• Anonym (Tom)

Varför så lite sex i vårt land?

Jag är medveten om att många blir sura över att jag postar en sådan här tråd, men jag kan aldrig upphöra att förvåna mig över hur liten - nästan obefintlig - erotisk laddning det finns i det svenska samhället (i a f på de platser jag besöker: Stockholm, Uppsala, stundtals Öland).

Eftersom min iakttagelse är helt ovetenskaplig googlade jag lite och fick genast fram en lista på städer rangordnade efter sexuell aktivitet.

Såhär ser den ut:

The most sexual cities in the world for women, ranked
    London, UK
    Paris, France
    Auckland, New Zealand
    Los Angeles, California, USA
    Chicago, Illinois, USA
    Austin, Texas, USA
    Brussels, Belgium
    Basel, Switzerland
    Liverpool, UK
    Geneva, Switzerland
    Berlin, Germany
    San Francisco, California, USA
    Zurich, Switzerland
    Glasgow, UK
    Amsterdam, Netherlands
    Manchester, UK
    Hamburg, Germany
    Seattle, Washington, USA
    New York City, New York, USA
    Rotterdam, Netherlands
    Boston, Massachusetts, USA
    Melbourne, Australia
    Ibia Town, Spain
    Ghent, Belgium
    Antwerp, Belgium
    Miami, Florida, USA
    Edinburgh, UK
    Las Vegas, Nevada, USA
    Leeds, UK
    Cologne, Germany
    Toronto, Canada
    Marseille, France
    Munich, Germany
    Montreal, Canada
    Utrecht, Netherlands
    Calgary, Canada
    Frankfurt, Germany
    Helsinki, Finland
    Portland, Oregon, USA
    Oslo, Norway
    Bristol, UK
    Barcelona, Spain
    Bergen, Norway
    Madrid, Spain
    Dublin, Ireland
    Stockholm, Sweden
    Brisbane, Australia
    Vancouver, Canada
    Leipzig, Germany
    Sydney, Australia
    nypost.com/2017/06/16/these-are-the-most-sexual-cities-in-the-world/

Och jag frågar mig - och er - : hur blev det såhär??
  • Svar på tråden Varför så lite sex i vårt land?
  • Anonym (Tom)
    Anonym (anonym) skrev 2019-03-01 09:48:59 följande:
    Varför skulle någon vilja bota låg sexdrift om personen inte upplever detta som ett problem.  Singlarna som ägnar stor del till att fundera över andras sexliv och att människor borde ägna sig åt umgås med främmande av motsatta könet överallt uppmanas ju inte att söka hjälp för att dämpa sexdriften trots att det faktiskt finns medicin som dämpar driften
    Det man inte upplever som ett problem söker man knappast bot för. Men tänk dig själv en situation där man blir avvisad av sin partner och inte bara någon gång då och då. Hur många relationer överlever något sådant?
  • Smecker
    Anonym (Tom) skrev 2019-03-01 09:59:10 följande:
    Det man inte upplever som ett problem söker man knappast bot för. Men tänk dig själv en situation där man blir avvisad av sin partner och inte bara någon gång då och då. Hur många relationer överlever något sådant?
    Det kanske inte är meningen att relationen skall överleva något sådant. Vilken tur att vi har valfrihet i det här landet, att man inte måste hänga kvar med en människa man inte passar med tills livet tar slut.
    Är du bara pantad, eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Anonym (Maskrosen)

Människor interagerar och tar mindre kontakt i Sverige jämfört med de flesta andra länder jag besökt.

Inte konstigt det blir mindre sex då.

• sextiotalist
    Det finns många saker som en relation inte överlever, totalt olika syn på sex, ekonomi, barn, hemmets skötsel, drömmar etc.
    Men om nu personen blir avvisad så finns det flera lösningar
    Båda försöker hitta en lösning som båda känner sig nöjda med, relationen håller, man kanske inte blir fullt nöjd, men andra saker i förhållande är så viktiga att man väljer att inte få sin optimala lösning
    Man försöker lösa det, men inser att det inte kommer gå, en kommer vara så missnöjd så att det andra bra faller i skuggan, separation
    Man är inte inne på att lösa det gemensamt, två val, leva vidare i relationen, alternativt avsluta relationen.
    Detta gäller inte bara sex, utan andra saker som kan ge irritation
  • Smecker
    Anonym (Tom) skrev 2019-03-01 08:37:03 följande:
    Om du är så empatisk som du säger så vet du mycket väl att den typ av fenomen som vi ser så mycket av i dagens svenska samhälle - sömnproblem, ätstörningar, svagt libido osv osv - är typiska indikatorer på psykisk ohälsa. Och psykisk ohälsa är ofta värre än fysiskt sådan: du kan ta ett piller mot t ex högt blodtryck men det finns inga piller som botar ångest eller svag sexualdrift. Du har säkerligen själv gått igenom svåra perioder i ditt liv och du vet då att kroppen och sinnet går in på ett slags "survival mode" där livet mera handlar om att överleva än att må bra. Under sådan perioder kan sexualdriften sjunka till nära noll - mig hände det i början av 90-talet när båda mina föräldrar var allvarligt sjuka samtidigt. Men om ett sådant tillstånd blir permanent så är det något som är radikalt snett.

Problemet är kanske vår syn på hälsa och ohälsa? Hälsa är inte "frånvaro av sjukdom" utan ett tillstånd av välbefinnande. När läkare skickar hem oroliga människor med beskedet "fru Perssons resultat var utmärkta så gå nu hem och var lugn" - trots att fru Persson känner sig renons på livsglädje, entusiasm och sexualdrift - så skapar de bara förutsättningar för ytterligare, mer konkret "fysiskt" lidande.

Brist på sex är en riskfaktor vad gäller många sjukdomar: vissa typer av diabetes, hjärt- och hjärnsjukdomar osv. Och kombinerat med t ex sömnlöshet kan det bli en riktigt explosiv blandning.

Den blandningen drabbar idag inte bara folk mitt i karriären utan även våra ungdomar, som redan i tidig ålder ofta har ett avtagande libido. Om du verkligen hade den empati du påstår dig ha skulle du knappast bagatellisera detta.

Men kanske är det som så ofta, att någon i din närhet måste drabbas för att det ska bli fattbart. Procentsatser förblir i den oempatiskes sinne inget annat än just torr statistik.
    Ja absolut är det indikationer på psykisk ohälsa, och psykisk ohälsa är väldigt tråkigt för den/de drabbade. Men jag förstår inte din poäng, menar du att svenskarnas psykiska ohälsa beror på att de inte går några varv på stadens huvudgata innan middag, eller att män inte bor kvar i pojkrummet tills de är 30+? Eller beror den på att ett porr-app-företag kommit fram till att svenskarnas sexuella aktivitet är låg på grund av att det inte finns bordeller? Eller beror den på att svenska kvinnor inte måste ha sex mot sin vilja med män de inte tänder på?

Brist på sex är en riskfaktor endast om bristen på sex upplevs som ett problem. Att ha sex mot sin vilja är en riskfaktor för helt andra, mycket otrevligare, saker.

Tja, med tanke på att du inte känner mig så faller ju din kommentar om empati, eller brist på den, rätt platt. Med tanke på all den dystopin du projicerar så är svenskarna fortfarande mer nöjda med sina relationer än till exempel spanjorerna, vi har Europas näst högsta nativitet och uppenbarligen har människor i Sverige både relationer och sex, även om det inte sker på sätt och villkor godkända av dig.
  • Smecker
    sextiotalist skrev 2019-03-01 10:12:23 följande:
    Det finns många saker som en relation inte överlever, totalt olika syn på sex, ekonomi, barn, hemmets skötsel, drömmar etc.
    Men om nu personen blir avvisad så finns det flera lösningar
    Båda försöker hitta en lösning som båda känner sig nöjda med, relationen håller, man kanske inte blir fullt nöjd, men andra saker i förhållande är så viktiga att man väljer att inte få sin optimala lösning
    Man försöker lösa det, men inser att det inte kommer gå, en kommer vara så missnöjd så att det andra bra faller i skuggan, separation
    Man är inte inne på att lösa det gemensamt, två val, leva vidare i relationen, alternativt avsluta relationen.
    Detta gäller inte bara sex, utan andra saker som kan ge irritation
    Ja jag förstår inte varför det är så mycket viktigare och farligare att det råder bristande synkronicitet vad gäller sexlivet än vad gäller  till exempel synen på ekonomi, barnuppfostran, levnadssätt och så vidare.
  • sextiotalist
    Smecker skrev 2019-03-01 10:15:21 följande:
    Ja jag förstår inte varför det är så mycket viktigare och farligare att det råder bristande synkronicitet vad gäller sexlivet än vad gäller  till exempel synen på ekonomi, barnuppfostran, levnadssätt och så vidare.
    Min undran också, men det är väl så att man har tillskrivit detta så viktigt. Så viktigt att vissa inte ens kan se en relation utan sex, då är man bara kompisar. Jag är rätt säker på att relationer som bygger på kärlek och ömsesidig respekt klarar sexlöshet under längre tider, men relationer som bygger på sex klarar det inte.
  • New  Dawn

Överlever relationer bättre om kvinnan har sex trots att hon inte har lust? I så fall, hur tror du hon mår? Eller är inte hennes hälsa och välbefinnande så viktigt i det läget ? Statistiken blir ju bättre för dig om hon ställer upp, så då måste det ju vara bätte.... (eller?!) Det är ju det enda du fokuserar på.

Tänk om just sexfrekvensen inte är det viktigaste för hälsan, och vad gäller just sexlivet kan det ju vara så att kvalitén på sexet betyder mer än frekvensen för många människor. Det finns inte plats för i din trånga tankebanor.

Enligt din fyrkantiga syn på hälsa är sexfrekvens den väsentliga parametern...

Förresten, du som bara är i Sverige några veckor per år, fokuserar ändå så mycket tid här på forumet. Kanske är inte de länder du vistas så intressanta som du får det att låta som. Du prioriterar väldigt mycket tid och engagemang på Sverige och familjeliv. Lite udda att fokusera så mycket på något du tycker är dåligt.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (Tom)
    New Dawn skrev 2019-03-01 10:31:47 följande:
    Överlever relationer bättre om kvinnan har sex trots att hon inte har lust? I så fall, hur tror du hon mår? Eller är inte hennes hälsa och välbefinnande så viktigt i det läget ? Statistiken blir ju bättre för dig om hon ställer upp, så då måste det ju vara bätte.... (eller?!) Det är ju det enda du fokuserar på.

Tänk om just sexfrekvensen inte är det viktigaste för hälsan, och vad gäller just sexlivet kan det ju vara så att kvalitén på sexet betyder mer än frekvensen för många människor. Det finns inte plats för i din trånga tankebanor.

Enligt din fyrkantiga syn på hälsa är sexfrekvens den väsentliga parametern...

Förresten, du som bara är i Sverige några veckor per år, fokuserar ändå så mycket tid här på forumet. Kanske är inte de länder du vistas så intressanta som du får det att låta som. Du prioriterar väldigt mycket tid och engagemang på Sverige och familjeliv. Lite udda att fokusera så mycket på något du tycker är dåligt.
    Vi talar nu inte specifikt om kvinnans libido utan lika mycket om mannens. Jag tror en kvinna lider precis lika mycket av att bli avvisad som en man - och troligen ännu mera än mannen.

Jag har inte sagt att sexfrekvensen är det viktigaste i en människas hälsoprofil. Däremot är många av de fenomen vi ser i Sverige idag - ångest, depressioner, ät- och sömnstörningar, låg sexualdrift - tecken på ett samhälle som blivit dysfunktionellt. Om det beror på neoliberismen, på kvardröjande puritanism, på en viss sorts feminism eller på annat kan var och en ha en åsikt om. Men jag tycker det är absurt att det är så tyst om alla dessa problem.

Jag kommer att lämna Sverige om några dagar och du kan vara lugn för att du inte behöver dras med mig efter det. Jag reser med en kvardröjande känsla av obehag. Obehag pga den situation som många svenskar lever i, men ännu mer pga svårigheten att diskutera den utan att bli misstänkliggjord eller stämplad som "högerspöke" eller liknande.

Jag kommer fortsätta att försvara den svenska modellen när jag talar med utländska vänner, men jag kommer vara ännu mer ödmjuk inför andras syn på vårt samhälle och dess för- och nackdelar.
  • Anonym (anonym)
    Blir man avvisad gång på gång av sin partner tar man reda på vad detta beror på hittar man inget som personen kan eller vill åtgärd är det väl bara att välja att separera eller stanna kvar, råd som ges bland högerkristna är att använda en  massa glidmedel och bestämma sig för att ändå ha sex eftersom det bara tar ett par minuter och inte är så väldigt smärtfylld att man inte kan stå ut..
    Du har inte en enda gång nämnt avvisande i relationer utan pratat om att främlingar inte umgås på morgontågen, strosar omkring på gatorna osv,. det har väl inte med hur det är i parrelationer 
Svar på tråden Varför så lite sex i vårt land?