• Bjoer

Vad kan man göra när sin fru tappar lust?

Anonym (Olika behov) skrev 2019-02-17 02:44:20 följande:

Instämmer med American Mommy. Jag är kvinna, 40+, och har i princip tappat sexlusten. Och ja, har problem med sköldkörteln och äter antidepp, det påverkar säkert men är även uttråkad i min relation. Två barn, 7 och 12 år. Sex är mest ett måste för att mannen ska få sitt, inte för att jag har lust egentligen. Umgås med ett tiotal kvinnor som är i 35-årsåldern och de känner likadant. Alla har sex ca 1-2 ggr varannan vecka. Vi har diskuterat detta, eftersom männen är missnöjda med samlivsfrekvensen och kvinnorna är missnöjda med det ständiga kletandet, att man inte bara kan kramas utan att han vill gå till sovrummet etc etc.

Grejen är ju att om man är svältfödd på sex så kommer varje situation med närhet automatiskt ses som en möjlighet. Det är som att nån är hungrig men måste lukta på maten 5 gånger om dagen i 3 dagar innan den får äta. Klart den kommer försöka ta en munsbit! Men om man är mätt så är det lätt att lukta på maten utan att bli sugen. Det hela blir en ond spriral där den ena får mindre och mindre sexlust pga. alla försök utan kvarlös närhet och den andra blir mer och mer desperat efter sex och tar fler och fler tillfällen i akt att försöka få sex.
  • Bjoer
    New Dawn skrev 2019-02-21 08:08:00 följande:
    Nej du har fel. Sex går inte att jämföra med mat på långa vägar. Sex är mycket mycket mer känslomässigt och om man jämför det med mat brister man i förstålse varför sexproblem blir så viktigt. Om det bara handlade om att lätta på trycket, likt att mätta hunger, skulle onani hjälpa.
    Nej, jag har inte fel. Jag har varit i exakt den situationen jag beskriver själv och det var så det gick till. Onani är som att dricka mycket vatten när du är hungrig. Det hjälper för stunden men inte i längden. Speciellt om det står mat på bordet hela tiden.

Ibland handlar det om att man inte förstår den andra, men ibland handlar det om att man helt enkelt har olika behov (för tillfället eller konstant). Då spelar det ingen roll hur mycket man kommunicerar eller förstår varandra.
  • Bjoer
    New Dawn skrev 2019-02-21 10:38:28 följande:
    Ja, jag förstår vad du menar och visst kan det jämföras delvis, men att äta är inte känslomässigt komplicerat. (såvida man inte har en ätstörning).

Jag tycker i alla fall inte att liknelsen är bra, för du missar det emotionella . Om man jämför med vatten är det en helt biologisk drivkraft. Får du inte mat, endast vatten, dör du. Du mår visserligen dåligt, men det är inte massor av olika känslor inblandade.

Jag tror det blir väldigt fel om man bara ser sex som en drift och kanske är det delvis därför du hamnar i detta läge.

Jag håller inte med om det.

Varför funkar inte avsugning i så fall?

Du förutsätter att det är kvinnans BEHOV av sex som brister. Det behöver inte alls vara det, bara att hon inte funkar som du. Vad är hennes känslor inför sex? Nä, kommunikation funkar inte om man inte vill förstå den andre. Det gäller mycket troligt er båda.
    Sex ÄR en biologisk drivkraft. Visst, det är en komplicerad sådan, men fortfarande en biologisk drivkraft. Olika stark hos olika personer under olika perioder i deras liv. Och jag har inte missat det emotionella. Jag beskrev ETT fenomen som uppstår ibland när det är problem med ojämn sexlust hos ett par. Jag har inte pratat om bakgrunden till att ojämnheten uppstår från början, vilket kan vara många orsaker. Utan jag tog bara upp ETT fenomen och jämförde det med mat för att det skulle vara lättare att förstå. Du kan inte utifrån det dra NÅGON som helst slutsats om hela min syn på sexualitet.
  • Bjoer
    New Dawn skrev 2019-02-21 11:18:31 följande:
    Nej men om du bara nämner den biologiska, så måste jag utgå ifrån det du skriver. Dvs när du fokuserar på det biologiska svarar jag på den synen du levererar, inte på något som finns dolt i ditt huvud. Jag kan inte sitta och gissa vad du anser för övrigt om du inte skriver om det.

Du skriver att du inte missat det emotionella och det är säkert så, men du valde aktivt att inte nämna det. Du valde det biologiska.

Återigen. Varför fungerar tex inte avsugning?
    Du skriver att du inte kan sitta och gissa vad jag anser, men ändå gör du det? Är inte det lite lustigt? I mitt första inlägg nämnde jag varken biologi eller känslor. Jag beskrev ett händelseförlopp och jämförde det med svårigheten att hålla sig från mat när man är hungrig. Om något visade jag på en psykologisk aspekt av svårigheten att hålla sig ifrån något man verkligen vill ha, för att ge förståelse för varför män (eller kvinnor?) som får mindre sex än de vill ha/behöver "tjatar" eller "pressar" för att få sex och varför de har svårt att bara visa närhet utan att försöka ta det vidare. Jag sa alltså inget om varför det var ett problem från första början, utan visade bara på att när det redan är ett problem blir det lätt en ond spiral.

Om du tror att jämförelsen med mat var för att försöka visa på ett BIOLOGISKT behov så har du missförstått jämförelsen.
  • Bjoer
    New Dawn skrev 2019-02-21 11:44:56 följande:
    Fast när jag läser detta tycker jag det låter som att det är den biologiska driften, lusten till sex som ställer till det. Så beskriver du det fortfarande. Alltså du beskriver svårigheter att närma dig kvinnan "utan att ta det vidare" pga att du/mannen/personen "fått för lite" .

Du jämför med svårigheten att hålla sig från mat när man är hungrig. Det är inte något psykologiskt. En person som är hungrig får ett primitivt behov av att stilla detta behov, och kommer att få svårt att låta bli att äta. Om du beskriver sex på samma sätt blir det med fokus på den biologiska driften och behovet.

Varför fungerar inte avsugning?
    Fast poängen var att visa hur någon reagerar på ett "se men inte röra"-scenario. Jag tog mat för att det är lätt att sätta sig in i den känslan. Alla har varit hungriga och kan förstå upplevelsen. Men det skulle lika gärna kunna vara en spelberoende som strosar i Las Vegas eller vad som helst. Orsaken till varför man vill ha det man vill ha är inte det viktiga. Det viktiga är beteendet som kommer pga. av det. Detta för att folk ska få förståelse till VARFÖR person i förhållanden som inte får så mycket sex de vill ha/behöver tar alla chanser till det, TROTS att det egentligen har motsatt effekt.

Sen tror jag ärligt talat du underskattar hur stor påverkan biologisk drift har på lust och sex. Sex ligger till grund för artens överlevnad, givetvis har det haft en enorm påverkan.

Varför frågar du om avsugningar hela tiden och varför antar du att det inte fungerar?
  • Bjoer
    New Dawn skrev 2019-02-21 12:42:06 följande:
    Nej jag tycker inte att näringsrik sörja duger, men det är inte komplicerade känslor. Du får tex ingen bekräftelse från maten. Det går bara åt ett håll, eftersom att mat är ett dött ting.

Du kan köpa god mat, men du kan inte köpa bra sex, i alla fall inte i längden. De flesta kommer med tiden sakna den emotionella delen av sex om de bara köper sex.
    Fast det hen beskrev tidigare var inte heller komplicerade känslor?

"Det som för mig gör sex bättre än onani är närvaron av en annan kropp. Lukten, smaken, tyngden, värmen, beröringen av en annan kropp."

Det är lite svårt att veta vad du menar med den emotionella delen av sex ifall du räknar saker som de citerade här ovan som "emotionella" samtidigt som du menar att man inte kan få det av att köpa sex. Nog kan man få allt ovanstående av att köpa sex?
  • Bjoer
    New Dawn skrev 2019-02-22 06:08:05 följande:
    Så det fungerar med någon som bara ställer upp på sex? Hon kanske säger. "Jaja, vi har väl sex så. Hämta glidmedelt."

Då får du allt du behöver alltså lukt, smak, tyngd, närvaro och beröring. Någon som ställer upp. Problemet för de som är sexuellt frustrerade är alltså att partnen en inte ställer upp, eller så köper man sex.

För mig fungerar sex väldigt annorlunda. Jag vill nämligen känna att personen jag har sex med har rätt känslor. Är kåt, attraherad och /eller älskar mig. Jag vill att han ska bry sig om mig och min kropp. Om jag känner att mannen bara ställer upp tappar jag lusten. Förutom det ger det mig inget att känna närhet med någon jag inte tycker om. Det känns bara konstigt och obehagligt.
    Right, och det är här jag misstänker att det är stor skillnad, generellt sätt, mellan kvinnor och män. Om min partner skulle ställa upp på sex så skulle jag inte bli sexuellt frustrerad. Sen kanske jag skulle tycka att förhållandet hade problem ändå eftersom jag märker att hon inte är sugen, men jag skulle inte bli SEXUELLT frustrerad.
  • Bjoer
    New Dawn skrev 2019-02-22 05:42:49 följande:
    Ja, jag förstår att längtan efter sex gör det svårt, och jag vet att den biologiska driften finns. Vore kvinnan i stället en sexdocka skulle du kunna ha sex precis när du vill. Det är ofta känslomässiga orsaker som ställer till det vid sexuell obalans.

Att jag frågar varför inte avsugningar fungerar, beror på att OM det fungerar borde inte känslan av längtan och frustration efter sex finnas.

Så vad i hela friden menar du.? Menar du ATT avsugningar fungerar. Hon suger dig när du är kåt och du blir nöjd??!? Nu får du förklara, för nu fattar jag inte.
    En sexdocka är inte samma sak som en kvinna. Det skulle vara som att onanera.

Jag menar att som du formulerar dig så implicerar det att jag sagt att avsugningar inte fungerar. Det har jag inte. Jag har aldrig pratat om avsugningar. Sen tror jag de skulle fungera till viss del.
  • Bjoer
    New Dawn skrev 2019-02-22 17:07:24 följande:
    Nej det fattar jag väl, att en sexdocka inte är samma sak som en kvinna, men närhet med en riktig kvinna kan du ju få utan sex. Dessutom jämför du med mat som ju är något "icke levande". I ditt exempel är det inte närheten som saknas utan själva sexet. Du beskriver ju om svårigheter med närhet när man inte får sex. Om nu sex ändå mest har med drift att göra kunde det ju möjligen vara ett alternativ. Vissa män tycker ju att sexdockor låter som ett bättre alternativ än riktiga kvinnor. En bätte jämförelse vore ju att köpa sex av en riktig kvinna.

Utgångspunkten var att mannen som är svältfödd på sex har svårt med kravlös närhet, och du jämför då med att det är svårt att lukta på mat för en hungrig.

Eftersom du beskriver denna situation måste det i praktiken betyda att avsugningar inte fungerar...Om.det funkade skulle inte frustrationen finnas. Av någon anledning funkar inte avsugninga. Frågan är vilken?

Om Kvinnan inte suger kan man ju undra varför, (förutsatt att hon inte äcklas av det generellt) om hon nu vet att det är så viktigt för mannen,

Kanske vill hon inte suga för att hon ser mannens kåthet som något pockade, krävande och fysiskt, som inte har ett dugg med henne att göra. Kanske känner hon sig stressad av förväntan att själv bi kåt. Kanske saknar hon helt enkelt känslor för honom, eller att hon saknar förståelse för hans känslor och inser inte hur jobbigt han tycker det är att vara sexuellt frustrerad.

eller så blir MANNEN inte tillfredställd av avsugningar, och en tänkbar orsak är att han i så fall saknar att se henne kåt, för att han vill känna dig attraktiv och älskad. Hon kanske gör det motvilligt och utan engagemang och då fyller det inte hans emotionella behov.
    Varför skulle det innebär att avsugningar inte fungerar? Det är ju inte så att man får avsugningar istället för sex när sexlivet har problem. Man får inget. Noll. Det är liksom det som är problemet!

Det kan finnas massor av anledningar till att hon inte gör avsugningar istället, men det är liksom irrelevant för min liknelse och vad den försöker visa.
  • Bjoer
    Anonym (Flux) skrev 2019-02-26 11:18:02 följande:

Jag vet inte om det tagits upp i tråden men något som jag märker av påtagligt själv är att bristen på tid/plats att få vara ensamma total dödar min lust. 

Dels har vi en 2-åring i sovrummet(egen säng) och det gör mig för mentalt stressad och kan inte slappna av då jag ständigt oroar mig att han skall vakna och lusten försvinner.

I vardagsrummet känns det som att 10åring kan komma in om hon vaknar och går på toa då det bara är en glasdörr till så känner för mycket stress där också.

När vi får en chans att vara ensamma (sjukt sällan) är det inga som helst problem. Jag vill verkligen få chans att få lust men stressen av barn överallt gör att den totalförsvinner. Trots att jag älskar och saknar närheten till min man. Hur lyckas ni andra med barn få till en fredad plats?

Passa på när tvååringen inte är i sovrummet?
  • Bjoer
    Anonym (Flux) skrev 2019-02-26 12:00:24 följande:
    Men då är han ju vaken och då passar det ju inte direkt, visst någon gång kan man ju få till det dagtid om han somnat i vagnen MEN det kräver ju också att 10åringen inte är hemma vilket inte sammanfaller speciellt ofta...
    Alltså, jag har inte barn än, men det här fattar jag inte riktigt. Varför går det inte att ha sex när barnen är vakna? Stäng och lås dörren?
  • Bjoer
    Anonym (Flux) skrev 2019-02-26 12:50:30 följande:
    2-åringen: Är för ung för att vara ensam
    10-åringen: Har super hörsel och hör fan allt. Är det inte oansvarigt att utsätta sina barn för det speciellt när de fattar vad det handlar om? 
    1. Men inte för ung för att vara med 10-åringen? Annars måste det väl finnas nånstans i lägenheten/huset där den inte kommer få tag på en kniv och skära av elledningarna? :)

2. Nej, det tycker jag inte. Man behöver ju inte dra värsta megastönen direkt. Samtidigt beror det ju på hur öppet man inom familjen pratar om sex. Ifall ni stänger in er på rummet och knullar och 10-åringen hör något och fattar och detta är den första inblick den får i att hens föräldrar har sex så kanske det kan komma lite som en chock (även om jag inte tror det är skadligt). Men har man en generellt avslappnad attityd till sex ser jag inga problem med att den fattar. Vad skulle hända liksom?

Du kan ju fundera på vad som är värst för dina barn. Att fatta att ni har sex ibland eller att ni tillslut separerar för att sexlivet är obefintligt? Bara en tanke, liksom. ;)
Svar på tråden Vad kan man göra när sin fru tappar lust?