• Desire223

En tråd för oss frustrerade som försöker och försöker

Hej på er!

Jag börjar tycka det är jobbigt att inte kunna prata med någon i samma eller liknande situation, samtidigt som jag inte har någon lust att skrika ut bland vänner och bekanta att vi försökt bli gravida i tio månader nu. Så jag startar en tråd här så vi kan stötta, hjälpa, inspirera, motivera och vara förstående med varandra, samt förhoppningsvis kunna dela med oss av våra efterlängtade plus.

Vår historia är som följer: två år tillsammans, han är 33, jag är 28. Har försökt i tio månader och under den tiden har jag bara haft ägglossning fyra gånger, så det känns lite hopplöst. Har varit till gyn som sett massa äggblåsor, men får ändå inte hjälp förrän tidigast i februari. Började med rosenrot förra månaden och fick äntligen äl efter tre månader utan, hoppet var större än någonsin då jag tyckte mig se plus dagen före julafton men mensen kom på julaftonsmorgonen. Snacka om käftsmäll.

Är så himla frustrerad och rädd att något är fel, då jag tycker vi prickat äl så precis när jag väl haft. Kanske har jag den senare än jag trott trots tempning.

Berätta om er situation så tar vi hand och kämpar ihop. Kram!

• Svar på tråden En tråd för oss frustrerade som försöker och försöker
  • amillak

Hej på er! Varit på kliniken idag efter min första enkeldos Letrozol, har en tjock och fin slemhinna på 10 mm, alltså har tabletterna gjort det dom ska.. sen sa läkaren att det var väldigt svårt att säga vad han såg då jag var där nu på cd19 men borde kommit på cd 12-13 för att se om jag har ägglossning. Vi såg iallafall nånting på skärmen men som sagt så sa han att det var väldigt svårt att säga vad. Antingen har jag ägglossning, har precis haft ägglossning eller är väldigt tidigt gravid. Ska ha sex varannan dag framöver, ta blodprov på fredag på progesteron-halten som visar om jag har haft ägglossning eller inte. Sen ska jag ta graviditetstest om ca 2 veckor, om det är negativt ska jag ta samma kur med tabletterna.. Nån som har liknande erfarenheter av tidigt VUL?

• Anonym (Tjej)

Fått äntligen tid till Sahlgrenska hoppas de hjälper oss nu

• yasmir
    Nicciz skrev 2019-06-11 20:41:32 följande:

Hej alla!

Jag har påbörjat en fertilitetsutredning och äggreserven låg på 13. Läkaren sade att detta var det högsta han sett för en 34-åring. Under 0,7 är tydligen inte bra. Har läst på lite och är orolig för PCO. Har hyfsat regelbunden mens (31-35 dagar) och får positivt på ägglossningsstickor varje månad (dag 17-20). Vad tror ni? Bör jag vara orolig?

Hej, jag har pcos, men endast på en äggstock. har ägglossning som vanligt och mina värden ser bra ut, min menscykel varierar mellan 27-33 dagar. Även fast du har PCO så skulle det inte betyda att du behöver vara orolig alls! Jag skulle i alla fall boka tid hos en gyn, de kan ju se om du har PCO och bör också meddela detta. Man ser tydligt på en PCO äggstock, så slipper du gå runt och tänka på detta. 
  • yasmir
    Nicciz skrev 2019-06-11 20:41:32 följande:

Hej alla!

Jag har påbörjat en fertilitetsutredning och äggreserven låg på 13. Läkaren sade att detta var det högsta han sett för en 34-åring. Under 0,7 är tydligen inte bra. Har läst på lite och är orolig för PCO. Har hyfsat regelbunden mens (31-35 dagar) och får positivt på ägglossningsstickor varje månad (dag 17-20). Vad tror ni? Bör jag vara orolig?

ett annat tips är, har du digitala ägglossningtest med dubbelhormonindikator? om inte så rekommenderar jag dessa. de blir en blinkande smiley dagarna innan ÄL så man vet att man är fertil och bör sätta igång, och sedan en fast smiley när ägglossning ska ske 12-36 timmar efter fast gubbe.

dagen/2 dagar efter blir det en rund cirkel = äl har skett. Dessa lugnade mig med pco på en stock. för att om de endast skulle vara fast/positivt hela tiden så skulle det kännas som att det är min PCO som spökar.

De är lite dyra, ,men billigare på gravidkollen.se

p.s du behöver inte alls ha PCO, utan detta är bara tips för att ge lite lugn i oron.
  • Limarie
    Anonym (Tjej) skrev 2019-08-05 20:02:16 följande:

Fått äntligen tid till Sahlgrenska hoppas de hjälper oss nu

Får jag fråga hur länge ni stod i kön? Kom ni in med kort varsel? Vi väntar sedan i mars och väntetiden bara förlängs, först 4 månader, sedan var 5 och nu 6 månader.
  • TrueLove12
    Limarie skrev 2019-08-06 12:54:56 följande:

Får jag fråga hur länge ni stod i kön? Kom ni in med kort varsel? Vi väntar sedan i mars och väntetiden bara förlängs, först 4 månader, sedan var 5 och nu 6 månader.

Vi sökte för fertilitetsutredningen början av detta året tror ja de var minns inte exakt fick första mötet feb gjorde prover m.m ja fick ta blodprover i mars ist sen i april fick vi träffa läkaren gick genom alla provsvar sen skickade han remiss direkt fick kort efter meddelande att sahlgenska kvinnokliniken hade tagit emot remissen. Nu för ca 1-2 veckor sedan fick vi tid på sahlgrenska maken ska lämna spermaprov mer vet jag inte vad vi ska göra brsöket skulle ta ca 2 timmar ev
  • Anonym (försöker också)

men saknar partner och är oskuld. 

• Anonym (Tiden går och går)

Jag har fått besked nu vad som är fel och jag har lågt AMH 0,44 och i princip inga ägg på gång. Så det är IVF för mig om det ska bli nått och jag ska inte vänta för länge. Troligtvis ett förtidigt klimakterium, jag är 33.

Tillsammans med min Smabo har vi ändå bestämt att vänta en stund för att jag ska kunna gå ner i vikt och få hjälp via landstinget. Har gått in i en depression också så ska försöka behandla det under tiden. Kommer och lägga allt det här bakom mig så mycket som möjligt och komma på nya mål under en tid.

Lycka till till er andra men vet att det gått bra för flera reda.

• Limarie
    Anonym (Tiden går och går) skrev 2019-08-06 18:30:07 följande:

Jag har fått besked nu vad som är fel och jag har lågt AMH 0,44 och i princip inga ägg på gång. Så det är IVF för mig om det ska bli nått och jag ska inte vänta för länge. Troligtvis ett förtidigt klimakterium, jag är 33.

Tillsammans med min Smabo har vi ändå bestämt att vänta en stund för att jag ska kunna gå ner i vikt och få hjälp via landstinget. Har gått in i en depression också så ska försöka behandla det under tiden. Kommer och lägga allt det här bakom mig så mycket som möjligt och komma på nya mål under en tid.

Lycka till till er andra men vet att det gått bra för flera reda.

Att ha lågt AMH värde betyder inte att man inte kan få barn på naturligt sätt utan det kan till och med vara lättare än med IVF.

Jag är också 33, AMH 0.4. Min man har dåliga spermier så därför gör vi IVF. Problemet är att det är svårt att bli stimulerad under IVF då äggreserven är lågt. Vi har inte lyckats med IVF men här i forumet finns det några som ändå har lyckats. Antingen med egna eller med donerade ägg.

Men nu är det viktigt att ta hand om dig!
    1 IVF - lågt AMH-värde - 5 ägg - inga befruktades
  • Anonym (Tiden går och går)
    Limarie skrev 2019-08-06 19:26:20 följande:

Att ha lågt AMH värde betyder inte att man inte kan få barn på naturligt sätt utan det kan till och med vara lättare än med IVF.

Jag är också 33, AMH 0.4. Min man har dåliga spermier så därför gör vi IVF. Problemet är att det är svårt att bli stimulerad under IVF då äggreserven är lågt. Vi har inte lyckats med IVF men här i forumet finns det några som ändå har lyckats. Antingen med egna eller med donerade ägg.

Men nu är det viktigt att ta hand om dig!

Tack för de peppande orden. Problemet är att jag inte haft ägglossning på 1,5 år så utan hjälp kommer det förmodligen inte att gå men man hoppas på miraklet. Jag vet också att det kommer va svårt med ivf så därför jag behöver lite tid att smälta allt.
Svar på tråden En tråd för oss frustrerade som försöker och försöker