• Desire223

En tråd för oss frustrerade som försöker och försöker

Hej på er!

Jag börjar tycka det är jobbigt att inte kunna prata med någon i samma eller liknande situation, samtidigt som jag inte har någon lust att skrika ut bland vänner och bekanta att vi försökt bli gravida i tio månader nu. Så jag startar en tråd här så vi kan stötta, hjälpa, inspirera, motivera och vara förstående med varandra, samt förhoppningsvis kunna dela med oss av våra efterlängtade plus.

Vår historia är som följer: två år tillsammans, han är 33, jag är 28. Har försökt i tio månader och under den tiden har jag bara haft ägglossning fyra gånger, så det känns lite hopplöst. Har varit till gyn som sett massa äggblåsor, men får ändå inte hjälp förrän tidigast i februari. Började med rosenrot förra månaden och fick äntligen äl efter tre månader utan, hoppet var större än någonsin då jag tyckte mig se plus dagen före julafton men mensen kom på julaftonsmorgonen. Snacka om käftsmäll.

Är så himla frustrerad och rädd att något är fel, då jag tycker vi prickat äl så precis när jag väl haft. Kanske har jag den senare än jag trott trots tempning.

Berätta om er situation så tar vi hand och kämpar ihop. Kram!

• Svar på tråden En tråd för oss frustrerade som försöker och försöker
  • Anonym (2årärlänge)

Glad påsk på er allihopa!

Vi är nu på sprutdag 4 och hoppas det växer fullt med äggblåsor i påsk (ha ha).

Hoppas alla kan få känna nåt lugn under ledigheten i alla fall, tror vi alla behöver det just nu!!

• Anonym (2årärlänge)
    lilagrodautanben skrev 2019-04-17 11:51:51 följande:

Vad tror ni? Dagens uppe och gårdagens nere. Fått negativt efter ovitrellen så det är inte det

Det ser helt klart ut som ett litet streck???? :)
  • Anonym (2årärlänge)

Hej har nån nåt tips för att ta fyremadel bra? Har få lokalbedövningskräm nu men är så rädd!!

Står att man ska dra ut lite för o se om det kommer blod, o i såna fall inte trycka in vätskan? Nån som vet om man måste göra så? Minns ej vad hon sa när hon visade..

• LLW
    Anonym (2årärlänge) skrev 2019-04-18 20:33:21 följande:

Hej har nån nåt tips för att ta fyremadel bra? Har få lokalbedövningskräm nu men är så rädd!!

Står att man ska dra ut lite för o se om det kommer blod, o i såna fall inte trycka in vätskan? Nån som vet om man måste göra så? Minns ej vad hon sa när hon visade..

Jag kör med bedövningsplåster som får sitta på typ 1 1/2 timme, det funkar bra!

Läste också det men det var inget sköterskan sa och jag har inte gjort så någon gång men det har gått bra iallafall :)
  • fannylinnea

Hej.

Det känns som att jag snart kommer att explodera av frustration.
    Jag och min partner är 27 år och vi har försökt i ett år. Ingenting har hänt. Är sååå barnkär och allt jag vill i detta enda liv är att bära ett barn. Att bilda familj med mannen jag älskar. Har alltid sett mig själv som en mamma. Jag känner mig verkligen som en mor utan barn.

Jag går bara runt och har en konstant känsla av att något är fel. För varje dag som går blir jag mer rädd att den här drömmen inte kommer bli sann.

Vi har ställt oss i kö till landstinget för att få utredning. Men vi klarade inte av att vänta, så vi tog kontakt med en privat klinik. Gynekologen konstaterade att jag hade ägglossning, men blev lite bekymrad när hon tittade på den andra äggstocken och konstaterade blåsor (hade inte haft ägglossning månaden innan).

Mensen kom tyvärr och hon skrev ut letrozol till mig, skulle äta en kur på fem dagar. Förra veckan var jag och tog blodprover. Beräknad mens är på måndag 22/4.

Vet inte hur mycket mer jag orkar. Jag bryter verkligen ihop varje gång mensen kommer och bara gråter och gråter och gråter. Mannen försöker trösta allt vad han kan, men det tröstar mig inte längre. Jag börjar bli en sån sorgsen människa som inte kan känna glädje i något snart.

Pratar med min man om detta varje dag och han ser hur jag lider, han lider också men försöker att vara positiv för min skull. Men man måste inte vara så jävla stark hela tiden.

Finns det någon där ute som är i samma sits som mig? Hur gör ni för att ta er igenom dagen? Hur hanterar ni sorgen? 

Varm kram till alla ni som kämpar.
    /L 

• LLW
    fannylinnea skrev 2019-04-20 15:51:06 följande:

Hej.

Jag och min partner är 27 år och vi har försökt i ett år. Ingenting har hänt. Är sååå barnkär och allt jag vill i detta enda liv är att bära ett barn. Att bilda familj med mannen jag älskar. Har alltid sett mig själv som en mamma. Jag känner mig verkligen som en mor utan barn.

Jag går bara runt och har en konstant känsla av att något är fel. För varje dag som går blir jag mer rädd att den här drömmen inte kommer bli sann.

Vi har ställt oss i kö till landstinget för att få utredning. Men vi klarade inte av att vänta, så vi tog kontakt med en privat klinik. Gynekologen konstaterade att jag hade ägglossning, men blev lite bekymrad när hon tittade på den andra äggstocken och konstaterade blåsor (hade inte haft ägglossning månaden innan).

Mensen kom tyvärr och hon skrev ut letrozol till mig, skulle äta en kur på fem dagar. Förra veckan var jag och tog blodprover. Beräknad mens är på måndag 22/4.

Vet inte hur mycket mer jag orkar. Jag bryter verkligen ihop varje gång mensen kommer och bara gråter och gråter och gråter. Mannen försöker trösta allt vad han kan, men det tröstar mig inte längre. Jag börjar bli en sån sorgsen människa som inte kan känna glädje i något snart.

Pratar med min man om detta varje dag och han ser hur jag lider, han lider också men försöker att vara positiv för min skull. Men man måste inte vara så jävla stark hela tiden.

Finns det någon där ute som är i samma sits som mig? Hur gör ni för att ta er igenom dagen? Hur hanterar ni sorgen? 

/L 

Det är en vidrig situation att vara i. Man kan prata med vänner eller familj som säger att de förstår, men de gör inte det. Dom kan omöjligt förstå. Det gör så förbannat jävla ont och man kan inte på något sätt bli av med smärtan. Tro mig, jag vet. I 2 1/2 år har jag gått med dessa tankar och den där konstanta smärtan, och värst av allt ovissheten. Den är nog värst. Har tänkt ofta att jag skulle klara av att vänta 2, 3 år om man bara visste att det skulle funka någon gång.

Det enda jag kan råda dig är att försöka fokusera på det du har, försöka se det fina i din och din killes relation och uppskatta allt annat som faktiskt är bra. Och försöka, även om det är svårt, att sysselsätta dig så du inte kan sitta hela dagar och tänka på barnlösheten.

När vi försökt i ett år trodde jag att jag inte skulle klara mer, men man gör det, för man har inget annat val. Det enda som finns att göra är ju att fortsätta.

Prata med andra här på forumet, det finns många grupper med mycket stöd från kvinnor som verkligen vet vad du går igenom. Det är ett fantastiskt community med kunskap och omtanke!
  • Anonym (2årärlänge)
    LLW skrev 2019-04-18 20:57:20 följande:

Jag kör med bedövningsplåster som får sitta på typ 1 1/2 timme, det funkar bra!

Läste också det men det var inget sköterskan sa och jag har inte gjort så någon gång men det har gått bra iallafall :)

Jag körde Tapinkräm 1.5.h innan och kände ingenting! Fick hjälp av sambon. Blev lite svullen första dagen men de andra dagarna hände inget förutom att medlet kliar/småsvider ett tag efteråt, dock ingen större pina. Hoppas bara sååååå att allt ska funka så att vi iaf får sätta in nåt sen!

Trist att man ska bli så uppskrämd på FL innan, man är nog rädd ändå..
  • Anonym (2årärlänge)
    fannylinnea skrev 2019-04-20 15:51:06 följande:

Hej.

/L 

Usch jag lider med dig.

1 år är länge jag vet, vi plussade efter 16mån men blev missfall (SÅ jävla orättvist när man dessutom försökt så länge och vissa ploppar ur sig barn nr 3 osv vilket man känner noll glädje för). Gör nu första ivf (inget konstaterat fel på nån av oss). 32 resp 35 år.

Det jag tänker i ditt fall (även om det känns Förjävligt för dig nu):

1. Du har åldern på din sida, bättre odds både på ivf (om det går så långt) samt att du hinner utreda och testa ganska mycket innan du är i närheten av en stressande ålder fertilitetsmässigt (generellt sett).

2. Jättebra att ni fått börja testa nånting med hjälp av vården. KAN ju vara nåt någorlunda lättbehandlat som bromsar i ert fall!

3. Att överleva väntan är tufft, till slut väntar man på det enda som kan ge en lycka, livet står helt på paus o man får extremt tunnelseende. Tänk inte att du måste uppskatta allt du redan har och vara jättepositiv eller jättekonstruktiv. Försök överleva dagen, pyssla med nåt som får tiden att gå efter jobbet och undvik allt som ger dig ångest! Gå inte på släktsamling och gå inte och fika med ett kompisgäng där nån är gravid och bara babblar. Man får faktiskt välja sällskap efter vad man mår bra/dåligt av. Så har jag gjort.

Lycka till med utredningen och steg 1 är nu att ta reda på om nåt uppenbart behöver behandlas.

Ni kan råka plussa på försök 15 även om försök 1-14 varit ett helvete med mens efter mens. Man tappar till slut all tro på att det ska gå och då är det en chock om mensen TILL SLUT inte kommer.
Svar på tråden En tråd för oss frustrerade som försöker och försöker