• Anonym (Tom)

Varför så lite sex i vårt land?

Jag är medveten om att många blir sura över att jag postar en sådan här tråd, men jag kan aldrig upphöra att förvåna mig över hur liten - nästan obefintlig - erotisk laddning det finns i det svenska samhället (i a f på de platser jag besöker: Stockholm, Uppsala, stundtals Öland).

Eftersom min iakttagelse är helt ovetenskaplig googlade jag lite och fick genast fram en lista på städer rangordnade efter sexuell aktivitet.

Såhär ser den ut:

The most sexual cities in the world for women, ranked
    London, UK
    Paris, France
    Auckland, New Zealand
    Los Angeles, California, USA
    Chicago, Illinois, USA
    Austin, Texas, USA
    Brussels, Belgium
    Basel, Switzerland
    Liverpool, UK
    Geneva, Switzerland
    Berlin, Germany
    San Francisco, California, USA
    Zurich, Switzerland
    Glasgow, UK
    Amsterdam, Netherlands
    Manchester, UK
    Hamburg, Germany
    Seattle, Washington, USA
    New York City, New York, USA
    Rotterdam, Netherlands
    Boston, Massachusetts, USA
    Melbourne, Australia
    Ibia Town, Spain
    Ghent, Belgium
    Antwerp, Belgium
    Miami, Florida, USA
    Edinburgh, UK
    Las Vegas, Nevada, USA
    Leeds, UK
    Cologne, Germany
    Toronto, Canada
    Marseille, France
    Munich, Germany
    Montreal, Canada
    Utrecht, Netherlands
    Calgary, Canada
    Frankfurt, Germany
    Helsinki, Finland
    Portland, Oregon, USA
    Oslo, Norway
    Bristol, UK
    Barcelona, Spain
    Bergen, Norway
    Madrid, Spain
    Dublin, Ireland
    Stockholm, Sweden
    Brisbane, Australia
    Vancouver, Canada
    Leipzig, Germany
    Sydney, Australia
    nypost.com/2017/06/16/these-are-the-most-sexual-cities-in-the-world/

Och jag frågar mig - och er - : hur blev det såhär??
  • Svar på tråden Varför så lite sex i vårt land?
  • Smecker
    Anonym (Tom) skrev 2019-02-28 07:47:24 följande:
    Jag vet inte vilket som är hönan och vilket som är ägget: om den psykiska ohälsan är en konsekvens av den låga sexuella aktiviteten eller om det är vice versa. Men jag vet själv från perioder i min ungdom att de två fenomenen sammanföll och att det var extremt jobbiga tider (och flera av mina flickvänner har berättat att de gått igenom  liknande perioder).
    Så kan man ju förenkla saker in absurdum. Har du funderat på att det kan finnas flera variabler till psykisk ohälsa än sex? Till exempel; stress i arbetet och vardagslivet anses generellt vara en bidragande faktor till både psykisk ohälsa och lägre sexuell aktivitet.

Om du höjer blicken lite från könsorganen och slutar stirra på människor på stan (seriöst, sånt är obehagligt), så kanske du ser fler nyanser och vinklar på saker och ting. Den svenska modellen innebär valfrihet, att då bedöma det svenska samhället utifrån andra länder med mindre jämställdhet, hårdare social kontroll och med mindre valfrihet låter sig inte göras.
    Är du bara pantad, eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Anonym (Tom)
    Smecker skrev 2019-02-28 08:11:07 följande:
    Så kan man ju förenkla saker in absurdum. Har du funderat på att det kan finnas flera variabler till psykisk ohälsa än sex? Till exempel; stress i arbetet och vardagslivet anses generellt vara en bidragande faktor till både psykisk ohälsa och lägre sexuell aktivitet.

Om du höjer blicken lite från könsorganen och slutar stirra på människor på stan (seriöst, sånt är obehagligt), så kanske du ser fler nyanser och vinklar på saker och ting. Den svenska modellen innebär valfrihet, att då bedöma det svenska samhället utifrån andra länder med mindre jämställdhet, hårdare social kontroll och med mindre valfrihet låter sig inte göras.
    Väntar fortfarande på ditt första inlägg skrivet utan svullna ådror i pannan... men jag lär få vänta.

Det är just det du nämner som får mig att reflektera. I många europeiska länder idag lever stor del av befolkningen på 1000 euro i månaden, med dåliga och osäkra arbeten och dåliga framtidsutsikter. Många har inte råd att ta semester. Men man finner livskvalitet i tillvarons små glädjeämnen: en öl med kompisarna, några varv på stans huvudgata strax före middag och - inte minst - bra och tillräckligt mycket sex. En epikureisk livsstil som tyvärr inte verka klara av att ta steget över Alperna.

I Sverige är stress pga ekonomiska problem, osäkra/dåliga jobb osv osv mycket mindre förekommande. Vårt samhälle är jämlikt och välordnat - men ändå är folk här betydligt mer stressade och olustiga. Vilket borde vara omöjligt.

Jag tror det har med vår extrema individualism att göra. Exempel hittar du hundratals varje dag, ända från morgontåget där folk sitter och petar på sina mobiler för att slippa interagera IRL. Och mycket riktigt tycker du att det är abnormt när någon faktiskt har mobilen i fickan och faktiskt betraktar sin omgivning.
  • Anonym (Eller)
    Anonym (Tom) skrev 2019-02-28 07:47:24 följande:
    ....men jag märker att det finns ganska många baksidor i vår sociala modell. När man talar om t ex psykisk ohälsa så känner jag att jag inte behöver så många siffror och statistiska analyser för att varsebli problemet. Att många inte mår bra är klart förnimbart i alla situationer där folk samlas: på gator och torg, på lokaler, på kollektiva färdmedel. Det är väldigt många bistert sammanbitna ansikten, ängsliga blickar och osäkert kroppsspråk - och väldigt lite samtal, ögonkontakt och ömsesidig bekräftelse.
    Det som blir fel är att du själv identifierar ett problem som du sedan söker bevis för i form av kroppsspråk och tveksamma undersökningar om porr och strippklubbar.

Du driver egna teser som är ganska klent underbyggda. Folk mår dåligt. Svenskt sex är dåligt. Så enkelt är det ju inte. 

Klart att det finns många som mår dåligt. Men det finns fler som mår bra. Och jag tror inte att folk generellt mår sämre idag än för en generation sedan. Även om det är lika svårt att bevisa det som motsatsen. Jag är helt övertygad om att det fanns massor av ensamma människor med dåligt sexliv förr också. Men de gjorde inte lika mycket väsen av sig. De bet ihop, helt enkelt. 

Vi söker mer hjälp idag. Vi har gått från en kultur där man hyssjade ner psykiska problem och relationsbekymmer som skamliga, till en kultur där man ser det som sin medfödda rättighet att få må bra hela tiden. Om man inte gör det, kräver man åtgärder och insatser av någon ansvarig.  

Jag arbetar med ungdomar, och jag märker att dagens tonåringar larmar för sådant som man aldrig skulle ha kommit på tanken att se som ett psykiskt problem när jag själv var ung. Om pojkvännen gör slut stannar man hemma från skolan, kontaktar kuratorn och vill helst bli sjukskriven av BUP. Man ser det nästan som en sjukdom att vara ledsen och att ha normala motgångar i livet.

Jag överdriver lite, men jag ser en hel del av sådana tendenser. Och det är inget bevis alls för att ungdomarna skulle må sämre idag. Även om det är tänkbart. Det tyder bara på att det är annorlunda förväntningar kopplade till måendet idag. 

Och det finns för- och nackdelar med allting. På många sätt är det väldigt bra att ungdomarna vågar ventilera sina problem och söka hjälp. Att allting inte tystas ner och sopas under mattan. Men på ett sätt har allt mående som inte är perfekt blivit patologiserat.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Tom) skrev 2019-02-28 08:26:20 följande:
    Väntar fortfarande på ditt första inlägg skrivet utan svullna ådror i pannan... men jag lär få vänta.

Det är just det du nämner som får mig att reflektera. I många europeiska länder idag lever stor del av befolkningen på 1000 euro i månaden, med dåliga och osäkra arbeten och dåliga framtidsutsikter. Många har inte råd att ta semester. Men man finner livskvalitet i tillvarons små glädjeämnen: en öl med kompisarna, några varv på stans huvudgata strax före middag och - inte minst - bra och tillräckligt mycket sex. En epikureisk livsstil som tyvärr inte verka klara av att ta steget över Alperna.

I Sverige är stress pga ekonomiska problem, osäkra/dåliga jobb osv osv mycket mindre förekommande. Vårt samhälle är jämlikt och välordnat - men ändå är folk här betydligt mer stressade och olustiga. Vilket borde vara omöjligt.

Jag tror det har med vår extrema individualism att göra. Exempel hittar du hundratals varje dag, ända från morgontåget där folk sitter och petar på sina mobiler för att slippa interagera IRL. Och mycket riktigt tycker du att det är abnormt när någon faktiskt har mobilen i fickan och faktiskt betraktar sin omgivning.
    Du är medveten om att fattiga familjer förr i Sverige hade mängder med barn precis som fattiga familjer i slummen i världens länder har mängder med barn eftersom sex var och är det enda den fattiga ha råd med för att få en stunds glädje eftersom det är helt gratis dessutom där religion har stor betydelse  får inte kvinnan säga nej till sex med sin man utan godtagbara skäl. Bland evangelist kristna i USA tolkar de bibeln som att kvinnans kropp tillhör mannen de gift sig med och det är hennes skyldighet att stå till tjänst för mannens alla behov alltid tom. om det är lite smärtsamt för kvinnans uppoffrande i detta liv kommer att uppvägas i det eviga livet
  • Anonym (.)
    Anonym (anonym) skrev 2019-02-28 09:02:10 följande:
    Du är medveten om att fattiga familjer förr i Sverige hade mängder med barn precis som fattiga familjer i slummen i världens länder har mängder med barn eftersom sex var och är det enda den fattiga ha råd med för att få en stunds glädje eftersom det är helt gratis dessutom där religion har stor betydelse  får inte kvinnan säga nej till sex med sin man utan godtagbara skäl. Bland evangelist kristna i USA tolkar de bibeln som att kvinnans kropp tillhör mannen de gift sig med och det är hennes skyldighet att stå till tjänst för mannens alla behov alltid tom. om det är lite smärtsamt för kvinnans uppoffrande i detta liv kommer att uppvägas i det eviga livet
    Vad är det där för hemsnickrad teori om antal barn-?

Människan har sex. Av sex kan det bli barn.
    Att fattiga familjer har många barn har/hade två orsaker.
    1. Det fanns inte preventivmedel eller så är det för dyrt.
    2. Det saknas pensionssystem och barn är garantin för försörjning på ålderdomen.

Det man ser är att barnantalet alltid sjunker när det finns ett pensionssystem, det är så världen över.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (.) skrev 2019-02-28 09:08:52 följande:
    Vad är det där för hemsnickrad teori om antal barn-?

Människan har sex. Av sex kan det bli barn.
    Att fattiga familjer har många barn har/hade två orsaker.
    1. Det fanns inte preventivmedel eller så är det för dyrt.
    2. Det saknas pensionssystem och barn är garantin för försörjning på ålderdomen.

Det man ser är att barnantalet alltid sjunker när det finns ett pensionssystem, det är så världen över.
    Det är ett faktum att det varit så förr här i landet och är så i många länder att människor har mer sex när de inte kan välja annat för rekreation sex är ju nämligen en helt gratis kort flykt från ett miserabelt liv 
  • Anonym (.)
    Anonym (anonym) skrev 2019-02-28 09:17:45 följande:
    Det är ett faktum att det varit så förr här i landet och är så i många länder att människor har mer sex när de inte kan välja annat för rekreation sex är ju nämligen en helt gratis kort flykt från ett miserabelt liv 
    Fel.

Jag berättade det i inlägget ovanför.
    Det handlar om preventivmedel och pensionssystem. 

Rekommenderar att du läser Hans Rosling eller tittar på hans föreläsningar på Youtube. Han förklarar sådant på ett lättbegripligt sätt.
  • Anonym (Tim)

Har ni övervägt möjligheten att alla inte vill ha sex, eller kontakt med främlingar på tåg? Det finns människor som trivs utan dessa saker.

Hälsa och psykiskt välbefinnande påverkas av många faktorer. Vädret är ett av dem. Det är inte riktigt detsamma att gå en sväng på stan eller ta en öl i snöblandat regn och minusgrader som att göra det i medelhavsklimat. Testa.

• Anonym (anonym)

Sen psykiska ohälsan är högst bland ungdomar och ungdomar i länder som Italien har senare sexdebut än vad vi har i Sverige dessutom är det inte ok i dessa länder att ha sex utanför äktenskapet. 
    Varför skulle någon vara intresserad av att prata med främlingar på tåg kl 7 på morgonen på väg till jobbet när de precis stressat med morgonbestyr för att bli klara för att hinna med tåget, hur många är sällskapliga på morgonen överhuvudtaget.
  • Smecker

Konstigt, varken i Zagreb eller Milano såg jag folk som tog några varv på stans huvudgata före middag. Men jävlar vad stressade de var. Ja utom gatusoparna i Zagreb, de var inte särskilt stressade. Men absolut, en november i Stockholm kan jag verkligen rekommendera några varv på stans huvudgata före middag. Fryser du inte ihjäl så regnar du bort, men det är säkert stresslösande.

Så arbetsrelaterad stress handlar enbart om ekonomiska problem eller osäkra/dåliga jobb? Du har varit borta från Sverige länge märker jag. Eller så har du skygglapparna på. De osäkra anställningarna har ökat oerhört mycket i Sverige de senaste 10 åren, liksom ofrivilliga deltidstjänster och så vidare.

arbetsmiljoforskning.se/stressen-i-arbetslivet-drabbar-unga/

www.unionen.se/filer/rapport/rapport-tjansteman-om-stress-och-press-i-arbetslivet

www.hjarnfonden.se/2017/12/varfor-drabbas-sa-manga-av-ohalsosam-stress/

Vad betyder "extrem individualism"? Svenskarna är ju nöjdare med sina relationer än vad t ex spanjorerna är. Är det trots eller tack vare denna "extrema individualism"? Är det trots eller tack vare att man petar på sina mobiler för att hålla kontakten med sina vänner och nära och kära (och slippa prata med kompletta främlingar som stirrar på en).

Återigen. Bara för att folk inte hånglar högt och lågt offentligt så betyder det inte att de inte har intima relationer, närhet eller sex med vem det nu än månde vara. Svenskarna är väldigt nöjda med sina relationer.

Hur vet du vad folk gör och inte gör hemma? Bara för att folk inte är kära på stan så betyder det inte att de inte har sex. Den absoluta majoriteten svenskar har haft, har eller kommer att ha relationer och sex. I Sverige är det till exempel inte ovanligt med rena sexuella relationer i de flesta åldrar, närhet och vänskap kan man få på annat håll. Dvs, som många försökt förklara för dig i dina trådar, relationer i Sverige idag kan se ut på många olika sätt, intimitet, vänskap och sex kan man få på många olika sätt. Att du dömer ut det och bara har en mall för vad du själv anser vara okej och bra betyder i sammanhanget ingenting faktiskt, världen (Sverige) kretsar inte kring dina definitioner på lycka och välmående.

Återigen, den där så kallade undersökningen är gjord av ett företag som utvecklar och tjänar pengar på en porr-app. Du har ingen som helst aning om hur deras undersökning gick till, du kan inte validera deras siffror och för allt vad du vet så kan det vara inräknat faktorer som är helt meningslösa för Sverige. Räknas sexaktiviteten högre eller lägre om det finns bordeller, till exempel? Sexköp är, till skillnad från de flesta andra länder, olagligt i Sverige.
    Är du bara pantad, eller är du dum i huvudet på riktigt?
Svar på tråden Varför så lite sex i vårt land?