• New  Dawn

Vad kan man göra när sin fru tappar lust?

Anonym (Sommar) skrev 2019-02-16 21:32:21 följande:

Absolut är det så. Men jag vill helst ha det ofta. 

Men som sagt...det handlar inte bara om sex. Det är också allt annat. Kärlekens signaler som jag förväntar mig från min partner. Det känns oftast som att vi bara delar boendet och vi är bra kompisar.

Okej. Det handlar alltså inte bara om sex utan om "allt annat". Du fokuserar dock på sex och lust.

Om det är kärleken som brister kommer inte sex rädda eran relation.

Som vanligt bör man ta reda på i vilka känslor som ligger bakom och utgå i från dem. Kanske läskigt att möta, men ändå den enda möjligheten.

Om hon inte längre har känslor för dig, men vill leva ihop för barnens skull kanske hon accepterar att du har sex med någon annan.... Om det nu är sex du saknar.

Jag tror iofs det är en kortvarig lösning i väntan på att ni märker att det inte är så ni vill leva livet. (Det är något annat om man aktivt från början väljer öppna relationer/polyrelationer med kärlek och attraktion till varandra)

Möjligheten finns dock att hon drar sig undan dig för att själva sexet inte funkar, så det vore ju dumt att skilja sig utan att ta reda på om det är så. Du skriver att sex var bra de första åren. Man kan sällan förvänta sig att sexlivet är likadant efter flera år. Ofta måste man förhålla sig till att sexlivet förändras.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Kråkungen skrev 2019-02-20 01:39:43 följande:

Attans - glömde: jag har heller aldrig påstått att jag hade sex med vuxna män (plural) när jag var 12.

Nej. Du beskrev att du hade (och initierade) sex med en 10 år äldre man när du var 12 och att det var helt fantastiskt.
    Kråkungen skrev 2019-02-20 00:06:13 följande:

Det ligger tyvärr mycket i detta... I såna här situationer skäms jag för att vara kvinna :(

Du har aldrig tröttnat på någon partner sexuellt, men lever som singel. Jag tror det kan vara svårt för dig att föreställa dig känslan att inte ha lust. Det är ofta inte självvalt.

Jag har förhållandevis hög drift och ville tom ha sex med mitt ex trots att jag inte älskade honom, men jag anser inte att det är något som gör mig bättre.

Jag håller dock med dig att man bör avsluta relationen om man har så negativ inställning till sin man som några kvinnor här beskriver. Det finns förövrigt många kvinnor här som skriver och de har olika åsikter och erfarenheter av lust, sex och relationer.
  • New  Dawn
    Kråkungen skrev 2019-02-20 11:59:02 följande:

Precis. Och DET står jag för. Varför skulle jag INTE stå för det? Det var ju min upplevelse. Men det gällde EN man (inte flera), och jag har som sagt aldrig skrutit om vare sig det eller nåt annat sex jag haft. Enda anledningen till att jag skrev om det var för att ts i det fallet efterfrågade hur det var när man förlorade oskulden.

Att vara 12 och ha sex med en 10 år äldre man har inte i sig något med övergrepp att göra. Det KUNDE givetvis ha varit fråga om det - precis som det alltid kan vara frågan om övergrepp, oavsett åldrar på de inblandade - men i det här fallet var det det INTE. Det var helt frivilligt, ömsesidigt sex som båda två hade utbyte av. Jag är fullt medveten om skillnaden mellan övergrepp och frivilligt sex. Första gången en man förgrep sig på mig var jag 9. Om man bara räknar saker där jag själv tvingades vara delaktig. Annars fem, om man räknar en situation där jag var ofrivillig åskådare, men inte behövde göra nåt själv som övergrepp (själv anser jag att det var det). De upplevelserna och andra upplevelser av övergrepp jag haft sedan dess är något HELT annat än det jag upplevde när jag förlorade oskulden

Jag vet att det inte handlat om övergrepp när du var 12 För många kvinnor är det långt ifrån deras egen upplevelse. Jag bara skrev det för att belysa att din sexualitet ser annorlunda ut. Man har olika förutsättningar och erfarenheter.
  • New  Dawn

- Detta handlar öht inte om att skuldbelägga eller klandra människor som förlorat lusten. Det har med en extremt diskriminerande behandling av män att göra. En diskriminering som dessutom får gå (nästan) obemärkt förbi, eftersom alla vet att det är KVINNOR som är förtryckta; inte MÄN. Och det får mig att skämmas. Nä...? Varför skulle det? Det gör dig väl varken sämre eller bättre? Jag förstår inte riktigt vad det har med nånting att göra?Precis. Och det var den situationen - och endast den - jag uttalade mig om.Ja, det gör ju det, som tur är!  

Du skrev att du skäms för att vara kvinna. Det betyder att du utgår från själva könet.

Ska man skämas för att vara man bara för att män är överrepresenterade när det gäller våld och kriminalitet också? Jag tycker varken män eller kvinnor ska skämas för sitt kön. Det finns både män och kvinnor här på familjeliv som uttrycker sig illa om det andra könet, varför ska jag skämmas för mitt kön?

Är nog väldigt blandade orsaker till att sex inte funkar.
  • New  Dawn

jag har ALDRIG sagt nåt ont om kvinnor (eller män) som tappar lusten - tvärtom! Det jag uttryckte att jag skämdes över som kvinna var det som Tecum och Bitter tog upp:Detta handlar öht inte om att skuldbelägga eller klandra människor som förlorat lusten. Det har med en extremt diskriminerande behandling av män att göra. En diskriminering som dessutom får gå (nästan) obemärkt förbi, eftersom alla vet att det är KVINNOR som är förtryckta; inte MÄN.;

Du har aldrig reflekterat över att många kvinnor ställer upp på sex för sin mans skull och inte njuter, kanske inte ens är kåta, så det finns komplexa orsaker till sexuella problem, där båda könen kan vara förlorare och båda kan bära skuld till detta. Jag tycker det är rimligt att ibland ge rådet att lämna någon för att sexet är dåligt. Oavsett kön.
  • New  Dawn
    Kråkungen skrev 2019-02-20 13:42:00 följande:

Joo...? Det är klart att jag reflekterat över det? Och även över den omvända situationen. Men det har ju återigen inte nåt att göra med det jag kommenterade på? Återigen hade det jag kommenterade på inte öht med bristande lust i sig att göra, utan med den väldigt diskriminerande syn på bristande lust som ofta framkommer här på fl (och på andra ställen också) - den syn som Tecum och Bitter beskrev. Här är jag inte riktigt med på vad det är i det jag skrivit som du tycker motsäger det du skriver här?

Självklart kan båda könen vara förlorare, och självklart kan båda ha "skuld" - det är ju PRECIS det som är min poäng!! Det är ju precis det som gör att jag vänder mig mot att man resonerar olika beroende på vilket kön man talar om (så som Tecum och Bitter beskrev)! Men du har helt rätt i att jag som sagt för på eget grepp i ett tidigare inlägg, vilket jag svarade på i #90 (men misstänker att du kanske missade det, eftersom vi verkar ha postat nästan samtidigt :) )

Bra. Du har rätt. Jag hade missat det inlägget du nämner.

Jag reagerade endast på att du skämdes över att vara kvinna, men okej då vet jag att du inte menade så

Det finns skillnader mellan könen och jag tycker det kan vara bra att tänka på det för att få förståelse, men inte på det kategoriska sättet (svartmåla det andra könet,) som du kritiserar. Det är jag överens med dig om, men det förekommer definitivt åt båda håll.

Det finns tendenser att vissa kvinnor förväntar sig att mannen ska "skänka" dem njutning, att det är hans jobb. Då är det viktigt att påpeka för dessa kvinnor att även hon har ett ansvar och måste förmedla vad hon känner och vill.

Å andra sidan kanske det är så att kvinnor ibland anpassar sig för mycket efter mannen och har sex utan att njuta, och att mannen inte riktigt är öppen för att se skillnader i lust och funktion. (Nu menar jag så klart inte att alla kvinnor, och män är så här)

För att uppnå förståelse måste man ibland se könsskillnader. Ibland behöver man bryta upp gamla stereotypa skillnader, men ibland är det mer är förståelse som behövs. Oftast en blandning av detta.

Jag kan förstå att en kvinna blir irriterad om mannen alltid vill att närhet ska leda till sex, särskilt om hon inte njuter av sex och om han gör det när det verkligen inte passar. Om han dessutom blir tjurig och deppig om hon säger nej blir det ännu mer infekterat. Att bara klaga på "alla män" är dock inte konstruktiv.

Jag kan också förstå mannen som troligen bara vill att de ska njuta och ha det bra.

Jag blir också trött på förenklingen att många människor här på familjeliv lägger all skuld på kvinnan och cementerar uppfattningen att kvinnor tappar lusten i relationer och att det kort och gått beror på att de är kvinnor. Det är en väldigt destruktiv syn på kvinnors sexualitet.
  • New  Dawn
    Anonym (Osexigt) skrev 2019-02-20 21:39:33 följande:

Har inte läst alla svar. Jag är kvinna och i liknande sits. Min man vill ca var tredje till femte vecka.....då är han plötsligt jättekåt och sexet är hett. Skyller annars på trötthet vilket jag är skeptisk till alltid är fallet.

Har varit så här sen barnen kom. Jag har i princip slutat ta initiativ då han alltid avvisar när jag visar att jag vill.

Jag har inga tips! Mer än att inte tjata. Jag har tagit upp detta många gånger och det har ibland slutat med bråk. Vet inte hur man ska stå ut egentligen men finns ju inga bättre alternativ, är ju inget jag vill lämna för. Men lider med dig....

Hur känner din man inför erat sexliv? Vad känner han inför sex och lust? Vad tror du han känner?
  • New  Dawn
    Tecum skrev 2019-02-20 20:17:56 följande:

Låter också som en hittepåorsak, när någon som tidigare gillat sex inte längre vill beror det nästar alltid på att attraktionen och kärleken sviktar, inte på utseendet. 

Men du har rätt i att män förväntas vilja ha sex jämt...

Jag tror definitivt att kärleken är en viktigare orsak än utseende, men att många kanske inte väljer att säga så. Folk i allmänhet nämner sällan kärlek.

Tyvärr har väldigt många män kontaktat mig och berättat att slutat tända på frun pga utseende. Jag misstänker dock att det i flera fall även rört sig om kärlek trots att valt att fokusera på utseendet.
  • New  Dawn
    Anonym (Helgaå) skrev 2019-02-20 13:51:41 följande:

När jag slutade vilja ha sex med mitt ex så tjatade han jämt och ständigt. Jag var helt sönderstressad av det. Hade sex mot min vilja för husfriden och i bakhuvet malde en röst som hela tiden sa åt mig att det var fel på mig, att jag var värdelös och måste skärpa mig.

Jag gick till terapeuter, gynekolog, läkare och läste mängder på nätet. Men lusten infann sig aldrig.

Sen träffade jag en annan man av en slump på nätet, blev så småningom kär och när vi till sist träffades så slog det ner som en blixt i underlivet. Plötsligt insåg jag att alla de åren jag lagt på exet och mått så dåligt av bara betydde att jag slutat tända på honom för länge sedan och kärleken hade dött av allt tjat och ställa-upp-sex. Jag separerade och lever nu med den andra mannen. Jag blir kåt bara han nuddar mig. Möjligtvis kommer jag tröttna om några år till men då vet jag åtminstone att det inte är mitt fel utan att känslorna är borta.

För att vara ärlig ts, jag gissar att din fru inte är attraherad av dig mer. Vad kan du göra för att vara attraktiv för henne igen? Finns det inget så hade jag inte ödslat mer tid. Gäller för er båda!

Det är intre konstigt att du tappade lusten i förra relationen... Fast jag tycker det låter som att det inte fanns så mycket kärlek i ditt sätt att beskriva er relation. Älskade du honom? Kände du dig älskad av honom?

Ang din nya relation så blir du kåt så fort han nuddar dig. Om du förväntar dig att sex ska fungera så även framöver så riskerar du att bli besviken.

Jag tror det är viktigt att man är beredd på att lusten måste väckas på annat sätt när förälskelsen inte driver.

Nu när allt känns bra, så passa på att vänja er att prata om sex. Då blir det lättare att även berätta att något inte funkar, att kroppen inte svarar på samma sätt sedan.

Om du tröttnar helt på närhet och sex med din nuvarande man beror det troligen på att känslorna försvunnit, men kom ihåg att man måste jobba på sex också. Det inget som bara finns.
  • New  Dawn
    Bjoer skrev 2019-02-20 13:01:33 följande:

Grejen är ju att om man är svältfödd på sex så kommer varje situation med närhet automatiskt ses som en möjlighet. Det är som att nån är hungrig men måste lukta på maten 5 gånger om dagen i 3 dagar innan den får äta. Klart den kommer försöka ta en munsbit! Men om man är mätt så är det lätt att lukta på maten utan att bli sugen. Det hela blir en ond spriral där den ena får mindre och mindre sexlust pga. alla försök utan kvarlös närhet och den andra blir mer och mer desperat efter sex och tar fler och fler tillfällen i akt att försöka få sex.

Nej du har fel. Sex går inte att jämföra med mat på långa vägar. Sex är mycket mycket mer känslomässigt och om man jämför det med mat brister man i förstålse varför sexproblem blir så viktigt. Om det bara handlade om att lätta på trycket, likt att mätta hunger, skulle onani hjälpa.

Ang denna typ av situation rent allmänt.... (Tror jag...)

För det första är det avgörande hur grunden ser ut. Kärleken, relationen som sådan, förmågan att kommunicera. Här kan man hitta många orsaker att det blir som du beskriver, men vi lämnar det lite.

Om vi utgår från själva sexlivet enligt ovan, så tror jag att det rör sig om att man inte förstår den andre. Man möter inte varandra mentalt och då går det inte att lösa skillnader i lust, och man hindrar också lusten att blomma. Först när man förstår den andres känslor kan man gå vidare. Båda måste förstå den andre. Ofta är det jättemycket känslor som ruvar. Rädsla att inte duga. Rädsla att inte vara attraktiv och älskad. Stress och prestationsångest och faktiskt rädsla för hela relationen. Hjälp sexet funkar inte! Mer eller mindre tydligt dyker tankar upp.... Typ "tänk om vi glider i sär, barnens splittras, huset måste säljas..." För att slippa allt det här jobbiga kan man i stället dra sig undan och bygga en osynlig mur, som ett skydd.

I en okomplicerad relation, där man förstår varandra och är trygg med att man är älskad, kan tex den ena tillfredställa den andre utan att man känner sig otillräcklig eller oattraktiv och i stället vilja göra det.

Det är väldigt nyttigt och avgörande att försöka förstå den andre och visa att man gör det. Då blir det mycket lättare att hantera situationer.

Man behöver också acceptera att man fungerar olika.

Är man för olika kan det dock bli svårare.
Svar på tråden Vad kan man göra när sin fru tappar lust?