• Anonym (Sommar)

Vad kan man göra när sin fru tappar lust?

Hej,

Det är första gången som jag skriver här. 

Jag är gift och har tre barn. Vi är en vanlig och lycklig familj. Jag älskar min fru och vill vara med henne resten av mitt liv. Men de senaste år har det kommit ett problem som gör att jag mår så himla dålig.

Jag är en person som behöver mycket nära kontakt. Att kissas ofta, kramas, och att ha sex minst några gånger per vecka. De första åren var precis så här med min fru. Så jag tyckte att jag hade hittat den rätta personen för mig. Vi kunde ha sex när som helst. Om vi var på utflykt, om vi var i bilen.... 

Men de sista åren har det blivit att vi har sex ca 2 gånger per månad. Och även då känns det ofta att vi har det för att hon vet att jag behöver det. Och resten av dagarna kramas vi ofta, men vi kissas väldig selan. Det känns mer som att vi är bara bra kompisar ibland.

Hon vet hur jag mår och att jag är så frustrerad. Men det är ju inte hennes fel att hennes lust har minskat så mycket. Jag tänker väldigt ofta att jag borde hitta någon kk men samtidigt vill jag inte ha ett hemligt liv för kvinnan som jag älskar.

Jag vet inte riktigt varför skriver jag här. Men kanske finns det folk här som har haft samma problem och lyckades att fixa det?

• Svar på tråden Vad kan man göra när sin fru tappar lust?
  • Anonym (bitter)
    New Dawn skrev 2019-02-21 11:18:31 följande:
    .

Återigen. Varför fungerar tex inte avsugning?
    Jag ser ju ingen poäng med en avsugning av en oengegarad partner som gör det bara för att stilla sitt samvete över att hon inte vill ha sex.
  • New  Dawn
    Anonym (bitter) skrev 2019-02-21 11:23:28 följande:

Jag ser ju ingen poäng med en avsugning av en oengegarad partner som gör det bara för att stilla sitt samvete över att hon inte vill ha sex.

Just det, det är känslorna som är skillnaden. Jag tycker inte heller det funkar att bli smekt av en oengagerad man.

Hur skulle det funka om du hade en kvinna som älskade din kuk. Älskade att se dig njuta, som visade kärlek och uppskattning och fick dig att känna dig viktig. Skulle avsugning funka då? Eller måste kvinnan alltid vara kåt själv?
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Bjoer
    New Dawn skrev 2019-02-21 11:18:31 följande:
    Nej men om du bara nämner den biologiska, så måste jag utgå ifrån det du skriver. Dvs när du fokuserar på det biologiska svarar jag på den synen du levererar, inte på något som finns dolt i ditt huvud. Jag kan inte sitta och gissa vad du anser för övrigt om du inte skriver om det.

Du skriver att du inte missat det emotionella och det är säkert så, men du valde aktivt att inte nämna det. Du valde det biologiska.

Återigen. Varför fungerar tex inte avsugning?
    Du skriver att du inte kan sitta och gissa vad jag anser, men ändå gör du det? Är inte det lite lustigt? I mitt första inlägg nämnde jag varken biologi eller känslor. Jag beskrev ett händelseförlopp och jämförde det med svårigheten att hålla sig från mat när man är hungrig. Om något visade jag på en psykologisk aspekt av svårigheten att hålla sig ifrån något man verkligen vill ha, för att ge förståelse för varför män (eller kvinnor?) som får mindre sex än de vill ha/behöver "tjatar" eller "pressar" för att få sex och varför de har svårt att bara visa närhet utan att försöka ta det vidare. Jag sa alltså inget om varför det var ett problem från första början, utan visade bara på att när det redan är ett problem blir det lätt en ond spiral.

Om du tror att jämförelsen med mat var för att försöka visa på ett BIOLOGISKT behov så har du missförstått jämförelsen.
  • Kråkungen
    New Dawn skrev 2019-02-21 11:08:16 följande:
    Ja, jag förstår vad du menar, men det tråkiga med jämförelsen är ju det emotionella. Jag förstår själva längtan att få god mat om man bara får tråkig, men man utelämnar allt som är komplicerat när man gör denna jämförelse. Även om man jämför med måltider som du, missar man det emotionella. Det är en olycklig väg tycker jag. 
    Och det är precis i detta jag tycker att du gör ett tankefel. Så här är det för många, men inte för alla. Jag har gärna sex med någon även om jag inte har känslor för den, så länge attraktionen finns där. 
    New Dawn skrev 2019-02-21 11:08:16 följande:
    Vad det som gör sex bättre än onani. Jo känslorna.
    Och igen: Nej. Detta är uppenbart sant för dig (och för många andra), men återigen: inte för alla. Det som för mig gör sex bättre än onani är närvaron av en annan kropp. Lukten, smaken, tyngden, värmen, beröringen av en annan kropp. Känslor har liksom ingenting med saken att göra. (Därmed inte sagt att romantiska känslor inte kan ge en ytterligare dimension till sexet, men det är bara en av många saker som kan ge en ytterligare dimension). Är du med?  
  • Kråkungen
    Anonym (bitter) skrev 2019-02-21 11:23:28 följande:
    New Dawn skrev 2019-02-21 11:26:39 följande:
    Just det, det är känslorna som är skillnaden. Jag tycker inte heller det funkar att bli smekt av en oengagerad man.
    Fast... blandar du inte ihop känslor med upphetsning/kåthet nu..? Det är klart att attraktionen och kåtheten måste finnas med, men det är ju alls inte samma sak som att man har ett känslomässigt/kärleksfullt band till den andre?

• New  Dawn
    Bjoer skrev 2019-02-21 11:30:50 följande:

Du skriver att du inte kan sitta och gissa vad jag anser, men ändå gör du det? Är inte det lite lustigt? I mitt första inlägg nämnde jag varken biologi eller känslor. Jag beskrev ett händelseförlopp och jämförde det med svårigheten att hålla sig från mat när man är hungrig. Om något visade jag på en psykologisk aspekt av svårigheten att hålla sig ifrån något man verkligen vill ha, för att ge förståelse för varför män (eller kvinnor?) som får mindre sex än de vill ha/behöver "tjatar" eller "pressar" för att få sex och varför de har svårt att bara visa närhet utan att försöka ta det vidare. Jag sa alltså inget om varför det var ett problem från första början, utan visade bara på att när det redan är ett problem blir det lätt en ond spiral.

Om du tror att jämförelsen med mat var för att försöka visa på ett BIOLOGISKT behov så har du missförstått jämförelsen.

Fast när jag läser detta tycker jag det låter som att det är den biologiska driften, lusten till sex som ställer till det. Så beskriver du det fortfarande. Alltså du beskriver svårigheter att närma dig kvinnan "utan att ta det vidare" pga att du/mannen/personen "fått för lite" .

Du jämför med svårigheten att hålla sig från mat när man är hungrig. Det är inte något psykologiskt. En person som är hungrig får ett primitivt behov av att stilla detta behov, och kommer att få svårt att låta bli att äta. Om du beskriver sex på samma sätt blir det med fokus på den biologiska driften och behovet.

Varför fungerar inte avsugning?
  • Kråkungen
    Bjoer skrev 2019-02-21 11:30:50 följande:
    Aaah! Är det så det är, New Dawn? Att det är DEN aspekten av matjämförelsen du vänder dig emot? För det är klart att behovet av sex och behovet av mat inte är exakt det samma rent biologiskt. Man dör ju inte om man inte får sex (även om det kan kännas så) - det gör man ju däremot om man inte får mat :)
  • New  Dawn
    Kråkungen skrev 2019-02-21 11:35:01 följande:

Och det är precis i detta jag tycker att du gör ett tankefel. Så här är det för många, men inte för alla. Jag har gärna sex med någon även om jag inte har känslor för den, så länge attraktionen finns där

Ja, men det har jag aldrig sagt något emot. Dessutom bygger sex i tillfälliga relationer på andra grunder än sex i långa relationer. Jag räknat attraktion som en typ av känsla.

Skulle det funka för dig att endast köpa sex?

Kom i håg att när du har sex får du säkert massor av bekräftelse, och upplever åtrå tillbaka osv. Det skulle kanske inte funkar om han bara gjorde allt mekaniskt...
  • New  Dawn
    Kråkungen skrev 2019-02-21 11:35:01 följande:

;Och igen: Nej. Detta är uppenbart sant för dig (och för många andra), men återigen: inte för alla. Det som för mig gör sex bättre än onani är närvaron av en annan kropp. Lukten, smaken, tyngden, värmen, beröringen av en annan kropp. Känslor har liksom ingenting med saken att göra. (Därmed inte sagt att romantiska känslor inte kan ge en ytterligare dimension till sexet, men det är bara en av många saker som kan ge en ytterligare dimension). Är du med?  

Ja du beskriver just massor av känslor som inte onani innehållet??!?!?
  • Tecum
    New Dawn skrev 2019-02-21 07:24:45 följande:
    Jag tror definitivt att kärleken är en viktigare orsak än utseende, men att många kanske inte väljer att säga så. Folk i allmänhet nämner sällan kärlek.

Tyvärr har väldigt många män kontaktat mig och berättat att slutat tända på frun pga utseende. Jag misstänker dock att det i flera fall även rört sig om kärlek trots att valt att fokusera på utseendet.
    Ja du har rätt. Kärlek är svårdefinierat och att erkänna, ens för sig själv, att man inte längre älskar den man valt att dela livet med är stort och på något vis ödesdigert. Men att hävda att bristen på lust beror på att utseendet ändrats är ju detsamma som att säga att man valde partner bara på utseende...

Sen håller jag med Bjoer om att liknelsen med att det är som att undanhålla mat för en hungrig stämmer. Kanske förstår du bättre om du jämför med att äta för att överleva, bröd och soppa, med att kunna välja och äta gott? 
    Du har givetvis rätt om det komplicerade känslospelet med stress och prestationsångest som orsaker, men rent konkret är resultatet som att undanhålla mat för en hungrig.
Svar på tråden Vad kan man göra när sin fru tappar lust?