• Anonym (Sommar)

Vad kan man göra när sin fru tappar lust?

Hej,

Det är första gången som jag skriver här. 

Jag är gift och har tre barn. Vi är en vanlig och lycklig familj. Jag älskar min fru och vill vara med henne resten av mitt liv. Men de senaste år har det kommit ett problem som gör att jag mår så himla dålig.

Jag är en person som behöver mycket nära kontakt. Att kissas ofta, kramas, och att ha sex minst några gånger per vecka. De första åren var precis så här med min fru. Så jag tyckte att jag hade hittat den rätta personen för mig. Vi kunde ha sex när som helst. Om vi var på utflykt, om vi var i bilen.... 

Men de sista åren har det blivit att vi har sex ca 2 gånger per månad. Och även då känns det ofta att vi har det för att hon vet att jag behöver det. Och resten av dagarna kramas vi ofta, men vi kissas väldig selan. Det känns mer som att vi är bara bra kompisar ibland.

Hon vet hur jag mår och att jag är så frustrerad. Men det är ju inte hennes fel att hennes lust har minskat så mycket. Jag tänker väldigt ofta att jag borde hitta någon kk men samtidigt vill jag inte ha ett hemligt liv för kvinnan som jag älskar.

Jag vet inte riktigt varför skriver jag här. Men kanske finns det folk här som har haft samma problem och lyckades att fixa det?

• Svar på tråden Vad kan man göra när sin fru tappar lust?
  • Anonym (kvinna)
    Anonym (bitter) skrev 2019-02-21 10:33:17 följande:
    Jag har en kvinnlig bekant som i förhållande efter förhållande gör slut efter nästan exakt tre år. Hon har fem sådana förhållande i rad. Nu är hon inne på sitt sjätte förhållande, det första som resulterat i barn. Efter tre år knakade det i fogarna, men hon håller fortfarande ut fast det gått fem år nu. (Får dock se hur länge.)

Man kan ju misstänka att hon är en person som inte klarar att ta ett förhållande från nyförälskelse till vardagsrelation, med allt vad det nu innebär.
    Jag vet också några som lever ungefär så och jag uppfattar dem som väldigt rastlösa och kicksökande personer.
  • Kråkungen
    New Dawn skrev 2019-02-21 11:51:32 följande:
    Ja, men det har jag aldrig sagt något emot. Dessutom bygger sex i tillfälliga relationer på andra grunder än sex i långa relationer. Jag räknat attraktion som en typ av känsla.

Skulle det funka för dig att endast köpa sex?

Kom i håg att när du har sex får du säkert massor av bekräftelse, och upplever åtrå tillbaka osv. Det skulle kanske inte funkar om han bara gjorde allt mekaniskt...
    New Dawn skrev 2019-02-21 11:53:12 följande:
    Ja du beskriver just massor av känslor som inte onani innehållet??!?!?

Åh - jag inser nu att du inte menar känslor i betydelsen 'emotionellt/kärleksfullt' band! Men i så fall fattar jag ännu mindre varför du tycker att matjämförelsen inte stämmer? Menar du att mat och ätande är helt renons på njutning, lycka, lustfylldhet osv? Du tycker alltså att det går precis lika bra att leva på smaklös sörja (så länge den är näringsriktig) som på välsmakande, väldoftande, vacker mat? 
  • New  Dawn
    Kråkungen skrev 2019-02-21 11:40:50 följande:

Fast... blandar du inte ihop känslor med upphetsning/kåthet nu..? Det är klart att attraktionen och kåtheten måste finnas med, men det är ju alls inte samma sak som att man har ett känslomässigt/kärleksfullt band till den andre?

Jaha? Kåthet måste alltså vara med. Det är nog individuellt i så fall. Vi tillfredställer varandra även om vi inte alltid är kåta själva (eller i alla fall inte tillräckligt kåta). För oss är det häftigt att bara ge. Varför? För att vi älskar att se den andre njuta.

Jag kan tröttna på sex även om mannen är kåt och i grunden attraherad av min kropp. Om han bara tänker på sin egen njutning och glömmer bort min njutning räcker inte hans kåthet. Oengagemang och själviskhet kan leda till att min lust dör. Känslan att allt handlar om hans sexuella fysiska behov blir också avtändande om annat brister. Om relationen är bra känns det däremot bara upphetsande med hans kåthet och då kan det vara häftigt även om fokus ligger på hans njutning i stunden. Det är mycket olika känslor som ska fungera.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Tecum skrev 2019-02-21 12:00:17 följande:

Ja du har rätt. Kärlek är svårdefinierat och att erkänna, ens för sig själv, att man inte längre älskar den man valt att dela livet med är stort och på något vis ödesdigert. Men att hävda att bristen på lust beror på att utseendet ändrats är ju detsamma som att säga att man valde partner bara på utseende...

Sen håller jag med Bjoer om att liknelsen med att det är som att undanhålla mat för en hungrig stämmer. Kanske förstår du bättre om du jämför med att äta för att överleva, bröd och soppa, med att kunna välja och äta gott? 

Du har givetvis rätt om det komplicerade känslospelet med stress och prestationsångest som orsaker, men rent konkret är resultatet som att undanhålla mat för en hungrig.

Ja jag håller med dig om att det ofta är svårt att erkänna att det handlar om kärlek. Åt båda hållen. Att man inte älskar, eller inte är älskad.

Ja, jag förstår själva jämförelsen med mat, men om man tex tar med avsugning, som ju i så fall kan vara ett alternativ, blir det tydligt vad man egentligen saknar. Det är något mellan personerna som gör att det inte täcker behovet, eller ens fungerar (förutsatt att man gillar avsugningar) Det är liksom annat än själva maten man saknar, det är mer än bara behovet. Det är bekräftelsen, kärleken och åtrån. Att vara viktig. Att få vara nära. Det är mycket djupare, därför gillar jag inte jämförelsen.
  • New  Dawn
    Kråkungen skrev 2019-02-21 12:08:05 följande:

Åh - jag inser nu att du inte menar känslor i betydelsen 'emotionellt/kärleksfullt' band! Men i så fall fattar jag ännu mindre varför du tycker att matjämförelsen inte stämmer? Menar du att mat och ätande är helt renons på njutning, lycka, lustfylldhet osv? Du tycker alltså att det går precis lika bra att leva på smaklös sörja (så länge den är näringsriktig) som på välsmakande, väldoftande, vacker mat? 

Nej jag tycker inte att näringsrik sörja duger, men det är inte komplicerade känslor. Du får tex ingen bekräftelse från maten. Det går bara åt ett håll, eftersom att mat är ett dött ting.

Du kan köpa god mat, men du kan inte köpa bra sex, i alla fall inte i längden. De flesta kommer med tiden sakna den emotionella delen av sex om de bara köper sex.
  • Bjoer
    New Dawn skrev 2019-02-21 11:44:56 följande:
    Fast när jag läser detta tycker jag det låter som att det är den biologiska driften, lusten till sex som ställer till det. Så beskriver du det fortfarande. Alltså du beskriver svårigheter att närma dig kvinnan "utan att ta det vidare" pga att du/mannen/personen "fått för lite" .

Du jämför med svårigheten att hålla sig från mat när man är hungrig. Det är inte något psykologiskt. En person som är hungrig får ett primitivt behov av att stilla detta behov, och kommer att få svårt att låta bli att äta. Om du beskriver sex på samma sätt blir det med fokus på den biologiska driften och behovet.

Varför fungerar inte avsugning?
    Fast poängen var att visa hur någon reagerar på ett "se men inte röra"-scenario. Jag tog mat för att det är lätt att sätta sig in i den känslan. Alla har varit hungriga och kan förstå upplevelsen. Men det skulle lika gärna kunna vara en spelberoende som strosar i Las Vegas eller vad som helst. Orsaken till varför man vill ha det man vill ha är inte det viktiga. Det viktiga är beteendet som kommer pga. av det. Detta för att folk ska få förståelse till VARFÖR person i förhållanden som inte får så mycket sex de vill ha/behöver tar alla chanser till det, TROTS att det egentligen har motsatt effekt.

Sen tror jag ärligt talat du underskattar hur stor påverkan biologisk drift har på lust och sex. Sex ligger till grund för artens överlevnad, givetvis har det haft en enorm påverkan.

Varför frågar du om avsugningar hela tiden och varför antar du att det inte fungerar?
  • Bjoer
    New Dawn skrev 2019-02-21 12:42:06 följande:
    Nej jag tycker inte att näringsrik sörja duger, men det är inte komplicerade känslor. Du får tex ingen bekräftelse från maten. Det går bara åt ett håll, eftersom att mat är ett dött ting.

Du kan köpa god mat, men du kan inte köpa bra sex, i alla fall inte i längden. De flesta kommer med tiden sakna den emotionella delen av sex om de bara köper sex.
    Fast det hen beskrev tidigare var inte heller komplicerade känslor?

"Det som för mig gör sex bättre än onani är närvaron av en annan kropp. Lukten, smaken, tyngden, värmen, beröringen av en annan kropp."

Det är lite svårt att veta vad du menar med den emotionella delen av sex ifall du räknar saker som de citerade här ovan som "emotionella" samtidigt som du menar att man inte kan få det av att köpa sex. Nog kan man få allt ovanstående av att köpa sex?
  • Anonym (Helgaå)
    New Dawn skrev 2019-02-21 07:34:38 följande:

Det är intre konstigt att du tappade lusten i förra relationen... Fast jag tycker det låter som att det inte fanns så mycket kärlek i ditt sätt att beskriva er relation. Älskade du honom? Kände du dig älskad av honom?

Ang din nya relation så blir du kåt så fort han nuddar dig. Om du förväntar dig att sex ska fungera så även framöver så riskerar du att bli besviken.

Jag tror det är viktigt att man är beredd på att lusten måste väckas på annat sätt när förälskelsen inte driver.

Nu när allt känns bra, så passa på att vänja er att prata om sex. Då blir det lättare att även berätta att något inte funkar, att kroppen inte svarar på samma sätt sedan.

Om du tröttnar helt på närhet och sex med din nuvarande man beror det troligen på att känslorna försvunnit, men kom ihåg att man måste jobba på sex också. Det inget som bara finns.

Nytt o nytt.. vi har bott ihop i snart 2år i har sex flera ggr i veckan.

Hypotetiskt sett så blir jag sprallig o kåt om han sätter den sidan till. Bokstavligen så kan vi självklart kramas o mysa och han kan röra vid mig på ett icke sexuellt sett utan att jag blir helt till mig. Och likaså tvärtom.

Kärlek o sex går inte alltid hand i hand. Jag har både haft sex med människor jag inte känner men bara 3 som jag har haft kärlekskänslor för. Vad framtiden utvisar vet varken du eller jag.

Varken han eller jag är speciellt intresserade av att prata sönder vårt sexliv. Har vi något i tankarna så räcker det för oss att ta det då.

Vi är rörande överrens om att avsluta förhållandet om vi anser att brist på både kärlek o sex är ett hinder. Aldrig mer kommer jag att ha sex bara för husfriden och jag är 99% säker pp att han känner samma sak. Män tröttnar överlag inte på att ha sex med samma person år efter år trots att de egentligen inte är känslomässigt involverade, huvudsaken att de FÅR sex..
  • Kråkungen
    Bjoer skrev 2019-02-21 12:55:09 följande:
    Fast det hen beskrev tidigare var inte heller komplicerade känslor?

"Det som för mig gör sex bättre än onani är närvaron av en annan kropp. Lukten, smaken, tyngden, värmen, beröringen av en annan kropp."

Det är lite svårt att veta vad du menar med den emotionella delen av sex ifall du räknar saker som de citerade här ovan som "emotionella" samtidigt som du menar att man inte kan få det av att köpa sex. Nog kan man få allt ovanstående av att köpa sex?
    Exakt det Bjoer skriver :) Sen skulle jag inte få för mig att köpa sex av tusen andra orsaker - men det beror inte på att inte sexet skulle kunna vara bra.
  • New  Dawn
    Bjoer skrev 2019-02-21 12:46:13 följande:

Fast poängen var att visa hur någon reagerar på ett "se men inte röra"-scenario. Jag tog mat för att det är lätt att sätta sig in i den känslan. Alla har varit hungriga och kan förstå upplevelsen. Men det skulle lika gärna kunna vara en spelberoende som strosar i Las Vegas eller vad som helst. Orsaken till varför man vill ha det man vill ha är inte det viktiga. Det viktiga är beteendet som kommer pga. av det. Detta för att folk ska få förståelse till VARFÖR person i förhållanden som inte får så mycket sex de vill ha/behöver tar alla chanser till det, TROTS att det egentligen har motsatt effekt.

Sen tror jag ärligt talat du underskattar hur stor påverkan biologisk drift har på lust och sex. Sex ligger till grund för artens överlevnad, givetvis har det haft en enorm påverkan.

Varför frågar du om avsugningar hela tiden och varför antar du att det inte fungerar?

Ja, jag förstår att längtan efter sex gör det svårt, och jag vet att den biologiska driften finns. Vore kvinnan i stället en sexdocka skulle du kunna ha sex precis när du vill. Det är ofta känslomässiga orsaker som ställer till det vid sexuell obalans.

Att jag frågar varför inte avsugningar fungerar, beror på att OM det fungerar borde inte känslan av längtan och frustration efter sex finnas.

Så vad i hela friden menar du.? Menar du ATT avsugningar fungerar. Hon suger dig när du är kåt och du blir nöjd??!? Nu får du förklara, för nu fattar jag inte.
Svar på tråden Vad kan man göra när sin fru tappar lust?