• Desire223

En tråd för oss frustrerade som försöker och försöker

Hej på er!

Jag börjar tycka det är jobbigt att inte kunna prata med någon i samma eller liknande situation, samtidigt som jag inte har någon lust att skrika ut bland vänner och bekanta att vi försökt bli gravida i tio månader nu. Så jag startar en tråd här så vi kan stötta, hjälpa, inspirera, motivera och vara förstående med varandra, samt förhoppningsvis kunna dela med oss av våra efterlängtade plus.

Vår historia är som följer: två år tillsammans, han är 33, jag är 28. Har försökt i tio månader och under den tiden har jag bara haft ägglossning fyra gånger, så det känns lite hopplöst. Har varit till gyn som sett massa äggblåsor, men får ändå inte hjälp förrän tidigast i februari. Började med rosenrot förra månaden och fick äntligen äl efter tre månader utan, hoppet var större än någonsin då jag tyckte mig se plus dagen före julafton men mensen kom på julaftonsmorgonen. Snacka om käftsmäll.

Är så himla frustrerad och rädd att något är fel, då jag tycker vi prickat äl så precis när jag väl haft. Kanske har jag den senare än jag trott trots tempning.

Berätta om er situation så tar vi hand och kämpar ihop. Kram!

• Svar på tråden En tråd för oss frustrerade som försöker och försöker
  • Anonym (2årärlänge)

Vill göra ett inlägg fastän jag är gravid i 6mån efter ivf. Jag tycker fortf det är jobbigt när folk blir gravida, spec hoppsangraviditeter några månader efter folk träffats. Kan fortf känna den där utanförkänslan att inte höra til även trots att jag äntligen fick öppna dörren till preggovärlden åtminstone!

Känns ibland som att man hade behövt lyckas "naturligt" hemma För att helt kunna känna sig som andra..

• fannylinnea
    Rosarosorochtee skrev 2019-10-01 03:05:16 följande:
    TACK för att du svarade. Det känns skönt att inte vara ensam ?
    Ingen orsak. Jag vet själv hur skönt det är att få ett svar, bara ett litet, efter att man öppnat upp sig. Du är inte ensam <3
  • fannylinnea
    Anonym (2årärlänge) skrev 2019-10-03 06:59:38 följande:

Vill göra ett inlägg fastän jag är gravid i 6mån efter ivf. Jag tycker fortf det är jobbigt när folk blir gravida, spec hoppsangraviditeter några månader efter folk träffats. Kan fortf känna den där utanförkänslan att inte höra til även trots att jag äntligen fick öppna dörren till preggovärlden åtminstone!

Känns ibland som att man hade behövt lyckas "naturligt" hemma För att helt kunna känna sig som andra..

Jag kan förstå att du tänker som du gör. Nu är jag ju inte gravid... Men om jag blir det så kommer jag nog också att känna så. Du vet ju vad ni har i bagaget, och du vet ju allt vad ni gått igenom för att ens bli gravida. Det är nog ganska naturligt att det kan sticka lite i ögonen när man hör om hoppsangraviditeter hos par som känt varandra i tre månader, när man själv har kämpat i år.
  • Anonym (2årärlänge)
    fannylinnea skrev 2019-10-03 10:57:16 följande:

Jag kan förstå att du tänker som du gör. Nu är jag ju inte gravid... Men om jag blir det så kommer jag nog också att känna så. Du vet ju vad ni har i bagaget, och du vet ju allt vad ni gått igenom för att ens bli gravida. Det är nog ganska naturligt att det kan sticka lite i ögonen när man hör om hoppsangraviditeter hos par som känt varandra i tre månader, när man själv har kämpat i år.

Jo man får väl bara lyssna på det och tänka att runt en faktiskt inte vet om ivfen och då kan jag ju spela normal även om jag tycker man ska öppna upp samtalen om ofrivillig barnlöshet... Är bara skönt att få lämna det när man kan..
  • fannylinnea
    Anonym (2årärlänge) skrev 2019-10-03 16:03:33 följande:
    Jo man får väl bara lyssna på det och tänka att runt en faktiskt inte vet om ivfen och då kan jag ju spela normal även om jag tycker man ska öppna upp samtalen om ofrivillig barnlöshet... Är bara skönt att få lämna det när man kan..
    Jag håller med... Tycker också att man ska öppna upp för samtal om ofrivillig barnlöshet. Det är så många som verkligen tar det för givet. Men samtidigt är det ett ämne som i alla fall för mig känns så oerhört privat. För det är inte lätt att prata om. Det river upp mycket tankar och man vill väl kanske inte dela med sig så frikostigt till vem som helst. Och som du säger, det kan ju vara skönt att bara få vara en i mängden ibland, vara en av alla dom som bara enkelt blev gravid. För så länge du inte säger något är det ju ingen som kommer att tro att "hon där, hon har säkert genomgått en ivf".
  • pipperoni
    fannylinnea skrev 2019-10-03 18:38:51 följande:
    Jag håller med... Tycker också att man ska öppna upp för samtal om ofrivillig barnlöshet. Det är så många som verkligen tar det för givet. Men samtidigt är det ett ämne som i alla fall för mig känns så oerhört privat. För det är inte lätt att prata om. Det river upp mycket tankar och man vill väl kanske inte dela med sig så frikostigt till vem som helst. Och som du säger, det kan ju vara skönt att bara få vara en i mängden ibland, vara en av alla dom som bara enkelt blev gravid. För så länge du inte säger något är det ju ingen som kommer att tro att "hon där, hon har säkert genomgått en ivf".

Hej!

Jag kikar in här i tråden och tipsar om att jag just nu bloggar på 1177 Vårdguiden om ofrivillig barnlöshet. Appropå att öppna upp för samtal. Ni får jättegärna läsa och kommentera. Om ni vill. 

https://1177.vgrblogg.se/langtansresan/

Kram, Emelie

• Annanathalia

[quote=79941943][quote-nick]pipperoni skrev 2019-10-04 20:54:58 följande:[/quote-nick]Hej!

Jag kikar in här i tråden och tipsar om att jag just nu bloggar på 1177 Vårdguiden om ofrivillig barnlöshet. Appropå att öppna upp för samtal. Ni får jättegärna läsa och kommentera. Om ni vill. 

1177.vgrblogg.se/langtansresan/

Kram, Emelie

[/

Inte läst din blogg innan men nu har jag läst en lång stund, tack för att du är så moddig och fantastiskt fint skrivet.

• pipperoni
    Annanathalia skrev 2019-10-13 20:53:10 följande:

[quote=79941943][quote-nick]pipperoni skrev 2019-10-04 20:54:58 följande:[/quote-nick]Hej!

Kram, Emelie

[/

Inte läst din blogg innan men nu har jag läst en lång stund, tack för att du är så moddig och fantastiskt fint skrivet.

Tack! Hoppas att min öppenhet ska få andra i samma situation att känna sig mindre ensamma. Hjärta
  • Anonym (2årärlänge)
    pipperoni skrev 2019-10-04 20:54:58 följande:

Hej!

Kram, Emelie

Jättebra inlägg!!
Svar på tråden En tråd för oss frustrerade som försöker och försöker