Anonym (2årärlänge) skrev 2019-04-20 21:00:10 följande:
Usch jag lider med dig.
1 år är länge jag vet, vi plussade efter 16mån men blev missfall (SÅ jävla orättvist när man dessutom försökt så länge och vissa ploppar ur sig barn nr 3 osv vilket man känner noll glädje för). Gör nu första ivf (inget konstaterat fel på nån av oss). 32 resp 35 år.
Det jag tänker i ditt fall (även om det känns Förjävligt för dig nu):
1. Du har åldern på din sida, bättre odds både på ivf (om det går så långt) samt att du hinner utreda och testa ganska mycket innan du är i närheten av en stressande ålder fertilitetsmässigt (generellt sett).
2. Jättebra att ni fått börja testa nånting med hjälp av vården. KAN ju vara nåt någorlunda lättbehandlat som bromsar i ert fall!
3. Att överleva väntan är tufft, till slut väntar man på det enda som kan ge en lycka, livet står helt på paus o man får extremt tunnelseende. Tänk inte att du måste uppskatta allt du redan har och vara jättepositiv eller jättekonstruktiv. Försök överleva dagen, pyssla med nåt som får tiden att gå efter jobbet och undvik allt som ger dig ångest! Gå inte på släktsamling och gå inte och fika med ett kompisgäng där nån är gravid och bara babblar. Man får faktiskt välja sällskap efter vad man mår bra/dåligt av. Så har jag gjort.
Lycka till med utredningen och steg 1 är nu att ta reda på om nåt uppenbart behöver behandlas.
Ni kan råka plussa på försök 15 även om försök 1-14 varit ett helvete med mens efter mens. Man tappar till slut all tro på att det ska gå och då är det en chock om mensen TILL SLUT inte kommer.
Tack för att du tog dig tid att svara, det är svårbeskrivet hur mycket det faktiskt värmer. Tack!
Å, jag beklagar verkligen ert missfall. Det ÄR så jävla orättvist. Jag hade ett missfall för några år sedan och det var förjävligt. Allt hopp bara raserades och man ville bara gå under jorden. Nu spökar mitt huvud och säger åt mig att det var min enda chans. Och det gick åt pipan.
Jag hoppas verkligen att ivf kommer att ge er erat efterlängtade barn <3
Tack för att du sa det där om att man inte måste vara så jäkla uppskattande till det man har hela tiden. Självklart finns det mycket att vara tacksam för, absolut. Och jag är tacksam. Men det gör tyvärr inte att min sorg över barnlösheten blir mindre smärtsam.
Det är så frustrerande när vi, som är så enormt barnkära och gråter varje månad det inte gick vägen, inte blivit välsignade med ett barn. Samtidigt som typ alla andra blir gravida till höger och vänster. Den senaste veckan har sju(!!!) personer i min närhet outat att de ska ha antingen sitt första eller sitt andra. Jag kan bara inte hantera det. Och tyvärr så kan jag inte heller känna glädje för dom som säger "asså guuud, det var verkligen inte planerat och bla bla bla".
Nästan alla i mitt närmaste tjejgäng har barn nu. Mötte en av dem i veckan när jag skulle ta blodprover. Hon vaggade in mot förlossningen med sin underbara mage och jag hade tårar i ögonen och fick låtsas att det var glädjetårar för hennes skull.
Ska på dop på lördag men funderar faktiskt på att strunta i det, vet inte om jag kommer att kunna ta på mig masken. Är jag en dålig vän då?
Kram till dig och tack igen för att du svarade. Jag önskar er all världens lycka till.