• Anonym (Tom)

Varför så lite sex i vårt land?

Jag är medveten om att många blir sura över att jag postar en sådan här tråd, men jag kan aldrig upphöra att förvåna mig över hur liten - nästan obefintlig - erotisk laddning det finns i det svenska samhället (i a f på de platser jag besöker: Stockholm, Uppsala, stundtals Öland).

Eftersom min iakttagelse är helt ovetenskaplig googlade jag lite och fick genast fram en lista på städer rangordnade efter sexuell aktivitet.

Såhär ser den ut:

The most sexual cities in the world for women, ranked
    London, UK
    Paris, France
    Auckland, New Zealand
    Los Angeles, California, USA
    Chicago, Illinois, USA
    Austin, Texas, USA
    Brussels, Belgium
    Basel, Switzerland
    Liverpool, UK
    Geneva, Switzerland
    Berlin, Germany
    San Francisco, California, USA
    Zurich, Switzerland
    Glasgow, UK
    Amsterdam, Netherlands
    Manchester, UK
    Hamburg, Germany
    Seattle, Washington, USA
    New York City, New York, USA
    Rotterdam, Netherlands
    Boston, Massachusetts, USA
    Melbourne, Australia
    Ibia Town, Spain
    Ghent, Belgium
    Antwerp, Belgium
    Miami, Florida, USA
    Edinburgh, UK
    Las Vegas, Nevada, USA
    Leeds, UK
    Cologne, Germany
    Toronto, Canada
    Marseille, France
    Munich, Germany
    Montreal, Canada
    Utrecht, Netherlands
    Calgary, Canada
    Frankfurt, Germany
    Helsinki, Finland
    Portland, Oregon, USA
    Oslo, Norway
    Bristol, UK
    Barcelona, Spain
    Bergen, Norway
    Madrid, Spain
    Dublin, Ireland
    Stockholm, Sweden
    Brisbane, Australia
    Vancouver, Canada
    Leipzig, Germany
    Sydney, Australia
    nypost.com/2017/06/16/these-are-the-most-sexual-cities-in-the-world/

Och jag frågar mig - och er - : hur blev det såhär??
  • Svar på tråden Varför så lite sex i vårt land?
  • New  Dawn
    Smecker skrev 2019-03-01 21:14:41 följande:

Wow, ja köpcentra vill man verkligen hångla i. Är det inte bättre att göra det hemma, så man slipper folk som stirrar på en? Det som är beklämmande är människor som mäter nivån på kärlek i Sverige utifrån hur många som hånglar i glasskön i februari.

Men Smecker! Menar du att du inte tycker att köpcentra är en perfekt plats för erotik och passion, vafalls!!!
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym (Tom) skrev 2019-03-01 21:25:57 följande:

Jag tycker inte man ska jämföra med Italien, det blir bara jobbigt. Jämför med andrea nordeuropeiska länder.

Okej, i vilka länder blomstrar passion och erotik på köpcentrum, kalla och regniga dagar? Tyskland?

Eller... Vänta nu.... Ska vi inte dissutera länder objektivt... Nehe, tydligen ska vi disskutera subjektivt med fokus och hänsyn till dina känslor. Italien blir för jobbigt... Okej. Men då kanske vi ska stryka Stockholm också... Eller förresten, Oslo kan vi stryka, för det är för jobbigt för mig....
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Tom) skrev 2019-03-01 21:15:44 följande:
    Varför kommenterade du inte självmordsstatistiken bland kvinnor?

Här har du den igen:

9,4 Belgien
    7,4 SVERIGE
    7,1 Uruguay
    6,9 Schweiz
    6,8 Finland
    6,5 Frankrike, Norge
    6,4 USA, Holland
    6,2 Ungern, Nya Zeeland
    6,0 Australien
    5,8 Kanada, Luxemburg
    5,7 Österrike
    5,2 Serbien, Danmark
    5,1 Kroatien
    4,8 Tyskland
    4,7 Island
    4,5 Slovenien
    4,4 Estland
    4,3 Albanien
    4,2 Irland, Tjeckien
    3,8 Portugal, Chile
    3,6 Montenegro
    3,5 Argentina, Storbritannien
    3,4 Polen
    3,2 Bulgarien, Turkiet
    3,1 Spanien
    2,8 Colombia, Brasilien
    2,6 Slovakien, Italien
    2,5 Bosnien
    2,4 Rumänien, Israel
    2,3 Mexiko
    1,9 Cypern
    1,5 Grekland

Har du lika lätt att smälta detta som allt annat, inklusive att 14% av svenska kvinnor avstår från sex?
    För att ha någon åsikt om att kvinnor som inte har sex stämmer med självmordsfrekvens får du ju plocka fram hur många procent av kvinnorna i Belgien, Italien, Mexiko och alla de andra länderna som inte har sex. I Mexiko mördas enormt mycket  kvinnor...
  • Anonym (.)
    Anonym (Tom) skrev 2019-03-01 21:07:37 följande:
    Har inte talat om flanera. Rör dig lite på lokaler, i köpcentra eller var du än vill: kärleken lyser alldeles för ofta med sin frånvaro i Sverige. Om inte det är beklämmande, vad är det då?
    Det är vad förälskade gör, flanerar. Du kallar det för att röra på sig men då lär du mer mena strosa eller promenera i sakta mak. Det kallas för flanera med ett finare ord.

Ser du inte kopplingen med vädret?
  • Anonym (Tim)

Har inte talat om flanera. Rör dig lite på lokaler, i köpcentra eller var du än vill: kärleken lyser alldeles för ofta med sin frånvaro i Sverige. Om inte det är beklämmande, vad är det då?

Din upphängning på att svenska kvinnor borde ha mer sex är beklämmande.
  • sextiotalist

Alltså, flanera nyförälskat i ett köpcentrum, hjälp.

Sambon och jag har aldrig flanerat nyförälskat i ett köpcentrum (vet nog ingen som ser ett köpcentrum som en romantisk plats).

Nu är svenskarna generellt ett naturälskande folk, så jag tror du söker på fel platser.

Du hittar de förälskade paren ute vid stranden, i parker och under den kalla tiden, hemma hos paren.
  • Anonym (anonym)
    sextiotalist skrev 2019-03-02 07:44:03 följande:
    Alltså, flanera nyförälskat i ett köpcentrum, hjälp.
    Sambon och jag har aldrig flanerat nyförälskat i ett köpcentrum (vet nog ingen som ser ett köpcentrum som en romantisk plats).
    Nu är svenskarna generellt ett naturälskande folk, så jag tror du söker på fel platser.
    Du hittar de förälskade paren ute vid stranden, i parker och under den kalla tiden, hemma hos paren.
    Flanera förälskat typ i någon galleria är väl om något lite udda och knappast någon plats där an tänker på romantik bland stressade människor som försöker avleda barn som sett något de vill
  • Anonym (Tom)
    Anonym (Tim) skrev 2019-03-02 07:22:47 följande:
    Din upphängning på att svenska kvinnor borde ha mer sex är beklämmande.
    Haha, så kan man naturligtvis vinkla det också! Om jag hade oroat mig över att svenska män skrattar lite så hade det varit beklämmande att jag hängde upp mig på svenska mäns skrattfrekvens också, inte sant?

Man kan uppenbarligen vara hur (över)tydlig som helst och ändå bli missförstådd. Vad jag oroar mig över är ett samhälle som håller på att bli fullständigt glädjelöst. Det finns ett talesätt att "i Norge är det bara barn, fyllon och galningar som skrattar", men det uttrycket passar nog ännu mycket bättre på Sverige.

För den som bor utomlands känns det lite som en smocka i magen att komma till Sverige - eller för den delen, att komma till en flygplats där en flight ska gå till Sverige och man genast kan se av vissas dystra och sammanbitna uppsyn att de är svenskar. Tyvärr är det på det viset: man säger ofta att svenskarna är det folk som är lättast att känna igen men också svårast att lära känna.

Brist på glädje leder till minskad libido, det tror jag alla vet. Och om man konstaterar att 14% av svenska kvinnor aldrig har sex så är det åtminstone i min värld en varningslampa som tyder på att något är radikalt snett. Andra tycker att det är rimligt (jag önskar jag kunde förstå ert resonenang) och så som den här diskussionen utvecklats så förstår jag att det är väldigt viktigt för er att få sista ordet i diskussionen.

Så viktigt att ni t o m ägnar en fredagskväll och lördagmorgon åt att argumentera för det.

Så varsågod: sista ordet blir ert.

Jag är på riktigt oroad över den utveckling svenska samhället haft de sista åren. Inte för att det var så muntert förr heller, men de rynkade pannorna är mer rynkade än någonsin och de blängande blickarna är mer blängande än tidigare. Och mångas förmåga att diskutera legitima åsikter utan att personligen angripa meningsmotståndaren - det har aldrig varit en svensk specialitet - har blivit ännu sämre.

Låt oss hoppas att mina farhågor är ogrundade. Jag sparar den här tråden nu och ska försöka komma ihåg den om några år, så får vi se i vilken riktning utvecklingen gått.

Önskar er alla en glädjerik - och pilsk - vår.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Tom) skrev 2019-03-02 17:38:23 följande:
    Haha, så kan man naturligtvis vinkla det också! Om jag hade oroat mig över att svenska män skrattar lite så hade det varit beklämmande att jag hängde upp mig på svenska mäns skrattfrekvens också, inte sant?

Man kan uppenbarligen vara hur (över)tydlig som helst och ändå bli missförstådd. Vad jag oroar mig över är ett samhälle som håller på att bli fullständigt glädjelöst. Det finns ett talesätt att "i Norge är det bara barn, fyllon och galningar som skrattar", men det uttrycket passar nog ännu mycket bättre på Sverige.

För den som bor utomlands känns det lite som en smocka i magen att komma till Sverige - eller för den delen, att komma till en flygplats där en flight ska gå till Sverige och man genast kan se av vissas dystra och sammanbitna uppsyn att de är svenskar. Tyvärr är det på det viset: man säger ofta att svenskarna är det folk som är lättast att känna igen men också svårast att lära känna.

Brist på glädje leder till minskad libido, det tror jag alla vet. Och om man konstaterar att 14% av svenska kvinnor aldrig har sex så är det åtminstone i min värld en varningslampa som tyder på att något är radikalt snett. Andra tycker att det är rimligt (jag önskar jag kunde förstå ert resonenang) och så som den här diskussionen utvecklats så förstår jag att det är väldigt viktigt för er att få sista ordet i diskussionen.

Så viktigt att ni t o m ägnar en fredagskväll och lördagmorgon åt att argumentera för det.

Jag är på riktigt oroad över den utveckling svenska samhället haft de sista åren. Inte för att det var så muntert förr heller, men de rynkade pannorna är mer rynkade än någonsin och de blängande blickarna är mer blängande än tidigare. Och mångas förmåga att diskutera legitima åsikter utan att personligen angripa meningsmotståndaren - det har aldrig varit en svensk specialitet - har blivit ännu sämre.

Låt oss hoppas att mina farhågor är ogrundade. Jag sparar den här tråden nu och ska försöka komma ihåg den om några år, så får vi se i vilken riktning utvecklingen gått.

Bland de 14 % av kvinnor som aldrig har sex finns det såklart en massa äldre damer på 80+ som nu som änkor inte hittar någon KK
  • Anonym (Tim)

Sex är så överskattat.
  • dream on
    Anonym (Tom) skrev 2019-02-25 17:24:17 följande:

Jomen kika på listan över sexuell aktivitet i olika städer:

10,0 Rio

9,9 Paris

9,8 Los Angeles

9,7 Ibiza

9,6 London

9,5 Berlin

9,4 Santiago

9,3 Prag

9,2 NYC

9,1 Johannesburg

9,0 Zagreb

8,9 Sydney

8,8 Bangkok

8,7 Chicago

8,6 San Juan (PR)

8,5 Las Vegas

8,4 Melbourne

8,3 Hamburg

8,2 Athen

8,1 Miami

8,0 Barcelona

7,9 São Paulo

7,8 Marseille

7,7 Auckland

7,6 Medellín

7,5 Havanna

7,4 Belgrad

7,3 Rom

7,2 München

7,1 San Francisco

7,0 Caracas

6,9 Brisbane

6,8 Toronto

6,7 Amsterdam

6,6 Utrecht

6,5 Perth

6,4 Milano

6,3 Montréal

6,2 Mumbai

6,1 Glasgow

6,0 Austin

5,9 Köln

5,8 Rotterdam

5,7 Madrid

5,6 Frankfurt

5,5 Calgary

5,4 Calcutta

5,3 Adelaide

5,2 Manchester

5,0 Boston

4,9 Wien

4,8 Bratislava

4,7 Shanghai

4,6 Edinburgh

4,5 Chennai

4,4 Peking

4,3 Leipzig

4,2 Kapstaden

4,1 Liverpool

4,0 Portland

3,9 Bryssel

3,8 Chengdu

3,7 Birmingham

3,6 Guangzhou

3,5 Bristol

3,4 Cardiff

3,3 Delhi

3,2 Lissabon

3,1 Dresden

3,0 Helsingfors

2,9 Leicester

2,8 Warszawa

2,7 Leeds

2,6 Hong Kong

2,5 Vancouver

2,4 Tokyo

2,3 Zürich

2,2 Genève

2,1 Durban

2,0 Hannover

1,9 Hyderabad

1,8 Dortmund

1,7 Venedig

1,6 Basel

1,5 Düsseldorf

1,4 Karlsruhe

1,3 Köpenhamn

1,2 Gent

1,1 Dublin

1,0 Antwerpen

0,9 Stuttgart

0,8 Essen

0,7 Oslo

0,6 Bergen

0,5 Stockholm

0,4 Graz

0,3 Linz

0,2 Salzburg

0,1 Cork

Det är rätt stökiga siffror.

Alla siffror du delat i tråden känns stökiga. 0,5 vaddå? Av vaddå? Päron? Äpplen? Antal? Varifrån kommer självmordsstatistiken? Verkar inte stämma med WHO?s siffror ( de redovisar antal suicid per 100 000 personer).
    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • New  Dawn

Jag tycker ditt gnäll mest verkar handla om en typ av förakt mot svenskar. Jag upplever inte alls svenskar som du gör. Man kan må bra, vara glad, även om man inte är det på "ditt sätt"

Jag upplever mycket sällan att folk blänger. Jag vet inte vad du gör men du kanske beter dig på något sätt som folk mår dåligt av. Du verkar extremt självgod och negativ. Vem vet, du kanske mest behöver projicera negativa känslor på något annat.
  • Anonym (Eller)
    Anonym (Tom) skrev 2019-03-01 18:32:34 följande:
    Det är extremt oansvarigt att bagatellisera depression och ångestsymptom bland tonåringar. Det har visat sig att de som lider av de åkommorna ofta uppnår en betydligt lägre utbildningsnivå än vad de annars gjort. OK, så länge som de ekonomiska hjulen snurrar på toppfart och det finns jobb åt alla så är det kanske ingen jättetragedi, rent socioekonomiskt. Men vi kan inte utgå ifrån att det kommer att vara så i evighet, och svenska familjer är extremt belånade. Skulle vi få några år av lågkonjunktur eller t o m recession - som stora delar av Europa gått igenom - så kan det få konsekvenser vi inte kan föreställa oss idag.
    Här bagatelliseras inget. Tänk på att det finns gott om människor i vården som anser att det är minst lika allvarligt att patologisera allt psykiskt mående på den negativa skalan. Det gör att friska tar upp tid och resurser för de som verkligen behöver hjälp. 

Detta är naturligtvis ingen exakt vetenskap. På ett sätt är det fullständigt normalt att må dåligt ibland. Det hör till livet. Och bland den ökande ohälsan finns alltså ett okänt antal individer som faktiskt inte är sjuka, men som har sökt sig till vården ändå.

Det är inte ett dugg mer oansvarigt att påpeka detta, än att påpeka att på akuten en vanlig kväll sitter en hel del folk som faktiskt inte har fysiskt behov av akutvård.

Jag vågar mig på en gissning att den andelen kan vara minst lika stor inom de psykiska åkommorna, eftersom det kan vara svårare att avgöra på egen hand vad som är normalt och vad som är sjukligt på det området.

Jag vågar även gissa att en stor del av ökningen inom den psykiska ohälsan handlar om en ändrad inställning till att söka psykisk vård. Stigmat är i princip borta. Klart att det innebär ett ökat tryck på vården. Men jag är inte alls övertygad om att vi verkligen mår så mycket sämre idag än för säg 50 år sedan.

Kopplingen till ekonomin förstår jag inte. Jag tror inte att den psykiska hälsan i ett land korrelerar nämnvärt mycket med den ekonomiska situationen. Men jag kan ju ha fel.
Svar på tråden Varför så lite sex i vårt land?