• Anonym (Tom)

Varför så lite sex i vårt land?

Jag är medveten om att många blir sura över att jag postar en sådan här tråd, men jag kan aldrig upphöra att förvåna mig över hur liten - nästan obefintlig - erotisk laddning det finns i det svenska samhället (i a f på de platser jag besöker: Stockholm, Uppsala, stundtals Öland).

Eftersom min iakttagelse är helt ovetenskaplig googlade jag lite och fick genast fram en lista på städer rangordnade efter sexuell aktivitet.

Såhär ser den ut:

The most sexual cities in the world for women, ranked
    London, UK
    Paris, France
    Auckland, New Zealand
    Los Angeles, California, USA
    Chicago, Illinois, USA
    Austin, Texas, USA
    Brussels, Belgium
    Basel, Switzerland
    Liverpool, UK
    Geneva, Switzerland
    Berlin, Germany
    San Francisco, California, USA
    Zurich, Switzerland
    Glasgow, UK
    Amsterdam, Netherlands
    Manchester, UK
    Hamburg, Germany
    Seattle, Washington, USA
    New York City, New York, USA
    Rotterdam, Netherlands
    Boston, Massachusetts, USA
    Melbourne, Australia
    Ibia Town, Spain
    Ghent, Belgium
    Antwerp, Belgium
    Miami, Florida, USA
    Edinburgh, UK
    Las Vegas, Nevada, USA
    Leeds, UK
    Cologne, Germany
    Toronto, Canada
    Marseille, France
    Munich, Germany
    Montreal, Canada
    Utrecht, Netherlands
    Calgary, Canada
    Frankfurt, Germany
    Helsinki, Finland
    Portland, Oregon, USA
    Oslo, Norway
    Bristol, UK
    Barcelona, Spain
    Bergen, Norway
    Madrid, Spain
    Dublin, Ireland
    Stockholm, Sweden
    Brisbane, Australia
    Vancouver, Canada
    Leipzig, Germany
    Sydney, Australia
    nypost.com/2017/06/16/these-are-the-most-sexual-cities-in-the-world/

Och jag frågar mig - och er - : hur blev det såhär??
  • Svar på tråden Varför så lite sex i vårt land?
  • Anonym (Tom)
    Anonym (anonym) skrev 2019-03-01 14:02:22 följande:
    Kvinnor skulle inte må bättre av att ha sex med ensamma män som de inte attraheras kvinnor vill heller inte kommunicera med ensamma okända män på morgontågen därför läser vi en bra bok i mobilen
    Det har jag aldrig antytt heller. Däremot är det väl ganska givet att de skulle ha ett mer aktivt sexuellt liv om de mådde bättre.
  • Anonym (Tim)
    Anonym (Tom) skrev 2019-03-01 14:19:10 följande:

Det har jag aldrig antytt heller. Däremot är det väl ganska givet att de skulle ha ett mer aktivt sexuellt liv om de mådde bättre.

Varför är det givet?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Tom) skrev 2019-03-01 14:19:10 följande:
    Nu var det väl så att 86 % hade ett aktivt sexliv och det är väl knappast förväntat att 100% ska ha ett aktivt sexliv eftersom det i undersökningar ska finnas människor som lider av sjukdom, äldre som blivit änka, nyförlösta osv
  • Anonym (Tom)
    Anonym (Tim) skrev 2019-03-01 14:27:02 följande:
    Varför är det givet?
    Därför att de allra flesta människor är mer eller mindre sexuella. Däremot kan det hända att sexualiteten hämmas i perioder av sorg, depression, ångest osv. Men när de perioderna är över brukar det återgå till det normala.
  • Anonym (Eller)

Men vilken fixering vid sex.

Den psykiska ohälsan ökar mest bland ungdomar - som i många fall inte ens börjat ha sex än. Men du menar kanske att de skulle börja må bättre om de satte igång att pippa?

Det finns miljoner anledningar till psykisk ohälsa. Svenskarnas förmåga till nära relationer tycks inte vara den primära, eftersom vi ligger bra till på den punkten. Vi är rätt kass på att börja bonda med främlingar (särskilt från andra kulturer), det är sant, men vi är duktiga på att behålla bra relationer med varandra.

Jag personligen är bekymrad över hur tonåringarna kommer att må om ungefär 7 - 8 år, när vi ser effekterna av den första bebiskullen som växte upp med föräldrar som hade ögonen mer på sina mobiler än på samspelet med sitt barn.

Den första anknytningen med ögonkontakt och ständig bekräftelse och återkoppling från föräldrarna är fruktansvärt viktig för självkänslan och kommunikationsförmågan, och jag hoppas verkligen att jag bara är en bakåtsträvande moraltant när jag oroar mig över att vi kan ha en hälsokatastrof i antågande.

Å andra sidan har alltid mänskligheten kunnat hantera nya tekniska innovationer, så med lite tur kommer mina farhågor på skam. 

• Anonym (anonym)
    Anonym (Eller) skrev 2019-03-01 15:50:51 följande:

Den psykiska ohälsan ökar mest bland ungdomar - som i många fall inte ens börjat ha sex än. Men du menar kanske att de skulle börja må bättre om de satte igång att pippa?

Det finns miljoner anledningar till psykisk ohälsa. Svenskarnas förmåga till nära relationer tycks inte vara den primära, eftersom vi ligger bra till på den punkten. Vi är rätt kass på att börja bonda med främlingar (särskilt från andra kulturer), det är sant, men vi är duktiga på att behålla bra relationer med varandra.

Jag personligen är bekymrad över hur tonåringarna kommer att må om ungefär 7 - 8 år, när vi ser effekterna av den första bebiskullen som växte upp med föräldrar som hade ögonen mer på sina mobiler än på samspelet med sitt barn.

Den första anknytningen med ögonkontakt och ständig bekräftelse och återkoppling från föräldrarna är fruktansvärt viktig för självkänslan och kommunikationsförmågan, och jag hoppas verkligen att jag bara är en bakåtsträvande moraltant när jag oroar mig över att vi kan ha en hälsokatastrof i antågande.

Å andra sidan har alltid mänskligheten kunnat hantera nya tekniska innovationer, så med lite tur kommer mina farhågor på skam. 
    Ungdomar dricker mindre alkohol och det är det som de flesta forskare tror gör att det de inte har sex lika mycket som på 70-talet när ungdomar började dricka alkohol i högstadiet. Numera sysslar unga med annat än att dricka sig fulla på mellanöl och ha sex och bli oönskat gravida vid 14 -15 år
  • Anonym (Tom)
    Anonym (Eller) skrev 2019-03-01 15:50:51 följande:

Jag har flera gånger försökt bredda diskussionen en aning, men eftersom trådrubriken syftar på sex så får det ändå anses OT.

Den psykiska ohälsan drabbar som du säger främst unga, och i synnerhet tjejer. Och eftersom även tidigare generationer svenska kvinnor inte verkar må så bra så kan man fråga sig hur dagens 13-14-åringar kommer att må om 30-40 år.

Problemet med psykisk ohälsa i unga år är att det tenderar att lägga sig som en skugga över resten av livet också, i form av sämre skolresultat, ev. drog- eller medicinmissbruk och i längden sämre livsinkomst. Och eftersom ohälsan är stor redan i dessa tider av extremt god ekonomi så är risken att det blir en katastrof den dag konjunkturen vänder nedåt.

Jag hoppas naturligtvis också att trenden vänder och att våra farhågor kommer på skam. Men samtidigt känns det inte som det är läge för wishful thinking just nu. Det finns tendenser till att bostadsbubblan spricker inom kort och då kan det bli stökigt värre är jag rädd.
  • Anonym (Tim)
    Anonym (Tom) skrev 2019-03-01 14:34:07 följande:

Därför att de allra flesta människor är mer eller mindre sexuella. Däremot kan det hända att sexualiteten hämmas i perioder av sorg, depression, ångest osv. Men när de perioderna är över brukar det återgå till det normala.

Det kanske är på väg att förändras?
    Anonym (anonym) skrev 2019-03-01 14:30:55 följande:

Nu var det väl så att 86 % hade ett aktivt sexliv och det är väl knappast förväntat att 100% ska ha ett aktivt sexliv eftersom det i undersökningar ska finnas människor som lider av sjukdom, äldre som blivit änka, nyförlösta osv

Eller så är 86% med ett aktivt sexliv normalt.
  • Anonym (Eller)
    Anonym (Tom) skrev 2019-03-01 16:08:29 följande:
    Jag har flera gånger försökt bredda diskussionen en aning, men eftersom trådrubriken syftar på sex så får det ändå anses OT.

Den psykiska ohälsan drabbar som du säger främst unga, och i synnerhet tjejer. Och eftersom även tidigare generationer svenska kvinnor inte verkar må så bra så kan man fråga sig hur dagens 13-14-åringar kommer att må om 30-40 år.

Problemet med psykisk ohälsa i unga år är att det tenderar att lägga sig som en skugga över resten av livet också, i form av sämre skolresultat, ev. drog- eller medicinmissbruk och i längden sämre livsinkomst. Och eftersom ohälsan är stor redan i dessa tider av extremt god ekonomi så är risken att det blir en katastrof den dag konjunkturen vänder nedåt.

Jag hoppas naturligtvis också att trenden vänder och att våra farhågor kommer på skam. Men samtidigt känns det inte som det är läge för wishful thinking just nu. Det finns tendenser till att bostadsbubblan spricker inom kort och då kan det bli stökigt värre är jag rädd.
    Jag arbetar på en stor högstadieskola. Vår skolsköterska har årligen hälsosamtal med alla elever i årskurs 7, och hon säger att det som framgår tydligast bland dessa hundratals 13-åringar är att de överlag mår väldigt bra. De trivs i sina familjer, de trivs i skolan och de har kompisar och vuxna att prata med om sina bekymmer.

Oron handlar ofta om sådant som de inte rår över. Miljön, t ex. Men den grupp som har allvarlig ångest, självskadebeteende och liknande är inte särskilt stor. Och det går inte att se att det sker någon nämnvärd ökning heller. Variationerna är små år från år, och ganska slumpmässiga.

Visst ökar köerna till BUP men det beror inte alls enbart på rasande psykisk hälsa. Det beror även på stora barnkullar i kombination med sämre ekonomi för landstingen. Det finns alltså fler ungdomar, men mindre resurser. Samt inte att förglömma den ökade benägenheten att söka hjälp när livet känns tungt.

Och den här bilden av psykisk hälsa hos ungdomar i mitt område är ju minst lika trovärdig som dina iakttagelser om hur trista folk ser ut på stan.
  • Smecker
    Anonym (Tom) skrev 2019-03-01 13:54:09 följande:
    Ja, torftigt socialt liv. Vi har den högsta andelen ensamhushåll i världen (inget problem, enligt dig), vi har en epidemi av psykisk ohälsa som bara blir värre för varje år som går, vi har en skyhög placering på listan av självmordsfrekvens. I synnerhet ligger svenska kvinnor väldigt högt: våra kvinnor lider FEM gånger högre risk att begå självmord än grekiska kvinnor (trots ett helt decennium av djup ekonomisk kris i landet).

Det verkar alltså vara kvinnor som lider proportionellt mest: det visar sig på flera variabler, och den sexuella aktiviteten är bara en av dem.

Så hur kan man påstå att alt är frid och fröjd?

Som sagt, vi svenskar verkar tycka att allt detta är ganska normalt, men alla de som kommer utifrån reagerar (jag inkluderad): BBC publicerade den har ärtikeln: This might be the loneliest country for expats ( www.bbc.com/capital/story/20161005-this-might-be-the-loneliest-country-for-expats ) och HSBC har flera gånger utnämnt Sverige till the worst place for making friends.

Dessa problem med psykisk ohälsa och social utsatthet alltså i tider av högkonjunktur, god ekonomi etc etc. Kan du ens föreställa dig hur situationen skulle bli om vi drabbades av ekonomisk recession, typ den på 90-talet? Finns det öht någon beredskap för en sådan situation?
    Men svenskarna är ju mer nöjda med sina sociala relationer än vad t ex spanjorerna är. Trots den högsta andelen ensamhushåll, epidemin av psykisk ohälsa som bara blir värre för varje år som går, och en skyhög placering på listan av självmordsfrekvens.

Det är jättetråkigt att expats upplever Sverige på det viset och att de känner sig ensamma, men nu är ju svenskarna själva väldigt nöjda med sina sociala relationer. Det sägs ju att man skall ta seden dit man kommer, eller hur?

Men okej, du menar alltså att den psykiska ohälsan i Sverige beror på att kvinnor har rätt att välja bort otillfredsställande sex, sex med män de inte tänder på och sex när de inte känner för det, utan att riskera sin försörjning och liv och lem? Eller att den beror på att folk inte hånglar ute på gatan i februari, eller på att folk inte tar ett par varv på stadens huvudgata innan middagen i november? Eller att den beror på att svenskarna är så mycket nöjdare med sina sociala relationer än många sydeuropéer, trots att de inte bor i pojkrummet när de är 30+ och istället väljer att vara särbo eller andra relationsformer? Eller att den beror på att Sverige har Europas högsta nativitet?

Lite nyfiken på vad du får ut av att sitta och chikanera på Familjeliv.
    Är du bara pantad, eller är du dum i huvudet på riktigt?
Svar på tråden Varför så lite sex i vårt land?