Anonym (Trist) skrev 2019-02-17 11:31:40 följande:
"Men män kan arbeta som usk, finns inget som hindrar detta."
Förutom att de flesta män upplever det som omanligt.
"Finns andra arbeten som personlig assistent, arbeta inom hemtjänsten, det finns nog många äldre män som skulle uppskatta att ha en man som hjälpte till. "
Se ovan.
"Du kan även starta eget företag som kan hjälpa äldre i hemmet med praktiska saker som de behöver för att kunna bo kvar."
Jag hjälper äldre med teknik/IT som sidosyssla sedan 30 år. Check i den rutan.
Å nej! Det är så j***vla synd om mej. Jag kör truck och det kan uppfattas som "okvinnligt". Fan vad hemskt att utsättas för egna fördomar om vad som är respektive "manligt" och "kvinnligt".
Tycker du jag borde skita i jobbet imorgon? Truckkörning är ju så jädrans okvinnligt enligt dej att jag faktiskt förnedrar mej själv! Eh...?
Manliga uskor brukar, för att vara seriös, vara av ett segt virke. Duktiga och trevliga att prata med, starka, socialt kompetenta, omhändertagande-allt jag söker hos en man!
Generellt är manliga uskor bra, men alla uppfyller självfallet inte allt jag beskrev. Karaktärsvariationer har mycket sällan med kön att göra, vi är alla olika och mer eller mindre lämpade för ett visst jobb, har ej med kön att göra. Jag skulle föredra en manlig uska som partner alla dagar i veckan framför en svetsande karl som anser att uskor är "omanliga". Tvärtom så är manliga uskor tillräckligt trygga i sin manliga identitet för att skita i vad någon pinsam snubbe med sunkig syn på kvinnor och jämställdhet tycker! En man som jobbar som uska är betydligt mer manlig än den som ifrågasätter någons manlighet utifrån yrkesval.