Varför så lite sex i vårt land?
Jag tycker det här är rent beklämmande och sätter man det i relation till den galopperande psykiska ohälsan i vårt land och den alltjämt mycket höga självmordsfrekvensen - i synnerhet bland kvinnor - så får man en ganska mörk bild av livskvaliteten i Sverige 2019.
Min gissning är att folk generellt har bättre sexliv idag än för 100 år sedan, men att vi samtidigt har oändligt mycket högre krav. Vi matas med tusen krav om hur vi ska få bättre sexliv, bättre sexliv, bättre sexliv.
Självoptimeringstrenden når givetvis ända in i sängkammaren. Allt som kan förbättras, ska förbättras. Karriären, bostaden, hälsan, matvanorna, moralen...
Tro fan att många är missnöjda då. De jämför sig med totalt orealistiska ideal. Förr hade halva befolkningen (den kvinnliga) enbart kravet på sig att härda ut. De skulle kanske ha varit mindre missnöjda i en undersökning, eftersom de inte hade några som helst förväntningar. Men det betyder inte att de hade ett bättre sexliv.
Samma princip som med valparadoxen. Ju mer vi har att välja på, desto mer stressade blir vi. Människor med få valmöjligheter slipper den stressen. De behöver bara rätta in sig i ledet. Men jag är inte beredd att säga att de därmed lever bättre liv.