• Desire223

En tråd för oss frustrerade som försöker och försöker

Hej på er!

Jag börjar tycka det är jobbigt att inte kunna prata med någon i samma eller liknande situation, samtidigt som jag inte har någon lust att skrika ut bland vänner och bekanta att vi försökt bli gravida i tio månader nu. Så jag startar en tråd här så vi kan stötta, hjälpa, inspirera, motivera och vara förstående med varandra, samt förhoppningsvis kunna dela med oss av våra efterlängtade plus.

Vår historia är som följer: två år tillsammans, han är 33, jag är 28. Har försökt i tio månader och under den tiden har jag bara haft ägglossning fyra gånger, så det känns lite hopplöst. Har varit till gyn som sett massa äggblåsor, men får ändå inte hjälp förrän tidigast i februari. Började med rosenrot förra månaden och fick äntligen äl efter tre månader utan, hoppet var större än någonsin då jag tyckte mig se plus dagen före julafton men mensen kom på julaftonsmorgonen. Snacka om käftsmäll.

Är så himla frustrerad och rädd att något är fel, då jag tycker vi prickat äl så precis när jag väl haft. Kanske har jag den senare än jag trott trots tempning.

Berätta om er situation så tar vi hand och kämpar ihop. Kram!

• Svar på tråden En tråd för oss frustrerade som försöker och försöker
  • UndrandeSökare
    Anonym (2årärlänge) skrev 2019-04-03 06:50:08 följande:

Vad kollar dom i svensk missfallsutredning?

Hormonhalter, immunförsvar?? Eller varför har inte Sverige hakat på vetenskapen om överaktiva immunförsvar? Måste vara många som går över till donationer och adoptioner istället för att kontakta nån utomlands.

Svensk missfallsutredning är tyvärr inget att hänga i julgranen....vi fick inte ens ta ett spermaprov för läkarna sa att "onormala spermier kan ALDRIG befrukta ägg" och det kan jag ju säga att det är en stor fet lögn, för det kan de visst ! Så lita aldrig på en läkare som säger så ! För han är endera en lögnare eller helt inkompetent !!!

Vid svensk missfallsutredning tas inga immunprover tyvärr. De prover som tas är hormonprover, koagulationsprover etc på kvinnan. Samt att de sprutar in koksaltlösning och kollar livmodern. Ibland gör de också Kariotyping (dvs de tar blodprov på mannen och kvinnan och kollar dnauppsättningen på 50 blodceller).

Men i väldigt många fall så hittas det tyvärr inga fel för att de tar för FÅ prover. Man får då stämpeln "Oförklarlig barnlöshet" och sen får man inte mer hjälp i Sverige. Detta gör av att endast ivf fungerar inte på de som får upprepade missfall. De kommer bara fortsätta få missfall TILLS att man hittar orsaken till missfallen och åtgärdar dem först.

Orsaken till upprepade missfall kan vara en eller flera och det finns massor med olika orsaker det kan vara.

Så tyvärr är det många som tvingas ge upp för att pengarna eller orken eller åldern sätter stopp till slut.

Orsaken till att immunutredningar och immunbehandlingar inte finns i Sverige är flera. Men här är några förklaringar.

1. Svensk sjukvård accepterar inte vad läkare utomlands kommit fram till. Svenska läkare måste själva "uppfinna hjulet trots att det finns färdiga bilar att köpa utomlands"

2. Man gör inte gärna experiment på gravida

3. Om man skulle göra en stor medicinsk studie så är det flera problem. Dels är immunproblem så individuella att det finns inte en "mirakelmedicin"som fungerar på alla tyvärr, utan det krävs ofta ett flertal mediciner i kombination.

Sen är stora studier väldigt dyra och man gör det oftast endast när det finns någon ny medicin, som man kan tjäna licenspengar på. Alla dessa mediciner som används är redan kända mediciner som främst används i om andra ändamål (ej nya) och alltså finns inga nya licenspengar att tjäna. Alltså blir intresset från forskarna svalt.

Det finns endast en klinik i Sverige som sysslar lite med immunbehandling. De heter ivfFalun och gör en studie på intralipider på de patienter som gör ivf hos dem.
  • UndrandeSökare
    lilagrodautanben skrev 2019-04-03 10:52:19 följande:

Hormon men intw immun för det kollade dom på sjukhuset efter sonen föddes. Har en autoimmun sjukdom som gör att jag stöter bort allt från bakterier, virus till foster.. vattnet gick i vecka 20 med storebror :( han klarade sig dock och är idag 6 år gammal :)

Du sa att du fått 11 missfall. Men hur många levande barn har du nu?
  • tesselessan
    UndrandeSökare skrev 2019-04-03 10:27:03 följande:

Vänta minst 14 dagar efter sprutan. Annars kan man få falskt positivt svar.

Kommer ta ett test med för att se om det är negativt, för är det negativt är det definitivt.

Är det positivt väntar jag och tar ett nytt test i helgen då det gått 15 dagar.
  • TrueLove12
    Anonym (2årärlänge) skrev 2019-04-02 22:49:47 följande:

Håller med, jag tycker det känns hopplöst även om vi plussat en gång (missfall i vecka 8). Allt känns som en bestraffning. Först tar det sjukt länge att bli gravid och sen får man inte ens behålla det. Och sen fortsätter tiden att ticka utan ett nytt plus. Så jävla orättvist medans folk överallt får oplanerade barn och blir gravida på one night stands. Är sånt jävla lidande.

Och min temp bara sjunker och sjunker just nu så mens lär tyvärr dyka upp.

Beklagar vet hur det är att förlora ett barn ja blev påtvingad abort för 8 år sedan ja kämpade enda in i de sista men gick inte detta var med mitt ex.

Efter detta så sitter mkt de i huvudet och sen som du säger alla andra klarar sig och kommer vidare men inte vi som bara försöker
  • lilagrodautanben
    UndrandeSökare skrev 2019-04-03 10:56:44 följande:

Du sa att du fått 11 missfall. Men hur många levande barn har du nu?

3 alla med hjälp. Två prematurer 10 veckor för tidigt och en cpskada
  • UndrandeSökare
    lilagrodautanben skrev 2019-04-03 16:01:29 följande:

3 alla med hjälp. Två prematurer 10 veckor för tidigt och en cpskada

Om du vill göra immunutredning hos Dr Gorgy i London så ring hans klinik på detta telnr en vardag under kontorstid och boka in ett besök i London för provtagning. Både du och din man måste vara där för det först besöket eftersom blod ska tas från er båda.

Ring detta nr från Sverige 004420 7224 1880.
  • tesselessan

BIM-1 fick ett extremt svagt streck. Vågade inte tro på det för det är så svagt. Testet så att det tidigast kunde tas på BIM dagen. Strecket kan lika gärna vara en rest från sprutan så jag ska vänta till söndag innan jag testar igen.

Mina syntom:

- konstant illamående

- spänd mage

- ömma bröst

-konstiga drömmar

Om detta inte är en graviditet så.är det dags att kontakta en läkare kring detta illamående.

• Anonym (2årärlänge)
    UndrandeSökare skrev 2019-04-03 10:52:56 följande:

Svensk missfallsutredning är tyvärr inget att hänga i julgranen....vi fick inte ens ta ett spermaprov för läkarna sa att "onormala spermier kan ALDRIG befrukta ägg" och det kan jag ju säga att det är en stor fet lögn, för det kan de visst ! Så lita aldrig på en läkare som säger så ! För han är endera en lögnare eller helt inkompetent !!!

Vid svensk missfallsutredning tas inga immunprover tyvärr. De prover som tas är hormonprover, koagulationsprover etc på kvinnan. Samt att de sprutar in koksaltlösning och kollar livmodern. Ibland gör de också Kariotyping (dvs de tar blodprov på mannen och kvinnan och kollar dnauppsättningen på 50 blodceller).

Men i väldigt många fall så hittas det tyvärr inga fel för att de tar för FÅ prover. Man får då stämpeln "Oförklarlig barnlöshet" och sen får man inte mer hjälp i Sverige. Detta gör av att endast ivf fungerar inte på de som får upprepade missfall. De kommer bara fortsätta få missfall TILLS att man hittar orsaken till missfallen och åtgärdar dem först.

Orsaken till upprepade missfall kan vara en eller flera och det finns massor med olika orsaker det kan vara.

Så tyvärr är det många som tvingas ge upp för att pengarna eller orken eller åldern sätter stopp till slut.

Orsaken till att immunutredningar och immunbehandlingar inte finns i Sverige är flera. Men här är några förklaringar.

1. Svensk sjukvård accepterar inte vad läkare utomlands kommit fram till. Svenska läkare måste själva "uppfinna hjulet trots att det finns färdiga bilar att köpa utomlands"

2. Man gör inte gärna experiment på gravida

3. Om man skulle göra en stor medicinsk studie så är det flera problem. Dels är immunproblem så individuella att det finns inte en "mirakelmedicin"som fungerar på alla tyvärr, utan det krävs ofta ett flertal mediciner i kombination.

Sen är stora studier väldigt dyra och man gör det oftast endast när det finns någon ny medicin, som man kan tjäna licenspengar på. Alla dessa mediciner som används är redan kända mediciner som främst används i om andra ändamål (ej nya) och alltså finns inga nya licenspengar att tjäna. Alltså blir intresset från forskarna svalt.

Det finns endast en klinik i Sverige som sysslar lite med immunbehandling. De heter ivfFalun och gör en studie på intralipider på de patienter som gör ivf hos dem.

Jo sett att Livio där tittar på NK celler. Vi har vår första tid hos en annan livio klinik nästa vecka. Vi får hoppas att det öppnar upp för något i sverige om ändå en klinik tittar på det. Sverige var väl tagit efter i en massa vårdfrågor förr så varför skulle man låsa sig för all framtid mot just fertilitetsfrågan...känns dumt. Spec när det redan är konstaterat oå 1177 att kroppen själv reglerar immunförsvaret, då är det ju inget humbug att det kan ha en koppling som nån utomlands kommit på.

Nåväl man får hoppas att alla som behöver och orkar söka hjälp utomlands får det efter att svensk vård fallerat. Jag kommer definitivt ta upp frågan senare men första steget blir svensk ivf om vi inte lyckas nu på sista hemmabyggeförsöket. Nu vill man ju vara bli sjuk för att känna att man har lite halvdåliga immunförsvar!!

Frågan är, om jag får t.ex förkylning och feber. Är immunförsvaret förhöjt då för att kroppen 'sätter igång" sitt försvar, eller borde det vara bättre för befruktningen att man är sjuk = tillfälligt nedsatt försvar?
  • UndrandeSökare
    tesselessan skrev 2019-04-04 05:56:52 följande:

BIM-1 fick ett extremt svagt streck. Vågade inte tro på det för det är så svagt. Testet så att det tidigast kunde tas på BIM dagen. Strecket kan lika gärna vara en rest från sprutan så jag ska vänta till söndag innan jag testar igen.

Mina syntom:

- konstant illamående

- spänd mage

- ömma bröst

-konstiga drömmar

Om detta inte är en graviditet så.är det dags att kontakta en läkare kring detta illamående.

Ta ett nytt test om några dagar. Tar du Lutinus eller Crinone? Vissa får ömma bröst och mår dåligt av dessa mediciner (progesteron).
  • UndrandeSökare
    Anonym (2årärlänge) skrev 2019-04-04 06:52:23 följande:

Jo sett att Livio där tittar på NK celler. Vi har vår första tid hos en annan livio klinik nästa vecka. Vi får hoppas att det öppnar upp för något i sverige om ändå en klinik tittar på det. Sverige var väl tagit efter i en massa vårdfrågor förr så varför skulle man låsa sig för all framtid mot just fertilitetsfrågan...känns dumt. Spec när det redan är konstaterat oå 1177 att kroppen själv reglerar immunförsvaret, då är det ju inget humbug att det kan ha en koppling som nån utomlands kommit på.

Nåväl man får hoppas att alla som behöver och orkar söka hjälp utomlands får det efter att svensk vård fallerat. Jag kommer definitivt ta upp frågan senare men första steget blir svensk ivf om vi inte lyckas nu på sista hemmabyggeförsöket. Nu vill man ju vara bli sjuk för att känna att man har lite halvdåliga immunförsvar!!

Frågan är, om jag får t.ex förkylning och feber. Är immunförsvaret förhöjt då för att kroppen 'sätter igång" sitt försvar, eller borde det vara bättre för befruktningen att man är sjuk = tillfälligt nedsatt försvar?

I USA började de behandla kvinnor med immunproblem och fertilitetsproblem på 1990-talet. Så Sverige är tyvärr enormt långt efter....!

Tyvärr är det endast Falun som håller på med detta, ingen annan klinik i Sverige, så byt till Falun isåfall.

Men i Falun håller de endast på med detta i liten skala och använder endast några få mediciner av den stora palett av mediciner de sysslar med utomlands.

Jag har redan testat de mediciner de använder i Falun, och de hjälpte inte mig. Jag får upprepade missfall ändå. Det var därför vi åkte till Dr Gorgy i London som använder fler mediciner än Dr D i Aten gör.

Ja, om inte ivf i Sverige funkar, tveka då inte, utan sök dig utomlands. De är mycket kunnigare i andra länder än i Sverige.
Svar på tråden En tråd för oss frustrerade som försöker och försöker