Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

Varför så lite sex i vårt land?

Anonym (Tom) skrev 2019-02-28 08:26:20 följande:
    Väntar fortfarande på ditt första inlägg skrivet utan svullna ådror i pannan... men jag lär få vänta.

Det är just det du nämner som får mig att reflektera. I många europeiska länder idag lever stor del av befolkningen på 1000 euro i månaden, med dåliga och osäkra arbeten och dåliga framtidsutsikter. Många har inte råd att ta semester. Men man finner livskvalitet i tillvarons små glädjeämnen: en öl med kompisarna, några varv på stans huvudgata strax före middag och - inte minst - bra och tillräckligt mycket sex. En epikureisk livsstil som tyvärr inte verka klara av att ta steget över Alperna.

I Sverige är stress pga ekonomiska problem, osäkra/dåliga jobb osv osv mycket mindre förekommande. Vårt samhälle är jämlikt och välordnat - men ändå är folk här betydligt mer stressade och olustiga. Vilket borde vara omöjligt.

Jag tror det har med vår extrema individualism att göra. Exempel hittar du hundratals varje dag, ända från morgontåget där folk sitter och petar på sina mobiler för att slippa interagera IRL. Och mycket riktigt tycker du att det är abnormt när någon faktiskt har mobilen i fickan och faktiskt betraktar sin omgivning.
    Du är medveten om att fattiga familjer förr i Sverige hade mängder med barn precis som fattiga familjer i slummen i världens länder har mängder med barn eftersom sex var och är det enda den fattiga ha råd med för att få en stunds glädje eftersom det är helt gratis dessutom där religion har stor betydelse  får inte kvinnan säga nej till sex med sin man utan godtagbara skäl. Bland evangelist kristna i USA tolkar de bibeln som att kvinnans kropp tillhör mannen de gift sig med och det är hennes skyldighet att stå till tjänst för mannens alla behov alltid tom. om det är lite smärtsamt för kvinnans uppoffrande i detta liv kommer att uppvägas i det eviga livet
  • Anonym (anonym)
    Anonym (.) skrev 2019-02-28 09:08:52 följande:
    Vad är det där för hemsnickrad teori om antal barn-?

Människan har sex. Av sex kan det bli barn.
    Att fattiga familjer har många barn har/hade två orsaker.
    1. Det fanns inte preventivmedel eller så är det för dyrt.
    2. Det saknas pensionssystem och barn är garantin för försörjning på ålderdomen.

Det man ser är att barnantalet alltid sjunker när det finns ett pensionssystem, det är så världen över.
    Det är ett faktum att det varit så förr här i landet och är så i många länder att människor har mer sex när de inte kan välja annat för rekreation sex är ju nämligen en helt gratis kort flykt från ett miserabelt liv 
  • Anonym (anonym)
    Väntar fortfarande på ditt första inlägg skrivet utan svullna ådror i pannan... men jag lär få vänta.

Det är just det du nämner som får mig att reflektera. I många europeiska länder idag lever stor del av befolkningen på 1000 euro i månaden, med dåliga och osäkra arbeten och dåliga framtidsutsikter. Många har inte råd att ta semester. Men man finner livskvalitet i tillvarons små glädjeämnen: en öl med kompisarna, några varv på stans huvudgata strax före middag och - inte minst - bra och tillräckligt mycket sex. En epikureisk livsstil som tyvärr inte verka klara av att ta steget över Alperna.

I Sverige är stress pga ekonomiska problem, osäkra/dåliga jobb osv osv mycket mindre förekommande. Vårt samhälle är jämlikt och välordnat - men ändå är folk här betydligt mer stressade och olustiga. Vilket borde vara omöjligt.

Jag tror det har med vår extrema individualism att göra. Exempel hittar du hundratals varje dag, ända från morgontåget där folk sitter och petar på sina mobiler för att slippa interagera IRL. Och mycket riktigt tycker du att det är abnormt när någon faktiskt har mobilen i fickan och faktiskt betraktar sin omgivning.
    Sen psykiska ohälsan är högst bland ungdomar och ungdomar i länder som Italien har senare sexdebut än vad vi har i Sverige dessutom är det inte ok i dessa länder att ha sex utanför äktenskapet. 
    Varför skulle någon vara intresserad av att prata med främlingar på tåg kl 7 på morgonen på väg till jobbet när de precis stressat med morgonbestyr för att bli klara för att hinna med tåget, hur många är sällskapliga på morgonen överhuvudtaget.
  • Anonym (anonym)

De som strosar omkring på huvudgatorna före middagen lär ju inte ha några barn de hämtat från förskolan och en massa läxor de ska hjälpa sina större barn med innan de lagar sin middag. Att par utan barn inte strosar omkring på våra städers huvudgator i vintermörker och kyla men ljumna kvällar i Sydeuropa lär ju ha sina bra skäl dessutom de som strosar har väl för avsikt att äta ute för en rimlig peng efter att de strosat, i Sverige kräver strosande i kyla full vintermundering
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Tom) skrev 2019-02-28 14:37:20 följande:
    Men i Sverige är problemet att en mycket stor del av människorna är otillfredsställda. Att sedan den sexuella aktiviteten verkar vara väldigt låg kan ju ha ett visst samband med graden av (o)tillfredsställelse, eller hur?
    Svenskarna tillhör inte de folk som är missnöjda n'är det görs stora undersökningar och det är ju inte sexlivet de nämner som något de är missnöjda med
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Tom) skrev 2019-02-28 14:40:47 följande:
    Exakt! Vi har en klimatmässig nackdel i vår strävan efter det goda livet. Men just därför är det så viktigt att förhållandet man-kvinna fungerar bra. Taskigt klimat och dålig sexuell tillfredsställelse låter som definitionen av helvetet.
    Förhållandet man-kvinna fungerar alldeles utmärkt här i landet betydligt färre anmälda misshandelsfall i hemmet än vad det är i Sydeuropa färre kvinnor som blir ihjälslagna av sin partner färre familjer där  makar inte ens pratar med varandra dessutom får vi fler barn och tidigare än vad man får i exempelvis Italien.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Tom) skrev 2019-02-28 15:05:12 följande:
    Jag citerade i förra veckan forskningsresultat publicerade i DN, som visade att 44% av svenskarna är nöjda med sitt sexliv, en mycket låg siffra. Kika på enkäterna här på Familjeliv: www.familjeliv.se/forum/thread/79250493-har-d... t ex, där 17 av 85 deltagare är nöjda med sitt sexliv (det är inte ens jag som startat tråden, så du kan inte skylla mig heller den här gången).

Du säger att sexköp är olagligt i Sverige. Jättebra. Men massor av dejtingappar består till stor del av prostituerade som raggar kunder och bara någon promille upptäcks av polisen. Och eftersom svenska mäns sexuella aktivitet är betydligt högre än kvinnors så är det rimligt att gissa att en hel del faktiskt tar tilfället när det bjuds. Men det kanske är bra för Den Heliga BNP att folk sätter sprätt på pengarna? Att älska med sin fru/flickvän ger ju inget ekonomiskt utslag.
    Och de missnöjda var inte möjligtvis småbarnsföräldrar där de är så trötta att de inte orkar ha det sexliv de egentligen skulle önska sig.
    Du får det att framstå som att om människor i morgonrusningen skulle inbjuda till småprat skulle människor ha mer sex
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Tom) skrev 2019-03-01 08:37:03 följande:
    Om du är så empatisk som du säger så vet du mycket väl att den typ av fenomen som vi ser så mycket av i dagens svenska samhälle - sömnproblem, ätstörningar, svagt libido osv osv - är typiska indikatorer på psykisk ohälsa. Och psykisk ohälsa är ofta värre än fysiskt sådan: du kan ta ett piller mot t ex högt blodtryck men det finns inga piller som botar ångest eller svag sexualdrift. Du har säkerligen själv gått igenom svåra perioder i ditt liv och du vet då att kroppen och sinnet går in på ett slags "survival mode" där livet mera handlar om att överleva än att må bra. Under sådan perioder kan sexualdriften sjunka till nära noll - mig hände det i början av 90-talet när båda mina föräldrar var allvarligt sjuka samtidigt. Men om ett sådant tillstånd blir permanent så är det något som är radikalt snett.

Problemet är kanske vår syn på hälsa och ohälsa? Hälsa är inte "frånvaro av sjukdom" utan ett tillstånd av välbefinnande. När läkare skickar hem oroliga människor med beskedet "fru Perssons resultat var utmärkta så gå nu hem och var lugn" - trots att fru Persson känner sig renons på livsglädje, entusiasm och sexualdrift - så skapar de bara förutsättningar för ytterligare, mer konkret "fysiskt" lidande.

Brist på sex är en riskfaktor vad gäller många sjukdomar: vissa typer av diabetes, hjärt- och hjärnsjukdomar osv. Och kombinerat med t ex sömnlöshet kan det bli en riktigt explosiv blandning.

Den blandningen drabbar idag inte bara folk mitt i karriären utan även våra ungdomar, som redan i tidig ålder ofta har ett avtagande libido. Om du verkligen hade den empati du påstår dig ha skulle du knappast bagatellisera detta.

Men kanske är det som så ofta, att någon i din närhet måste drabbas för att det ska bli fattbart. Procentsatser förblir i den oempatiskes sinne inget annat än just torr statistik.
    Varför skulle någon vilja bota låg sexdrift om personen inte upplever detta som ett problem.  Singlarna som ägnar stor del till att fundera över andras sexliv och att människor borde ägna sig åt umgås med främmande av motsatta könet överallt uppmanas ju inte att söka hjälp för att dämpa sexdriften trots att det faktiskt finns medicin som dämpar driften
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Tom) skrev 2019-03-01 09:59:10 följande:
    Det man inte upplever som ett problem söker man knappast bot för. Men tänk dig själv en situation där man blir avvisad av sin partner och inte bara någon gång då och då. Hur många relationer överlever något sådant?
    Blir man avvisad gång på gång av sin partner tar man reda på vad detta beror på hittar man inget som personen kan eller vill åtgärd är det väl bara att välja att separera eller stanna kvar, råd som ges bland högerkristna är att använda en  massa glidmedel och bestämma sig för att ändå ha sex eftersom det bara tar ett par minuter och inte är så väldigt smärtfylld att man inte kan stå ut..
    Du har inte en enda gång nämnt avvisande i relationer utan pratat om att främlingar inte umgås på morgontågen, strosar omkring på gatorna osv,. det har väl inte med hur det är i parrelationer 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Tom) skrev 2019-03-01 13:54:09 följande:
    Ja, torftigt socialt liv. Vi har den högsta andelen ensamhushåll i världen (inget problem, enligt dig), vi har en epidemi av psykisk ohälsa som bara blir värre för varje år som går, vi har en skyhög placering på listan av självmordsfrekvens. I synnerhet ligger svenska kvinnor väldigt högt: våra kvinnor lider FEM gånger högre risk att begå självmord än grekiska kvinnor (trots ett helt decennium av djup ekonomisk kris i landet).

Det verkar alltså vara kvinnor som lider proportionellt mest: det visar sig på flera variabler, och den sexuella aktiviteten är bara en av dem.

Så hur kan man påstå att alt är frid och fröjd?

Som sagt, vi svenskar verkar tycka att allt detta är ganska normalt, men alla de som kommer utifrån reagerar (jag inkluderad): BBC publicerade den har ärtikeln: This might be the loneliest country for expats ( www.bbc.com/capital/story/20161005-this-might... ) och HSBC har flera gånger utnämnt Sverige till the worst place for making friends.

Dessa problem med psykisk ohälsa och social utsatthet alltså i tider av högkonjunktur, god ekonomi etc etc. Kan du ens föreställa dig hur situationen skulle bli om vi drabbades av ekonomisk recession, typ den på 90-talet? Finns det öht någon beredskap för en sådan situation?

Kvinnor skulle inte må bättre av att ha sex med ensamma män som de inte attraheras kvinnor vill heller inte kommunicera med ensamma okända män på morgontågen därför läser vi en bra bok i mobilen
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Tom) skrev 2019-03-01 14:19:10 följande:
    Det har jag aldrig antytt heller. Däremot är det väl ganska givet att de skulle ha ett mer aktivt sexuellt liv om de mådde bättre.
    Nu var det väl så att 86 % hade ett aktivt sexliv och det är väl knappast förväntat att 100% ska ha ett aktivt sexliv eftersom det i undersökningar ska finnas människor som lider av sjukdom, äldre som blivit änka, nyförlösta osv
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Eller) skrev 2019-03-01 15:50:51 följande:
    Men vilken fixering vid sex.

Den psykiska ohälsan ökar mest bland ungdomar - som i många fall inte ens börjat ha sex än. Men du menar kanske att de skulle börja må bättre om de satte igång att pippa?

Det finns miljoner anledningar till psykisk ohälsa. Svenskarnas förmåga till nära relationer tycks inte vara den primära, eftersom vi ligger bra till på den punkten. Vi är rätt kass på att börja bonda med främlingar (särskilt från andra kulturer), det är sant, men vi är duktiga på att behålla bra relationer med varandra.

Jag personligen är bekymrad över hur tonåringarna kommer att må om ungefär 7 - 8 år, när vi ser effekterna av den första bebiskullen som växte upp med föräldrar som hade ögonen mer på sina mobiler än på samspelet med sitt barn.

Den första anknytningen med ögonkontakt och ständig bekräftelse och återkoppling från föräldrarna är fruktansvärt viktig för självkänslan och kommunikationsförmågan, och jag hoppas verkligen att jag bara är en bakåtsträvande moraltant när jag oroar mig över att vi kan ha en hälsokatastrof i antågande.

Å andra sidan har alltid mänskligheten kunnat hantera nya tekniska innovationer, så med lite tur kommer mina farhågor på skam. 
    Ungdomar dricker mindre alkohol och det är det som de flesta forskare tror gör att det de inte har sex lika mycket som på 70-talet när ungdomar började dricka alkohol i högstadiet. Numera sysslar unga med annat än att dricka sig fulla på mellanöl och ha sex och bli oönskat gravida vid 14 -15 år
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Tom) skrev 2019-03-01 19:58:21 följande:
    Jag talade om hur sällan man ser förälskade par i Sverige. Ta en promenad i morgon och berätta för mig. Obs att det inte var jag som kom på detta utan en italiensk kompis bosatt i Sthlm.
    Din kompis har kanske inte sett sig om ute under ljumna sommarkvällar för jag ser då par som verkar förälskade dagligen när det är sommar, Du har ju gång efter gång fått berättat för dig att i Sydeuropa så används parker, uteserveringar och torg som samlingsplatser och som ett vardagsrum för mängder av människor allra helst de överåriga som fortfarande bor hemma hos föräldrarna i sitt gamla barnrum. I Sverige behöver inte vuxna människor visa sin förälskelse på gatorna eftersom de har egna hem där de kan ha sex när som helst 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Tom) skrev 2019-03-01 19:58:21 följande:
    Jag talade om hur sällan man ser förälskade par i Sverige. Ta en promenad i morgon och berätta för mig. Obs att det inte var jag som kom på detta utan en italiensk kompis bosatt i Sthlm.
    När jag var tonåring såg jag mängder med förälskade par som alltid var engagerade i varandra de hade nämligen ingen annanstans att vara än ute på gatorna eftersom de hade föräldrar och syskon hemma 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Tom) skrev 2019-03-01 21:15:44 följande:
    Varför kommenterade du inte självmordsstatistiken bland kvinnor?

Här har du den igen:

9,4 Belgien
    7,4 SVERIGE
    7,1 Uruguay
    6,9 Schweiz
    6,8 Finland
    6,5 Frankrike, Norge
    6,4 USA, Holland
    6,2 Ungern, Nya Zeeland
    6,0 Australien
    5,8 Kanada, Luxemburg
    5,7 Österrike
    5,2 Serbien, Danmark
    5,1 Kroatien
    4,8 Tyskland
    4,7 Island
    4,5 Slovenien
    4,4 Estland
    4,3 Albanien
    4,2 Irland, Tjeckien
    3,8 Portugal, Chile
    3,6 Montenegro
    3,5 Argentina, Storbritannien
    3,4 Polen
    3,2 Bulgarien, Turkiet
    3,1 Spanien
    2,8 Colombia, Brasilien
    2,6 Slovakien, Italien
    2,5 Bosnien
    2,4 Rumänien, Israel
    2,3 Mexiko
    1,9 Cypern
    1,5 Grekland

Har du lika lätt att smälta detta som allt annat, inklusive att 14% av svenska kvinnor avstår från sex?
    För att ha någon åsikt om att kvinnor som inte har sex stämmer med självmordsfrekvens får du ju plocka fram hur många procent av kvinnorna i Belgien, Italien, Mexiko och alla de andra länderna som inte har sex. I Mexiko mördas enormt mycket  kvinnor...
  • Anonym (anonym)
    sextiotalist skrev 2019-03-02 07:44:03 följande:
    Alltså, flanera nyförälskat i ett köpcentrum, hjälp.
    Sambon och jag har aldrig flanerat nyförälskat i ett köpcentrum (vet nog ingen som ser ett köpcentrum som en romantisk plats).
    Nu är svenskarna generellt ett naturälskande folk, så jag tror du söker på fel platser.
    Du hittar de förälskade paren ute vid stranden, i parker och under den kalla tiden, hemma hos paren.
    Flanera förälskat typ i någon galleria är väl om något lite udda och knappast någon plats där an tänker på romantik bland stressade människor som försöker avleda barn som sett något de vill
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Tom) skrev 2019-03-02 17:38:23 följande:
    Haha, så kan man naturligtvis vinkla det också! Om jag hade oroat mig över att svenska män skrattar lite så hade det varit beklämmande att jag hängde upp mig på svenska mäns skrattfrekvens också, inte sant?

Man kan uppenbarligen vara hur (över)tydlig som helst och ändå bli missförstådd. Vad jag oroar mig över är ett samhälle som håller på att bli fullständigt glädjelöst. Det finns ett talesätt att "i Norge är det bara barn, fyllon och galningar som skrattar", men det uttrycket passar nog ännu mycket bättre på Sverige.

För den som bor utomlands känns det lite som en smocka i magen att komma till Sverige - eller för den delen, att komma till en flygplats där en flight ska gå till Sverige och man genast kan se av vissas dystra och sammanbitna uppsyn att de är svenskar. Tyvärr är det på det viset: man säger ofta att svenskarna är det folk som är lättast att känna igen men också svårast att lära känna.

Brist på glädje leder till minskad libido, det tror jag alla vet. Och om man konstaterar att 14% av svenska kvinnor aldrig har sex så är det åtminstone i min värld en varningslampa som tyder på att något är radikalt snett. Andra tycker att det är rimligt (jag önskar jag kunde förstå ert resonenang) och så som den här diskussionen utvecklats så förstår jag att det är väldigt viktigt för er att få sista ordet i diskussionen.

Så viktigt att ni t o m ägnar en fredagskväll och lördagmorgon åt att argumentera för det.

Så varsågod: sista ordet blir ert.

Jag är på riktigt oroad över den utveckling svenska samhället haft de sista åren. Inte för att det var så muntert förr heller, men de rynkade pannorna är mer rynkade än någonsin och de blängande blickarna är mer blängande än tidigare. Och mångas förmåga att diskutera legitima åsikter utan att personligen angripa meningsmotståndaren - det har aldrig varit en svensk specialitet - har blivit ännu sämre.

Låt oss hoppas att mina farhågor är ogrundade. Jag sparar den här tråden nu och ska försöka komma ihåg den om några år, så får vi se i vilken riktning utvecklingen gått.

Önskar er alla en glädjerik - och pilsk - vår.
    Bland de 14 % av kvinnor som aldrig har sex finns det såklart en massa äldre damer på 80+ som nu som änkor inte hittar någon KK
Svar på tråden Varför så lite sex i vårt land?