Varför så lite sex i vårt land?
Anonym (Tom) skrev 2019-02-28 08:26:20 följande:
Väntar fortfarande på ditt första inlägg skrivet utan svullna ådror i pannan... men jag lär få vänta.Det är just det du nämner som får mig att reflektera. I många europeiska länder idag lever stor del av befolkningen på 1000 euro i månaden, med dåliga och osäkra arbeten och dåliga framtidsutsikter. Många har inte råd att ta semester. Men man finner livskvalitet i tillvarons små glädjeämnen: en öl med kompisarna, några varv på stans huvudgata strax före middag och - inte minst - bra och tillräckligt mycket sex. En epikureisk livsstil som tyvärr inte verka klara av att ta steget över Alperna.
I Sverige är stress pga ekonomiska problem, osäkra/dåliga jobb osv osv mycket mindre förekommande. Vårt samhälle är jämlikt och välordnat - men ändå är folk här betydligt mer stressade och olustiga. Vilket borde vara omöjligt.
Jag tror det har med vår extrema individualism att göra. Exempel hittar du hundratals varje dag, ända från morgontåget där folk sitter och petar på sina mobiler för att slippa interagera IRL. Och mycket riktigt tycker du att det är abnormt när någon faktiskt har mobilen i fickan och faktiskt betraktar sin omgivning.