här går det att säga: "Men svenskarna kanske väljer att sova mindre? Det är väl fantastiskt att vi svenskar kan välja exakt hur många timmar vi vill sova? Folk kanske tycker det finns andra, roligare aktiviteter?"

När det gäller människans grundläggande behov - sömn, mat, sexualdrift - så går det inte att dribbla alltför mycket med variablerna. Ätstörningar är ett hälsoproblem. Sömnlöshet likaså. Och svag libido är det i allra högsta grad.

Problemet är att Sverige fortfarande är ett puritanskt och moralistiskt land, trots att vi inte inser det själva. Det är inte många decennier sedan kvinnor i vårt land kunde tvångssteriliseras pga att de gick "för ofta" och dansade, för att de hade för många partners och liknande. Inte ens i fascistiska förtryckarregimer på 20- till 40-talet förekom något liknande.

I Sverige är fortfarande sex något lite pinsamt, något man helst inte talar om. Sexuell misär - var sjunde kvinna som inte har sex är inget annat än just sexuell misär - skapar inga jätterubriker och avhandlas mycket mindre än att 10% av svenskarna har sömnproblem.

Och detta är verkligt oroande, inte minst för de unga som nu växer upp i vårt samhälle.
Svar på tråden Varför så lite sex i vårt land?