New Dawn skrev 2019-02-23 09:05:38 följande:
Så det handlar främst om kostnad. Du nämner INGET om några som helst känslomässiga skillnader. Om vi leker med tanken att du hade extremt gott om pengar och att attraktiva män fanns lättillgängliga att köpa, så skulle du med andra ord lika väl kunnat välja att endast köpa sex eftersom att det fyller dina sexuella behov.
Nä, eftersom jag hellre hade använt pengarna till nåt annat - det spelar ju ingen roll hur rik jag är;
BEHÖVER jag inte betala för sex så finns det ju ingen anledning till att göra det, eller hur? Då är det ju bättre att skänka de pengarna till välgörenhet. Men i sak har du rätt, och det är ju det jag har försökt säga hela tiden: några känslomässiga skillnader skulle inte sätta några käppar i hjulet.
New Dawn skrev 2019-02-23 09:19:26 följande:
Okej.
Av nyfikenhet undrar jag om du har mycket erfarenhet av detta att mannen bara ställer upp. I så fall, var det under en längre period? Jag har varit med om detta flera gånger i min förra relation. Vi kunde (ju) aldrig ha samlag dessa gånger för han fick inte stånd. Det kändes så oengagerat när han egentligen inte ville. För mig funkade det mycket bättre att gå undan och onanera i stället. Då blev jag av med den fysiska sexuella frustrationen. Någon enstaka gång kom jag av hans smekningar, fast då hade jag tappat så mycket kåthet innan så orgasmen blev mest mekanisk. Jag, personligen, förstår inte vad det ger att ha sex med någon som mer eller mindre, motvilligt ställer upp, jämfört med onani. Om man onanerar i ensamhet kan man ju känna sig besviken över att den man lever med inte vill ha sex, men den känslan avhjälps inte av att partnen bara ställer upp. Jag känner mig faktiskt ännu mer ointressant och dum av plikskyldigt sex, men man är uppenbart olika!
Nä, jag har iofs inga såna erfarenheter, och det hade definitivt varit ett problem om han inte blev hård/vi inte kunde ha penetrerande sex, men det är ju för att en för mig viktig del av själva sexet skulle saknas då. Sen är det ju också helt klart så att ju mer engagemang (och med engagemang menar jag kåthet och lust) det finns, desto bättre är det ?
DET tror jag ändå inte att någon har förnekat. Man kan väl se det som ett kontinuum från onani till himlastormande, magiskt sex där den ömsesidiga passionen är total. Sex med en man som är hård nog att ha penetrerande sex, men som inte i övrigt är speciellt engagerad hamnar då nånstans inte allt för långt ifrån onani. Men jag ser inte hur detta öht invaliderar matmetaforen? Där har vi ju också ett kontinuum från smaklös sörja till de mest fantastiska smaksensationer (or so I've heard; personligen är jag inte mycket för mat öht, men jag kan ju ändå förstå hur de flesta andra fungerar här). Slutligen är det ju (som jag tror att jag redan sagt) klart att kärlek, bekräftelse, samhörighet på ett mentalt plan osv osv påverkar sexet också. Det är klart att det är nåt alldeles speciellt att ha sex med en människa som man har den där totala samhörigheten med. Precis som det för de flesta är en skillnad mellan att äta sin jobblunch med kollegorna och att avnjuta en romantisk middag med sin älskade...
Så. Sex är som mat. Ju mer tilltalande det är för ens sinnen, desto bättre är det. Och allra bäst blir det om det avnjuts i sällskap med ens stora kärlek :)
New Dawn skrev 2019-02-23 09:39:44 följande:
Jag har faktiskt aldrig sagt att alla fungerar lika. Jag har tom skrivit att vissa män inte ens verkar bry sig om vem de knullar så ja, människor är olika.
Nej, det har du absolut inte! Och det var absolut inte det jag menade heller. Tvärtom är du befriande mån om att peka på att vi alla är olika. Det jag menade var att du i just det HÄR fallet stenhårt vidhåller att matmetaforen inte funkar, trots att en del av oss försöker förklara att jo - det gör den faktiskt för oss. Är du med?
Det jag uttalat mig kategoriskt om är att jag inte anser att det går att jämföra sex med mat, och här skulle jag vilja säga att det rent konkret finns skillnader mellan människor och mat. Om man behandlade människor på samma som mat kunde det jämföras.
Fast... det är ju ingen som har sagt att
MÄNNISKOR kan jämföras med mat och ätande; det vi har sagt är att
SEX kan jämföras med mat och ätande. Jag är givetvis
HELT med på att
MÄNNISKOR inte kan jämföras med mat/ätande. Det tror jag nog att alla håller med om.
Jag tycker tom att det är en lite otäck jämförelse med hunger, för det har inte samma koppling till känslor. Det är bara en primitiv behov.
Ja, precis! Och det är ju det vissa av oss säger gång på gång. Det är så vi upplever sexbehovet. Som ett primitivt, fysiskt behov. Att detta primitiva fysiska behov sen kan lyftas till olika höjder av olika stimulans av sinnena ändrar inte detta - det gäller som sagt hunger/mat/ätande också.
Om du upprepade gånger blir nekad sex av din partner kommer du att reagera känslomässigt. Tex Oroa dig för realtionen, framtiden, om du duger sexuellt, om du är älskad, om ditt utseende duger osv. INGET av detta händer vid brist på mat.
Fast nu blandar du ihop sex och relationsproblem. Om ens partner ständigt säger nej till att göra saker tillsammans så reagerar man givetvis på alla dessa sätt. Men det gör man ju oavsett vad det gäller - det är ju inte specifikt bundet till sex. Jag kände exakt alla de här sakerna med min ex-man (utom precis frågan om jag dög sexuellt) - men just vårt
SEXLIV fungerade bra.
(Eftersom du redan lagt in en brasklapp om ätstörningar i ett annat inlägg så lämnar jag ditt uttalande att inget av detta händer i samband med mat därhän :) )
Jag debatterar gärna med dig

, och jag tycker inte att man måste ha samma åsikt, men jag kommer stå för min.
Vad bra! Jag känner precis likadant - bortsett från en sak: om du skulle komma med argument som jag tycker är relevanta och trovärdiga, så skulle jag inte benhårt klamra mig fast vid min ursprungliga ståndpunkt, utan faktiskt revidera min åsikt. Men jag antar att det du menade var att du inte ser hur det skulle kunna finnas några för dig relevanta argument, snarare än att du inte kan ändra åsikt :)