• Anonym (Tom)

Varför så lite sex i vårt land?

Jag är medveten om att många blir sura över att jag postar en sådan här tråd, men jag kan aldrig upphöra att förvåna mig över hur liten - nästan obefintlig - erotisk laddning det finns i det svenska samhället (i a f på de platser jag besöker: Stockholm, Uppsala, stundtals Öland).

Eftersom min iakttagelse är helt ovetenskaplig googlade jag lite och fick genast fram en lista på städer rangordnade efter sexuell aktivitet.

Såhär ser den ut:

The most sexual cities in the world for women, ranked
    London, UK
    Paris, France
    Auckland, New Zealand
    Los Angeles, California, USA
    Chicago, Illinois, USA
    Austin, Texas, USA
    Brussels, Belgium
    Basel, Switzerland
    Liverpool, UK
    Geneva, Switzerland
    Berlin, Germany
    San Francisco, California, USA
    Zurich, Switzerland
    Glasgow, UK
    Amsterdam, Netherlands
    Manchester, UK
    Hamburg, Germany
    Seattle, Washington, USA
    New York City, New York, USA
    Rotterdam, Netherlands
    Boston, Massachusetts, USA
    Melbourne, Australia
    Ibia Town, Spain
    Ghent, Belgium
    Antwerp, Belgium
    Miami, Florida, USA
    Edinburgh, UK
    Las Vegas, Nevada, USA
    Leeds, UK
    Cologne, Germany
    Toronto, Canada
    Marseille, France
    Munich, Germany
    Montreal, Canada
    Utrecht, Netherlands
    Calgary, Canada
    Frankfurt, Germany
    Helsinki, Finland
    Portland, Oregon, USA
    Oslo, Norway
    Bristol, UK
    Barcelona, Spain
    Bergen, Norway
    Madrid, Spain
    Dublin, Ireland
    Stockholm, Sweden
    Brisbane, Australia
    Vancouver, Canada
    Leipzig, Germany
    Sydney, Australia
    nypost.com/2017/06/16/these-are-the-most-sexual-cities-in-the-world/

Och jag frågar mig - och er - : hur blev det såhär??
  • Svar på tråden Varför så lite sex i vårt land?
  • Anonym (Tom)
    Smecker skrev 2019-03-01 17:38:43 följande:
    Men svenskarna är ju mer nöjda med sina sociala relationer än vad t ex spanjorerna är. Trots den högsta andelen ensamhushåll, epidemin av psykisk ohälsa som bara blir värre för varje år som går, och en skyhög placering på listan av självmordsfrekvens.

Det är jättetråkigt att expats upplever Sverige på det viset och att de känner sig ensamma, men nu är ju svenskarna själva väldigt nöjda med sina sociala relationer. Det sägs ju att man skall ta seden dit man kommer, eller hur?

Men okej, du menar alltså att den psykiska ohälsan i Sverige beror på att kvinnor har rätt att välja bort otillfredsställande sex, sex med män de inte tänder på och sex när de inte känner för det, utan att riskera sin försörjning och liv och lem? Eller att den beror på att folk inte hånglar ute på gatan i februari, eller på att folk inte tar ett par varv på stadens huvudgata innan middagen i november? Eller att den beror på att svenskarna är så mycket nöjdare med sina sociala relationer än många sydeuropéer, trots att de inte bor i pojkrummet när de är 30+ och istället väljer att vara särbo eller andra relationsformer? Eller att den beror på att Sverige har Europas högsta nativitet?

Lite nyfiken på vad du får ut av att sitta och chikanera på Familjeliv.
    Eftersom du flera gånger visat att du inte är ointelligent förstår jag inte varför du låtsas att du inte förstår vad jag säger.

Att kvinnor har rätt att välja bort otillfredsställande sex är en självklarhet i västvärlden och jag vill snarast påstå att t ex italienska kvinnor är ännu mer benägna att göra så. Även persiska kvinnor är kända för att ha mkt skinn på näsan i den frågan. Och den som myntade uttrycket "den mentala burqan" var faktiskt inte elake Tom, utan Zinat Pirzadeh.

Som jag sagt tre gånger nu: bristen på sex leder knappast till psykisk ohälsa - däremot är det vanligt att psykisk ohälsa leder till sexuell avhållsamhet. En människa som är ledsen, nedstämd, deprimerad eller lider av ångest drar sig ofta undan fysisk närhet. Det är en varningslampa.

När ett helt folk uppenbart har sjunkande sexdrift så finns det anledning att fråga sig vad det beror på. Statistiken på sålda preventivmedel per capita ses som en av de mest tillförlitliga metoderna att bedöma ett folks sexuella aktivitet och placerade Stockholm på 96:e plats bland 100 städer. Vad gäller porrkonsumtion var vi däremot #35 av 100.

Är inte det en dystopi som håller på att förverkligas?
  • Anonym (Eller)
    Anonym (Tom) skrev 2019-03-01 18:03:03 följande:
    Ingen hoppas mer än jag att du har rätt och jag fel (även om Socialstyrelsen påpekar att psykisk ohälsa ökat med 100% hos tonåringar och 70% hos unga vuxna och det är svårt att vifta bort). Men eftersom jag kommer till Sverige en gång om året är det möjligt att jag märker skillnaden tydligare från år till år än ni som vistas här nästan alltid. Ty liksom ögat kan vänja sig vid skymningsljuset kan även förmågan att skönja långsamma förändringar bli svårt för den som inte tar ett steg tillbaka då och då.

Ni får avsky mig hur mycket ni vill men jag är jag är genuint orolig för Sverige. Inte  på makronivå, där vi fortfarande är ett av världens nästa länder, men på mikronivå är det svårt att inte känna av en lågintensiv ångest som genomsyrar tillvaron. Någon nämnde vintermörkret som trolig orsak, men jag kan berätta att jag förra julen tillbringade 2v på ett mkt fint hotell i Egypten - och ingenstans har det blivit så uppenbart och markant hur mycket vi svenskar skiljer oss i attityd och kroppspråk från andra folk. Jag har ändå arbetat med skandinaviska grupper på olika platser i Italien och vet att svenskarna är de i särklass svåraste: danskarna kan vara knepiga att förstå rent språkligt och norrmännen tenderar att bli snorfulla på krogen - men svenska grupper är ofta extremt trögjobbade, socialt inkompetenta och surmulna. Och här talar vi om folk som har allt: bra jobb, höga löner, bor på förstklassiga hotell och gör utflykter till helt underbara platser. Man kan fråga sig hur dessa personer skulle bli den dag allt det de nu tar för givet inte längre är det.

Vi tenderar att fokusera väldigt mycket på spektakulära samhällsfenomen som dödsskjutningar och liknande. Visst, det är oroande, men det värsta lidandet är nog det som sker i tysthet och långt ifrån jätterubrikerna. Det är ofint att påpeka det och den skit man får ta om man gör det är inte att leka med: jag blev t o m kallad reaktionär av Smecker, dagen efter att jag blivit kallad kommunistjävel av en SD:are. På ett forum blev jag dödshotad - det här var för tre eller fyra år sedan - och hotet saxades bort först efter flera timmar. Det här härskna debattklimatet visar väl bara ännu tydligare hur landet ligger, senvintern 2019.
    Den statistik du refererar till anger ju ökad benägenhet att söka hjälp som en av anledningarna till ökningen, precis som jag har skrivit tidigare.

Dessutom utgår den från diagnosticering och medicinering. Den säger alltså ingenting om hur folk verkligen mår. Särskilt inte jämfört med tidigare. Den säger mest att ungdomar får mer psykiatriska diagnoser idag, och att man är villigare att ge dem medicin.

Ungefär som med adhd. Man kan tala om en enorm ökning av antalet ungdomar med adhd - eller om en enorm ökning av antalet diagnoser. Ingen vet riktigt vad som är den sanna bilden. Fanns adhd förr? Ja, förmodligen. Men ingen fick diagnosen. Ökningen är alltså oändlig.

Fanns det lika många barn med adhd för 50 år sedan som idag? Kanske. Kanske inte. Det går inte att säga, eftersom symptomen varierar väldigt mycket beroende på miljön och livssituationen. 

Undersökningen som min kollega på skolan genomför varje år, handlar i vilket fall inte om diagnoser eller medicinering, utan om hur ungdomarna själva säger att de mår. Det har inte Socialstyrelsen frågat efter.
  • Anonym (Eller)
    Anonym (Tom) skrev 2019-03-01 18:19:23 följande:
    Statistiken på sålda preventivmedel per capita ses som en av de mest tillförlitliga metoderna att bedöma ett folks sexuella aktivitet och placerade Stockholm på 96:e plats bland 100 städer. 
    Å andra sidan ökar könssjukdomarna igen, även i medelåldern... Mest i Stockholm. Så vi har kanske helt enkelt blivit sämre på att skydda oss.
  • Anonym (Tom)
    Anonym (Eller) skrev 2019-03-01 18:22:52 följande:
    Den statistik du refererar till anger ju ökad benägenhet att söka hjälp som en av anledningarna till ökningen, precis som jag har skrivit tidigare.

Dessutom utgår den från diagnosticering och medicinering. Den säger alltså ingenting om hur folk verkligen mår. Särskilt inte jämfört med tidigare. Den säger mest att ungdomar får mer psykiatriska diagnoser idag, och att man är villigare att ge dem medicin.

Ungefär som med adhd. Man kan tala om en enorm ökning av antalet ungdomar med adhd - eller om en enorm ökning av antalet diagnoser. Ingen vet riktigt vad som är den sanna bilden. Fanns adhd förr? Ja, förmodligen. Men ingen fick diagnosen. Ökningen är alltså oändlig.

Fanns det lika många barn med adhd för 50 år sedan som idag? Kanske. Kanske inte. Det går inte att säga, eftersom symptomen varierar väldigt mycket beroende på miljön och livssituationen. 

Undersökningen som min kollega på skolan genomför varje år, handlar i vilket fall inte om diagnoser eller medicinering, utan om hur ungdomarna själva säger att de mår. Det har inte Socialstyrelsen frågat efter.
    Det är extremt oansvarigt att bagatellisera depression och ångestsymptom bland tonåringar. Det har visat sig att de som lider av de åkommorna ofta uppnår en betydligt lägre utbildningsnivå än vad de annars gjort. OK, så länge som de ekonomiska hjulen snurrar på toppfart och det finns jobb åt alla så är det kanske ingen jättetragedi, rent socioekonomiskt. Men vi kan inte utgå ifrån att det kommer att vara så i evighet, och svenska familjer är extremt belånade. Skulle vi få några år av lågkonjunktur eller t o m recession - som stora delar av Europa gått igenom - så kan det få konsekvenser vi inte kan föreställa oss idag.
  • Smecker
    Anonym (Tom) skrev 2019-03-01 18:19:23 följande:
    Eftersom du flera gånger visat att du inte är ointelligent förstår jag inte varför du låtsas att du inte förstår vad jag säger.

Att kvinnor har rätt att välja bort otillfredsställande sex är en självklarhet i västvärlden och jag vill snarast påstå att t ex italienska kvinnor är ännu mer benägna att göra så. Även persiska kvinnor är kända för att ha mkt skinn på näsan i den frågan. Och den som myntade uttrycket "den mentala burqan" var faktiskt inte elake Tom, utan Zinat Pirzadeh.

Som jag sagt tre gånger nu: bristen på sex leder knappast till psykisk ohälsa - däremot är det vanligt att psykisk ohälsa leder till sexuell avhållsamhet. En människa som är ledsen, nedstämd, deprimerad eller lider av ångest drar sig ofta undan fysisk närhet. Det är en varningslampa.

När ett helt folk uppenbart har sjunkande sexdrift så finns det anledning att fråga sig vad det beror på. Statistiken på sålda preventivmedel per capita ses som en av de mest tillförlitliga metoderna att bedöma ett folks sexuella aktivitet och placerade Stockholm på 96:e plats bland 100 städer. Vad gäller porrkonsumtion var vi däremot #35 av 100.

Är inte det en dystopi som håller på att förverkligas?
    Ja du vill påstå det. Är förmodligen därför det är mycket vanligare att italienska än svenska kvinnor blir misshandlade av sina respektive. Persiska kvinnor skall vi inte prata om, och då tar jag inte ens upp att det enligt Koranen inte är tillåtet för en kvinna att neka en man sex utom när hon har mens. Men det är ju ett problem för dig att 14% svenska kvinnor inte har sex, helt utan att du har frågat någon av dem om anledningen till att de avstår sex.

Vilka preventivmedel ingick i statistiken? Varifrån kom uppgifterna? Vem har publicerat dem? Är det porr-app-företaget nu igen, eller är det Durex som räknat hur mycket kondomer de sålt i Sverige? Har hänsyn tagits till att kondomanvändning i Sverige historiskt sett varit ganska låg, och att svenskar föredrar andra preventivmedel? Så många frågor, och som vanligt har du inga svar. Källkritik, du vet.

Jag sa det så himla bra, så jag säger det igen:

Men okej, du menar alltså att den psykiska ohälsan i Sverige beror på att kvinnor har rätt att välja bort otillfredsställande sex, sex med män de inte tänder på och sex när de inte känner för det, utan att riskera sin försörjning och liv och lem? Eller att den beror på att folk inte hånglar ute på gatan i februari, eller på att folk inte tar ett par varv på stadens huvudgata innan middagen i november? Eller att den beror på att svenskarna är så mycket nöjdare med sina sociala relationer än många sydeuropéer, trots att de inte bor i pojkrummet när de är 30+ och istället väljer att vara särbo eller andra relationsformer? Eller att den beror på att Sverige har Europas högsta nativitet?
    Är du bara pantad, eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Smecker
    Anonym (Eller) skrev 2019-03-01 18:22:52 följande:

Det blir tyvärr så när Tom här bara orkar läsa försättsbladet.
  • Anonym (Tom)
    Smecker skrev 2019-03-01 18:45:24 följande:
    Ja du vill påstå det. Är förmodligen därför det är mycket vanligare att italienska än svenska kvinnor blir misshandlade av sina respektive. Persiska kvinnor skall vi inte prata om, och då tar jag inte ens upp att det enligt Koranen inte är tillåtet för en kvinna att neka en man sex utom när hon har mens. Men det är ju ett problem för dig att 14% svenska kvinnor inte har sex, helt utan att du har frågat någon av dem om anledningen till att de avstår sex.

Vilka preventivmedel ingick i statistiken? Varifrån kom uppgifterna? Vem har publicerat dem? Är det porr-app-företaget nu igen, eller är det Durex som räknat hur mycket kondomer de sålt i Sverige? Har hänsyn tagits till att kondomanvändning i Sverige historiskt sett varit ganska låg, och att svenskar föredrar andra preventivmedel? Så många frågor, och som vanligt har du inga svar. Källkritik, du vet.

Jag sa det så himla bra, så jag säger det igen:

Visst, Italien är på många sätt ett underutvecklat land jämfört med Sverige. Mansgriseri är inte alls ovanligt och den italienske mannen tenderar att tänka mest på sin egen njutning. Likafullt är relationerna man-kvinna mycket mer avslappnade än i vårt land, och män har sällan problem att ta kontakt med kvinnor även i helnyktert tillstånd.

Att 14% av svenska kvinnor inte har någon sex öht är tydligen inte chockerande i din värld. Allvarligt talat är det svårt att se vad som i sådana fall kan göra dig chockerad. I USA - sexneurosernas förlovade land - har man i några år talat öppet om "sexrecession", men i Sverige, som ser sig som erotiskt emanciperat, nämns ordet aldrig, trots att trenden verkar vara lika tydlig här.

När man frågade nordiska ungdomar om de var nöjda med sitt sexliv svarade 31% av svenskarna "nej" - klart högst andel av de fyra länderna. På frågan "varför är du inte nöjd?" svarade 72% att de inte hade sex tillräckligt ofta (högst), 40% att de saknar partner (högst, tillsammans med Finland) och 23% att de saknar spänning (i särklass högst).

Du kan säkert själv googla dig fram till undersökningar betr. sexuell aktivitet. Visst, den är svår att mäta exakt (fattas bara annat!), men det finns vedertagna metoder. Och medan antalet pippartillfällen är aningen knepigt att bedöma så är porrsurfandet desto lättare att mäta: och här ligger vi i världstopp...

Du fortsätter att låtsas att du inte begriper. Jag sparar nu den här tråden och återkommer om några år så får vi se hur utvecklingen gått och vem som var närmast sanningen. Jag hoppas det är du som har rätt Smecker, men jag är rädd att din idealiserade bild av den svenska livsstilen kommer att få sig en och annan smocka framöver.
  • Anonym (Tom)
    Smecker skrev 2019-03-01 18:48:00 följande:
    Det blir tyvärr så när Tom här bara orkar läsa försättsbladet.
    Tycker du verkligen att det är läge att bagatellisera andra människors lidande? Av dina inlägg är det uppenbart att du gör det. Det du inte ser eller inte vill se existerar inte.
  • Smecker
    Anonym (Tom) skrev 2019-03-01 19:09:40 följande:
    Tycker du verkligen att det är läge att bagatellisera andra människors lidande? Av dina inlägg är det uppenbart att du gör det. Det du inte ser eller inte vill se existerar inte.
    Det enda jag bagatelliserar är din förmåga till källkritik och att ta till dig vetenskapliga undersökningar.
  • New  Dawn
    Anonym (Tom) skrev 2019-02-26 07:27:32 följande:

Jag bor i ett land som närmast är all-you-can-eat vad gäller sex. Och något som slår mig är hur kvinnorna där blir förvånade över hur mycket jag fokuserar även på deras njutning. Vilket sannerligen inte de lokala männen gör.

Så männen i det Sydeuropeiska land du lever i fokuserar inte så mycket på kvinnors njutning. Ändå värdesätter du detta sex så högt. Du tror inte att det är vanligare att kvinnorna har sex för mannens skull? Det tycker jag att denna erfarenhet tyder på.
    Anyone can hate. It costs to love.
Svar på tråden Varför så lite sex i vårt land?