• Anonym (Sommar)

Vad kan man göra när sin fru tappar lust?

Hej,

Det är första gången som jag skriver här. 

Jag är gift och har tre barn. Vi är en vanlig och lycklig familj. Jag älskar min fru och vill vara med henne resten av mitt liv. Men de senaste år har det kommit ett problem som gör att jag mår så himla dålig.

Jag är en person som behöver mycket nära kontakt. Att kissas ofta, kramas, och att ha sex minst några gånger per vecka. De första åren var precis så här med min fru. Så jag tyckte att jag hade hittat den rätta personen för mig. Vi kunde ha sex när som helst. Om vi var på utflykt, om vi var i bilen.... 

Men de sista åren har det blivit att vi har sex ca 2 gånger per månad. Och även då känns det ofta att vi har det för att hon vet att jag behöver det. Och resten av dagarna kramas vi ofta, men vi kissas väldig selan. Det känns mer som att vi är bara bra kompisar ibland.

Hon vet hur jag mår och att jag är så frustrerad. Men det är ju inte hennes fel att hennes lust har minskat så mycket. Jag tänker väldigt ofta att jag borde hitta någon kk men samtidigt vill jag inte ha ett hemligt liv för kvinnan som jag älskar.

Jag vet inte riktigt varför skriver jag här. Men kanske finns det folk här som har haft samma problem och lyckades att fixa det?

• Svar på tråden Vad kan man göra när sin fru tappar lust?
  • Anonym (Sommar)
    Anonym (Gör inte som jag) skrev 2019-02-16 11:17:25 följande:

Jag har ingen direkt lösning på ditt problem men jag förstår dig fullt ut eftersom jag befinner mig i samma situation fast mycket värre. Mitt tips är att göra allt du kan för att komma tillrätta med problemen mellan er två innan det är försent.

Jag tror att kommunikation är allt i situationer som denna, prata med henne men försök styra diskussionen till att handlar om vad hon behöver för att hitta tillbaka till där ni en gång i tiden var sexuellt och inte om att du är kåt och vill ha mer sex för det kan få rent motsatt effekt. Behövs det så var inte rädd för att ta hjälp utifrån av parterapi eller gå och prata med en sexolog.

Som sagt om du vill fortsätta leva med denna kvinnan så gör allt i din makt för att komma till rätta med problemen innan det är försent, detta kräver dock såklart att hon vill ha förändring själv så det är nog det första ni måste prata om.

Min fru vill till exempel inte ha förändring hon är fullständigt nöjd med att vi lever helt sexlöst, förr så var hon ett freak i sängen och ville ha sex ofta och mycket och denna förändring har gått relativt snabbt med successivt mindre och mindre sex över tid till att nu vara nere på noll så det är därför du måste ta detta på största allvar och göra allt som krävs nu innan det är försent.

Och hur klarar du att vara i ett förhållande utan sex?
  • Tecum
    Anonym (Sommar) skrev 2019-02-16 21:32:21 följande:
    Absolut är det så. Men jag vill helst ha det ofta. 
    Men som sagt...det handlar inte bara om sex. Det är också allt annat. Kärlekens signaler som jag förväntar mig från min partner. Det känns oftast som att vi bara delar boendet och vi är bra kompisar.
    Tyvärr älskar hon inte dig längre och saknar attraktion. Det är nästan alltid orsaken när ett förhållande går från mycket sex ofta till nästan inget. Men partnern vill/vågar inte erkänna det ens för sig själv, än mindre för den andre.
    Om du inte vill separera, skaffa en kk. Hon kommer inte att protestera så länge hon inte får det uppkört i ansiktet.
  • AmericanMommy

Fast 2 gånger per månad låter ganska normalt för en familj med små barn. Jag tror att du kanske har för höga förväntningar på sexlivet när man har barn.

• Kråkungen
    AmericanMommy skrev 2019-02-16 22:36:31 följande:

Fast 2 gånger per månad låter ganska normalt för en familj med små barn. Jag tror att du kanske har för höga förväntningar på sexlivet när man har barn.

Oj, är det så? Alltså, jag menar det som en seriös fråga; vet du detta? Har du läst undersökningar om detta?  Personligen tycker jag att det låter som väldigt sällan, och känner inte alls igen detta från när mina egna ungar var små, men jag har ju faktiskt ingen aning om hur det är/har varit för andra. Hade varit intressant att få faktiska siffror på det här :)
  • Anonym (Olika behov)

Instämmer med American Mommy. Jag är kvinna, 40+, och har i princip tappat sexlusten. Och ja, har problem med sköldkörteln och äter antidepp, det påverkar säkert men är även uttråkad i min relation. Två barn, 7 och 12 år. Sex är mest ett måste för att mannen ska få sitt, inte för att jag har lust egentligen. Umgås med ett tiotal kvinnor som är i 35-årsåldern och de känner likadant. Alla har sex ca 1-2 ggr varannan vecka. Vi har diskuterat detta, eftersom männen är missnöjda med samlivsfrekvensen och kvinnorna är missnöjda med det ständiga kletandet, att man inte bara kan kramas utan att han vill gå till sovrummet etc etc.

• AmericanMommy
    Anonym (Olika behov) skrev 2019-02-17 02:44:20 följande:

Instämmer med American Mommy. Jag är kvinna, 40+, och har i princip tappat sexlusten. Och ja, har problem med sköldkörteln och äter antidepp, det påverkar säkert men är även uttråkad i min relation. Två barn, 7 och 12 år. Sex är mest ett måste för att mannen ska få sitt, inte för att jag har lust egentligen. Umgås med ett tiotal kvinnor som är i 35-årsåldern och de känner likadant. Alla har sex ca 1-2 ggr varannan vecka. Vi har diskuterat detta, eftersom männen är missnöjda med samlivsfrekvensen och kvinnorna är missnöjda med det ständiga kletandet, att man inte bara kan kramas utan att han vill gå till sovrummet etc etc.

Ja precis! Alla mina vänninor säger samma. Har inga studier på detta som någon ovan efterfrågar men sex varannan vecka eller sex bara runt ägglossning verkar vara standard för många småbarnsföräldrar. Jag är trött och det sista jag tänker på är sex faktiskt. Det är bara en grej till på listan som måste göras.
  • Anonym (??!)
    Anonym (Sommar) skrev 2019-02-16 09:40:25 följande:

Hej,

Jag är gift och har tre barn. Vi är en vanlig och lycklig familj. Jag älskar min fru och vill vara med henne resten av mitt liv. Men de senaste år har det kommit ett problem som gör att jag mår så himla dålig.

Jag är en person som behöver mycket nära kontakt. Att kissas ofta, kramas, och att ha sex minst några gånger per vecka. De första åren var precis så här med min fru. Så jag tyckte att jag hade hittat den rätta personen för mig. Vi kunde ha sex när som helst. Om vi var på utflykt, om vi var i bilen.... 

Men de sista åren har det blivit att vi har sex ca 2 gånger per månad. Och även då känns det ofta att vi har det för att hon vet att jag behöver det. Och resten av dagarna kramas vi ofta, men vi kissas väldig selan. Det känns mer som att vi är bara bra kompisar ibland.

Hon vet hur jag mår och att jag är så frustrerad. Men det är ju inte hennes fel att hennes lust har minskat så mycket. Jag tänker väldigt ofta att jag borde hitta någon kk men samtidigt vill jag inte ha ett hemligt liv för kvinnan som jag älskar.

Jag vet inte riktigt varför skriver jag här. Men kanske finns det folk här som har haft samma problem och lyckades att fixa det?

Varför vill du kissa på din fru?
  • LillaTjockaBertil

Jag vet inte om det är något som funkar för er eller om det är något som du provat redan men det som funkar för mig eller snarare min fru är vardagsnärhet. En omfamning här och liten kyss där utan att det blir något mer just då. Lite som att subtilt bygga upp den sexuella stämning under hela dagen vilket oftast leder till hon tar initiativet på kvällen om inte barnen kört slut på oss helt vill säga.

• Anonym (Sandra)
    LillaTjockaBertil skrev 2019-02-17 05:35:27 följande:

Jag vet inte om det är något som funkar för er eller om det är något som du provat redan men det som funkar för mig eller snarare min fru är vardagsnärhet. En omfamning här och liten kyss där utan att det blir något mer just då. Lite som att subtilt bygga upp den sexuella stämning under hela dagen vilket oftast leder till hon tar initiativet på kvällen om inte barnen kört slut på oss helt vill säga.

Exakt så. Och öht om dagarna i vardagen visa att du älskar henne och tycker hon är bäst och vackrast, och inte bara att du vill ha sex med henne efter att ni lagt er för att det är typ hon som ligger där bredvid dig.
  • Anonym (Fritiof)
    Anonym (Sommar) skrev 2019-02-16 09:40:25 följande:

Hej,

Ta en dialog med din fru och försök lösa upp knutarna. Ge dig inte på några äventyr det förvärrar läget.
Svar på tråden Vad kan man göra när sin fru tappar lust?