• Anonym (Sommar)

Vad kan man göra när sin fru tappar lust?

Hej,

Det är första gången som jag skriver här. 

Jag är gift och har tre barn. Vi är en vanlig och lycklig familj. Jag älskar min fru och vill vara med henne resten av mitt liv. Men de senaste år har det kommit ett problem som gör att jag mår så himla dålig.

Jag är en person som behöver mycket nära kontakt. Att kissas ofta, kramas, och att ha sex minst några gånger per vecka. De första åren var precis så här med min fru. Så jag tyckte att jag hade hittat den rätta personen för mig. Vi kunde ha sex när som helst. Om vi var på utflykt, om vi var i bilen.... 

Men de sista åren har det blivit att vi har sex ca 2 gånger per månad. Och även då känns det ofta att vi har det för att hon vet att jag behöver det. Och resten av dagarna kramas vi ofta, men vi kissas väldig selan. Det känns mer som att vi är bara bra kompisar ibland.

Hon vet hur jag mår och att jag är så frustrerad. Men det är ju inte hennes fel att hennes lust har minskat så mycket. Jag tänker väldigt ofta att jag borde hitta någon kk men samtidigt vill jag inte ha ett hemligt liv för kvinnan som jag älskar.

Jag vet inte riktigt varför skriver jag här. Men kanske finns det folk här som har haft samma problem och lyckades att fixa det?

• Svar på tråden Vad kan man göra när sin fru tappar lust?
  • OlgaElvira

Hur ser vardagen ut för er? Yrkesarbetar ni båda två? Heltid? Tre barn, hur gamla är de? Finns det tid, ork, energi för ett fungerande sexliv. Hur fördelar ni arbetet med hemmet, barnen, kontakterna med skola och släkt? Hjälper du till eller är ni ett team?

Om stor del av dett ligger på din fru så kanske det är något att fundera på.

Sedan går lusten upp och ner under livet ibland är man i fas med varandra ibland inte. Prata med varandra fråga varandra vad behöver du för att känna lust?

• Anonym (Sommar)

Det har säkert mycket att göra med vardags livet. Vi är ett team. Jag hjälper inte henne utan vi gör det tillsammans. Men barnen är små så vi är absolut trötta.

Men där är skillnaden. Jag behöver det även om jag är trött. Även om jag är sjuk. Lusten försvinner aldrig från mig. 

Vi har pratat tillsammans och vi hittar ingen lösning. Där för vet jag inte hur ska jag göra för att inte vara så frustrerad och kunna respektera våra olika behöv.

Jag har inte ändrats så mycket under åren. Bara lite äldre. Så jag hoppas att hon tycker om mig fortfarande.

• Anonym (Kvinna35)

Jag har gärna sex några gånger i veckan men genast som jag sover mindre än sju timmar per natt och jag inte får tid för mig själv går min lust drastiskt ner. Samma händer om jag hela tiden har något att göra fast det bara är rutinsaker som att gå på jobb, gå till butiken, laga mat, städa osv. Jag behöver tid över som inte är fylld med saker som "måst" göras. Har en känsla av att det här är väldigt vanligt för mina vänner säger alla samma sak. 

Mellan tre barn och jobb kan jag tänka mig att det inte blir mycket egen tid över. För mig räcker nämligen inte en timme egen tid i veckan för att ta igen mig. Finns det någon möjlighet för er i vardagen att ta lite egen tid och utrymme? När jag får tid över för mig själv ger det mig nämligen också ett tillfälle att sakna min partner. :)

• Anonym (Gör inte som jag)

Jag har ingen direkt lösning på ditt problem men jag förstår dig fullt ut eftersom jag befinner mig i samma situation fast mycket värre. Mitt tips är att göra allt du kan för att komma tillrätta med problemen mellan er två innan det är försent.

Jag tror att kommunikation är allt i situationer som denna, prata med henne men försök styra diskussionen till att handlar om vad hon behöver för att hitta tillbaka till där ni en gång i tiden var sexuellt och inte om att du är kåt och vill ha mer sex för det kan få rent motsatt effekt. Behövs det så var inte rädd för att ta hjälp utifrån av parterapi eller gå och prata med en sexolog.

Som sagt om du vill fortsätta leva med denna kvinnan så gör allt i din makt för att komma till rätta med problemen innan det är försent, detta kräver dock såklart att hon vill ha förändring själv så det är nog det första ni måste prata om.

Min fru vill till exempel inte ha förändring hon är fullständigt nöjd med att vi lever helt sexlöst, förr så var hon ett freak i sängen och ville ha sex ofta och mycket och denna förändring har gått relativt snabbt med successivt mindre och mindre sex över tid till att nu vara nere på noll så det är därför du måste ta detta på största allvar och göra allt som krävs nu innan det är försent.

• Anonym (Kvinna35)
    Anonym (Gör inte som jag) skrev 2019-02-16 11:17:25 följande:

Jag har ingen direkt lösning på ditt problem men jag förstår dig fullt ut eftersom jag befinner mig i samma situation fast mycket värre. Mitt tips är att göra allt du kan för att komma tillrätta med problemen mellan er två innan det är försent.

Jag tror att kommunikation är allt i situationer som denna, prata med henne men försök styra diskussionen till att handlar om vad hon behöver för att hitta tillbaka till där ni en gång i tiden var sexuellt och inte om att du är kåt och vill ha mer sex för det kan få rent motsatt effekt. Behövs det så var inte rädd för att ta hjälp utifrån av parterapi eller gå och prata med en sexolog.

Som sagt om du vill fortsätta leva med denna kvinnan så gör allt i din makt för att komma till rätta med problemen innan det är försent, detta kräver dock såklart att hon vill ha förändring själv så det är nog det första ni måste prata om.

Min fru vill till exempel inte ha förändring hon är fullständigt nöjd med att vi lever helt sexlöst, förr så var hon ett freak i sängen och ville ha sex ofta och mycket och denna förändring har gått relativt snabbt med successivt mindre och mindre sex över tid till att nu vara nere på noll så det är därför du måste ta detta på största allvar och göra allt som krävs nu innan det är försent.

Det här är ett väldigt bra råd. Jag tycker speciellt du skall se upp för varningen att inte pressa henne och berätta hur kåt du är. Det leder aldrig någon vart. Om man känner pressad och tvungen att göra någto dödar det all lust. 
  • Anonym (Tillfällig lösning)

Kanske kemisk kastrering vore en lösning under småbarnsåren?

• Anonym (Ja)
    Anonym (Sommar) skrev 2019-02-16 10:36:37 följande:

Det har säkert mycket att göra med vardags livet. Vi är ett team. Jag hjälper inte henne utan vi gör det tillsammans. Men barnen är små så vi är absolut trötta.

Men där är skillnaden. Jag behöver det även om jag är trött. Även om jag är sjuk. Lusten försvinner aldrig från mig. 

Vi har pratat tillsammans och vi hittar ingen lösning. Där för vet jag inte hur ska jag göra för att inte vara så frustrerad och kunna respektera våra olika behöv.

Jag har inte ändrats så mycket under åren. Bara lite äldre. Så jag hoppas att hon tycker om mig fortfarande.

Det finns definitivt en skillnad i hur mäns och kvinnors lust påverkas av trötthet, läste mycket om detta förra året när min sexlust var obefintlig och min partner klagade på mig. Till saken hör att jag tog hand om två hushåll, sov bara några timmar varje natt och var väldigt stressad under ett års tid, och ovanpå allt kände jag mig helt asexuell och misslyckades på det området också. Sömnlöshet påverkar testosteronnivåerna och eftersom vi kvinnor har lägre testosteronnivåer än män så ryker lusten mycket snabbare hos oss än hos männen när vi är trötta och utarbetade. När jag lade om mina vanor med träning, kost och vila och äntligen kunde sova 7-8 timmar per natt kom lusten och orken tillbaka. Sedan har jag kvar andra problem med min partner som lägger sig i vägen för ett fungerande sexliv men nu kan jag åtminstone själv känna att jag har en hög sexdrift igen.
  • Hårfagre

Kvinnor blir ofta bekväma ett par år in i förhållandet. Sitter hellre och dricker kaffe och äter mums-mums.

• Kråkungen
    Anonym (Sommar) skrev 2019-02-16 10:36:37 följande:

När ni har pratat om det, hur resonerar hon då? Verkar hon själv lessen och frustrerad över detta, eller tar hon det mer med en axelryckning, och tycker att ert liv kan vara bra ändå? Om hon själv verkar lessen och frustrerad så håller jag helt med om rådet du fått innan, om att du inte ska prata om att du är kåt, och att du behöver sex - det skulle ju bara spä på hennes egen sorg och frustration. MEN, om hon tar det mer som att "jaja, men det är väl inte hela världen" - då tycker jag absolut att det är viktigt att du förklarar för henne att jo: för dig ÄR det hela världen. Inte på ett dömande eller klandrande sätt, förstås, men så så hon förstår att detta inte är nåt du bara kan avvara. 
    Anonym (Sommar) skrev 2019-02-16 09:40:25 följande:

Jag tänker väldigt ofta att jag borde hitta någon kk men samtidigt vill jag inte ha ett hemligt liv för kvinnan som jag älskar.

Har du funderat på att ta upp detta med henne? Så du INTE behöver gå bakom ryggen på henne? Om hon har inställningen att det inte är viktigt med sex längre, och att det inte spelar nån roll att hon inte har nån lust, så tycker jag som sagt att du måste förklara för henne att det är viktigt för DIG - och då kanske du även kan ta upp tanken på en kk lite försiktigt? Är det däremot så att hon själv är lessen över det  så ska du å andra sidan INTE säga nåt om några såna tankar.

Slutligen: Jag har för mig att jag läst att det finns testosteronpreparat för kvinnor som hjälper med lusten, men att det inte är många som vill skriva ut det, eftersom risken för ganska obehagliga biverkningar är stor. Jag vågar inte lova att jag kommer ihåg rätt här, men det skulle ju kanske kunna vara värt att kolla upp, om det är så att hon också tycker att det är ett problem?

• Kråkungen
    Hårfagre skrev 2019-02-16 13:39:43 följande:

Kvinnor blir ofta bekväma ett par år in i förhållandet. Sitter hellre och dricker kaffe och äter mums-mums.

I soffan bredvid mannen som sitter i skitiga kalsonger och dricker öl då? ;)
Svar på tråden Vad kan man göra när sin fru tappar lust?