• Anonym (Sommar)

Vad kan man göra när sin fru tappar lust?

Hej,

Det är första gången som jag skriver här. 

Jag är gift och har tre barn. Vi är en vanlig och lycklig familj. Jag älskar min fru och vill vara med henne resten av mitt liv. Men de senaste år har det kommit ett problem som gör att jag mår så himla dålig.

Jag är en person som behöver mycket nära kontakt. Att kissas ofta, kramas, och att ha sex minst några gånger per vecka. De första åren var precis så här med min fru. Så jag tyckte att jag hade hittat den rätta personen för mig. Vi kunde ha sex när som helst. Om vi var på utflykt, om vi var i bilen.... 

Men de sista åren har det blivit att vi har sex ca 2 gånger per månad. Och även då känns det ofta att vi har det för att hon vet att jag behöver det. Och resten av dagarna kramas vi ofta, men vi kissas väldig selan. Det känns mer som att vi är bara bra kompisar ibland.

Hon vet hur jag mår och att jag är så frustrerad. Men det är ju inte hennes fel att hennes lust har minskat så mycket. Jag tänker väldigt ofta att jag borde hitta någon kk men samtidigt vill jag inte ha ett hemligt liv för kvinnan som jag älskar.

Jag vet inte riktigt varför skriver jag här. Men kanske finns det folk här som har haft samma problem och lyckades att fixa det?

• Svar på tråden Vad kan man göra när sin fru tappar lust?
  • Kråkungen
    Anonym (Ja) skrev 2019-02-20 01:25:55 följande:
    Var det inte förresten du som glatt skröt om att du hade sex med vuxna män innan du ens kom upp i tonåren, som 12-åring och fick det att verka som en positiv upplevelse istället för ett övergrepp på ett minderårigt barn? Varför inte skämmas över att normalisera övergrepp istället?
    Nä, det tor jag inte... Jag har (i) aldrig öht skrutit om något sex jag haft med någon; (ii) aldrig försökt få något negativt att verka positivt; (iii) aldrig på något sätt stöttat eller normaliserat övergrepp (vare sig på barn eller andra), så där har du antingen blandat ihop mig med nån annan, eller helt misstolkat vad jag skrivit. Eller så kanske du bara gjort misstaget som allt för många av oss gör titt som tätt: att alltför ivrigt applicera våra egna åsikter om rätt och fel på andras upplevelser. 
  • Kråkungen
    Kråkungen skrev 2019-02-20 01:37:45 följande:
    Nä, det tor jag inte... Jag har (i) aldrig öht skrutit om något sex jag haft med någon; (ii) aldrig försökt få något negativt att verka positivt; (iii) aldrig på något sätt stöttat eller normaliserat övergrepp (vare sig på barn eller andra), så där har du antingen blandat ihop mig med nån annan, eller helt misstolkat vad jag skrivit. Eller så kanske du bara gjort misstaget som allt för många av oss gör titt som tätt: att alltför ivrigt applicera våra egna åsikter om rätt och fel på andras upplevelser. 
    Attans - glömde: jag har heller aldrig påstått att jag hade sex med vuxna män (plural) när jag var 12.
  • New  Dawn
    Anonym (Sommar) skrev 2019-02-16 21:32:21 följande:

Absolut är det så. Men jag vill helst ha det ofta. 

Men som sagt...det handlar inte bara om sex. Det är också allt annat. Kärlekens signaler som jag förväntar mig från min partner. Det känns oftast som att vi bara delar boendet och vi är bra kompisar.

Okej. Det handlar alltså inte bara om sex utan om "allt annat". Du fokuserar dock på sex och lust.

Om det är kärleken som brister kommer inte sex rädda eran relation.

Som vanligt bör man ta reda på i vilka känslor som ligger bakom och utgå i från dem. Kanske läskigt att möta, men ändå den enda möjligheten.

Om hon inte längre har känslor för dig, men vill leva ihop för barnens skull kanske hon accepterar att du har sex med någon annan.... Om det nu är sex du saknar.

Jag tror iofs det är en kortvarig lösning i väntan på att ni märker att det inte är så ni vill leva livet. (Det är något annat om man aktivt från början väljer öppna relationer/polyrelationer med kärlek och attraktion till varandra)

Möjligheten finns dock att hon drar sig undan dig för att själva sexet inte funkar, så det vore ju dumt att skilja sig utan att ta reda på om det är så. Du skriver att sex var bra de första åren. Man kan sällan förvänta sig att sexlivet är likadant efter flera år. Ofta måste man förhålla sig till att sexlivet förändras.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Kråkungen skrev 2019-02-20 01:39:43 följande:

Attans - glömde: jag har heller aldrig påstått att jag hade sex med vuxna män (plural) när jag var 12.

Nej. Du beskrev att du hade (och initierade) sex med en 10 år äldre man när du var 12 och att det var helt fantastiskt.
    Kråkungen skrev 2019-02-20 00:06:13 följande:

Det ligger tyvärr mycket i detta... I såna här situationer skäms jag för att vara kvinna :(

Du har aldrig tröttnat på någon partner sexuellt, men lever som singel. Jag tror det kan vara svårt för dig att föreställa dig känslan att inte ha lust. Det är ofta inte självvalt.

Jag har förhållandevis hög drift och ville tom ha sex med mitt ex trots att jag inte älskade honom, men jag anser inte att det är något som gör mig bättre.

Jag håller dock med dig att man bör avsluta relationen om man har så negativ inställning till sin man som några kvinnor här beskriver. Det finns förövrigt många kvinnor här som skriver och de har olika åsikter och erfarenheter av lust, sex och relationer.
  • Anonym (kvinna)
    Anonym (Ja) skrev 2019-02-20 01:23:34 följande:

Vad pratar du om, är du full? Ingen har sagt något om att TS ljuger, bara att vi har en begränsad tillgång till bakgrundsinformationen för vi får sällan veta mer än det som TS upplever som sitt största problem och inte en objektiv bild av läget och därför är det svårt att säga vad fruns bristande lust beror på, hur unga barnen är, vem som gör vad i hemmet etc. Men det säger mycket om dig att du genast hoppar till slutsatser om att män ljuger och måste hålla käften och runka, väldigt mycket. Har du andra halmdockor att komma med eller klarar du av att diskutera vuxet?

Ts skriver att de har tre barn som är små, så det är troligen där i alla fall en del av problemet ligger. Det är inte så lätt att ha sex minst några gånger i veckan då.
  • Kråkungen
    New Dawn skrev 2019-02-20 11:11:51 följande:
    Nej. Du beskrev att du hade (och initierade) sex med en 10 år äldre man när du var 12 och att det var helt fantastiskt.
    Kråkungen skrev 2019-02-20 00:06:13 följande:

Det ligger tyvärr mycket i detta... I såna här situationer skäms jag för att vara kvinna :(

Precis. Och DET står jag för. Varför skulle jag INTE stå för det? Det var ju min upplevelse. Men det gällde EN man (inte flera), och jag har som sagt aldrig skrutit om vare sig det eller nåt annat sex jag haft. Enda anledningen till att jag skrev om det var för att ts i det fallet efterfrågade hur det var när man förlorade oskulden.

Att vara 12 och ha sex med en 10 år äldre man har inte i sig något med övergrepp att göra. Det KUNDE givetvis ha varit fråga om det - precis som det alltid kan vara frågan om övergrepp, oavsett åldrar på de inblandade - men i det här fallet var det det INTE. Det var helt frivilligt, ömsesidigt sex som båda två hade utbyte av. Jag är fullt medveten om skillnaden mellan övergrepp och frivilligt sex. Första gången en man förgrep sig på mig var jag 9. Om man bara räknar saker där jag själv tvingades vara delaktig. Annars fem, om man räknar en situation där jag var ofrivillig åskådare, men inte behövde göra nåt själv som övergrepp (själv anser jag att det var det). De upplevelserna och andra upplevelser av övergrepp jag haft sedan dess är något HELT annat än det jag upplevde när jag förlorade oskulden. 
    Du har aldrig tröttnat på någon partner sexuellt, men lever som singel. Jag tror det kan vara svårt för dig att föreställa dig känslan att inte ha lust. Det är ofta inte självvalt.
    Oj, du har verkligen läst saker jag skrivit :) Missförstå mig rätt - jag menar det absolut inte spydigt eller så; jag tycker tvärtom att det är upplyftande med människor som vet lite vad de pratar om innan de börjar uttala sig om saker. Här vill jag dock vara väldigt tydlig med att jag vet PRECIS hur det är att inte känna lust. Jag har aldrig tröttnat på en partner, men det innebär inte att jag aldrig upplevt hur det är att inte känna lust (vilket inte har med partnern att göra). Periodvis - under djupa depressioner - lider jag av precis samma sak; det är precis det som är en av anledningarna till att jag känner att jag inte funkar i ett fast förhållande.Jag vill också göra väldigt VÄLDIGT tydligt att jag har ALDRIG sagt nåt ont om kvinnor (eller män) som tappar lusten - tvärtom! Det jag uttryckte att jag skämdes över som kvinna var det som Tecum och Bitter tog upp:
    Tecum skrev 2019-02-19 18:34:26 följande:
    Men FL är ett kvinnoforum och i de trådar där män gnäller över sexbrist får de alltid höra att det är deras fel och att ska göra mer hemma. När de då säger att de gör hälften eller mer säger kvinnor som du gör om TS, han ljuger antagligen. Och sen får männen höra att de inte ska gnälla utan nöja sig med att runka...
    Anonym (bitter) skrev 2019-02-19 21:20:20 följande:
    Precis.

Och kvinnor som klagar på att deras män är värdelösa på sex får rådet att dumpa och skaffa en man som kan tillfredsställa en kvinna, alternativt vara otrogen.

Och kvinnor som klagar på att deras män vill ha sex för ofta får höra att deras män är krävande mansgrisar som de borde skilja sig ifrån.
    Detta handlar öht inte om att skuldbelägga eller klandra människor som förlorat lusten. Det har med en extremt diskriminerande behandling av män att göra. En diskriminering som dessutom får gå (nästan) obemärkt förbi, eftersom alla vet att det är KVINNOR som är förtryckta; inte MÄN. Och det får mig att skämmas. 
    Jag har förhållandevis hög drift och ville tom ha sex med mitt ex trots att jag inte älskade honom, men jag anser inte att det är något som gör mig bättre. 
    Nä...? Varför skulle det? Det gör dig väl varken sämre eller bättre? Jag förstår inte riktigt vad det har med nånting att göra?
    Jag håller dock med dig att man bör avsluta relationen om man har så negativ inställning till sin man som några kvinnor här beskriver. 
    Precis. Och det var den situationen - och endast den - jag uttalade mig om.
    Det finns förövrigt många kvinnor här som skriver och de har olika åsikter och erfarenheter av lust, sex och relationer.
    Ja, det gör ju det, som tur är!  

• New  Dawn
    Kråkungen skrev 2019-02-20 11:59:02 följande:

Precis. Och DET står jag för. Varför skulle jag INTE stå för det? Det var ju min upplevelse. Men det gällde EN man (inte flera), och jag har som sagt aldrig skrutit om vare sig det eller nåt annat sex jag haft. Enda anledningen till att jag skrev om det var för att ts i det fallet efterfrågade hur det var när man förlorade oskulden.

Att vara 12 och ha sex med en 10 år äldre man har inte i sig något med övergrepp att göra. Det KUNDE givetvis ha varit fråga om det - precis som det alltid kan vara frågan om övergrepp, oavsett åldrar på de inblandade - men i det här fallet var det det INTE. Det var helt frivilligt, ömsesidigt sex som båda två hade utbyte av. Jag är fullt medveten om skillnaden mellan övergrepp och frivilligt sex. Första gången en man förgrep sig på mig var jag 9. Om man bara räknar saker där jag själv tvingades vara delaktig. Annars fem, om man räknar en situation där jag var ofrivillig åskådare, men inte behövde göra nåt själv som övergrepp (själv anser jag att det var det). De upplevelserna och andra upplevelser av övergrepp jag haft sedan dess är något HELT annat än det jag upplevde när jag förlorade oskulden

Jag vet att det inte handlat om övergrepp när du var 12 För många kvinnor är det långt ifrån deras egen upplevelse. Jag bara skrev det för att belysa att din sexualitet ser annorlunda ut. Man har olika förutsättningar och erfarenheter.
  • New  Dawn
    Kråkungen skrev 2019-02-20 11:59:02 följande:

- Detta handlar öht inte om att skuldbelägga eller klandra människor som förlorat lusten. Det har med en extremt diskriminerande behandling av män att göra. En diskriminering som dessutom får gå (nästan) obemärkt förbi, eftersom alla vet att det är KVINNOR som är förtryckta; inte MÄN. Och det får mig att skämmas. Nä...? Varför skulle det? Det gör dig väl varken sämre eller bättre? Jag förstår inte riktigt vad det har med nånting att göra?Precis. Och det var den situationen - och endast den - jag uttalade mig om.Ja, det gör ju det, som tur är!  

Du skrev att du skäms för att vara kvinna. Det betyder att du utgår från själva könet.

Ska man skämas för att vara man bara för att män är överrepresenterade när det gäller våld och kriminalitet också? Jag tycker varken män eller kvinnor ska skämas för sitt kön. Det finns både män och kvinnor här på familjeliv som uttrycker sig illa om det andra könet, varför ska jag skämmas för mitt kön?

Är nog väldigt blandade orsaker till att sex inte funkar.
  • Kråkungen
    New Dawn skrev 2019-02-20 12:33:28 följande:
    Jag vet att det inte handlat om övergrepp när du var 12 För många kvinnor är det långt ifrån deras egen upplevelse. Jag bara skrev det för att belysa att din sexualitet ser annorlunda ut. Man har olika förutsättningar och erfarenheter.
    Tack. Och detta är min poäng precis. Jag blev onödigt defensiv för att jag blev anklagad för att acceptera och normalisera övergrepp på barn, och den "defensiviteten" spillde över på dig, vilket jag ber om ursäkt för. Du anklagade mig inte, och borde heller inte ha fått ta emot försvarstalet :)
    New Dawn skrev 2019-02-20 12:41:57 följande:
    Du skrev att du skäms för att vara kvinna. Det betyder att du utgår från själva könet.

Ska man skämas för att vara man bara för att män är överrepresenterade när det gäller våld och kriminalitet också? Jag tycker varken män eller kvinnor ska skämas för sitt kön. Det finns både män och kvinnor här på familjeliv som uttrycker sig illa om det andra könet, varför ska jag skämmas för mitt kön?

Är nog väldigt blandade orsaker till att sex inte funkar.
    Du har så väldigt, väldigt rätt i detta. Fy fan vad bra skrivet!! Anledningen till att jag skrev att jag skäms för att vara kvinna i det här fallet var förstås att jag utgick från att det generellt sett är just kvinnor som driver på den allmänna mansdiskrimineringen i samhället - och därmed föll jag på EXAKT det jag själv tycker så illa om: generalisering över könen. Superbra skrivet, och väldigt bra att bli påmind om sina egna felgrepp! Tack!
  • Bjoer
    Anonym (Olika behov) skrev 2019-02-17 02:44:20 följande:

Instämmer med American Mommy. Jag är kvinna, 40+, och har i princip tappat sexlusten. Och ja, har problem med sköldkörteln och äter antidepp, det påverkar säkert men är även uttråkad i min relation. Två barn, 7 och 12 år. Sex är mest ett måste för att mannen ska få sitt, inte för att jag har lust egentligen. Umgås med ett tiotal kvinnor som är i 35-årsåldern och de känner likadant. Alla har sex ca 1-2 ggr varannan vecka. Vi har diskuterat detta, eftersom männen är missnöjda med samlivsfrekvensen och kvinnorna är missnöjda med det ständiga kletandet, att man inte bara kan kramas utan att han vill gå till sovrummet etc etc.

Grejen är ju att om man är svältfödd på sex så kommer varje situation med närhet automatiskt ses som en möjlighet. Det är som att nån är hungrig men måste lukta på maten 5 gånger om dagen i 3 dagar innan den får äta. Klart den kommer försöka ta en munsbit! Men om man är mätt så är det lätt att lukta på maten utan att bli sugen. Det hela blir en ond spriral där den ena får mindre och mindre sexlust pga. alla försök utan kvarlös närhet och den andra blir mer och mer desperat efter sex och tar fler och fler tillfällen i akt att försöka få sex.
Svar på tråden Vad kan man göra när sin fru tappar lust?