Kråkungen skrev 2019-02-20 13:42:00 följande:
Joo...? Det är klart att jag reflekterat över det? Och även över den omvända situationen. Men det har ju återigen inte nåt att göra med det jag kommenterade på? Återigen hade det jag kommenterade på inte öht med bristande lust i sig att göra, utan med den väldigt diskriminerande syn på bristande lust som ofta framkommer här på fl (och på andra ställen också) - den syn som Tecum och Bitter beskrev. Här är jag inte riktigt med på vad det är i det jag skrivit som du tycker motsäger det du skriver här?
Självklart kan båda könen vara förlorare, och självklart kan båda ha "skuld" - det är ju PRECIS det som är min poäng!! Det är ju precis det som gör att jag vänder mig mot att man resonerar olika beroende på vilket kön man talar om (så som Tecum och Bitter beskrev)! Men du har helt rätt i att jag som sagt för på eget grepp i ett tidigare inlägg, vilket jag svarade på i #90 (men misstänker att du kanske missade det, eftersom vi verkar ha postat nästan samtidigt :) )
Bra. Du har rätt. Jag hade missat det inlägget du nämner.
Jag reagerade endast på att du skämdes över att vara kvinna, men okej då vet jag att du inte menade så
Det finns skillnader mellan könen och jag tycker det kan vara bra att tänka på det för att få förståelse, men inte på det kategoriska sättet (svartmåla det andra könet,) som du kritiserar. Det är jag överens med dig om, men det förekommer definitivt åt båda håll.
Det finns tendenser att vissa kvinnor förväntar sig att mannen ska "skänka" dem njutning, att det är hans jobb. Då är det viktigt att påpeka för dessa kvinnor att även hon har ett ansvar och måste förmedla vad hon känner och vill.
Å andra sidan kanske det är så att kvinnor ibland anpassar sig för mycket efter mannen och har sex utan att njuta, och att mannen inte riktigt är öppen för att se skillnader i lust och funktion. (Nu menar jag så klart inte att alla kvinnor, och män är så här)
För att uppnå förståelse måste man ibland se könsskillnader. Ibland behöver man bryta upp gamla stereotypa skillnader, men ibland är det mer är förståelse som behövs. Oftast en blandning av detta.
Jag kan förstå att en kvinna blir irriterad om mannen alltid vill att närhet ska leda till sex, särskilt om hon inte njuter av sex och om han gör det när det verkligen inte passar. Om han dessutom blir tjurig och deppig om hon säger nej blir det ännu mer infekterat. Att bara klaga på "alla män" är dock inte konstruktiv.
Jag kan också förstå mannen som troligen bara vill att de ska njuta och ha det bra.
Jag blir också trött på förenklingen att många människor här på familjeliv lägger all skuld på kvinnan och cementerar uppfattningen att kvinnor tappar lusten i relationer och att det kort och gått beror på att de är kvinnor. Det är en väldigt destruktiv syn på kvinnors sexualitet.